Announcement

Collapse
No announcement yet.

HVP Catalina

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • HVP Catalina

    Jeg har vel nevnt dette flyet i et par andre tråder her, og siden iallefall et par stykker har etterspurt mer informasjon, så tenkte jeg å lage en liten tråd om den.

    Nå er det ikke så lenge til den er ferdig, så noen regulær byggetråd blir det ikke (ikke er det så mye bygging heller).

    Flyet har glassfiber kropp, med balsa haleflater og balsaplanket isoporvinge. Vingespennet er 138 cm, og den er beregnet for 2x speed 400/480.

    Legger med noen bilder her av hvordan settet så ut rett ut av esken, stablet sammen med litt tape for å få et lite intrykk av hvordan det vil bli.
    Attached Files

  • #2
    det så fint ut. hvor har du kjøpt det og hvilket sett er det?Pris?
    har du tenkt på noe børsteløst eller? Mange spørsmål på en gang. he

    Comment


    • #3
      Første byggetrinn

      Liming av motorfester og liming av stab, og glassing av vinge.

      Riktig motorvinkler sikres ved at en list legges under forkanten på vingen, og motorfestene legges så flatt mot bordet. Enkelt og greit, og krever ingen spesielle måleverktøy.

      Liming av stab valgte jeg å gjøre opp ned, fordi jeg da hadde god kontroll på vinkler, og det var lett å legge på nødvendig press. Her kan man også se at jeg har begynt på å glasse vingen.

      Kjøkkenbordet er et suverent sted å bygge (hvertfall når ikke kona følger med )

      Jeg har valgt å glasse vinge og stab (all utvendig balsa). Dette blir sikker noe tyngre, men settet er i utgangspunktet veldig lett, så jeg håper på at det tåler den lille vektøkningen. Dessuten slipper jeg å tenke på å finne lakk som matcher trekk. Siste bilde er ferdig glasset vinge, grunnet og slipt og klar for lakkering. Jeg var litt ute av trening på glassing, så jeg greide å bomme kraftig på herdetid, noe som førte til en relativt tidkrevende slipejobb. Glassing av stabbe og ror gikk meget bedre
      Attached Files

      Comment


      • #4
        Det er produsert av HVP models i Tsjekkia, og jeg kjøpte det hos Griffin models.

        Har vurdert børsteløst, men akkurat nå står det et par speed 480 motorer montert i flyet. Regner med det blir prøveflyging med børstemotorer, og at de blir byttet ut etterhvert
        Med børsteløst oppsett kan jeg få ut samme effekt med halvparten av vekten på motorene, og jeg slipper å tenke på at de brenner opp på 3s lipo

        Comment


        • #5
          det ser innmari bra ut. er kjempeglad i sjøfly, og catalinan er jo elegant. Fant det hos griifin, og prisen var ikke så gal? vi får vel en rapport når jomfrutur er utført? har nå en selv en clipped wing el-cub fra word models på ca. metern ,som jag har satt gsw tøfler på og lakkert blått med hvite striper(eller omvendt) slik at det matcher flyet. Gleder meg til sommeren.catalina får bli mitt neste prosjekt.

          Comment


          • #6
            Var på et lokalt sjøflystevne i sommer, og synes det så gøy ut. Så leste jeg endel om agentvirksomheten på helgelandskysten under krigen, og 333 skvadron, så da måtte det bare bli en Catalina

            Som jeg nevnte i det første innlegget, så er det ikke så lenge til dette er ferdig, og bildene i forrige post er noen måneder gamle.

            Nedenfor ligger noen bilder av hvordan det ser ut i dag. Vingen er lakkert, og der gjenstår kun de mattsorte forkantene (ice boots), og dekaler. Flyet blir lakket i et norsk etterkrigs fargeskjema, med mørk blå overside, hvit underside og norske rondeller (som jeg enda ikke har kjøpt). Dette er egentlig en Catalinaversjon som vi ikke har hatt i Norge, men det bryr jeg meg ikke så hardt om Blandt annet er sideroret forskjellig

            Den medfølgende batteriluken var en tynn ABS-plate som skulle ligge over hullet i nesa og tapes fast. Dette synes jeg var avsindig stygt og upraktisk, så jeg lagde heller en innfelt luke i balsa. Denne skal jeg også glasse og lakkere.

            Har ikke bestemt meg for om jeg også skal lage funksjonelle vingestag, men mye taler for det også. Parasollmontasjen på det tynne glassfiberskroget blir nokså fleksibel, så jeg tror det vil være fordelaktig å stive det av.

            Det skal nok gjøres litt mer i romjula, så jeg kommer tilbake etterhvert som det er synlige fremskritt
            Attached Files

            Comment


            • #7
              ser flott ut dette!
              er det bare med eller ser jeg to forskjellige motorer?
              William Jul Ringkjøb
              Bodø MFK

              If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

              Comment


              • #8
                øøøøøh :P

                Nei, de er helt identiske, men det kan hende de ikke har etiketten på samme sted Speed 480 med bakmontert regulator.

                Det er denne motortypen som er anbefalt av produsenten, og som dere ser passer de perfekt i de medfølgende motorfestene. Eneste jeg måtte modifisere var i bakkant av motorene, siden den typen med påmontert regulator blir litt lengre

                Comment


                • #9
                  Nå er det visstnok snøkaos uttafor her, så da er det vel bare å benke seg på hobbyrommet og få klargjort tingene til godværet kommer

                  Jeg henger vel litt etter med oppdatering her, men jeg har hatt litt datatrøbbel i mellomtiden, så det var litt plunder med å få ordnet bilder.

                  Servoer er anskaffet, og servobrett til kroppen er bygget og montert. Holder på med servomontasjen i vingene, men det er litt mer jobb, siden de må monteres liggende i vingen og jeg ikke har så lyst til å lime dem.

                  Som dere ser på bildet under så er også kroppen lakkert nå, og jeg hadde tenkt å begynne med litt detaljering på den i dag, samt montering av pushrods. Deretter blir det til å klargjøre smådelene for lakkering.
                  Attached Files

                  Comment


                  • #10
                    Oppdaget tilfeldigvis denne her, som ser mistenkelig lik ut som HVP sin:
                    404 Not Found
                    Lurer på om det kan være samme settet som selges under et annet navn. Til og med dekalene ser identiske ut.

                    Det ligger også en videsnutt av flyet på denne linken Ser ut som det skal funke greit uten vingeflottører i hvertfall.

                    Comment


                    • #11
                      Kan godt være samme modellen.

                      Du finner en del nettsteder som selger modeller der dem ikke oppgir den egentlige produsenten. Et eksempel er Staufenbiel som selger masse kjente merker uten å fortelle hva dem egentlig selger. Både LET og Reichard-modeller fins der uten at en som ikke er kjent kan lese det ut av reklamen... Espirit er en annen som kjører samme linja.
                      Websida du linka til gjør nok det samme. Fant kjente modeller fra ymse tsjekkiske produsenter der, også noen jeg har selv.
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #12
                        It is basically the HVP model but with the difference that the glazed areas are glazed - in all probability a special build from HVP for the shop in question.
                        The Albatros shown on the same web page is the HVP model. I must admit, the Catalina looks so very much better properly glazed, the observation cupola arrangement on the rear fuselage being a very prominent feature.
                        Ken Bates
                        Never Mind the Label

                        Comment


                        • #13
                          Heisann

                          Sløvt med oppdateringer her, men nå begynner det å ligne på noe. Det eneste som gjenstår nå er de små detaljene, som dekaler, vingetippfottører og "blisters" etc. Deretter er det bare å koble opp radioutstyr og komme seg ut

                          Motorcowlingene jeg har montert er uoriginale, siden de manglet i settet. De originale ser garantert mer skalariktige ut
                          Attached Files

                          Comment


                          • #14
                            Ting tar tid... men vi driver ikke med dette for å stresse vel

                            Noen bilder av "originalen" hvis du vil se hvordan det blant annet skal være innafor cowlingene.
                            Attached Files
                            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                            Comment


                            • #15
                              Fine bilder Joo. Er det den som sto/står på Sola?
                              Har vurdert på å lage den radardomen over cockpit, men har utsatt det. Det kan være litt vanskelig å få tak på den nedfelte batteriluka, så en slik radardome hadde blitt et bra "håndtak"

                              Nei, jeg driver absolutt ikke med dette for å stresse. Hvis du ser på de gamle bildene her også, så vil du se at jeg har fått nytt gulv. Det kommer av at jeg har flyttet i mellomtiden, og det spiser godt innpå fritiden det også

                              Comment

                              Working...
                              X