Announcement

Collapse
No announcement yet.

Matte ned ultracote?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Matte ned ultracote?

    Har nesten (90%) bestemt meg for å kjøpe en Hangar 9 spitfire, har lest veldig mye bra om modellen og kvaliteten, men det eneste jeg ikke liker er det glossy trekket (ultracote).
    Går det ann å matte ned dette på en eller annen måte? f.eks å spraye et tynt lag med klar lakk? Eller burde jeg bare la det være?
    Frank Thingelstad
    2050 Jessheim

  • #2
    Mulig du finner svaret i denne tråden:
    Få blank betrekning matt? - (MFN) ModellflyNytt.no
    Terje Fagermoen
    Phoenix RC Club - AHMHK - OHK
    Rave ENV Nitro VBar - Rave ENV Nitro VBar - JR DSX9 - Depron tjafs

    Comment


    • #3
      Og en annen fordel er at med ett tynt strøk med klarlakk så forsegler du skjøtene. så løsner ikke filmen så lett
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        Ok, så et tynt strøk med klarlakk fungerer greit? Det gjør vel ingen skade, som å boble trekket?

        Hva hvis trekket krever stramming senere? Vil man fortsatt kunne stramme trekket med varmluftpistol/strykejern selv om man har et lag med klarlakk på?
        Frank Thingelstad
        2050 Jessheim

        Comment


        • #5
          Dårlig løsning

          Originally posted by TapZ
          Ok, så et tynt strøk med klarlakk fungerer greit? Det gjør vel ingen skade, som å boble trekket?

          Hva hvis trekket krever stramming senere? Vil man fortsatt kunne stramme trekket med varmluftpistol/strykejern selv om man har et lag med klarlakk på?

          Det der med klarlakk oppå film tror jeg funker dårlig. For det første er filmen tilsatt additiver slik at lakk vil flasse og ikke feste seg skikkelig. Det andre er at den iallfall flasser om du bruker føhner på den for etterstramming.

          Comment


          • #6
            Mener å huske at en fyr i klubben av en eller anne grunn fikk for seg at han skulle bruke dope på monocote eller oracover eller hva det nå var. Ble temmelig matt og trist resultat. Så ut som om modellen hadde vært ute en vinternatt eller to...
            Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

            Steinar B Johansen
            Lillehammer mfk

            Comment


            • #7
              Vanlig quick klarlakk funker som bare det. og ikke noe problem å etterstramme trekket. Men det må gjøres litt forsiktig.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                Jeg har kjøpt en boks med lustrekote flat clear, og på boksen står det følgende:
                * Flat finish is perfect for that scale warbird look
                *use on balsa, plywood, fiberglass, aluminium, abs plastic og monokote-covered surfaces.

                Har også sett bilde av en H9 spitfire på rcu hvor det er brukt lustrekote flat clear, og jeg synes det ser bra ut:
                http://www.rcuniverse.com/forum/m_49...page_13/tm.htm

                (post nr 302)
                Frank Thingelstad
                2050 Jessheim

                Comment

                Working...
                X