Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lost Plug & pantyhose cowling.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lost Plug & pantyhose cowling.

    Nok ett testprosjekt er utført i serien "Exlex gjør ting han ikke kan !".

    Trengte en cowling til scratchbygget Bingo, så tenkte jeg fikk prøve å mekke meg en. Satte meg ned med tegneprogrammet på CNC tråskjæreren, tegnet meg ett design "tatt ut av lufta" med mål som passet til Bingo doningen. Satte maskina i sving og skar ut en plugg i isopor for å se hvordan den ble.
    Pussa den litt og runda nesa på pluggen litt med sandpapir ... sjekka den på flyet , jo dette kunne kanskje brukes...
    Satt å tråla RcGroups om støping av cowlinger og kom over en artikkel om bruk av Lost Plug & Pantyhose .. interesant... i stedet for å lage form og støpe med glassfiber/polyester glassfiber/epoxy inni , laget man en plugg , kledde denne med plastfilm eller som jeg testet , alufolie, Dro 4 lag med nylon strømpebukse utenpå dette og dynket denne med polyester eller epoxy.

    Detta måtte jo testes litt kvikt , så ga f.... i å lage ny plugg i styrofon , tok utkastet jeg hadde fra testskjæringa .. fram med alufolie og kledde pluggen.
    Så var det Nylon strømpebukser da... Jammen kom det ut noe godt av at jeg hadde hatt samboer en del år tilbake også... lå igjen ei ubrukt strømpebukse i en skuff her , jiha... Klemte pluggen ned i ene benet på buksa , gjorde en tvist på buksebenet i tuppen på pluggen og trekte den tilbake over pluggen. samme prosedyre en gang til. pluggen hadde nå 4 lag med finvev av nylon stramt og fint rundt det hele. Jeg valgte å bruke polyester da jeg ikke hadde noe tynn epoxy i huset akkurat nå. Blanda en "pot" og dynka veven med polyester til jeg var sikker på at den hadde trengt igjennom alle lagene med nylonvev. Det så ut til å funke bra, var ikke vanskelig å få polyesteren til å trekke igjennom heller. Brukte en pensel til å påføre smørja og drive den utover og igjennom veven.
    Så var det bare å vente på herdinga da...
    Utålmodig som jeg var , bestemte jeg meg for å fjerne pluggen etter 1 døgn, støpen var noe mjuk enda , så den var nok ikke helt gjennomherda enda. klippa vekk strømpebuksa i enden av pluggen som skulle mot skroget, og helte aceton ned i isoporen , blupp, så var den bare en seig liten tyggegummi som kunne helles ut. så var det bare å dra av alufolien på innsiden av støpen.
    Trimmet og tilpasset cowlingen til skroget med saks. Dette gikk veldig glatt.
    Cowlingen var nå veldig myk enda , så la ett tynt lag epoxy utenpå cowlingen for å ha litt å pusse på og stive opp cowlinga litt. Det funka bra ... cowlinga ble blank og fin utapå og noe stivere. Lot så cowlinga få være i fred noen dager ... glassfiberstøpen var nå fullherdet. Cowlinga var nå passe stiv og lett som bare det... Meget godt fornøyd med resultatet tross litt grov plugg og hastverksarbeid. må sparkle cowlingen og pusse litt før lakkering , men tålig bra resultat før pussing også synes jeg.
    Vil man ha en enda stivere cowling , kan man sikkert legge ett eller 2 lag med glassfiberduk og epoxy invendig i cowlingen på dette tidspungtet.

    En kjapp måte å mekke seg en rimlig bra og lett cowling på.
    Attached Files
    ____________________
    : -Exlex-
    : Thor Arne Jensen
    :::::::::::::::::::::::::::

    [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

  • #2
    Morsom teknikk

    I min jobb bruker vi mye begreper som GRP og CRP eller CFRP, som er henholdsvis glass og carbon fiber reinforced plastic. Hva skal man så kalle dette? PRP, pantyhose reinforced plastic ?

    Comment


    • #3
      Og legger man glassfiber inni igjen blir det PGRP , Pantyhose Glassfiber Reinforced Plastic , eller NPGRP Nylon Pantyhose Glassfiber reinforces Plastic..
      Bare håpe jeg ikke blir arrestert for å lure strømpebuksene av damene under jakt på materiale til flere cowlinger nå . hehe
      Last edited by -Exlex-; 03-01-07, 08:59.
      ____________________
      : -Exlex-
      : Thor Arne Jensen
      :::::::::::::::::::::::::::

      [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

      Comment


      • #4
        Originally posted by -Exlex-
        Bare håpe jeg ikke blir arrestert for å lure strømpebuksene av damene under jakt på materiale til flere cowlinger nå . hehe
        HeHe...
        Det er sikkert noen medlemer i klubben vår som kan hjelpe deg dersom det hoper seg opp med damer uten strømpebukser hos deg. Du må ikke være redd for å be om hjelp.
        Cessnaknuseren
        Bjørn Sandbæk

        Dæ går litt mindre lim nå.

        Comment

        Working...
        X