Announcement

Collapse
No announcement yet.

Slipe eller tilsette vekt ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Slipe eller tilsette vekt ?

    Jeg har holdt på i ett år nå å bygge mitt eget fly fra scratch. Har aldri flydd eller bygget ett skikkelig balsa fly med glow go fire kanaler før, men det er ikke saken her... hehe

    Saken er: Flyet er en "tail-dragger", og skal straks få påmontert halehjul, men under motortesting, uten vinger, ser det ut til at haleroret produserer for mye løft, selv med full nese opp på stikka. Så nå lurer jeg på: er haleroret for bredt, langt eller stort på annen måte ? Er kontrollflaten for liten ? Vil det lønne seg å tette "glippen" mellom flate og ror ? Bør jeg legge i noe vekt bak ?

    Tok noen bilder med telefonen, men de ble så som så... håper dere forstår/ser

    -MVH Even
    Attached Files
    Kjør hardt, Kjør stiiiil !
    Kjør i grøfta med ett SMIIIIL !
    Og ring deretter Falck

  • #2
    Originally posted by Jon-Arne
    Hei !

    Det var et rart fly ! Men morsomt å bygge selv, har prøvd det selv for en del år tilbake.

    Jeg skjønner ikke helt hva du mener med " full nese opp på stikka ", men du må sette på vingen og balansere flyet da. Med tom tank kan du regne med at tyngdepunktet skal ligge omtrent på den kjukkeste delen av vingen.

    Og det lønner seg å tette mellomrommet mellom flate og ror.

    Edit: Hvis flyet dykker mye må du justere angrepsvinkelen på høyderoret, og justere nedover/oppovertrekk på motoren. Hvis du legger til eller tar bort vekt vil det gå ut over hvor tyngdepunktet vil ligge.

    Lykke til !
    Hehehe ! Flyet er bygget ut fra mine egne tegninger, så det er ulikt det meste ja.....

    Men: Det jeg mener er: når jeg står på bakken, med "bremser" på hjula, og gir gass, så stuper flyet frem, så propellen går i bakken uavhenging av rorstillingen på haleroret
    jeg har ikke fått forsøkt dette med vinger ennå PGA de "flotte" værforholdene vi har på vestlandet for tiden......
    Kjør hardt, Kjør stiiiil !
    Kjør i grøfta med ett SMIIIIL !
    Og ring deretter Falck

    Comment


    • #3
      Hvis flyet står på bakken uten vinger på og du gir gass vil halen selvsagt løfte seg. Det er ganske så normalt, og den vil søke opp til level... Men det går ikke på nesa tenker jeg?
      Vil det tippe på nesa må der være noe galt med vinklene.

      Det er ikke vanlig at det er for store haleflater på flya våre. Enten er det passe, mens en del skalamodeller av eldre fly har for lite haleflate i forhold til det optimale...

      Ja, du bør absolutt tette rorglippene. Du får langt dårligere rorrespons med såpass store glipper som du har der. Ikke at dem ikke vil virke, men du må gi mer utslag og reduserer flyegenskapene.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Hei

        Du sier at du står på bakken med bremser på hjulene. Da vil selvfølgelig flyet tippe på nesa. Flyet vil søke rett frem, men pga at hjulene er låst så blir rett frem egentlig en sirkel.

        Comment


        • #5
          Originally posted by pepsimannen
          Hei

          Du sier at du står på bakken med bremser på hjulene. Da vil selvfølgelig flyet tippe på nesa. Flyet vil søke rett frem, men pga at hjulene er låst så blir rett frem egentlig en sirkel.

          Det er helt utrolig ! men jeg har faktisk ikke tenkt på det.... hehe Selvsagt vil det søke å stupe... for noe holder det jo igjen ! Når jeg taxer på asfalt, så går jo halen i level. hehehe Hadde nesten glemt det.... jeg har nemlig fløyet i 26 sekunder med flyet.... med det tok tre mnd å bygge det opp igjen etter den flyturen.....



          Originally posted by joo
          Hvis flyet står på bakken uten vinger på og du gir gass vil halen selvsagt løfte seg. Det er ganske så normalt, og den vil søke opp til level... Men det går ikke på nesa tenker jeg?
          Vil det tippe på nesa må der være noe galt med vinklene.

          Det er ikke vanlig at det er for store haleflater på flya våre. Enten er det passe, mens en del skalamodeller av eldre fly har for lite haleflate i forhold til det optimale...

          Ja, du bør absolutt tette rorglippene. Du får langt dårligere rorrespons med såpass store glipper som du har der. Ikke at dem ikke vil virke, men du må gi mer utslag og reduserer flyegenskapene.
          Noen tips på å dekke glippen ? jeg tenkte på å stryke på litt film bare.... men ikke krympe den i midten lissom....
          Last edited by northwood; 03-01-07, 17:16.
          Kjør hardt, Kjør stiiiil !
          Kjør i grøfta med ett SMIIIIL !
          Og ring deretter Falck

          Comment


          • #6
            Går greit å tette med film. Få en venn til å presse filmen ned i glippa med en linjal eller noe, så fester du den på hver side med jern. hvilken side du gjør det har kun kosmetisk effekt. Personlig ville jeg nok ha hatt en halefinne med litt smalere profil, for eksempel helt rett.
            Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

            Steinar B Johansen
            Lillehammer mfk

            Comment


            • #7
              Om du aldri har flydd denne type modeller med glow eller 4 kanaler, så vil jeg anbefale deg til å kjøpe en ferdigmodell, evnt. bygge en fra byggesett FØR du drar i gang med scratch-bygging neste gang. På den måten er man sikker på at vingeflater, profiler og momenter er riktig for å få de gode flyegenskapene. Som en bonus får du i tillegg en masse nyttig lærdom og flyerfaringer som du kan dra med deg i fremtidige flyprosjekter.

              Jeg er dog sikker på at du også kan få dette flyet til å fly også, men for å være helt ærlig så ser haleflaten ut til å være litt liten og profilen på høyderoret er unormal tykk. Det er normalt med flatt side- og høyderor på en slik modell. Det ser ut som du har brukt finèr på sideroret? Det er ikke helt å anbefale da det fort blir tungt. En 4 eller 5mm balsaplate gjør jobben her! Hvordan ser vingen ut?

              Til slutt vil jeg anbefale deg å ta kontakt med med nærmeste modellflyklubb. Der vil du mest sannsynlig få all den hjelp du trenger for å få modellen din i lufta.

              Lykke til
              Tom Erik Smedal
              www.artistic3D.net
              www.photopia.no

              Comment


              • #8
                Originally posted by Tom Erik
                Om du aldri har flydd denne type modeller med glow eller 4 kanaler, så vil jeg anbefale deg til å kjøpe en ferdigmodell, evnt. bygge en fra byggesett FØR du drar i gang med scratch-bygging neste gang. På den måten er man sikker på at vingeflater, profiler og momenter er riktig for å få de gode flyegenskapene. Som en bonus får du i tillegg en masse nyttig lærdom og flyerfaringer som du kan dra med deg i fremtidige flyprosjekter.

                Jeg er dog sikker på at du også kan få dette flyet til å fly også, men for å være helt ærlig så ser haleflaten ut til å være litt liten og profilen på høyderoret er unormal tykk. Det er normalt med flatt side- og høyderor på en slik modell. Det ser ut som du har brukt finèr på sideroret? Det er ikke helt å anbefale da det fort blir tungt. En 4 eller 5mm balsaplate gjør jobben her! Hvordan ser vingen ut?

                Til slutt vil jeg anbefale deg å ta kontakt med med nærmeste modellflyklubb. Der vil du mest sannsynlig få all den hjelp du trenger for å få modellen din i lufta.

                Lykke til
                Vel, jeg er utdannet flymekaniker, så jeg er ganske sikker på byggingen min, den er faktisk bsert litt på en modell i en lærebok.. hehe men bare basert. MEn flyerfaringen, DEN savner jeg

                Vertical stabben er en kryssfinerplate, men hele halen er så og si tom, og bare balsa, så vekta er ikke no problem.

                Når det kommer til profilen på horisontal stabben, så er den litt overdrevet, det vet jeg, men det har sin årsak i det at jeg ville få en mest stabil flymaskin
                Last edited by LN-EAA; 03-01-07, 17:14.
                Kjør hardt, Kjør stiiiil !
                Kjør i grøfta med ett SMIIIIL !
                Og ring deretter Falck

                Comment


                • #9
                  En profilert stab er bedre enn en flat, men er enig i at profilet ditt er svært tykt. Dessuten har det max tykkelse langt fram... et NACA-profil er greit å bruke.

                  For å tette spalta: Gjerne en bra tape. Legg flyet på ryggen, gi fullt høyderor (oppror) uten støtstang på så du får så mye utslag som mulig. Legg tape på langs over spalten på undersiden. Gi nedror, fest tapen godt nede i spalten. Nå er det tett og binder ikke.
                  Kanskje må du fjerne eller la være å legge tape der hengslene er siden du risikerer at dem går tregt. Lettere enn å bruke film som kanskje krymper slik at roret bindes fast.
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by LN-EAA
                    Vel, jeg er utdannet flymekaniker, så jeg er ganske sikker på byggingen min, den er faktisk bsert litt på en modell i en lærebok.. hehe men bare basert. MEn flyerfaringen, DEN savner jeg

                    )
                    Hei

                    Det er stor forskjell på og være flymekaniker og det å bygge modellfly (håper jeg). På bildet ser det ut som om høyre stab er en del kortere enn venstre. Håper det er mer nøyaktighet når du reparerer full size maskiner

                    Comment


                    • #11
                      Synsbedrag

                      Originally posted by pepsimannen
                      Hei

                      Det er stor forskjell på og være flymekaniker og det å bygge modellfly (håper jeg). På bildet ser det ut som om høyre stab er en del kortere enn venstre. Håper det er mer nøyaktighet når du reparerer full size maskiner
                      Hehe. Håper og det er forskjell

                      Det er ett synsbedrag at den ene er kortere enn den andre... har målt det ørten anger på kryss og tvers, men de er like lange.... vet ikke hva som skaper illusjonen....
                      Kjør hardt, Kjør stiiiil !
                      Kjør i grøfta med ett SMIIIIL !
                      Og ring deretter Falck

                      Comment

                      Working...
                      X