Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lakkering av skalafly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lakkering av skalafly

    Her en kvartskala Shukoi 31 med glassfiberkropp. Skulle gjerne pusse, sparkle og lakkere den. Jeg kan f.eks bruker Monokote sine sprayflasker fra Norwegian Modellers men er skeptisk til at det kan bli for mye lakk ut av det vekt messig. En eller annen form for airbrush som har en bred 'vifteformet' dyse som kan benyttes til dette arbeid? Da har jeg også utstyr til diverse dekor etterpå. Har hørt om noen som har kjøpt lakkeringsutstyr som ikke har fungert særlig bra. Sette pris på dere som kan bidra i å løse problemet.

    Wurzel

  • #2
    Lakkering er en kunst.
    Skal du absolutt hel lakkere selv så hold deg unna sparaybokser til så stort arbeid.
    Du trenger minimum denne
    Clas Ohlson
    eller
    Clas Ohlson
    En kompressor er jo kjekt å ha.
    Så trenger du mykje lys og mykje varme, og en lakk maske.

    Anbefaler å ta kontakt med bil lakkerer som bruker to komponent lakk.
    Selvgjort blir ikke altid vellgjort
    Acro
    Rolls-Royce Merlin - Pure AirGasm

    Comment


    • #3
      Spraybokser duger - basta..

      Originally posted by Acro
      Lakkering er en kunst.
      Skal du absolutt hel lakkere selv så hold deg unna sparaybokser til så stort arbeid.
      Du trenger minimum denne
      Clas Ohlson
      eller
      Clas Ohlson
      En kompressor er jo kjekt å ha.
      Så trenger du mykje lys og mykje varme, og en lakk maske.

      Anbefaler å ta kontakt med bil lakkerer som bruker to komponent lakk.
      Selvgjort blir ikke altid vellgjort

      Dummeste jeg har hørt at ikke spraybokser duger. Jeg har brukt Quick i mange år. Lakkert fly og helikopter. Bare bruk kvalitetslakk og ikke billige lakktyper eks. Biltema. Skal du lakkere med boks så ha godt lys og helst støvfritt sålangt det lar seg gjøre. En må ha så mye lys at en ikke er i skygge.
      Ha flere lakkdyser klare. Rist boksen i minst 5-10 minutter etter at den har ligget i et varmt bad. Jeg har en i hver hånd og rister. Lakkerer du ute så er dette greit en dag det er stille uten vind. Tidlig på våren er best da innsektene ikke er kommet. Og lakkere eks. 2 komponent lakk veier mye og den blir for hard og sprekker lett. Til glassfiberarbeide trengs det mykner i tillegg og masse erfaring om en bruker dette. En trenger ikke kjøpe inn nærmest en lakkeringsboks for å lakkere noen fly. Med erfaring så blir arbeidet bra. Etter en uke kan du gå over med Colour Back fra Turtle Wax og deretter Autoglym og modellen ser ut som en bilskjerm..Alle tror jeg lakkerer med proffutstyr og når jeg sier jeg bruker boks så tror de det ikke. Skulle bare ønske at det ble levert flere dysetyper til boks. I kjegle og rett opp/ned.

      Comment


      • #4
        Ja det var veldig dumt av meg å skrive det.
        Det er fort gjort å skyte fra hofta om ting man ikke kan eller har erfart.

        Mvh
        Frode
        Acro
        Rolls-Royce Merlin - Pure AirGasm

        Comment


        • #5
          Invest in Dave Platt's *Black Art Series' on DvD and learn how the master does it.....

          Use of spray boxes adds far too much weight appart from being extremely expensive for a mediocre result.....
          Ken Bates
          Never Mind the Label

          Comment


          • #6
            Originally posted by Nimbus
            Skulle bare ønske at det ble levert flere dysetyper til boks. I kjegle og rett opp/ned.
            Da jeg var yngre, så kjente jeg noen taggere som var svært aktive og hadde enorme kunstneriske ambisjoner... De endret dysene på boksene sine ved hjelp av glødende nåler eller noe slikt hvis jeg ikke husker feil.
            Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

            Steinar B Johansen
            Lillehammer mfk

            Comment


            • #7
              spray går fint det

              heisan .
              jeg har brukt mye slike bokser som brukes til og rep.lakkere på bil faes hos mange bilrek sjapper , disse er på acryk basis ....tørker utrolig fort .
              Noe av dagens fuel typer spiser opp spary boks lakk og må ha en fuelproof hinne ...samme gjelder vel ved bensin?
              du legger da ferdig alle farger også har jeg brukt en god klar lakk , 2 komponent lakk oppå dette (blir ikke tungt) legges på med sprøyte men du kan også få dette på boks noen steder (har kjøpt det til små jobber hos Haraldsen i Drammen) bakdelen med det er at dte herder på boksen .
              Legges på slik...først et super tynt lag hele greia ser nå hvit ut og fulstendig misslykket, legg så på etter ca 10 min. et litt tykkere strøk ..vente litt til og så kan du legge på til glans.
              det er lureste og bruke sprøyte blir best da og du kan reg. lakk og luft mengde ,. men husk mye av disse lakkene er meget giftige få deg ei gassmaske av noe slag om du skal lakke inne ...og godt lys...tenk også på noe som modellen kan henge i slik at du kan komme til på alle kanter uten og ta i den !
              Rune Gjelsnes
              Vikersund
              92624841

              Comment

              Working...
              X