Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hangar9 FS One

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hangar9 FS One

    Har en slik på tur i posten, regner med at den dukker opp i morgen eller i "værste fall" på lørdag.

    Tenkte å sammenligne denne litt med AFPD og kanskje G3 etter hvert.

    Det virker som de fleste er veldig godt fornøyd med fly delen, grafikken og dynamikken/fysikken men jeg sliter med å finne noe særlig med kommentarer fra helifolket. Syntes dette virker som et spennende alternativ til de to andre store simulatorene på markedet.

    Er det noen andre her inne som har denne simulatoren? Den er jo forholdsvis ny i forhold til de andre simulatorene som finnes på markedet så jeg regner med at de fleste fortsatt flyr AFPD og G2/G3(,5).

    Edit: Kan jo alltids legge til noen linker....
    FS One - RC Flight Simulator. Download for Free.
    Video:
    http://horizonhobby.cachefly.net/FSO...0uncut_med.wmv
    Last edited by esmel; 04-01-07, 21:24.
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

  • #2
    Nå har jeg kost(!) meg noen timer med FS One.

    Tennkte jeg kunne skrive noen ord etter hvert som jeg drar noen erfaringer..

    PAKKA:
    Det fulgte med 4 stk. cd'r, en "TacCon" (kontroll) og en ekstra usb kabel med futaba/hitec plugg slik at en kan benytte sin egen sender dersom en heller ønsker det.

    INSTALLASJON:
    Det tar tid (kanskje unødvendig mye..?) for å si det slik å installere denne simulatoren, men prosessen er ikke verre enn å fore på med de nummererte cdene. Ingen problemer i det hele tatt. Lastet ned og installerte den siste oppgraderinga før jeg gjorde noe anna.

    FØRSTEINNTRYKK:

    Fly: Det ene flyet i simulatoren er min egen kjære E-Flite Ultimate (profil). Den oppførte seg bortimot helt likt i simulatoren som min egen. Samme tendenser og samme følelse å fly. De andre flyene har jeg ikke flydd i virkeligheten men dersom de er like nøyaktige i hvordan de oppleves i virkeligheten og simulatoren som Ultimaten så er det bare å ta av seg hatten!

    Helikopter: Har bare så vidt prøvd det men det oppleves så langt JEG kan se ganske likt slik det er når du står på stripa å kjenner fuellukta i nesa. Jeg har ikke flydd raptoren min alt for mye men det føltes ikke veldig ulikt. Om den er bedre enn G3 får noen andre avgjøre.

    GRAFIKKEN:
    Jeg har installert simulatoren på en Dell Inspiron6400 med 1.6GHZ duo prosessor, 1GB ram og ATI X1300 skjermkort med 128mb RAM. Nå har jeg justert grafikken helt opp i disse panorama flyplassene og da ligger frame-raten på 40-60fs noe som jo er mer enn nok til at det oppleves som flytende bevegelser. Driver å justerer litt innstillinger på skjermkortet for å få det helt optimalt. Nå er det jo snakk om LCD skjerm med oppløsning på "kun" 1280x800 så den helt rå effekten får det ikke, men dette skal prøves på den stasjonære pc'n med god gammeldags skjærm etter hvert.

    FYSIKKEN:
    Det kjennes som du kjemper mot luft og gravitasjon hele tiden. I f.eks AFPD så har jo flyene en tendens til å ville "henge" i lufta på en litt urealistisk måte. Slik opplever ikke jeg denne i det hele tatt. Samtidig er den ikke utpreget vanskelig å fly, det kjennes bare realistisk.

    LYDEN: Vent til du hører 4-takts lyden som slår i betrekningen på vingene på lav tomgang og knattrer å går med fint pådrag! Supert! Lyden i bensinmodellene er litt mer "så der". Men forbildet er vel sikkert stor motor med pitts-potte så da er vel resultatet gitt...

    Kommer tilbake med mer etter hvert som jeg får flydd litt mer.
    Spør hvis det er noe

    Kort oppsummering: Utroper den ikke som min personlige favoritt før jeg har fått flydd mer i den men foreløpig ligger den et godt hestehode forran både G3 og AFPD, men det er som sagt ikke den endelige dommen. Til det har jeg brukt den for lite, G3 har jeg heller ikke brukt veldig mye så jeg får se om noen lokale totninger med mer erfaring på G3 kanskje faller for fristelsen å prøve denne...hehe
    Last edited by esmel; 05-01-07, 21:35.
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

    Comment


    • #3
      Høres meget fristende ut. Hva ligger prisen på, og kjenner du til om det er mulig å kjøpe simulatoren UTEN medfølgende "radio"?
      Frank Thingelstad
      2050 Jessheim

      Comment


      • #4
        elefun har den til 2295, med kontroller
        Siden finnes ikke
        Roy Harald Amundsen
        Alias skjefen

        u-can-do 3d Giant med FTL45
        Reactor 3d med 55AX
        hobbico twin star med 2X GMS40
        Extra funtiger med 46 AX
        Flip 25 med 25 FX
        katana v2 70 med 70T
        telemaster med 61.

        edge 540 depron
        no liemit depron

        Esky lama v4
        Kyosho consept 30

        flere crawlere og masse 1:18 biler.

        Comment


        • #5
          Elefun selger den for 2295,-
          Siden finnes ikke FS One&kategoriID=36

          Dyrt hørte jeg noen sa..?
          Vel, hvis du skal kjøpe Aerofly Pro Deluxe MED kontroll så ligger prisen på 2290,- hos f.eks Elefun. Så slik sett er ikke dette så urimelig pris. Priser på simulatorer generelt trenger vi ikke nødvendigvis ta i denne tråden.

          Ja, det er mulig å kjøpe uten "radioen". Regner med at de som forhandler Hangar9 artikler kan skaffe de andre utgavene også. Her står det litt mer om de to "pakkene": 404 Not Found
          Vet ikke hva prisen kommer på men du kan jo sende elefun en mail å høre. Helt sikkert andre som lurer på det samme.

          Når det gjelder selve kontrollen så syntes jeg den fungerer fint, minus et par ting helifolket vil henge seg opp i. Jeg syntes det var greit at denne var med da jeg har litt planer om å ha den med litt rundt om kring og da er det greit å slippe å drasse med sender (som jo må lades osv). Kontrollen var helt plug'n play. Eneste du trenger å gjøre er å foreta en kalibrering inne i simulatoren.

          Så hva vil helifolket henge seg opp i? Jo, throttelhold bryteren sitter på venstre side mens trepunktsbryteren en normalt styrer de ulike flightmodene med er plassert på høyre side. I lengden kan det hende jeg rett og slett bytter om på bryterene for å få det mest mulig likt min egen sender. Men som sagt, det er fritt frem å bruke den medfølgende usb-kabelen dersom en ønsker å benytte sin egen sender til skikkelig seriøs kvalitetstrening, for det mener jeg ganske bestemt denne simulatoren fungerer fint til. Det er visstnok mulig å få kabler til andre radiomerker om jeg ikke husker feil.

          Til de fleste seriøse flygeres overraskelse så er det ganske avanserte menyer for å mixe servoer osv. Har bare så vidt rukket å kikke på denne funksjonen så jeg kan komme tilbake til det når jeg har fått testet den skikkelig.

          For de mer lekne er det også en egen "game" funksjon med litt ymse skyte og droppe bombe ting samt pylon racing.

          For de som vil lære så ligger det en rekke "basic" og "advanced" lærings videoer som viser stikkebevegelser og en muntlig forklaring på engelsk av ulike øvelser. Helt fra hard 3D ned til basic nivået. Noe for enhver smak altså. Har bare kikka på et par og det virket nyttig for meg i hvert fall.
          Last edited by esmel; 05-01-07, 23:40.
          Espen Melby

          :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

          Comment


          • #6
            Ok, takk for info. mail sendt.
            Frank Thingelstad
            2050 Jessheim

            Comment


            • #7
              Her er noen bilder. Har fortsatt til gode å teste den på en skjerm med høyere oppløsning. Har satt antialiasing på maks men begrensningen ligger i skjermen.
              Bildene er noe redusert mtp. kvalitet pga. komprimeringen.
              Attached Files
              Espen Melby

              :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

              Comment


              • #8
                ...og noen til.

                Angrer fortsatt ikke kjøpet. Har nå fått endret litt parametre som f.eks hvor effektiv propwashen skal være + noe småtteri til.

                Til seilflyfantaster så finnes det en funksjon hvor du kan velge om du vil slepe eller bli slept osv. Det finnes også noen hang hvor du kan velge ønsket vind osv. Savner litt flere seilfly å velge mellom men til gjengjeld så er det jo fullt mulig å skalere de som er til ønsket størrelse.
                Attached Files
                Espen Melby

                :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                Comment


                • #9
                  Ser skikkelig bra ut denne simulatoren, har siklet masse på videosnuttene på hangar9 sine hjemmesider.
                  Desverre kunne ikke Elefun skaffe pakken uten "radioen".
                  Frank Thingelstad
                  2050 Jessheim

                  Comment


                  • #10
                    Det var da dumt. Kanskje en av de andre som forhandler Hangar9 produkter kan skaffe? Du hadde vel sikkert spart litt dersom du hadde fått tak i en uten "senderen" men som sagt så er det mulig å benytte egen sender på den pakka jeg har kjøpt også.

                    Ja, simulatoren er bra den. Den er i mine øyne bedre enn AFPD pga. bedre realisme samtidig som du fint kan gjøre det enklere eller vanskeligere for deg selv ved å endre på modellene eller ulike aerodymaiske innstillinger. Om det er verdt de ekstra pengene vil jeg ikke uttale meg om da dette i stor grad handler om smak og behag. Uansett hva en velger sparer en vel fort inn dette.

                    Jeg har også endret litt på utvekslinga på det ene helikopteret og nå virker også det veldig fint og naturlig å fly.
                    Espen Melby

                    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                    Comment


                    • #11
                      Smallsize Hobbyland har "begge" versjoner av simulatoren.
                      Mvh
                      Gunnar Børseth

                      I might not be very good, but I'm fun to watch.

                      Comment


                      • #12
                        Høres ut som en god konkurrent til de andre store.
                        Ble naturlig nok interessert siden der er seilflyslep!

                        Har oppgradert min G3 til 3.5 og syntes det begynner å hjelpe. Men er ikke helt enig i måten en del av modellene flyr der ennå! Men grei nok, selv om depronsakene ikke ligner virkeligheten.
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Godseieren
                          Smallsize Hobbyland har "begge" versjoner av simulatoren.
                          HEi..

                          Har du peiling på pris hos dem? Webshopen er ikke i drift..
                          Mvh
                          JoE
                          Agder Modellflyklubb

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by joo
                            Høres ut som en god konkurrent til de andre store.
                            Ble naturlig nok interessert siden der er seilflyslep!

                            Har oppgradert min G3 til 3.5 og syntes det begynner å hjelpe. Men er ikke helt enig i måten en del av modellene flyr der ennå! Men grei nok, selv om depronsakene ikke ligner virkeligheten.
                            Jeg kan se om jeg kanskje kan få tatt med simulatoren på et klubbmøte ila. vinteren så kanskje Oddvar kunne tatt en kjapp evaluering av nytten av slep-delen Nå er det jo hverken stor Yak eller wilga(skrives det slik mon tro..?) i simulatoren men vi får krysse fingra og se hva de får til når det starter å dukke opp noen tilleggspakker.
                            Espen Melby

                            :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by sjaa
                              HEi..

                              Har du peiling på pris hos dem? Webshopen er ikke i drift..

                              2295,- for hele pakken, og 1895,- uten dummyradio.
                              Hvis ikke hukommelsen min spiller meg et puss (igjen).
                              Mvh
                              Gunnar Børseth

                              I might not be very good, but I'm fun to watch.

                              Comment

                              Working...
                              X