Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygge Great Planes LI'L POKE

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bygge Great Planes LI'L POKE

    Byggesettet til Great Planes LI'L POKE har ligget på hylla i over 1 år, har liksom aldri blitt tid , det er så mye som må repareres hele tiden. (jamfør: Reparere eller kondemnere ? - (MFN) ModellflyNytt.no )
    Midten av Oktober 2006 fikk jeg da så vidt begynt på det.
    Balsa kit bygge Nr 5. ( totalt 8, men ARF gjels ikke .)
    Deler og listvert:
    Første fly fra Great Planes så jeg vet ikke hva som er standard kvalitet derfra, men er dette snittet så er jeg ikke fornøyd. Delene er laserskårne, men laseren er dårlig kalibrert så det er opptil 1,5 mm "slark" over vingeribbene. 2 lister må byttes ut pga knekkebrødkvalitet.
    Tegningen er god nok, og bygeveiledningen har fungert fint så langt.
    Attached Files
    'Airspeed, altitude and brains. Two of these three are always necessary to complete a safe flight'.

    Ørjan Rapp

  • #2
    Hei
    Jeg har hatt lignende opplevelser med Goldberg kittene, men da var det
    die-crush og ikke laser. Hadde vel trodd at greatplanes var bedre
    Det er vel ikke så mange forhandlere som fører byggesett lengre her på berget.
    Lykke til videre med byggingen.
    Ps. det er fint med byggebilder.

    RS
    Ronny Sundbye
    Young man, was that a landing or were you shot down?

    Comment


    • #3
      Hurra for alle som bygger!

      Det er ikke gøy når byggesettet ikke holder god kvalitet. Det blir fort veldig mye ekstra arbeid med alt som må skjæres ut på nytt eller byttes. Men i de fleste byggesett (i hvertfall som jeg har vært borti) vil det alltids være noe som med fordel kan justeres eller byttes til bedre kvalitet.

      Men, selvgjort er alltid velgjort, åkke som

      Lykke til videre og fortsett gjerne å poste ettersom det skrider frem.
      http://www.phoenix-rc.org/
      http://www.glamdalrck.net
      http://www.scalewarbird.org/
      ---------------------------------------------------
      Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

      Comment


      • #4
        Så kom jeg meg i gang igjen, tok tid å reparere ibisen.
        Vingen er skjøtet, dette gikk greit etter "boka". Valgte en "Waypoint W-060" til balanserora, tror jeg har 5 av dem rundt omkring her.
        Så var det kroppen da, 3,2 x3,2 mm listverk kappet og limt, på denne modellen er det mye kapp og lim.
        Attached Files
        'Airspeed, altitude and brains. Two of these three are always necessary to complete a safe flight'.

        Ørjan Rapp

        Comment


        • #5
          Arc

          Endelig ARC. Formerne som danner overdekket var utrolig sprø, laminerte dem med 0,8mm balsa, håper det holder.
          Blir trekking i morgen.
          Attached Files
          'Airspeed, altitude and brains. Two of these three are always necessary to complete a safe flight'.

          Ørjan Rapp

          Comment


          • #6
            Trekking

            Fram med Balsaloc og litespan, jeg er en av dem som leser bruksanvisninger, før jeg begynner , ikke bare etter jeg har mislykket.
            Balsaloc skal påføres tynt, og bare der det trengs, liten medium myk pensel syns jeg er ok. Litespan er en noe spesiell betrekning, da den inneholder fibre som løper en veg, og er sterkere på tvers av fibrene en langs dem, samtidig som den krymper mer i fiberretningen en på tvers av denne. litt å holde rede på når du kutter
            Bruker lille-mikrohjerne til å feste betrekningen, og Varmluftpistol til å stramme.
            Litespan tåler mye varme fra Varmluftpistol. Blås på, ta en paus, og se hvordan det blir, blås så eventuelt mer, Litespan fortsetter å stramme seg etter at du tar bort Varmluftpistolen, lufttrykket kan faktisk få trekket til å se slakt ut, når det egentlig er stramt nok.
            Overalt hvor betrekning overlapper må det pensles med Balsaloc, tar litt tid slikt.
            Attached Files
            'Airspeed, altitude and brains. Two of these three are always necessary to complete a safe flight'.

            Ørjan Rapp

            Comment


            • #7
              mere trekking

              Permastripe er helt yppelig til å gjemme lurvete skjøter med, så slik ble fargeskjema:
              Attached Files
              'Airspeed, altitude and brains. Two of these three are always necessary to complete a safe flight'.

              Ørjan Rapp

              Comment


              • #8
                Arf

                Nærmer seg ferdig nå, alle rorflater festa med tape.
                Waypoint W-060 til sideroret, hitec HS-50 på høyderoret (hs-50 er egentlig en møkkaservo, det den mangler i fart og presisjon, (mye), tar den igjen i støy og svake tannhjul, ikke kjøp den).
                Mottaker type "Schulze alpha-435" satt før i en ”flygende vinge”, som nå har flydd ferdig.
                Mangler bare motor nå.
                Attached Files
                'Airspeed, altitude and brains. Two of these three are always necessary to complete a safe flight'.

                Ørjan Rapp

                Comment


                • #9
                  Jeg bygde samme modellen for et års tid siden, og da var jeg helt fornøyd med kvaliteten på treverket. GP pleier å være temmelig bra der. Kansje du var uheldig der. Trakk den med oracover, og hadde et h...te med fin og stab som bøyde seg i alle retninger. Cg en som er oppgitt stemmer ikke, følger du den, blir den nesetung som en dartpil!!! På grunn av den ekstreme polyhedralen (finnes det norske ord for slikt?) så er ikke balanserorene særlig effektive, så jeg mixet inn litt sideror der. den flyr som en reke, men jeg liker utseendet på den.
                  kan også nevne at den er rimelig nervøs på høyderoret, og at den så og si stopper i lufta hvis du kutter throttle, men søt er den!
                  det er ihverfall min erfaring med flyet...
                  Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                  Steinar B Johansen
                  Lillehammer mfk

                  Comment


                  • #10
                    Takk til phammers, for korrekturlesing
                    Og takk til "bad scientist", for gode råd, hvor la du CG og hvilken motor bruker du ??
                    Har rota rundt i skuffen og funnet fram en "Motor Max 300 XT" en "Castle Creations Phoenix 10" og en "Apache ET 1200HP 2s1p". ( Utrolig hva som ligger og slenger rundt her). Matet det inn i "MotoCalc" og svaret så lovende ut: (utdrag)

                    Aerodynamic Notes:

                    The static pitch speed (11,4m/s) is within the range of approximately 2,5 to 3 times the model's stall speed (4,5m/s), which is considered ideal for good performance.
                    With a wing loading of 13,4g/dm², a model of this size will have very sedate flying characteristics. The static thrust (2,4N) to weight (2,9N) ratio is 0,83:1, which will result in very short take-off runs, and steep climb-outs.
                    At the best lift-to-drag ratio airspeed, the excess-thrust (1,37N) to weight (2,9N) ratio is 0,47:1,

                    Så jeg fyrte opp loddebolten, også "benk testen” var lovende, så jeg tror jeg går for det oppsette ??
                    'Airspeed, altitude and brains. Two of these three are always necessary to complete a safe flight'.

                    Ørjan Rapp

                    Comment


                    • #11
                      Mener å huske at cg endte rett på den fremste "spar" (har vi et norsk ord her?) Brukte en liten blå børsteløs outrunner fra JP, tror det var den minste.
                      En ting jeg husker, er at jeg hadde noen helsikes glicthproblemer i starten, men det viste seg at rx kom innpå balanserorservoen, men det så jeg selvsagt ikke når jeg kikket inni, for da var vingen av... Lærer litt hver dag.
                      Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                      Steinar B Johansen
                      Lillehammer mfk

                      Comment


                      • #12
                        Endelig i lufta.
                        Test pilot Audun T's, tilbakemeldinger stemmer godt med "bad scientist" erfaringer, noe "nervøst" fly, tåler lite vind, lite responssive balanseror, noe "kilen" på høyderoret.
                        Ellers et koselig fly.
                        Prosjekt Li'l poke avsluttet.
                        Attached Files
                        'Airspeed, altitude and brains. Two of these three are always necessary to complete a safe flight'.

                        Ørjan Rapp

                        Comment

                        Working...
                        X