Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skjæring av isoporfly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skjæring av isoporfly

    Hei.
    Jeg er relativt fersk i faget, men ønsker å bygge en enkel trainer av isopor.
    med symetrisk vinge (ca 1m)
    Har lest at det brukes ohm-tråd til å skjære ut med, men hvordan???
    Du kan vel bare skjære rette kutt med en slik. hvordan får man skjært buene på vingen????

    I tilleg lurer jeg på hvordan det er med gradene på vinge i forhold til høyderor og motor. skal disse ligge likt eller vinkles med opptrekk?

    (bygging og reparering er fortsat 90% av hobbien.)
    Edvin
    ------
    http://home.no.net/hansenmh

  • #2
    Når det gjelder skjæring, så er det vel normalt å skjære en høyre og en venstre del, og man skjærer dem på tvers. dvs fra framkant og bakover eller motsatt. Ved å ta en bit isopor som er litt større en det en halv vinge skal vær. Lengda skal være riktig. så lager du deg to maler av profilet i finer. en for vingetupp og en for vingerot. så limer du på disse i hver sin ende av isoporbiten. og skjærer med varmetråden langs malene.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      takk. selfølgelig må det gjøres slik. det hadde jeg ikke tenkt på. fot å kjøre seg fast i en tanke og gnage på den. fin med innspill fra andre...

      Noen som har noen gode tegninger på trainere som kan lages i isopor?
      Hadde tenkt åkopiere en modell jeg har i balsa, men den er ikke helt optimal.
      (har i utgangspunktet ikke balanse på den, men det kan jo endres.)
      Edvin
      ------
      http://home.no.net/hansenmh

      Comment


      • #4
        ClasOhlson har noen ruller med motstandstråd som er egnet (0.2-3mm). Planlegg mellom 10-15V spenning for å få tråden varm nok til å skjære. Deretter prøver du litt mht optimal varme vs kuttehastighet. 5mm\s er ok startpunkt.
        ----------------
        Haldor
        ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

        Comment


        • #5
          et bilbatteri burde vel kunne brukes???
          må jeg ha forskjellig type tråd etter lengden på tråden?
          Kunne tenke meg å ha en lang til å skjære vinge og en kort til kropp osv...

          Edvin
          ----------
          404 Not Found
          Last edited by Edvin; 08-01-07, 16:20.
          Edvin
          ------
          http://home.no.net/hansenmh

          Comment


          • #6
            Vii drev en del med dette på slutten 70-tallet. Vi (man må være 2, én i hver ende av "buen") laget vingetipp- og rotmaler i tynn kryssfinér og markerte f.eks en 20-deling med vertikale streker. Vi limte dem på med dobbeltsidig tape (de skal brukes mange ganger fra begge sider), og la med det samme inn noen mm washout, dvs tippen vender litt ned i forhold til roten. Dette gir mindre fare for tipstall.
            Vi laget en "bue" av en trestav, f.eks. et gammelt kosteskaft, boret to 5 mm hull gjennom nær hver ende og stakk 20 cm 5 mm pianotråder gjennom slik at de kom så vidt igjennom på "oversiden" der vi festet ledingene. I "nedre" ende av pianotråden festet vi motstandstråden/glødetråden, og surret den rundt til den ble god og stram som en gitarstreng, for den blir mye slakkere når man setter på strøm. Vi brukte en Märklin togtrafo som gir variabel spenning. Så var det eksperimentering for å finne passe varme og hastighet. Det er en fordel å skjære til dimensjonen på isoporklossen nøyaktig som vingen sett i plan (korde minus forkant og bakkantlister), men ha malene i full korde slik at man kan legge an tråden på malen før den trekkes inn i isoporen.
            Det er mange utfordringer, -bare å trene:
            - Varmen er ikke jevnt fordelt langs hele lengden av tråden.
            - Trekker man for fort henger tråden etter på midten og vingen blir tynn på midten.
            - Uansett hvor fint man pusser malene henger tråden seg lett fast og det smelter lange spor, og når man drar til for å løsne tråden kan den "lette" fra malen, og det blir forhøyinger.
            Med litt prøving og feiling blir det bra.
            Så er det et utall muligheter for laminering av isoporkjernen etterpå med balsa/abachi/glassfiber/karbonfiber/kevlar/glassfibertape/krympefilm osv. Reste-isoporen benyttes ytterst ved liming for å legge jevnt press. Vi brukte et vannbaset kontaklim til balsaen.
            Og du kan selvfølgelig lage 2 maler av flykroppen ovenfra og 2 fra siden og lime på en blokk, så har du et bra grunnlag å avrunde de 4 kantene på etterpå, eller du kan skjære seksjoner av en flykropp på langs (til og med hule) som du kan lime sammen etterpå.
            Lykke til!

            Comment


            • #7
              Vi drev en del med dette på slutten 70-tallet. Vi (man må være 2, én i hver ende av "buen") laget vingetipp- og rotmaler i tynn kryssfinér og markerte f.eks en 20-deling med vertikale streker. Vi limte dem på med dobbeltsidig tape (de skal brukes mange ganger fra begge sider), og la med det samme inn noen mm washout, dvs tippen vender litt ned i forhold til roten. Dette gir mindre fare for tipstall.
              Vi laget en "bue" av en trestav, f.eks. et gammelt kosteskaft, boret to 5 mm hull gjennom nær hver ende og stakk 20 cm 5 mm pianotråder gjennom slik at de kom så vidt igjennom på "oversiden" der vi festet ledingene. Bor hullene slik at pianotrådene spriker litt nede. I "nedre" ende av pianotråden festet vi motstandstråden/glødetråden, og surret den rundt til den ble god og stram som en gitarstreng, for den blir mye slakkere når man setter på strøm. Vi brukte en Märklin togtrafo som gir variabel spenning. Så var det eksperimentering for å finne passe varme og hastighet. Det er en fordel å skjære til dimensjonen på isoporklossen nøyaktig som vingen sett i plan (korde minus forkant og bakkantlister), men ha malene i full korde slik at man kan legge an tråden på malen før den trekkes inn i isoporen. Så må man holde følge ved å telle seg fra 1-20.
              Det er mange utfordringer, -bare å trene:
              - Varmen er ikke jevnt fordelt langs hele lengden av tråden.
              - Trekker man for fort henger tråden etter på midten og vingen blir tynn på midten.
              - Uansett hvor fint man pusser malene henger tråden seg lett fast og det smelter lange spor, og når man drar til for å løsne tråden kan den "lette" fra malen, og det blir forhøyinger.
              Med litt prøving og feiling blir det bra.
              Så er det et utall muligheter for laminering av isoporkjernen etterpå med balsa/abachi/glassfiber/karbonfiber/kevlar/glassfibertape/krympefilm osv. Reste-isoporen benyttes ytterst ved liming for å legge jevnt press. Vi brukte et vannbaset kontaklim til balsaen.
              Og du kan selvfølgelig lage 2 maler av flykroppen ovenfra og 2 fra siden og lime på en blokk, så har du et bra grunnlag å avrunde de 4 kantene på etterpå, eller du kan skjære seksjoner av en flykropp på langs (til og med hule) som du kan lime sammen etterpå.
              Lykke til!
              Last edited by MartinK; 08-01-07, 18:52. Reason: skrivefeil

              Comment


              • #8
                Originally posted by Edvin
                et bilbatteri burde vel kunne brukes???
                må jeg ha forskjellig type tråd etter lengden på tråden?
                Kunne tenke meg å ha en lang til å skjære vinge og en kort til kropp osv...
                [/url]
                Ja, et bilbatteri kan brukes - du varierer lengden med tråd for å justere varmen. Tynnere tråd har som regel høyere motstand = mindre trådlengde og tykkere tråd = motsatt.
                ----------------
                Haldor
                ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

                Comment


                • #9
                  Takk for tipsene.
                  Fikk et annet tips om å sette på en dimmer (til vanlig lyspærer) for å justere spenningen. Får gå til innkjør av litt motstandstråd og sette i gang å teste...
                  Har en del solid tape som jeg tenkte å laminere vingen med, men er usikker på om jeg bør legge inn karbonrør eller lignende i fremkant av vingen for å stive av litt. eventuelt i framkant av balanserorene også. eller er dette unødvendig?
                  Jeg må kanskje bare teste.
                  Edvin
                  ------
                  http://home.no.net/hansenmh

                  Comment


                  • #10
                    Dimmer til "vanlig" lyspære? Kommer litt an på hva som er "vanlig" her. Hvis du snakker om en dimmer for lys på 220V AC funker ikke det med bruk av likestrøm.
                    For å regulere strømmen fra et bilbatteri må du ha en kraftig variabel motstand eller noen faste motstander som tåler en del strøm. 2-5A er vanlig etter hva slags tråd man bruker.

                    "Forsterkninger" i vingen legges vanligvis der vingen er tykkest. Jeg bruker en overfres og freser spor i isoporen med rett bredde og dybde for å felle ned og lime furulister på plass. 6x6mm er en grei størrelse.
                    Du må også lime på balsa som forkantlist og pusse den til, hvis du ikke bruker ferdig profilerte lister. Man skjærer vanligvis vingekjernene rette i forkanten, siden det er svært vanskelig å skjære ut selve forkanten hjemme...
                    Bakkantlist er greit å lime på hvis man skal hengsle fast ror. Enten ei enkel 2x8mm (ca) eller ei ferdig forma bakkantlist i passe dimensjon.
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by joo
                      "Forsterkninger" i vingen legges vanligvis der vingen er tykkest. Jeg bruker en overfres og freser spor i isoporen med rett bredde og dybde for å felle ned og lime furulister på plass. 6x6mm er en grei størrelse.
                      Legges den over eller under vingen?, eller freses den inn til mitten for så å legge isopor på toppen?
                      Dimmeren jeg tenkte på er til 12v spottlys, men det kan hende den ikke virker.det er vel 12v vekselspenning.
                      Edvin
                      ------
                      http://home.no.net/hansenmh

                      Comment


                      • #12
                        nei langsgående forsterkningner skal ligge så langt ut i overfaten som mulig og må limes godt til isoporen i hele lengden, så ikke fres dypere enn nødvendig. Gjør det samme både over og under vingen.

                        Comment


                        • #13
                          Prøvde å finne motstandstråd på Clasohlson, men det var ikkje lett. Kan nokon peike meg i rett retning. Kallar ein det motstandtråd på fagspråket?

                          Comment


                          • #14
                            det er bedre å gå på elfa i sandakerveien
                            ShieldSquare Captcha

                            Comment


                            • #15
                              kanthaltråd

                              Originally posted by froh View Post
                              Prøvde å finne motstandstråd på Clasohlson, men det var ikkje lett. Kan nokon peike meg i rett retning. Kallar ein det motstandtråd på fagspråket?

                              ClasO hadde tidligere 0.4 mm kanthaltråd men om den fortsatt finnes vet jeg ikke. Foreslår at du tar en telefon og ber om å få snakke med en erfaren kundekonsulent, f.eks. innen verktøy.
                              Jeg har ikke mer igjen desverre elles kunne du fått en passende bit.....

                              Comment

                              Working...
                              X