Announcement

Collapse
No announcement yet.

T-rex trives godt i grana

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • T-rex trives godt i grana

    Var ute å fløy litt i dag igjen. Litt vind, men ellers kjempefine forhold å herje litt i. Hadde fløyet ca 2 min på det 3. batteriet da rexen begynte å leve sitt eget liv der oppe Kunne virke som det var radiostøy som blokkerte mellom meg og heliet, fordi jeg fikk kontakt noen ganger slik at jeg fikk vridd det unna biler og andre ting som koster litt å kræsje med. Endte med et pang i ei gran før det ramla i bakken og lå der og rista i dødskramper før jeg fikk tatt strømmen.

    Flybaren og akslingen måtte skiftes, ellers har jeg berga alt. Snakk om griseflaks

    Hadde heldigvis deler liggende, så nå er jeg klar til dyst igjen

    Jeg vet det er en radioamatør i området. Kan dette være årsaken? Jeg fløy et inneheli en gang ca 2 meter fra en antenne som sendte ut 250W uten at dette hadde innvirkning.
    -=-Trondheim Mfk-=-
    * Raptor 50 Titan (SE)
    * T-Rex 450SE
    * E-Sky CP2 (Solgt)
    * Vortex
    * E-Starter
    * Slow Stick
    * Spektrum DX7

    No helicopters were harmed in the creation of this post

  • #2
    Originally posted by strutings
    Jeg vet det er en radioamatør i området. Kan dette være årsaken?
    Ikke godt å si, men spør ham/henne! En radioamatør fører som regel en detajert logg (dato, klokkeslett, frekvens, effekt, osv) over de gangene senderen er aktiv.

    Comment


    • #3
      Originally posted by strutings
      Jeg fløy et inneheli en gang ca 2 meter fra en antenne som sendte ut 250W uten at dette hadde innvirkning.
      Er du sikker på at det strålte fra antennen ? At senderen virkelig var i drift ?
      En så høy effekt på den avstanden vil blokkere motakeren i heliet uansett hvilken frekvens det blir sendt på.
      Litt uforsvarlig hvis du var klar over antennen da du fløy ?

      En radioamatør i området ? 100m eller 1000m unna ?
      Her er det avstand som teller.
      Men ta kontakt med vedkommende. Som Geir Thomassen skriver så skal radioamatøren føre logg. Da får du iallefall
      sjekket om det var grunnen til styrten. Er selv radioamatør(siden 1979) og hadde likt om jeg ble spurt. Helt greit å være med å finne årsaken til styrten.
      Skriv gjerne hvis og når du har vært i kontakt m. amatøren. Er svært interessert i å vite om det kan ha vært årsaken !
      Også hvilken frekvens det ble sendt på og modulasjon.
      Men det kan jo også ha vært en annen RC-sender i drift i området ?
      Last edited by sfinx; 14-01-07, 05:26.
      Tor A. Jakobsen
      -------------------------------------------------
      If your gonna Crash.... at least make it look Good!
      -------------------------------------------------

      Comment


      • #4
        Originally posted by strutings
        Endte med et pang i ei gran før det ramla i bakken og lå der og rista i dødskramper før jeg fikk tatt strømmen.

        Heh..det var artig å se på .. først ett smell.. så lå d og spasma på bakken etterpå::P bra det ikke er bare meg som bruker penger på heli En ting til Eirik.. hovra du i stua me raptor`n ?
        Last edited by Vegabond; 14-01-07, 13:42.
        ~Futaba 10C~


        ~T-Rex 500 v-bar~
        ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

        ~Min Cnc byggetråd #1~
        ~Min Cnc byggetråd #2~
        ~Min Cnc byggetråd #3~


        ~Trondheim Modellflyklubb~

        Comment


        • #5
          Originally posted by sfinx
          Er du sikker på at det strålte fra antennen ? At senderen virkelig var i drift ?
          En så høy effekt på den avstanden vil blokkere motakeren i heliet uansett hvilken frekvens det blir sendt på.
          Litt uforsvarlig hvis du var klar over antennen da du fløy ?
          Det var for å teste om det forstyrra elektronikken først og fremst, men hadde ikke en eneste glitch pga dette.. men den slo inn på en usb-disk som etter noen rare lyder tok kveld.
          -=-Trondheim Mfk-=-
          * Raptor 50 Titan (SE)
          * T-Rex 450SE
          * E-Sky CP2 (Solgt)
          * Vortex
          * E-Starter
          * Slow Stick
          * Spektrum DX7

          No helicopters were harmed in the creation of this post

          Comment


          • #6
            Originally posted by Vegabond
            Heh..det var artig å se på .. først ett smell.. så lå d og spasma på bakken etterpå::P bra det ikke er bare meg som bruker penger på heli En ting til Eirik.. hovra du i stua me raptor`n ?
            Tok ikke av i stua nei, men det var like før
            -=-Trondheim Mfk-=-
            * Raptor 50 Titan (SE)
            * T-Rex 450SE
            * E-Sky CP2 (Solgt)
            * Vortex
            * E-Starter
            * Slow Stick
            * Spektrum DX7

            No helicopters were harmed in the creation of this post

            Comment


            • #7
              Originally posted by strutings
              Det var for å teste om det forstyrra elektronikken først og fremst, men hadde ikke en eneste glitch pga dette.. men den slo inn på en usb-disk som etter noen rare lyder tok kveld.

              Da var du nok heldig ! Kunne nok funnet på noe lignende selv, men da hadde jeg nok holdt i heliet så det ikke hadde tatt av sted. Og ikke vært SÅ nær.
              Tok USB-disken kvelden for godt ? I så fall ikke overaskende.
              Og vet du hva frekvens dette var ?
              Tor A. Jakobsen
              -------------------------------------------------
              If your gonna Crash.... at least make it look Good!
              -------------------------------------------------

              Comment


              • #8
                Amatørradio VS Rc utstyr

                Originally posted by sfinx
                Da var du nok heldig ! Kunne nok funnet på noe lignende selv, men da hadde jeg nok holdt i heliet så det ikke hadde tatt av sted. Og ikke vært SÅ nær.
                Tok USB-disken kvelden for godt ? I så fall ikke overaskende.
                Og vet du hva frekvens dette var ?
                Hehe.. må ta noen sjanser enkelte ganger, dessuten var det ingen Raptor 50, bare en liten uskyldig kontraroterende Vortex

                Usb-disken kvelda ja.. hehe! Plukka ut HD, som fortsatte å virke i noen dager etterpå, men plutselig stoppa den også
                Er litt usikker på frekvensen, men jeg innbiller meg at den ble tuna så langt ned mot frekvensen til heliet som overhodet mulig.
                -=-Trondheim Mfk-=-
                * Raptor 50 Titan (SE)
                * T-Rex 450SE
                * E-Sky CP2 (Solgt)
                * Vortex
                * E-Starter
                * Slow Stick
                * Spektrum DX7

                No helicopters were harmed in the creation of this post

                Comment


                • #9
                  Tar nok litt sjangser selv også, men da vet jeg at det bare er meg selv og mitt utstyr det kan gå ut over. Grei den.
                  At USB-disken tok kvelden sier vel litt om feltstyrken som er tett opptil ei senderantenne......
                  Men er forundret over at heliet ikke blei forstyrra. Motakerne våre(RC) har lite av det som kalles storsignalegenskaper. Dvs at de lett tar i mot signaler på andre frekvenser enn krystallet bestemmer hvis det fremmede signalet kommer over en hvis (stor) styrke. Som f.eks. mobiltelefon i lomma. Eller en annen RC-sender på annen frekvens innen et par meter.
                  Mobiltlf sender med max 2W og RC med max 0,1W.
                  Dette må jeg teste en dag. Har 100W kortbølge og dipolantenne et par meter over taket. Avstand til hobbyrom 4-5 meter. Sette på et fly og starte sender.
                  Vet fra før at PCen stopper når jeg kjører kortbølge, men klarer seg når jeg bruker VHF.
                  Tor A. Jakobsen
                  -------------------------------------------------
                  If your gonna Crash.... at least make it look Good!
                  -------------------------------------------------

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by sfinx
                    Tar nok litt sjangser selv også, men da vet jeg at det bare er meg selv og mitt utstyr det kan gå ut over. Grei den.
                    At USB-disken tok kvelden sier vel litt om feltstyrken som er tett opptil ei senderantenne......
                    Men er forundret over at heliet ikke blei forstyrra. Motakerne våre(RC) har lite av det som kalles storsignalegenskaper. Dvs at de lett tar i mot signaler på andre frekvenser enn krystallet bestemmer hvis det fremmede signalet kommer over en hvis (stor) styrke. Som f.eks. mobiltelefon i lomma. Eller en annen RC-sender på annen frekvens innen et par meter.
                    Mobiltlf sender med max 2W og RC med max 0,1W.
                    Dette må jeg teste en dag. Har 100W kortbølge og dipolantenne et par meter over taket. Avstand til hobbyrom 4-5 meter. Sette på et fly og starte sender.
                    Vet fra før at PCen stopper når jeg kjører kortbølge, men klarer seg når jeg bruker VHF.
                    Feltet fra en 100W kortbølgesender med en dipolantenne er kraftig, men en skal heller ikke undervurdere feltet i nærheten av en vanlig mobiltelefon.

                    Husk at kortbølgesenderen har en antenne på mange meter (5-40m er vanlig), mens en mobiltelefon på 2W har en antenne på noen cm. Det vil si at "utstrålt effekt pr meter antenne" blir mye høyere for mobilen. Min erfaring er at det er nesten umulig å lage elektronikk som ikke påvirkes av at en plasserer en mobiltelefon noen cm unna. Dette regnestykket gjelder selvfølgelig ikke når man kommer lengere unna senderen (mer enn noen bølgelengder), da vil feltet fra HF senderen være mye kraftigere enn feltet fra mobilen.

                    Jeg har etterhvert fått stor forståelse for forbud mot mobilbruk i endel sammenhenger (ombord i fly, sykehus, osv).
                    Last edited by GeirT; 15-01-07, 22:55.

                    Comment


                    • #11
                      Kan ikke være mer enig !
                      Har skrevet litt om mobilbruk tidligere. Hold den langt unna sender og motaker.
                      Ellers er det å si at avstand er avgjørende uansett. Dobler du avstand blir signalstyrken bare 1/4.
                      Tor A. Jakobsen
                      -------------------------------------------------
                      If your gonna Crash.... at least make it look Good!
                      -------------------------------------------------

                      Comment

                      Working...
                      X