Announcement

Collapse
No announcement yet.

Moderering på MfN Forumet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Moderering på MfN Forumet

    Ærede MfN bruker!

    Det er et nytt år med nye mulgheter! Mot slutten av fjoråret ble moderator staben her på Modellflynytt økt med et par nye medlemmer, og vi er nå klar for nye oppgaver. I denne tråden ønsker vi tilbakemeldinger på hvordan vi kan gjøre moderator jobben så godt som mulig. Hvilke ting kan vi bli bedre på, og hvilke gjør vi bra, og hvilke gjør vi kanskje for bra!

    Både ris og ros mottas med takk!

    Nvh
    MfN Moderatorene
    Anders Hauge

    www.hang.no - Norges nye HANG-side!

    www.JetsOfBergen.no
    rc.andersh.com

    Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
    Byggeblog for Eurosporten
    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

    There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

  • #2
    Vel - Jeg hadde skrevet et temmelig syrlig innlegg i forbindelse med "Hva skal vi med NLF/Senjaflyplass ++" trådene. Jeg valgte å ikke sende det da, og det var kanskje like greit så situasjonen kunne roe seg noe ned.

    Essensen i det jeg skrev, og som jeg gjerne tar opp igjen nå, var at moderatorarbeiddet i forbindelse med disse trådene etter min mening var temmelig slett. Temaet var interessant, men diskusjonen ble så dårlig styrt at iallefall jeg gav opp å følge den videre.

    Kritikken går på følgende konkrete punkter:
    * Tråder ble ikke holdt til tema
    * Parallelle tråder ble tillatt opprettet over samme tema.
    * Tråder om samme tema ble ikke koblet sammen.
    * Tråder som gikk ut over tema ble ikke frosset
    * Enkelte moderatorer ble oppfattet å ta en partisk tone.

    Disse elementene håper jeg moderatorgjengen kan ta inn over seg.

    Ellers må jeg si at jeg generelt er imponert over forumets inkluderende evner, og vil gratulere alle med en (stort sett) velfungerende møteplass.

    Lykke til!
    Torstein
    Last edited by Torstein; 16-01-07, 11:36.

    Comment


    • #3
      Større takhøyde?

      Hei alle sammen.

      Denne tråden er startet fordi jeg har spurt de andre moderatorer om vi kunne lage enda en rubrikk som heter " ORDET ER (nesten) FRITT". Da jeg personlig synes at det til tider har vært moderert ganske strengt i noen tråder. Meningen med " ORDET ER ( nesten) FRITT er at man kan få ha en heftig diskusjon gående, uten at tråden skal modereres i stykker. Det vil selvfølgelig være visse retningslinjer her også, men det vil gå på sjikanering av enkeltpersoner etc. Det må selvfølgelig opplyses i forklaringen på dette forumet at tråder inne på "ORDET ER (nesten) FRITT" har litt større takhøyde ang. språkbruk,etc så de som går inn på disse trådene er helt klar over det. Det vil også være ett krav om at de som poster her inne må signere med fullt navn.

      Hva synes dere brukere om ideen? Er det noe vi kunne hatt her inne?

      Og vi vil selvfølgelig ha tilbakemeldinger om den generelle modereringen fortsatt.
      Last edited by Guest; 16-01-07, 15:44.

      Comment


      • #4
        Originally posted by pepsimannen
        Hei alle sammen.

        Denne tråden er startet fordi jeg har spurt de andre moderatorer om vi kunne lage enda en rubrikk som heter " ORDET ER (nesten) FRITT". Da jeg personlig synes at det til tider har vært moderert ganske strengt i noen tråder. Meningen med " ORDET ER ( nesten) FRITT er at man kan få ha en heftig diskusjon gående, uten at tråden skal modereres i stykker. Det vil selvfølgelig være visse retningslinjer her også, men det vil gå på sjikanering av enkeltpersoner etc. Det må selvfølgelig opplyses i forklaringen på dette forumet at tråder inne på "ORDET ER (nesten) FRITT" har litt større takhøyde ang. språkbruk,etc så de som går inn på disse trådene er helt klar over det. Det vil også være ett krav om at de som poster her inne må signere med fullt navn.

        Hva synes dere brukere om ideen? Er det noe vi kunne hatt her inne?
        Først: jeg ser poenget, bare så det er sagt.
        Men så syntes jeg samtidig at folk uansett bør klare å holde seg i skinnet og oppføre seg som folk, ergo vil et slikt forum være overflødig. Som jon-arne sier så er ikke dette en barnehage. Vi har dette oppe til diskusjon på et annet internettforum fra tid til annen og konklusjonen blir alltid at det får holde med et off-topic forum (lounge i dette tilfellet). Min største "frykt" (jeg er jo fryktesløs hehe hoho) er at tonen i slike "mere blod mere blod" underforum skal bli dratt med inn i selve forumet. Jeg har sett noen eksempler på at det går sport i å provosere andre og oppføre seg som drittunger (ja det er snakk om voksne folk).

        Streng moderering eller ei så syntes jeg det viktigste dere kan gjøre er å splitte, slå sammen eller låse tråder for å holde emnene slik passe oversiktlige. Så får vi andre oppføre oss slik at vi er interessert i å møte "motstanderen" til konstruktiv diskusjon ansikt til ansikt i stedet for å være redd for å møte andre forumgjengere. Om vi sklir ut så syntes jeg det er helt greit at dere anmoder folk om å roe seg, evnt. låser tråden noen dager, pr. forum eller på PM spiller vel mindre rolle.

        Ang. bruk av PM så har vi vel nå nylig et eksempel eller to på at de som får det noen (helt unødvendig) kaller noe slikt som "nazi-sensur-overmakt" PM'er gjerne legger det de selv vil i de... Det har jo resultert i at dere uansett har lagt ut PM'n dere har sendt til vedkommende. Like greit å ta slike anmodninger på det åpne forumet først som sist kanskje?

        Er ganske sikker på at flertallet syntes dere gjør en god jobb, at det er en fin og hyggelig tone her inne, at det er fint å kunne skrive et ord som ikke har med topic å gjøre uten å få posten slettet osv. De gangene dere har grepet inn har det vel stort sett vært snakk om ganske opphetede diskusjoner...

        Spørsmål om tilbakemeldinger er fint men trenger ikke nøvdendigvis føre til forandring i etterkant Syntes det er bra slik det er jeg.

        edit: omformulering vedr. pm'er, men klarer ikke å finne ei god formulering
        Last edited by esmel; 16-01-07, 16:26.
        Espen Melby

        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

        Comment


        • #5
          Originally posted by Jon-Arne
          Hei Christian !

          Forumet er veldig inkluderende og tar de fleste aspekter ved hobbyen våres på kornet slike det er i dag. Men jeg må si meg litt enig med deg, og kanskje litt uenig med Espen, i at det kanskje ville være en god ide med en rubrikk som man kan kjefte, banne og provosere i. Men det er jo helt sant som du sier Espen, noen vil oppføre seg som drittunger uansett, og det ville sikkert bli linket mellom de mer "åpne" trådene og de mer "vanlige" trådene. Det blir sikkert en utfordring for moderatorene, men mulig forumet blir bedre hvis moderatorene klarer å skille dette.

          FOR, jeg synes poenget med en slik rubrikk måtte være å få vekk noen av trollene i de seriøse trådene hvor folk prøver å føre en saklig diskusjon. Da ville kanskje flere av trådene gå lenger, og de deltakerne som ville føre en god diskusjon ville kanskje ikke gi opp nettopp pga disse trollene. Da tror jeg det ville bli mer aktivitet på forumet.
          Skal se om jeg ikke klarer å få litt sammenheng i argumentene mine nå som guttungen har slutta å surve...

          Altså, dersom det er en forutsettning at en kvitterer med fullt navn i et slik forum så dukker det umiddelbart opp en problemstilling: Kan en stole på at folk kvitterer med RIKTIG navn i et slikt forum hvor målet er å "krangle" (les. utblåsinger). Vil trollene samle seg i et slikt "si det som du vil" forum eller vil de holde seg til forumets andre underforum? Hvor får trollene mest oppmerksomhet?

          Hvordan vil et slikt forum få trollene vekk fra de seriøse trådene?

          Hvem vil egentlig et slikt forum være godt for? Jeg har ingen behov for å tillate meg selv å være unødvendig usaklig og drittsekk, krass eller usmakelig overfor de av dere som ellers har en god tone overfor.

          Selvfølgelig kunne jeg tenkt meg virkelig dra strikken i tråder som f.eks de som omhandlet senja, nlf og den slags, men hva tjener jeg på det? I saker som de nevnte hvor mange tilsynelatende var for at senja skulle få hjelp og at NLF var en bra sak så kunne det jo vært "fint" om flere delte ut en skriftlig rett høyre og et ballespark til den som på død og liv ville krangle og synse, men hva ville være vitsen med det? En slags web-slåsskamp? Det fine med det er jo at innsatsen for den som er i mindretall er ganske lite, ergo vil ikke det stoppet krangelen like effektivt som å oppsøke vedkommende, men slikt driver vi jo ikke med, vi er jo modellflygere... (bruker bare denne saken som eksempel da den sitter friskt i minnet)

          Det hadde sikkert vært artig med et slikt forum og i tilfelle det blir opprettet så kommer jeg sikkert ikke til å klare å holde meg unna men da fraskriver jeg meg ethvert ansvar for egne uttaleser

          Om stemningen blir litt ala den som gjerne eksisterer i litt opphetede diskusjoner i fylla så ser jeg ikke noe negativt med det. Hva med å kun ha tråden åpen lørdag fra kl. 18->søndag 08:00 hehe

          Det er vel forskjell på ondsinnede diskusjoner og opphetede diskusjoner. Opphetede diskusjoner er jeg for (åpner folk kjeften må de forvente å få svar). Ondsinnede diskusjoner kan vi vel klare oss uten, eller er det disse som skal føres i et evnt. nytt underrforum? Men hvor går så grensen? Skal alle opphetede diskusjoner gå parallelt i det nye forumet eller skal alt flyttes dit eller hva?
          Espen Melby

          :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

          Comment


          • #6
            I prinsippet er jeg for et sånt forum som kan være litt mere luftig (åpen himling) Men jeg tror det kan bli mye krangling ut av det fordi det er noen som ikke kan styre seg. Vi kan jo moderere det som blir for ille men da byr det også på litt problemer, fordi det som blir skrevet i fæle ord blir som regel sitert videre og da må vi endre og slette der også....

            Jeg er også for opphetete diskusjoner, vi trenger det.

            Jeg har et annet forslag Hva om vi moderatorer prøver å la litt gå igjennom fingrene hvis (vi) ja dette gjelder meg og.... blir litt flinkere til å se igjennom det vi har skrevet før vi trykker (send svar) og tenker litt igjennom om dette egner seg på trykk og om dette er noe du ville si til en du møter på stripa...?
            Grunnen til at jeg nevner dette er at det er veldig mange som har teksten (sist endret av) nederst på innlegget sitt.

            Det var et bra innlegg av Torstein over her, jeg liker konstruktiv kritikk Det som blir nevnt der er utrolig vanskelig og opprettholde, fordi da må vi bli skikkelig strenge og sende mange Pm`r pr. dag for å opprettholde det vi vil.
            Da kommer forslaget til Christian veldig godt inn tror jeg
            Hva meg angår og mine meninger her så blir det litt kjedelig for meg hvis jeg ikke får lov til å bli med på diskusjoner selv om jeg er moderator, det er ikke vanskelig for meg å skille mellom det ihvertfall.

            Bare til opplysning hvis det er noen som ikke vet det, så har vi moderatorene en god dialog på et lukket forum her. Der diskuterer vi de sakene som kommer opp og holder hverandre oppdatert med det vi driver med.

            Mvh

            Comment


            • #7
              Synes forumet i dagens form har sånn "passe" takhøgde ,moderatorene og skribenter her på forumet gjør en glimrende jobb etter min mening. Jeg er en ivrig leser av forumet , i alefall i de tråder som er relevante for meg personlig.
              Helt greit at tråder går Off Topic i ett par innlegg, det er jo helt normalt under en vanlig diskusjon/prat mellom folk "In real Life".

              Når det gjelder nye brukere av forumet som kommer med spørsmål som er besvart utallige ganger før, og som kan virke litt irriterende for "gamle travere" på forumet, så må vi bare tolerere dette synes jeg. Dette er brukere som vanligvis er i fyr og flamme , kanskje akkurat tatt steget inn i denne hobbyen , vil ha svar på sitt spørsmål og har kanskje ikke oppdaget "søk" knappen på menylinja enda. i slike tilfeller synes jeg det er greit at mer erfarne brukere/moderatorer besvarer spørsmålet eller eventuelt henviser til tidligere tråd om emnet. Ikke slå hånda av disse brukerene , de er tross alt framtida for hobbyen .. (Les rekrutering.)

              "Trolling" på forumet , er en uting i alle typer Fora. Det ikke så vanskelig å oppdage når man har med en slik bruker å gjøre. Det beste middel mot slike brukere er egentlig bare å overse dem totalt, eventuelt å bruke IGNORE Lista. Kaste dem ut , inngå overopphetede diskusjoner med slike troll er bare å helle bensin på bålet , det er nettop dette disse brukerene er ute etter.
              Underskrift med fullt navn er helt greit , men så lenge man ikke har noen 100% verifering av brukerene her på forumet , er det egentllig hipp som happ hva man signer sine meldinger med. Selv E-post verifisering er ikke 100% sikkert i denne internett verdenen.

              Det jeg kanskje savner her på MFN , (som ikke har noe som helst med moderatorene å gjøre), er at flere brukere skriver litt mer om hva de sysler med på sine hobbyrom og ute på stripa rundt i kongeriket. Personlig liker jeg i allefall å lese slike tråder. Har også selv prøvd å bidra med noe i denne stilen og håper det er ok lesning , selv om mye av det jeg sysler med kanskje ikke er av interesse for absolutt alle.

              Når det gjelder en ny "ordet er fritt" kategori kan jeg ikke fatte og begripe hva vi skal med den , The Lounge må da være tilstrekkelig.

              Vil til slutt rette en stor takk til Skribenter, Moderatorer og ikke minst alle aktive brukere av MFN for at vi har en slikt flott samlingsted for hobbyen i Norge!
              ____________________
              : -Exlex-
              : Thor Arne Jensen
              :::::::::::::::::::::::::::

              [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

              Comment


              • #8
                Mulig det er jeg som er treg i nøtta , men ....

                Joda , ser jo at enkelte avsporinger i tråder kan være interesante for den almenne hop, og har kanskje livets rett på en annen plass på forumet, faller "off Topic" ikke under noen av kategoriene på forumet, mener jeg "the Lounge" er rette plassen for slike og som Jon Arne påpeker er dette en stor utfordring og jobb for moderatorene å få splittet og flyttet slike tråder. Problemet er kanskje ikke alle er enige i at nå dro man strikken for langt og ble moderert eller flyttet , men der må Moderator ha siste ordet uansett.

                Sikkert like mange meninger om hvor "lista " skal ligge for å bli moderert som det er brukere på forumet , men her mener jeg vi får godta det moderatorene bestemmer ubetingelsesløst.

                Er det ting som ikke tåler dagens lys i "The Lounge" og ikke er etter MFN sine retningslinjer eller god takt og tone , synes jeg det er helt greit at moderator her gjør "snipp - snipp" og skroter innlegget uten vidre notis.

                For meg virker det som moderatorene kanskje ikke er helt enige seg imellom hvor hen lista skal ligge i dag, det synes jeg Klaus og moderatorene får bli enige om på "bakrommet" , så får vi andre brukere respektere deres avgjørelse.
                ____________________
                : -Exlex-
                : Thor Arne Jensen
                :::::::::::::::::::::::::::

                [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

                Comment


                • #9
                  ikke fornøyd

                  Jeg fikk slettet en posting og tråden ble "closed" like etterpå. Jeg skrev så til moderator for å spørre om det stemte og evt hvorfor,uten å få svar.

                  Postingen min var "verdens mest nøytrale" der jeg spurte omkring regnskapet til "the union". Jeg sendte postingen en gang til i en annen tråd og da ble den ikke slettet, pluss at det jeg spurte om ble perfekt besvart.

                  Jeg har full forståelse for nødvendigheten av å holde forum oversiktlig og trådene rene,konsekvente og dermed lesbare.Men, jeg er skuffet og irritert åkkesom. Interessen min for å delta her ble kraftig redusert pga dette. Det føles som et gufs fra samfunn som vi ikke ønsker oss. Men, jeg dukker nok sikkert opp med et sp.m. e.l. en gang. Det er jo her " det skjer" i Norge.

                  Pointet mitt er at det er en diskutabel praksis å bare slette innlegg uten kommentar. Når man som i mitt tilfelle, spør moderator om en kommentar så bør man i alle fall få svar.Dersom man ikke svarer på slikt så mener jeg at man heller bør la være å slette innlegg.

                  Innlegget mitt kan selvfølgelig sies å ha vært en avsporing fra hovedpostingen. Men, å slette et innlegg som kun spør etter informasjon virker merkelig. Dersom det var et innlegg med dritt og kjeftbruk så hadde jeg nok ikke brydd meg mer med det.

                  Jeg syntes ellers at det er litt søkt å bruke nicknames i et forum som dette.
                  Hva er egentlig vitsen ?

                  Mht en "umoderert" tråd, så har jeg sans for betenkelighetene. Den " fri" tonen kan fort smitte over til de andre trådene, og da får moderatorene etterhvert en uoverkommelig oppgave. Hvordan løses dette i utenlandske fora ? Eksempel :RC Airplanes - RCU Forums

                  Må til slutt legge til at jeg åpnet sp.m. til moderator med å spørre om jeg husket rett. Dersom jeg bare "tror" at jeg sendte innlegget så ---
                  Men, det hadde da "noen" kunne ha svart meg da jeg spurte ? Jeg er selv helt sikker på at jeg sendte det. Jeg mener at jeg kontrollerte at det var kommet " på trykk " også.Dessuten har jeg også en kopi som jeg tok før jeg sendte det. Liten fillesak ? Javel.




                  mvh
                  Hermann Runderheim

                  Comment


                  • #10
                    Moderatorer er da også brukere?

                    Det har vært en stund siden sist jeg kikket på dette forumet, av flere grunner. De av dere som også er på helispot har sikkert fått med dere at denne høsten har vært en relativt stor personlig prøvelse for meg helsemessig, så det har blitt fint lite med helikopterflyging.

                    Men, tilbake til saken.

                    Bet meg merke i et innspill i denne tråden som får meg til å stille et spørsmål, nemlig "moderatorer som er partiske".

                    Utsagnet bygger på en idé om at moderatorer ikke skal ha part i en diskusjon, ergo faktisk ikke lenger være "brukere" i diskusjoner.

                    Jeg personlig vil si at dersom dere forventer at alle moderatorer umiddelbart skal bli 100% nøytrale, tror jeg dere bommer stygt. Moderatorer er også mennesker, og jeg tror de fleste vil være enige i at det er en mye mer ærlig sak om en moderator er åpen om meningene sine, enn at moderatoren faktisk skjuler sine egne meninger (som faktisk vil spille inn på jobben som gjøres).

                    Hvis dere som brukere fratar moderatorer retten til å kunne være både brukere og moderatorer på forumet, vil dere på kort sikt sikre dere en nøytral moderatorstab, og på lang sikt sikre dere en utryddingstruet moderatorstab.

                    Noen av dere vil sikkert huske at jeg også hadde moderatorstatus på dette forumet for en kort periode, før jeg selv "sa opp" den jobben. En av grunnene til at jeg sa opp var nettopp at jeg ikke aktet å gi opp å kunne være bruker på forumet, og faktisk ta en aktiv rolle i diskusjoner. Hvis dere pålegger moderatorene å "sitte på sidelinjen" i diskusjoner om hete temaer, vil dere enten få moderatorene til å "si opp", eller bare forsvinne fra forumet, og gi seg å logge inn.

                    Eventuellt vil dere få moderatorer som lager seg ekstra konter som vanlige brukere, og deltar like aktivt, men under falsk flagg. Den siste varianten kan være den farligste, der en moderator sitter med to browsere logget inn, den ene med moderatorklubben, den andre som en aktiv part av diskusjonen. Den løsningen er heller ikke heldig, fordi dere sitter med en moderator som ikke åpent deler meningene sine, men fortsatt (selvfølgelig) har dem.

                    Bare noen tanker jeg ville dele med dere, ha en god natt.

                    //Svein
                    Med forbehold om dårlige dager:

                    Svein Skogen

                    Comment


                    • #11
                      Blir ikke noe av

                      Hei alle sammen

                      Da er det blitt bestemt at vi ikke lager en ny rubrikk som heter "ORDET ER FRITT", da det kunne bli vanskelig og skille det fra de normale retningslinjer. Det vi derimot skal prøve på er og bli litt mildere i den generelle modereringen. Takk for de innspill som er kommet.

                      Comment

                      Working...
                      X