Announcement

Collapse
No announcement yet.

Litt om høyrefoten og flyging...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Litt om høyrefoten og flyging...

    Jeg liker ikke sport... For meg er det ett mysterium at tilsynelatende mentalt friske mennesker finner glede i å legge ivei innover skogen på ski, -bare for å komme tilbake der de startet... At andre i tillegg skal kunne ha glede av å se på dette vannviddet er for meg ubegripelig...

    Men til tross for min fullstendige avholdenhet til alle former for sport, har jeg lagt merke til dette: All rundt-og-rundt-på-bane-idrett foregår MOT klokka... Løping, skøyter, hesteveddeløp osv. Dette skal visstnok skyldes at den normalt sterkere høyrefoten får løpe lengst, samtidig som den samtidig sparker ifra inn mot sentrum av sirkelen for å svinge! En annen teori ser det fra tilskuerplass: Kanskje ønsker man å se løperne eller hestene komme fra venstre mot høyre på oppløpssiden, akkurat som man i vår del av verden leser fra venstre mot høyre. Teorien støttes av det faktum at grekerne i oldtiden skiftet lese- og løperetning omtrent samtidig rundt år 500 f.Kr. Tradisjonen ble senere overtatt av romerne, og vi leser fremdeles fra venstre mot høyre. Dette innlegget er ihvertfall skrevet med tanke på at nettop DU gjør det...

    Foretrekker du også venstresvinger, -akkurat som grekerne? Tenk deg at du skal svinge på slalomski. Høyre- eller venstresving? Hva med da du var liten og sladdet med sykkel? Når du flyr? Høyre- eller venstresving? Som den erfarne modellflygeren du er, vil du naturligvis svare at du svinger like godt begge veier... Men hvis du skal ta en brå sving i stor fart helt nede ved bakken? Hvis en knivegg skal gå over til en sving?

    Jeg er ihvertfall mer komfortabel med venstresvinger enn med høyresvinger! Kanskje er det bare jeg som har tvangstanker og løse skruer, men om ikke annet er det godt å kunne skylde på de gamle grekerne...
    "Hvor høyt kan det fly?"
    "-Hvor langt kan bilen din kjøre?"

    Arne Storlimo

  • #2
    detta er noe av det artigste innlegga jeg har lest her. Og det er jo så riktig.
    men jeg tror noen fra japan og andre asiatiske land leser fra høyre mot venstre. Hvordan svinger flyr de best? og en annen ting, hva med de som er skjevhendte? Har de samme feeling som høyrehendte? Forøvrig så hater jeg også all sport,unntatt motorsport og modellflyging. For det er jo idrettsutøvere vi er, som bærer tunge bører med fuel og batterier. Kjempefint innlegg var det.
    V.H. arvid

    Comment


    • #3
      Det er forskere som hevder at jordrotasjonen er grunnen. Blandt annet at vannet begynner å rotere mot jordrotasjonen. Hvis du går deg vill, begynner du å svinge mot venstre.
      Det er også andre fenomener som støtter denne teorien.
      Men men som (Teisen) ville ha sagt "sånn er det bare".
      Last edited by Karl H.; 17-01-07, 15:33.
      Karl Hans Glommen.
      Mjøsa Modellflyklubb

      Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

      Comment


      • #4
        Skulle tro en kjeivhendt japaner foretrakk høyresvinger, noen slike der ute? Men takker for eventuelle tilbakemeldinger fra venstrehendte norske RC-flygere...
        "Hvor høyt kan det fly?"
        "-Hvor langt kan bilen din kjøre?"

        Arne Storlimo

        Comment


        • #5
          Originally posted by Karl H.
          Det er forskere som hevder at jordrotasjonen er grunnen. Det er flere fenomener som støtter teorien. Blandt annet at vannet begynner å rotere mot jordrotasjonen. Hvis du går deg vill, begynner du å svinge mot venstre.
          Det er også andre fenomener som støtter denne teorien.
          Men men som (Teisen) ville ha sagt "sånn er det bare".
          Hei Karl

          Betyr det at de som bor på andre siden av Ekvator begynne å svinge mot høyre hvis de går seg vill? Vannet roterer motsatt vei ut av vasken eller flasken sør for Ekvator i forhold til nord for Ekvator. Finurlig tema.

          Comment


          • #6
            Jeg for min del bryter nok med teorien om å svinge til venstre. Når jeg kjører meg bort (ja, for tro meg: Jeg GÅR meg aldri bort. Fysisk fostring er for pyser og mammadalter), går det mest på random om jeg svinger til høyre eller venstre. Jeg forsøker etter beste evne å ha motvind til en hver tid om jeg ikke vet hvor jeg er. Før eller siden lukter jeg da diesel, møkk eller vafler - alle tre er gode indikasjoner på sivilisasjon.

            Mener å erindre å ha sett et forsøk utført på ekvator i programmet Lonely Planet. Der fyllte de en balje med vann, og tappet ut vannet gjennom et hull i bunnen. Midt på ekvator oppsto det to virvler.. Er dette helt på bærtur, eller husker jeg rett?

            Comment


            • #7
              Tja, gjør det nå det?

              Illustreret Videnskab - gå på opdagelse i videnskabens verden

              Ble ikke dette testet også i en episode av mythbusters?

              Comment


              • #8
                jeg mener også og ha sett det programmet om vannet.Det går visst samme vei uansett. Skal ikke banne på at det je g har sett på tv er det riktige, men jeg tror det ligger i menneskets natur og dreie mot venstre. Jeg prøvde og gå inn på naturvitenskap nå, og søke på rotasjon, men hadde ikke tid til mer nå. Detta var en artig tråd.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by arvid
                  . Skal ikke banne på at det je g har sett på tv er det riktige, men jeg tror det ligger i menneskets natur og dreie mot venstre
                  Uten å ha noen konkrete kilder å vise til så har jeg også hørt det samme for mange år siden.
                  Odd Sundet
                  http://www.imacnorge.no

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by pleym
                    Tja, gjør det nå det?

                    Illustreret Videnskab - gå på opdagelse i videnskabens verden

                    Ble ikke dette testet også i en episode av mythbusters?
                    Hei
                    Jeg har nok vært offer for de manipulerte TV innslag skjønner jeg.

                    Comment


                    • #11
                      Er vi sikker på at alt vi leser er sant?

                      Sitat ill.vitenskap:
                      "For noen år siden greide imidlertid noen studenter å påvise corioliskraftens effekt på et stort kar fylt med vann. Før forsøket skjedde, måtte de imidlertid la vannet stå et par uker, slik at det var falt fullstendig til ro."

                      Vannet står da slett ikke i ro, det roterer med 15 grader i timen (360/24).

                      Comment


                      • #12
                        Og jeg som var sikker på at jeg hadde en underutviklet høyre hjernehalvdel, eller en liten hjerneskade. Men da er vi jo flere da

                        Har vært nødt til å trene bevisst på høyrevendte øvelser for å kompensere for det som faller langt mer naturlig mot venstre. Men, fortsatt tryggere på venstresvinger
                        http://www.phoenix-rc.org/
                        http://www.glamdalrck.net
                        http://www.scalewarbird.org/
                        ---------------------------------------------------
                        Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                        Comment


                        • #13
                          Jeg er venstrehent, men er mest glad i venstresvinger. Så det er ikke sikkert det har noe å si om man er venstre- eller høyre-hent. Merker det ikke så mye på fly lengre etter noen timer i lufta. men når jeg startet med heli nå for en liten stund siden så går det stort sett i venstre svinger igjen
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Gjesp
                            Er vi sikker på at alt vi leser er sant?
                            Nei, man skal være kritisk til sine kilder, jeg fant bare ett eksempel på en forklaring. Bruker man google, så finner man fler. Det jeg imidlertid ikke klarer å finne, er noen som beviser at vannet roterer forskjellig vei, slik det sies.

                            Does the Coriolis Effect Determine Which Direction Water Goes Down a Drain?

                            http://www.bautforum.com/showthread.php?t=16898

                            Comment


                            • #15
                              jeg er høyrehendt, sparker en fotball med høyre, og kaster ball med høre. likevell så liker jeg som tyor venstrsvinger best. ingen problem med høyresvinger, men venstresvinger var lettere å få til i begynnelsen av min modellfly karrière. hvorfor...si det?
                              apropos sport, så er jeg svømmer selv og slipper derfor å ta noen svinger. bare fram og tilbake, fram og tilbake
                              William Jul Ringkjøb
                              Bodø MFK

                              If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                              Comment

                              Working...
                              X