Announcement

Collapse
No announcement yet.

Konkurransegrener for barn og ungdom

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Konkurransegrener for barn og ungdom

    Jeg har etter at jeg startet med denne hobbyen gjort meg opp noen tanker vedrørende rekruttering av barn og ungdom sett i forhold til de andre idrettene jeg tidligere har deltatt i og instruert i. Jeg startet på idrettslinja i 1997 og siden da har jeg instruert barn og ungdom 1-4 dager pr. uke med unntak av de to siste årene.

    Først vil jeg stille noen spørsmål jeg mener er relevante deretter vil jeg påpeke noen poenger samt komme med det jeg håper er ting som kan settes ut i praksis med en liten innsatts.

    1) Hvordan kommer barn og unge seg til og fra aktiviteter?
    2) Når på døgnet har de mulighet til å bedrive sine utendørsfritidssyssler?
    3) Hvilke konkurranseformer liker barn og unge?
    4) Hvorfor bedriver barn og unge organisert idrett?

    La oss starte med punkt nr. 1.
    De mellom 16-18år= moped, buss eller en kompis som har fått lappen, til nød sitter de på med foreldrenes 2001modell Passat.
    De under 16 kjører vel stort sett buss, sitter på med foreldrene/vennenes foreldre eller kjører rundt på mc med muskelmotor... (les. tråsykkel). Det er i hvert fall min erfaring.

    Så over til punkt nr. 2.
    Min erfaring både som utøver og instruktør er at det passer best så tidlig som mulig etter skolen eller fra 18:00 og utover. Det holder gjerne med inntil 2timer med trening. Noe utover det så blir det for lange økter og de går glipp av andre aktiviteter/gjøremål.

    Punkt 3.
    Ei hånd i været de som syntes det er artig å måle seg med andre, enten stille i sitt eget sinn eller høylytt og brautende etterfulgt av ertende ord til de som ikke får det til like bra som deg... Tipper de fleste som har et snev av konkurranseinstinkt ligger slik midt i mellom.
    Min erfaring er at barn konkurrerer enten du ber de om det eller ikke. De syntes det er artig å måle krefter med hverandre. Slik sett vil en enkel samling fungere som en uhøytydelig konkurranse, både bevisst og/eller ubevisst.
    Konkurranse skaper motivasjon selv om du ikke er best i alt.

    Og hvordan er det med punkt nr.4 da mon tro...?
    Hvorfor drive idrett i det hele tatt....? Vel jeg tror mye ligger i punkt nr. 3 - konkurranse og målrettet miljø. Tro det eller ei men barn og ungdom liker å jobbe mot mål de selv eller miljøet rundt dem har satt seg. Det er i hvert fall min helt klare oppfattning. Det andre momentet er det sosiale. Som student i et kvinnedominert yrke (sykepleie) så vet jeg og har kjent det på kroppen at dersom det bare ansettes en kar så slutter den 99% sikkert innen kort tid. Ansettes derimot flere karfolk samtidig og disse gis mulighet til å bidra i arbeidsmiljøet er sansynligheten mye større for at de fortsetter lenger. På samme måte har jeg erfart at ungdommen er opptatt av at kompisen driver med det samme, det er ikke så fremtredende hos gutta som hos jentene men det er merkbart. Målet må være å skape ei gruppe som fungerer selv om en slutter. Dette kan gjøres via teambuliding og som sagt tidligere, et målrettet miljø.

    Dette var svært kort og alt for enkelt oppsummert men vi lar det være med det. Håper folk legger godviljen til på denne delen av innlegget siden dette bare er en av rammene rundt/bakgrunnen for tanken min.

    Så over til de konkrete tiltakene:
    Leie av idrettsanlegg i bynære strøk.
    Løpebaner er fine flystriper. Som medlem i NIF bør det være en forholdsvis grei sak og få innpass på det lokale idrettsanlegget. Forutsatt at en tar nødvendige sikkerhetstiltak bør det være mulig å få lov til å fly der med modeller f.eks inntil 700g med elektrooppsett. Tenker da på fly i størrelsen 80-100cm med elektropppsett. Dette bråker også mindre enn 22 17åringer som sparker lærkule med luft i rundt om kring i det som kan minne om halvveis organisert kaos...

    Fordelen med dette er at det ofte er langt til modellflystripa sammenlignet med idrettsanlegget. Dette gjør at ungdommen kan benytte buss, foreldrenes passat eller kompisens bil for å komme seg til "stripa". Det går også fint an å ta med den store kjærligheten og hennes venninde (jenter drar aldri på slikt alene uansett hvor gamle de er...). Det er også mulig å dra litt publikum til en slik arena uten noen store problemer. Håper dere ser tegninga = lett adkomst i hensiktsmessig transportmiddel. En slik 1meterssak går fint på bussen og sender og annet utstyr kan fint medbringes i sekk. Da regner jeg med at dere er med så langt.

    Så over til hva klubbene kan gjøre med selve treningsopplegget.
    Som sagt liker barn og unge å ha det artig. Det har de ved å sprenge egne grenser og klare noe kompisen ikke klarer. Jeg ser ingen problemer med å oppfordre ungdommen til å fly "freestyle" for alle penga og vektlegge dette med presisjon og ikke bare klaske stikkene i hvert sitt hjørne. Her kommer utdanning av instruktører inn OG IKKE MINST det faktum at å aktivt instruerer barn og ungdom er KREVENDE om en skal gjøre det skikkelig mtp. pedagogikk, planlegging og dette med å sette mål for deltagerene. Det krever MYE energi om en vil gjøre det skikkelig. Jeg skal være så direkte som å si at skal det være noen vits så må klubben stille med instruktør som instruerer på lik linje med en trener i hvilken som helst annen idrett. Nå tenker sikkert noen at ja men det er jo så standarisert. Joda sier jeg og svarer med at om en tar utgangspunkt i f.eks freestyle så er det pokker meg mye morro med i bildet også. Jeg mener ikke at en trenger et helt rigid opplegg rundt treningen men klubben bør ha instruktør på plass som er i stand til å møte utøverene på det nivået de er og hjelpe de videre raskest mulig = målrettet aktiv instruksjon.

    Hvis bare klubbene kunne løsrevet seg fra den eksisterende modellflystripa, som forøvrig er en fin møteplass på f.eks helg, kunne en laget et opplegg som var mer tilpasset de yngre utøverene. Kort sagt: Der de er når de er der.

    Klubbene kunne gjort dette ytterligere "ungdomsvennlig" ved å investere i et par radioer med synthmodul eller satse på de nye spektrumradioene. Om instruktøren hadde tatt med seg dette på trening samt tunge 12V batterier til lading av lipo + evnt. lipolader så ville inngangssummen vært betydelig redusert. De kunne da slippet unna: 12V ladebatteri, lader, sender og evnt. andre småting som er nødvendig. De som ville kunne såklart stillt med egen radio men et slikt opplegg, kanskje hjulpet et stykke på vei av noen snille sponsorer, ville antagelig gjort det mye mer aktuelt å starte for den nevnte målgruppen.

    La det så være en annen sak at klubben er avhengig av instruktører, penger til utstyr og det faktum at noe av aktiviteten ikke vil foregå på selve hovedstripa, i hvert fall ikke i uka. Det som derimot kan være langtidseffekten av dette er økt rekruttering, økt medlemsmasse samt antaglig en større aktivitet på hovedstripa etter hvert som ungdommen kjøper egne kreasjoner som krever litt større plass.

    Om en setter seg ned med idrettslaget og oppretter sikkerhetsregler etc. for vikrsomheten ser jeg ikke noe galt i å fly lette, lite støyende elektromodeller i en slik setting, spesielt siden det er under konktrollerte former.

    Jeg tror nemmelig ikke at F3A, IMAC og den slags trekker veldig mange unge til hobbyen, rett og slett pga. avstand til stripa samt kostnadene som er involvert. At grenene derimot kan danne grunnlag for utarbeidelse av et "microIMAC" reglement eller noe i den gata har jeg derimot tro på, rett og slett fordi ungdommen hele tiden vil strekke seg etter de som er eldre og flinkere (IMAC og / eller freestyle piloter) men samtidig så er det jo ikke realistisk å tro at de går å kjøper seg en 2.6metring med en gang... Med et slikt nytt nasjonalt reglement (sekvenser eller andre rettningslinjer) tror jeg vi kunne fått blåst litt liv i ungdommen som sitter på gjerdet.


    Har dere noen tanker om dette?
    Spør om noe er uklart!
    Jeg vet det er gjennomførbart, bare se på alle andre idretter i samfunnet, de har jo klart det, hvorfor kan ikke vi? Det handler rett og slett om å lage rammefaktorer det er mulig for ungdommen å havne innenfor...


    (Beklager skrivefeil og håpløse formuleringer..)
    Last edited by esmel; 20-01-07, 06:03.
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

  • #2
    Du har skjønt det!

    Halleluja!
    Det beste innlegget jeg har sett på forumet på lenge.
    Det er nettopp dette vi forsøker å få til Espen! Men det krever som du sier at "noen" i klubben tar på seg oppgaven med å instruere en gjeng fjortiser, og klarer å se gleden ved å dra med ungdommen inn i vår fantastiske verden.
    Opplegget ditt er som skrevet for læreboka.
    En annen ting er at dette passer like bra for en del funksjonshemmede!

    Det er ikke mye/noe å tilføye annet enn at jeg håper mange tenner på ideen.
    Som du muligens vet kjører vår aktivitetskonsulent Tom Brien det første instruktørkurset i Drammen i morgen søndag 21/1. Mye av kurset er rettet mot å aktivisere ungdommen. Jeg skulle ønske du kunne skrive ut innlegget ditt, sette deg i blen og reise til Drammen i morgen. Der er det 30 (!!!!) påmeldte som sikkert ville lytte med stor interesse til hva du skriver her. PM meg (eller send mail) så skal du får mobilnummeret hans. Han ville omfavne dine ideer.

    Det andre jeg kunne ønske meg var å få bruke dette som innlegg i kommende MI. Nå "låner" vi aldri fra andre uten tillatelse, men kanskje Klaus eller noen med nødvendige fullmakter kunne gi tillatelse?

    Tilgang til kommunalt eide områder for aktiviteten skal gå rimelig smertefritt. Så kan vi jo utfordre våre kjære leverandører med å skaffe tilveie passende maskiner med utstyr til en overkommelig penge. Se heller ikke bort fra at vi allokerer en del av vårt budsjett til en slik aktivitet når vi får diskutert sakene litt i dybden!
    Mvh Terje Martinsen
    leder Modellflyseksjonen/NLF
    www.modellfly.info

    Comment


    • #3
      Jeg glemte faktisk å nevne funksjonhemmede men jeg har hatt de i tankene også, de lurte seg rett og slett unna mitt vokabular i morgentimene (vært på nattevakt og er litt ør i hodet)

      Jeg jobber i helga så jeg har ikke anledning til å møte opp så slik er det, men kanskje en annen gang.

      Ang MI ol. så er det bare å ta for seg og bruke det for det det er verdt, alternativt kan jeg sikkert pusse litt på det og sende i vei en e-post til deg.

      Vi hadde jo besøk av Tom for noen uker siden og je44g har vel grublet på den tanken der ei stund før det også men de ble jo ytterligere forsterket når jeg fikk det inntrykket at var noe slikt Tom siktet mot også.

      Jeg kan i hvert fall ikke se noen hindringer utover at det kreves en eller to instruktører som er villige til å sette av en fast dag hver uke for å lære bort noen triks. Jeg vet som sagt hva det koster av innsats og energi så jeg vet at ikke alle klubber kan få det til, egentlig vet jeg ikke om jeg på nåværende tidspunkt kunne fått gjennomført det selv men det kan jo hende dette setter noen griller i hodet til folk der ute i vårt langstrakte land.
      I tillegg hadde det vært fint om pattern
      og/eller imac gutta hadde satt opp noen sekvenser som egner seg for ungdom i den "motoriske gullalder" og litt oppover.
      Espen Melby

      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

      Comment


      • #4
        3) Jeg er ganske sikker på at unge trenger litt action, har selv også gått idrettslinja og trener et idrettslag med unge innenfor målgruppen du tenker på (15-1. Det jeg ser er at de trenger litt spenning, litt action, gjerne ved å konkurrere med hverandre.
        Dette så jeg også på brodern som er 17. Modellfly for han hadde aldri vært så veldig appellerende, men så gikk vi til innkjøp av en combat modul som vi satt i to "strykere". Da ble det mas hver eneste dag han kunne om vi kunne ta en tur på stripa!
        Jeg er litt usikker på om fine øvelser og presisjonsflyving er noe særlig for en tenåring med den energien de har.

        Comment


        • #5
          Merk at jeg nevnte Freestyle spesielt pga. den frie "konkurranseformen" samtidig som det er målrettet flyging. I form og innhold plasserer jeg det i sjangeren sammen med skateboard og den slags. Her er det det kreative og den faktiske ferdigheten som står i sentrum.
          Her kan gutta briliere og utvikle seg, samtidig som de kan ta av og dra det "low and slow" så kan vi "voksne" være med og styre utviklinga deres.
          Bare så det er sagt så er jeg helt enig med deg! De trenger action men fly hull i lufta kan de gjøre utenom den tiden en frivillig ildsjel av en instruktør er tilstede, det har de massevis av muligheter til. Om instruktøren er god så vil det ikke være noe problem. Typisk pauseaktivitet kan være dogfight eller lignende. Ikke noe problem!


          EDIT:
          PS: Jeg tenker også under 15 år! Det er ikke noe i veien for at 5åringer kan delta og fly 8tall med en snill høyvinget sakteflygende modell. Det er det som er hovedbudskapet mitt med å flytte aktiviteten dit ungene er og ikke kreve at de skal måtte få skyss av allerede overbelastede foreldre 3 mil ut til nærmeste stripe. Med en slik sentral plassering av aktiviteten kan ungene på egenhånd dra på "stripa" og fint klare å få med seg ustyret på bussen både mtp. vekt og omfang.

          EDIT#2:
          Begynner å merke nattevakta nå så det sniker seg inn noen trykkleifer gitt...

          En annen tanke bak det å legge fokuset på et sted er at da kjøper folk stort sett likt utstyr og ingen behøver føle noe press på å skulle kjøpe enda flere modeller. Poenget er også som jeg har presisert lenger opp at de skal ha mulighet til å ta det med seg på den transporten de blir nødt til å ta. Det er ikke spesielt lett å få med seg masse fly og utstyr. Da er liksom et av de beste argumentene bortkastet.

          Men når det er sagt så er det jo ikke noe i veien, som jeg også har nevnt lenger opp, å få sponsore som kan være med å dekke noe av utgiftene evnt. stille med et par modeller som klubben kan disponere og la ungene fly innimellom. Det kan jo være noe så enkelt som en liten deltavinge eller det kan være ei skikkelig gulrot av et snasent elektrofly, hvis du skjønner hvor jeg vil.
          Last edited by esmel; 20-01-07, 10:07.
          Espen Melby

          :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

          Comment


          • #6
            Meget bra innlegg Esmel !!
            Tror du har pekt på noen meget viktige punkter her ved å få "dratt med seg" ungdom inn i sporten, men som Terje sier , det kreves en innsats på flere plan.
            Har inntrykk av at sporten egentlig trekker til seg unge som "fluer rundt en hestelort", i alle fall på guttesida, men når de forhører seg litt hva flyene koster , blir det fort til at de flotteste og største doningene blir nevn med dertil store kostnad, og dette er som å dra fram en boks med "radar" og "fluene" er vekk. Er sikker på at bare med små enkle tiltak på den lokale stripa også kan bidra til større rekrutering for sporten. F.eks har man så heldig å ha klubbhus med strøm på stripa, den beste motivatoren må være å ha en PC burk med simulator stående , så nyskjerrige får prøve. Vidre jobbe litt aktivt med informasjon om at inngangs summen for å starte hobbyen ikke må koste flere titalls tusen. Hva med f.eks være behjelpelig med utlån av utstyr som f.eks sender osv.. Nesten alle jeg kjenner har gamle firekanals sendere liggende å slenge på hobbyrommet som ikke er i bruk lenger pga overgang til nytt osv. Ellers er jo trikset å få de som har barn av klubbenes eksisterende medlemer til å ta med seg "kjærring og unger" , i det minste ungene med på stripa når de flyr. Krav til klubben er da at det er fasiliteter eller aktiviteter på stripa barna kan delta i . Igjen kommer Klubbhuset i fokus her, skape en god atmosfære for de selv de minste. Litt kos med "boller og brus" osv .. skal ikke så mye til. Det som er viktig er at man inkluderer alle medlemer i klubben slik at de får fortåelse ett slikt opplegg.

            Ett annet tiltak lokalt kan være å få igang aktivitet gjennom SFO eller grunnskole i form av bygging av enkle glidefly/ strikkfly osv . Det finnes faktisk klassesett ov slikt å få tak i uten at materialkosten setter en stopper for prosjektet, Det gjelder å vekke interessen så tidlig som mulig i dag da det kryr av fritidsaktiviteter for barn.

            Det er bare en ting som er sikkert , det kreves en innsats av klubbene rundt i Norges land når det gjelder rekrutering. Jeg oppfordrer til å ta dette temaet opp på klubbmøter o.l. få medlemene til å tenke litt på saken , få igang ide dugnad om hva den lokale klubben kan gjøre osv... Når jeg sier at klubbene skal gjøre en innsats , mener jeg egentlig DU som leser dette , hva kan DU gjøre for å få ballen til å rulle lokalt ? tenk litt over det ..
            ____________________
            : -Exlex-
            : Thor Arne Jensen
            :::::::::::::::::::::::::::

            [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

            Comment


            • #7
              Hva med f.eks være behjelpelig med utlån av utstyr som f.eks sender osv..
              Som jeg sa innledningsvis:
              Klubbene kunne gjort dette ytterligere "ungdomsvennlig" ved å investere i et par radioer med synthmodul eller satse på de nye spektrumradioene. Om instruktøren hadde tatt med seg dette på trening samt tunge 12V batterier til lading av lipo + evnt. lipolader så ville inngangssummen vært betydelig redusert. De kunne da sluppet unna: 12V ladebatteri, lader, sender og evnt. andre småting som er nødvendig. De som ville, kunne såklart stillt med egen radio men et slikt opplegg, kanskje hjulpet et stykke på vei av noen snille sponsorer, ville antagelig gjort det mye mer aktuelt å starte for den nevnte målgruppen.
              Jeg er forøvrig også helt enig med deg i det andre du skriver.
              Som du er inne på så går det også an å legge forholdene bedre til rette på selve stripa.

              Dersom en ser på dette i et stort perspektiv er det mange innfallsvinkler en kan velge for å øke medlemsmassen i det yngste segmentet flygere.

              I min første post vinkler jeg det bevisst mot idrettsaspektet i modellflyging ved å vise til allerede eksisterende konkurranseformer (ikke at en MÅ velge noe ala dette men det er brukt som et konkret eksempel på hva en kan gjøre), men jeg mener ikke å glemme dogfighten eller simulatoren på stripa, eller klubbtraineren for den saks skyld. Dette er også viktige momenter.

              Men om jeg skal være kynisk så er det faktisk i idretten pengene ligger, både på kort og lang sikt.

              Jeg har både langsiktige og kortsiktige tanker bak min første post. På kort sikt vil klubben nyte godt økonomisk av å få flere yngre medlemmer som "trigger" pengebevilgningen til NIF, miljøet kan også bli bedre og mer variert på kort sikt. Men på lang sikt tenker jeg at en økt innsats på dette området vil føre til at flere kan være med å bemerke seg i nasjonale og internasjonale konkurranser noe som betyr større mediedekning som igjen betyr mer vekt på vektstanga noe som er til "vår" fordel når NIF skal fordele pengene til de ulike forbundene. Det er en realitet at jo flere utøvere en idrett har jo større sannsynlighet er det for at en av de er "the one" når det kommer til talent og etter hvert ferdigheter.

              Jeg sier ikke at vi alle skal bli konkurranseflygere men for å vise til et seriøst opplegg er det viktig at det konkurreres. Det er slik idrettsnorge måler prestasjoner, synd men slik er det og det må vi forholde oss til.
              Merk at nå snakker jeg veldig bastant om modellflyging som idrett. Minner igjen på at jeg ikke har glemt de som driver på "løkka" og koser seg med kreasjonene sine, eller flystripa med fly til 70 lapper.

              Dette er en sak med veldig mange innfallsvinkler og min intensjon var å rette det mot konkurranser og opprettelse av f.eks en egen gren for disse 1-metringene. Jeg er fullt klar over at det finnes flere inngangsvinkler så det kan jo dere andre nøste litt opp i hvis dere vil. Det er bare bra med flere innspill!

              Er jo ikke noe i veien for at vi andre kan konkurrere i en slik gren men det var med tanke på å holde inngangssummen så lav som mulig og samtidig holde flyene på en slik standard at de er konkurransedyktige. I denne sammenhengen ser jeg at alder bare er et tall hver gang jeg drar på stripa vår: Guttunga flyr skjorta av oss andre så her er det muligheter!

              Vedrørende andre innfallsvinkler: Bruktmarkeder etc. må jo være en fin måte å få folk inn i hobbyen. Selv endte jeg opp med et brukt fly til 500kr med servoer sist jeg var innom en i klubben... Det er bare så synd at det nærmest krever at en har inventarliste på hobbyrommene til alle i klubben om en skal komme relativt trygt og billig unna innkjøpene. Forslag: Oppslagstavle på stripa med bilde og beskrivelse av modellen du ønsker å selge billig. Vi har prøvd på websidene våre men det er laber interesse. Det er nok enklere å selge ting ansikt til ansikt til de som er såpass interesserte at de faktisk tar seg en tur innom stripa. Jeg gir gledelig i fra meg min gamle sender når jeg får en ny dersom det betyr at noen andre kan få kommet i gang med flyginga.
              Vi har faktisk blitt kontaktet av kommunene da det finnes asylsøkere i kommunene som er interessert i modellflyging. Jeg kan ikke tenke meg at disse vil ha råd til å kjøpe 2.6meter med epoxy og glassfiber, da må jo en slik oversikt kunne være nyttig.

              Men nå er jeg litt off topic så vi kan jo la det bli med det.

              Over til tilrettelegging for barn, ungdom og de som har en funksjonshemming.
              Last edited by esmel; 20-01-07, 11:06.
              Espen Melby

              :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

              Comment


              • #8
                Espen.. Jeg blir utrolig glad når jeg leser sånt som dette!

                Å få flere med i miljøet, uansett forutsetninger, er kjempeviktig for å unngå en "forgubbing" av miljøet.. Misforstå ikke, jeg ønsker at alle aldersgrupper skal være godt representert på stripa, men uten at jeg har noen tall å forholde meg til (Kanskje Terje M. kan hjelpe her?) så tror jeg snittalderen er høyere enn de fleste tror..
                Dette kan ha flere årsaker.. En kan være økonomi, en annen kan være at man trenger transport til/fra stripa og at "de coole gutta" sviver rundt på skateboard og tupper fotball... Å fly modellfly er (desverre) kanskje ikke like "in" blandt de yngre..

                At de med funksjonshemminger av forskjellige slag også skal være representert er for meg en selvfølge. Å fly handler om mestring, og mestring gir livskvalitet, noe som jeg vet er veldig viktig når man stiller med andre forutsetninger.
                I tillegg er verdien av det å tilhøre et miljø veldig stor.
                Dette kan vi i modellflymiljøet hjelpe til med, og jeg vet det har blitt lagt til rette ved flere anlegg i Norge, og forhåpentligvis blir det flere!
                Det er viktig at ingen blir utestengt!

                Jeg mener at det er viktig at utøvermassen blir fylt på fra undersida også..
                Vi har alle forutsetninger for å kunne få det til, da hobbyen som kjent appelerer til utrolig mange fagområder og det er en kjensgjerning at konkurranseinstinktet sitter løst hos de unge.
                Derfor tror jeg flere av forslagene dine er veldig bra!

                Som du sier, ta i bruk sentrumsnære områder, lag en sport ut av det og la det være et kostnadsnivå som de fleste kan svelge!
                (Iallefall inngangssummen bør være overkommelig, for som vi vet så blir det uansett dyrt etterhvert, men da er man allerede avhengig, så da er det ok..)

                Og som Terje M. sier så tror jeg det hele står og faller på ildsjeler rundt om..
                En ide kunne vært å få laget noe informasjonsmateriale, ta en tur rundt til skoler og ungdomsklubber i samarbeid med de lokale klubbene for å vise frem hobbyen og få ungdommen til å skjønne at dette er både coolt, positivt og lærerikt!

                Jeg håper Terje M. og Tom Brien tar tak i ideene dine Espen, for de er for gode til å koke vekk!

                Comment


                • #9
                  Takk for tilbakemeldingene!

                  Jeg håper også at det blir tatt tak i og som Terje sier så er det jo nå slik at det arrangeres instruktørkurs. Dette er et steg i riktig rettning. Samtidig er det som du sier opp til ildsjelene (og klubbene) rundt om kring.

                  I klubben har noen av oss allerede snakket om å kontakte skoleverket i kommunen, Karl har vel også forsåvidt luftet ideen til noen med et bein innafor.

                  Som du er inne på må vi jobbe litt for å endre litt image på modellflysporten, fra å være noe pappa (og bestefar...?!?) driver med til å være noe "kællt" som vi sier på toten... Det første vi må gjøre, mener jeg basert på min erfaring, er å ta sporten med til tettstedene/byen og vise den frem som den mest naturlige sport i verden å drive med, deretter må det vises i praksis at inngangssummen ikke er stor mot for andre aktiviteter og at det hele er enkelt å drive med. Derette må vi bevege oss litt vekk fra å fly hull i lufta (det er kjedelig for ungdommen...) til å la de briliere og vise at de mestrer, både overfor seg selv og sine venner og familie. For at de skal kunne vise dette er standariserte konkurranse former viktig, da får de et reelt sammenligningsgrunnlag. Mener ikke med det at alle skal fly en gitt sekvens men at kriteriene for hva som utgjør en god pilot og hva som ikke gjør det skal være klare. Folk skal se hva som er bra flyging og hva som ikke er det. Verre er det ikke. Hvordan en velger å gjøre dette er en litt annen diskusjon.
                  Kort sagt kan en gjerne se på andre sammenlignbare idretter og / eller samle kompetansen som tross alt eksisterer i seksjonene vår allerede og snekkre sammen et opplegg.
                  Espen Melby

                  :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Alfalfa
                    .....snipp
                    Og som Terje M. sier så tror jeg det hele står og faller på ildsjeler rundt om..
                    En ide kunne vært å få laget noe informasjonsmateriale, ta en tur rundt til skoler og ungdomsklubber i samarbeid med de lokale klubbene for å vise frem hobbyen og få ungdommen til å skjønne at dette er både coolt, positivt og lærerikt!

                    Jeg håper Terje M. og Tom Brien tar tak i ideene dine Espen, for de er for gode til å koke vekk!
                    Det blir ikke tatt fatt i, det er allerede tatt fatt i!
                    Tom B er jo også ansatt i forbundet ved hjelp av midler vi har fått fra NIF for å øke innsatsen blant unge og funksjonshemmede, så denne typen arbeide er styrende for hans stilling. Men han kan ikke være mer enn en katalysator, slik at det er de lokale miljøene som må sette dette ut i livet.
                    Nå er det et styremøte ut i februar, og jeg har forespurt Espen om han ikke kan ta en tur og inspirere oss ytterligere.
                    Det jeg kan si med sikkerhet er at klubbene vil merke i løpet av ettervinter og vår at dette er et satsningsområde for seksjonen, og nå har vi pengene og verktøyet for å sette ideene ut i aksjon!
                    Last edited by tema95; 21-01-07, 05:28.
                    Mvh Terje Martinsen
                    leder Modellflyseksjonen/NLF
                    www.modellfly.info

                    Comment


                    • #11
                      Terje: Er det ikke slik at klubbene kan søke om midler til nødvendig utstyr i forhold til aktiviteten som utøves? Underforstått f.eks midler til et sett med radioer, ladere osv. spesielt om utstyret er tiltenkt nevnte målgruppe, eller?

                      Til informasjon til andre så hender det at lokale bedrifter, banker osv tilbyr penger til de som ønsker å sette i verk tiltak overfor målgruppen det her er
                      snakk om. Slike ting står gjerna annonsert i lokalavisa med en tidsfrist for når beskrivelse av prosjektet/tiltaket må være innlevert. Husker jeg så slike annonser og hadde noen ideer tidligere da jeg drev med en annen(!) idrett men det opplevdes svært vanskelig å få gjennomført noe slik fordi ledelsen/styret ikke var interessert i å bruke tid og energi på det. Dette opplevdes frustrerende og jeg oppfordrer herved samtlige som leser dette til å sørge for at det ikke er slik i DIN klubb. Av og til hender det at det er folk på "grasrota" som kan bidra med nødvendige ressurser. Ikke kvel de dersom de ønsker å gjøre en forandring.

                      Jeg håper også det kan utarbeides et hefte fra sentralt hold som beskriver hvordan klubbene kan iverksette slike og lignende tiltak, eksempler på tiltak og hva som kan søkes om av midler osv samt hva slags hjelp det er mulig å få. Kan gjerne bombardere klubbene med slik informasjon. Med mindre det ikke allerede er utarbeidet noe slikt da. Uansett er vel konstant påminnelse en grei metode å benytte. Før eller senere når informasjonen rette ildsjel og tiltaket(-ene) er en realitet.
                      Espen Melby

                      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                      Comment


                      • #12
                        Var på instruktørkurs i går, og Tom & co er helt med på notene!
                        Veldig positivt!!

                        Dro derfra med en veldig god følelse!

                        Nå er det et styremøte ut i februar, og jeg har forespurt Espen om han ikke kan ta en tur og inspirere oss ytterligere.
                        Det jeg kan si med sikkerhet er at klubbene vil merke i løpet av ettervinter og vår at dette er et satsningsområde for seksjonen, og nå har vi pengene og verktøyet for å sette ideene ut i aksjon!
                        Dette er strålende!!

                        Comment


                        • #13
                          Som du sier Esmel , en guide til klubbene hvor man skal søke om midler og hvilke muligheter som finnes hadde gjort seg.
                          Til Barne og ungsoms arbeid kan man søke sin lokale kommune om kulturmidler, Spillemidler, Arrangørstøtte / prosjektstøtte ,oppstartstøtte. Statuttene for å få tildelt slike midler er som regel litt forskjellige rundt i kommunene mener jeg. Se f.eks Kulturmidler Gjøvik Kommune 2007, eller Kulturmidler Ringsaker Kommune 2007 .
                          Ellers kan man som idrettslag søke om spillemidler , F.eks se Spillemidler Gjøvik kommune
                          Spillemidler er overskudd fra Norsk Tipping A/S som fordeles mellom idrett og kultur. Midlene prioriteres og tildeles av fylkeskommunen etter innstilling fra den enkelte kommune.


                          Arrangørstøtte / prosjektstøtte til lag og foreninger
                          Det kan søkes om tilskudd/underskuddsgaranti for arrangementet som er åpne for publikum. Det kan også søkes støtte til ulike kulturprosjekter, som bokutgivelser, kulturhistorisk forskning etc.

                          Oppstartstøtte - Foreninger som driver barne- og ungdomsarbeid
                          Støtte gis til Foreninger som ønsker å starte barne- og ungdomsarbeid

                          Støtte til Lederutdannig kan man også søke på , se f.eks Tilskudd til Leder og instruktørutdanning Ringsaker Kommune

                          Her gjelder det å gjøre seg kjent med hvilke muligheter man har innenfor den kommune man tilhører, lese statuttene for støtte grundig og begrunner søknaden skikkelig. Sende med tillegsinfo som kreves , slik som årsberetninger, regnskap osv der det kreves. Gjøre en grundig jobb med søknaden , så skulle det være muligheter.

                          Vet ikke om søknadsfristene varierer rundt om i kommunene , men for Ringsaker der jeg sokner under er fristen 1. Mars.

                          De fleste kommuner har en Kulturkonsulent man kan ta kontakt med for å få ut opplysninger om søknadsmuligheter og søknadsfrister.

                          En annen ting kan være fond og legater som finnes innen kommunen , dette kan man også undersøke om slikt finnes i sin hjemmekommune.
                          ____________________
                          : -Exlex-
                          : Thor Arne Jensen
                          :::::::::::::::::::::::::::

                          [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by esmel
                            Terje: Er det ikke slik at klubbene kan søke om midler til nødvendig utstyr i forhold til aktiviteten som utøves? Underforstått f.eks midler til et sett med radioer, ladere osv. spesielt om utstyret er tiltenkt nevnte målgruppe, eller? .....snipp
                            De midler vi i forbundet/seksjonen får tildelt, og videreformidler til klubbene, er øremerket sikkerhetsutstyr og tilskudd for tilpasning for funksjonshemmede. Annet kjøp av driftsutstyr (som radio/modell m.m. ville være) går ikke inn under den ordningen.
                            Men jeg skulle tro at det er fullt mulig å søke denne typen midler gjennom den enkelte kommune.

                            Originally posted by esmel
                            snipp.....Jeg håper også det kan utarbeides et hefte fra sentralt hold som beskriver hvordan klubbene kan iverksette slike og lignende tiltak, eksempler på tiltak og hva som kan søkes om av midler osv samt hva slags hjelp det er mulig å få. Kan gjerne bombardere klubbene med slik informasjon. Med mindre det ikke allerede er utarbeidet noe slikt da. Uansett er vel konstant påminnelse en grei metode å benytte. Før eller senere når informasjonen rette ildsjel og tiltaket(-ene) er en realitet.
                            Finnes i all vesentlighet allerede! Se: Klubbguiden
                            Dette har ligget ute på www.modellfly.info som nyhet/artikkel siden mars 2006, men jeg tror dessverre at klubbene glemmer å sjekke sidene av og til.
                            Ellers så tror jeg nok at Tom Brien vil lage noen enkle "kjøreregler" etter hvert.
                            Mvh Terje Martinsen
                            leder Modellflyseksjonen/NLF
                            www.modellfly.info

                            Comment


                            • #15
                              Hei, fikk denne mailen her i dag. Hvorfor? ikke spør meg Her er det bare å søke gutta!!

                              Har du problemer med å lese denne e-posten? Klikk her
                              <http://www.n3sport.no/nyhetsbrev/gil...007/index.html>

                              Visste du at Gildefondet deler ut 3 mill kr hvert år?

                              Søk midler fra Gildefondet! Søknadsskjema finner du på
                              Apache2 Ubuntu Default Page: It works
                              <http://ad.doubleclick.net/clk;706369...www.gildefonde
                              t.no> .

                              Neste søknadsfrist er 29. januar 2006.

                              Gilde ønsker å bidra til at unge talenter rekrutteres og videreutvikles.

                              Totalt 300 stipender til en verdi à kr 10.000,- skal deles ut i 2007.

                              Vår primære målgruppe er klubber/lag/foreninger som driver med idrett og
                              kultur, og midlene skal i hovedsak gå til utstyr som kan brukes av
                              flere.

                              Gildefondet
                              <http://ad.doubleclick.net/clk;706360...www.gildefonde
                              t.no>


                              Kilde: NIF/N3sport 2007
                              Med Vennligst Hilsen
                              Sondre Aabø
                              www.aircam.no

                              Comment

                              Working...
                              X