Announcement

Collapse
No announcement yet.

3,1 meter Xtreme Composite Extra 260

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 3,1 meter Xtreme Composite Extra 260

    Da har jeg endelig mottatt en ny doning fra Xtreme Composite. Hentet den i dag, og jeg ble mektig imponert. Utrolig fin finish, rått fargeskjema, og noe som slo meg var at settet er utrolig lett. I dagene som kommer, vil jeg legge ut bilder fra monteringen og skrive om det som skjer. Det blir for sent i kveld. Handlelista for hva som ellers trengs er oversendt til forhandler, så etterhvert som ting dukker opp, vil dette bli innmontert og fotografert og postet her. Still gjerne spørsmål underveis, målet er å ha flydd unna noen turer før Fagernes, for så å ta den med dit.
    Let the fun begin.
    Knut Erik
    But it flies, so who cares??
    www.torqueroller.com
    Steikje galen
    www.skalamodellflyklubb.no
    www.teamflyingcircus.com

  • #2
    Gratulerer med flott maskin! Er det Patty Waggstaff fargeskjema?
    Karl Hans Glommen.
    Mjøsa Modellflyklubb

    Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

    Comment


    • #3
      Grattis!!!

      SIKLE SIKLE... sånn vil jeg ha og!!! Gleder meg til å følge bygginga!!

      Arild Hagabråten
      Arild Hagabråten

      www.vfkm.no

      Comment


      • #4
        Helleu. Det er ikke Patty skjema, men et skjema som Xtreme har finni på sjøl. Om dere går inn på http://www.xtremecomposite.com/whatsnews.asp, så er det den som er avbildet der. Jeg liker skjemaet, og det ser ennå bedre ut på ordentlig.
        Ålraight.
        Knut Erik
        But it flies, so who cares??
        www.torqueroller.com
        Steikje galen
        www.skalamodellflyklubb.no
        www.teamflyingcircus.com

        Comment


        • #5
          Grattis!

          Finn frem kameraet og ta noen bilder da mann!
          Mvh. Ståle
          http://www.jetsofnorway.no/

          Comment


          • #6
            Berre lækkert !

            Gratulerer med ny "baby", big is beautiful Skal følge nøye med !

            PS: Takk for meget nyttige tips.
            http://www.phoenix-rc.org/
            http://www.glamdalrck.net
            http://www.scalewarbird.org/
            ---------------------------------------------------
            Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

            Comment


            • #7
              Hei Jan Petter.
              Joda, stort er svært
              Gleder meg veldig til å begynne med denne. Har ventet på den siden september. Bare hyggelig at du kan bruke noen av tipsene jeg gav deg. Sitter og verker etter å gå på hobbyrommet, men siden det er 1,5 km unna, må jeg nok vente til i morgen. Må snart i seng også, må frese snø i morra tidlig så kjerringa og naboene kommer seg på jobb. Huff, må opp tidlig.
              Knut Erik
              But it flies, so who cares??
              www.torqueroller.com
              Steikje galen
              www.skalamodellflyklubb.no
              www.teamflyingcircus.com

              Comment


              • #8
                Grattis!!

                Oss gleder oss til å sjå han i aksjon..
                Odd Sundet
                http://www.imacnorge.no

                Comment


                • #9
                  Da er jeg igang. Fikk noen timer på hobbyrommet nå ikveld, og fikk gjort følgende.
                  Pakket ut flyet, og gått over alle deler. Alt ser helt og fint ut, og finishen er upåklagelig. Gikk gjennom posene som inneholder hardware, og de er komplette med unntak av en ting, vingemutterene, som skrus inn på vingen fra innsiden av kroppen, er ikke der. En kjapp telefon, og en kompis som kom på besøk, og vips, så dreier han noen til meg i lekker utførelse i ett eller annet edelt metall. Modellen er beregnet for 3 servoer pr balror, og 2 pr høyderorsdel. 4 på sideror. Det er ikke laget til noe form for fester for servo i lukene på servobrønnene, så disse blir skjært ut av 3 mm xfiner i morgen, limt sammen og montert på lukene. Samme som Comp Arf. Noen mål, vsp 310cm, lengde, 282cm fra sideror til cowling. Bredde 44cm, og høyste punkt på kropp fra bunn til topp, bortsett fra sideror er 54 cm. Dette er i bakkant av canopy.
                  I kveld har jeg fått hengslet alle ror, enkel affære, samt limt på alle rorhorn på hele flyet. 24 stk. Bilder vedlegges under. Vingen er hengslet på samme måte som høyde og sideror, denne er ikke hengslet i skinnet, som Comp Arf. Tror dette er positivt, får iallefall likt utslag begge veier. Balanseroret er 22 cm bredt ved roten, så her er det nok og ta av. Skal bli spennende å se hvor mange grader utslag jeg får på disse. Denne modellen har motordom, denne monteres rett på firewall, og passer hekt perfekt, så det trengs inegn finsikting for å få motor sentrert i cowlingen. Dette var litt tricky på min Votec, men det gikk greit der også.
                  I morgen, er planen å lage servofester i brønnene i vingene og på stabb, samt å få montert canopyramme og glass. Understell skal også på. Har ikke fått hjul ennå, så jeg har skjært ut noen firkanter i x finer, som fungerer som hjul, og disse hindrer modellen i å trille av byggebordet. ( Det har skjedd før )
                  Attached Files
                  Knut Erik
                  But it flies, so who cares??
                  www.torqueroller.com
                  Steikje galen
                  www.skalamodellflyklubb.no
                  www.teamflyingcircus.com

                  Comment


                  • #10
                    Tøff. Hva slags motor skal du bruke?
                    Tom Erik Smedal
                    www.artistic3D.net
                    www.photopia.no

                    Comment


                    • #11
                      Hei Tom Erik. Jeg har bestillt en DA 150, det er den samme som de har testflydd modellen med i Thailand, og skulle gi nok krefter. De har oppgitt flyvekten til ca 16 kg, så vi får se hvor jeg ender.
                      Har vært på hobbyrommet noen timer i dag også, og fått gjort endel. Jeg skrev i et tidligere innlegg at jeg måtte lage servoinnfestingen i brønnene, dette viser seg å ikke være nødvendig, fra fabrikkens side, da jeg plutselig oppdaget at de har tatt hull for servoene i spantet som ligger ved hver brønn. MEN, de har laget hullet så nært kanten på brønnen, at servoarmen får veldig lite vandring ene veien, blir bare så vidt litt oppover balror, og denne modellen fortjener max utslag alle veier, så da endte det med at jeg laget servofestet på luka i brønnen. Dette tok litt tid, Dremelen ble varm og fin, og det lukter svidd treverk i hele bygningen. Men det ble greit tilslutt. Må nok forsterke lukene litt, pluss at jeg må doble ramma, som servoluka er skrudd i, da denne er tynn, og ikke er beregnet for at en servo skal sitte der og jobbe. Dette skal gjøres senere i kveld, eller i morgen.
                      Har også skjært ut glasset og tilpasset dette til rammen, og har skjært ut spor i rammen og i kroppsramma, slik at det er klargjort for innliming av fester for canopy ramma. Denne blir skrudd fast med 4 stk 3 mm Umbraco skruer, med islagsmutter på innsiden av rammefestet. Ganske standard, for de som er kjent med disse modellene. Bensintanker, hjul, servoer, servokabler(rull på 15 meter) kulelinker og litt annet stash, ankommer i morgen eller fredag. Powerbox og batterier, har jeg ikke bestemt meg for ennå. Satser på Hitec 5945 hele veien, men ble litt betnkt da jeg fant ut at balanserorene er 22 cm brede, på det bredeste. Kan hende jeg skulle gått for TG servoen, på 24 kg v/6 volt. Tenker hardt på det. Noen som har et synspunkt? Det følger bare med feste for en tank, så jeg har kopiert dette, og laget ett til, da jeg skal ha 2 tanker. Flere bilder og kommentarer kommer i kveld. En liten timetabell: Foreløbig Monteringstid 4 timer.
                      Knut Erik
                      But it flies, so who cares??
                      www.torqueroller.com
                      Steikje galen
                      www.skalamodellflyklubb.no
                      www.teamflyingcircus.com

                      Comment


                      • #12
                        Hvis du ikke har bestemt deg, så se litt på Weatronic.
                        Karl Hans Glommen.
                        Mjøsa Modellflyklubb

                        Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                        Comment


                        • #13
                          Den ser heftig ut, og etter det jeg kan lese, så er den rimlig up to date. Det står at den tar opp til 12 digitale servoer på 8 kanaler, modellen min har 14 digitale servoer, pluss throttle og røykpumpe, som skal kobles på ledig kanal. Har mest lyst på Powerbox, da jeg har disse fra før, og man kan få kjøpt en Powerbox røykpumpe, som er variabel med gassen, og som er relativ rimlig. Ca 700,- fra Statene. Men, vi får se.
                          Takk for tipset iallefall.
                          Knut Erik
                          But it flies, so who cares??
                          www.torqueroller.com
                          Steikje galen
                          www.skalamodellflyklubb.no
                          www.teamflyingcircus.com

                          Comment


                          • #14
                            Hadde jeg vert deg hadde de blitt 5955tg hele veien..har 8 slike i yaken.visst du sender en mail til tbm så får du en bra deal både på servoer, SWB servohorn og røykpumpa hvor skal du bo på fagernes?vi skal bo på fagernes camping..

                            LP
                            Lars Petter Nesse

                            Votec 322 40% 3W170cs
                            Extra 330 40% 3W212cs

                            Comment


                            • #15
                              Hei. Takker for tipset. Jeg skal bo på hytte nr 6 på Fagernes camping, så du finner meg der. Jeg regner med å reise ned tidlig torsdag morgen, og se om jeg får flydd litt den dagen.
                              Når det gjelder flyet, har jeg nå hatt 1 time på hobbyrommet, og gjort ferdig monteringen av fester for Canopyramma. De 6 festene som fulgte med var altfor korte, så jeg mistenker derfor at fabrikkanten bruker de samme festene på alle flyene de lager. Men på denne blir det litt smått. Det samme gjelder tankfestene. De skal klamres rundt vingerøret, men klammerene var altfor små. Måtte lage nye der også. Bildene under viser forskjellen på festene for ramma. La også ved et bilde av motordomen, den er rimlig kraftig bygget, 9mm tykke vegger. Den er nokså tung. I morgen skal jeg feste glasset til rammen, og da får jeg ikke gjort så mye før servoer og andre deler kommer.
                              Attached Files
                              Knut Erik
                              But it flies, so who cares??
                              www.torqueroller.com
                              Steikje galen
                              www.skalamodellflyklubb.no
                              www.teamflyingcircus.com

                              Comment

                              Working...
                              X