Announcement

Collapse
No announcement yet.

Seilfy På Vårlige Vinder!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Seilfy På Vårlige Vinder!

    Det er herved vedtatt at det i siste helga av april, blir det avholdt et treff for alle som liker seilfly. Bud ligger ca 45 km nord for Molde. Detaljer kommer senere både i MI og her, og i hovedsak et treffet ment som en samling av det som måtte finnes av fly uten motor. Det er også mulig at det vil bli arrangert en F3F konkurranse iløpet av den helga, men det vil vi snart ha avklart.

    Bud ligger som sagt ca 45 km nord for Molde. Ca 7 timer med bil ifra Oslo. Bud Camping har bra hytter, og så tidlig i sesongen burde det ikke være noe problem å få tak over hodet.
    Vi satser også på å leie samfunnshuset, der vi kan vise video av dagen på lerret. Litt å bite i blir det vel også.

    Hangene i Bud dekker alle vindretninger, de aller beste på vest og sør-øst. Stiene opp dit tar 15-20 minutter, alt etter personlig kondis, og da har du 800 x 800 meter med platå dekt med røslyng, ca 100 moh. DS muligheter på sør-øst, nord-øst og vest....

    Det er vårt store ønske å gjenskape den stemningen vi en gang hadde i Bud.
    For det var spektakulært i Norges-sammenheng dengang, og gamle ringrever idag bare venter på at vi skal ta tråder opp igjen. Noen av de har vært der før.... Og at de venter på at vi skal ta tråden opp igjen har sin grunn..

    To-trehundre besøkende var ikke uvanlig i løpet av helga, da folk uten fly eller kunnskap om det. Det var mest de som sørget for at pølse m/brød gikk unna da..

    Mye bare av den grunnen at folk fløy der ofte, ble antall seilfly mangedoblet i klubben iløpet av to-tre år.
    Det er dit vil finne tråden igjen, og har du lyst til å ta deg en tur, så har jeg ennå ikke hørt om noen som har vært skuffet...

    Der har vi flydd på hang i 2m/sek, skrudd termikk inverted helt opp, og ladet opp med max bly på 46 m /sek..

    Har du vært der, så husker du det.

    Så nå er det bare å melde sin interesse, for det er viktig for oss å se hva vi kan vente oss.
    Alle detaljer om bestilling av hytte og annet kommer her og i MI.
    Store fly, små fly, lette eller svært tunge, det skulle forundre oss mye om du ikke får fly på noe av det beste Norge kan by på.

    Velkommen alle!
    MOMFK.
    Last edited by Soarer; 03-02-07, 21:10.
    Mvh
    Gudmund

    Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
    Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

  • #2
    Fint initiativ

    Dette høres veldig spennende ut. Her i Trondheim har vindretning, og været ellers, ikke vært spesielt generøse mot oss hangflygere på svært lenge nå desverre

    Husker ikke sist jeg fløy på hang engang lenger. De få gangene det har ligget til rette for det har det passet dårlig av andre grunner osv osv..

    Jeg ser en tur til Bud i min fremtid
    Mvh
    Torbjørn Gustafson
    www.trmfk.no



    Will fly for food

    Comment


    • #3
      Det blir i April, Torbjørn..

      Det er både synd og skam at det ikke har vært brukt mere enn det har blitt de siste åra. Men det skal snu om.

      Det er ca 10 år sia noen var på hang-kanten på vest, men fremdeles er lynget ikke ikke vokstet opp der.. Ikke noe problem å se hvor en har stått før...
      Vi er fire ildskjeler som har visjoner om at ting kan forandres med det en gjør, og det er utgangspunktet vårt.
      Fordelen vi har, er at i Bud er det alltid vind, minus ca 10 dager i året.

      Blir det ikke vind da, så var vi skikkelig uheldig for flyginga på hangene våre, men om noen fra IGG kommer opp med slep-fly, og andre ihulga F3B gutter med vinsj, så skal det forferdelig mye til for at noen går derfra med sure miner.
      Så når sola går ned i havet foran oss (Island neste), så håper vi at alle er fornøyd. Dagene er lange i April/Mai, og iløpet av den langhelga tror vi det skal bli noe for alle, og det er utgangspunktet vårt.

      Håper vi treffes!
      Last edited by Soarer; 02-02-07, 23:04.
      Mvh
      Gudmund

      Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
      Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

      Comment


      • #4
        Jeg kommer iallfall oppover. Detta blir jo skikkelig gøy. Må spare 4,6'n til da. Kan ikke risikere noe uhell før dette treffet.
        Knut Erik
        But it flies, so who cares??
        www.torqueroller.com
        Steikje galen
        www.skalamodellflyklubb.no
        www.teamflyingcircus.com

        Comment


        • #5
          Da har vi hatt råd, og datoen er flyttet til 11-13 mai.

          Det blir ikke noe konkurranse i F3F denne helga, da vi prioriterer at det er et treff for alle. Vi har forskjøvet treffet av en grunn, og det er at det kolliderer med vårtreffet til IGG.
          Så når vårt treff blir lagt 14 dager etterpå, så har vi store håp om at det møter opp folk med store fly også.
          Det er vel ikke til å stikke under en stol at store fly er en kilde til inspirasjon for de som ikke er kommet dit enda. Dessuten er de flotte å se på, selv når de ikke flyr..
          Nybegynnere vil få hjelp til det de trenger hjelp til, og erfarne hang-ulver deler sin erfaring seg imellom og til de som er nye.

          Som sagt, ingen F3F konkurranse denne langhelga.
          Vi avgjorde også at vi vil arrangere to F3F konkurranser i regi av klubben, som da vil bli tellende i norges-cup sammenheng. Datoene for disse er 27.-29. april, og 31. august - 2. september. Invitasjon kommer i neste MI for alle tre arrangementene.


          For de som vil være tidlig ute med å sikre seg tak over hodet, så har vi flere alternativer. I pris, vil alle alternativer være på omtrent samme nivå.
          Hyttene er store, og rorbuene likeså, så det kan være lurt å gå sammen for å fylle de opp noenlunde.

          404 Not Found Gulberget er til høyre i bildet her, og her ser du storhanget på vestavind.

          http://www.bryggjen.no/Kontakt.asp

          http://www.hellebryggja.net/kontakt.asp

          Bud Camping - Campingplass i Bud De fleste vil nok legge overnatting hit.

          Vi som arrangerer, vil ikke dra hjem til vårt, selv om det er bare 45 minutter kjøring til Molde.
          Så vi planlegger å campe sammen med de som tar turen til oss.

          Vi håper så mange som mulig tar seg tid til å oppleve hangene i Bud!
          Velkommen skal dere være!

          Mvh på vegne av
          MOMFK
          Last edited by Soarer; 31-03-07, 22:10.
          Mvh
          Gudmund

          Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
          Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

          Comment


          • #6
            Kjempebra tiltak !!

            Jeg fyller opp bilen og kommer. Jeg har ved et par anledninger hatt glede av å fly på de flotte hangene på Bud og gleder meg stort til å komme tilbake.

            Ta med min Pike WR, Alto-60-V samt at det blir jomfrutur på MDM Fox
            Hans Petter Ytterbø
            Trondheim

            RCRCM; Strega F3F
            RCRCM; E-Typhoon
            RCRCM; Predator V1 F3F
            Wildflug; MDM Fox
            CA-Models; Epsilon m/ MVVS61
            Cambrian; Spitfire Funfighter m/ OS 15
            ESM; Seafury m/ MVVS 40
            ESM; FW-190 m/ OS FT-160 Twin
            ESM Seafury m/ OS FT-300
            + en velbrukt Vectorving som egner seg best som sitteunderlag...

            Comment


            • #7
              Fox ja, ser man det! Vi gleder oss til å se den, for det er skjelden vare her omkring.. Lurer faktisk på en sjøl, til høsten.

              Velkommen skal du være, og ta med folk også, med eller uten fly.
              Mvh
              Gudmund

              Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
              Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

              Comment


              • #8
                Nå er min kjære Fox relativt liten......
                Jeg hentet min hos Wildflug i forbindelse med en bilferie i Tyskland. Hentepris: EUR 200,- for en fullglassmodell er ikke noe å si på.
                modellsportequipment für vielflieger
                Skal se om jeg ikke får samlet en liten trøndersk delegasjon som drar nedover.
                Hans Petter Ytterbø
                Trondheim

                RCRCM; Strega F3F
                RCRCM; E-Typhoon
                RCRCM; Predator V1 F3F
                Wildflug; MDM Fox
                CA-Models; Epsilon m/ MVVS61
                Cambrian; Spitfire Funfighter m/ OS 15
                ESM; Seafury m/ MVVS 40
                ESM; FW-190 m/ OS FT-160 Twin
                ESM Seafury m/ OS FT-300
                + en velbrukt Vectorving som egner seg best som sitteunderlag...

                Comment


                • #9
                  Campinghytte er nå bestillt og bekreftet hos Bud Camping. (Hytte 05) Ser frem til en stor sosial happening !
                  Hans Petter Ytterbø
                  Trondheim

                  RCRCM; Strega F3F
                  RCRCM; E-Typhoon
                  RCRCM; Predator V1 F3F
                  Wildflug; MDM Fox
                  CA-Models; Epsilon m/ MVVS61
                  Cambrian; Spitfire Funfighter m/ OS 15
                  ESM; Seafury m/ MVVS 40
                  ESM; FW-190 m/ OS FT-160 Twin
                  ESM Seafury m/ OS FT-300
                  + en velbrukt Vectorving som egner seg best som sitteunderlag...

                  Comment


                  • #10
                    for de som vil fly konkurranse er det norgescup i Lofoten samme helg... synd at det koliderer med andre hang arrangementer... jeg skal til Lofoten...
                    Jørgen Wake Stensen
                    Bodø MFK
                    Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                    Comment


                    • #11
                      Er nok vanskelig å unngå kollisjoner så mange stevner som kjøres landet rundt...
                      Håper "noen" tar en del OK bilder på Bud og skriver et skikkelig referat for MfN så vi som ikke kommer oss dit ser om vi skal plotte det på kalenderen for neste år.
                      Ble slept seilfly hos oss i helga, sesongen er i gang!
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #12
                        Ja det er vanskelig å unngå kollisjoner.. Stevnene har blitt så mange at enten blir det veldig tett oppunder et annet stevne/treff, eller så er det direkte kollisjon.
                        Derfor ble det flyttet til midt i mai, for at de som ikke flyr konkurranse skal få kost seg slik de helst vil.
                        Vi mente det er best å skille mellom sosial sammenkomst på hanget og alvoret om NC-poeng.
                        Last edited by Soarer; 26-03-07, 12:10.
                        Mvh
                        Gudmund

                        Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                        Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                        Comment


                        • #13
                          Jeg tar en feriedag fredagen. Planen er å starte fra Trondheim grytidlig slik at jeg kan være på hangkanten rundt 12:00 og utover. Æ glæde mæ !
                          Hans Petter Ytterbø
                          Trondheim

                          RCRCM; Strega F3F
                          RCRCM; E-Typhoon
                          RCRCM; Predator V1 F3F
                          Wildflug; MDM Fox
                          CA-Models; Epsilon m/ MVVS61
                          Cambrian; Spitfire Funfighter m/ OS 15
                          ESM; Seafury m/ MVVS 40
                          ESM; FW-190 m/ OS FT-160 Twin
                          ESM Seafury m/ OS FT-300
                          + en velbrukt Vectorving som egner seg best som sitteunderlag...

                          Comment


                          • #14
                            jeg og william kommer med referat fra Lofoten...
                            Jørgen Wake Stensen
                            Bodø MFK
                            Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                            Comment


                            • #15
                              Ja, den som er på hanget, er på hanget.
                              Den som ikke er det, ville sikkert vært det....?

                              Her eller der, det er vel kosen som teller, uansett.
                              Det blir vel både bilder og tekst til etterhvert.
                              Vi ser fram til en veldig aktiv vår og sommer i Bud.

                              Det har begynt, tørrgresset svaier i Bud
                              Sist jeg var der, for ei uke sia, var det fire havørner som fløy legg etter legg sammen med Condoren min. Tydelig at det var lenge siden sist de så noe sånt.
                              Detta blir bra!
                              Mvh
                              Gudmund

                              Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                              Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                              Comment

                              Working...
                              X