Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forumene bedre tjent med en korrekturleser enn en moderator?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forumene bedre tjent med en korrekturleser enn en moderator?

    Nå er det sikkert noen som føler seg støtt og mener at jeg tramper ut i det med begge beina og legger inn ett innlegg som er totalt unødvendig.
    Uansett, jeg tar sjansen.
    En god del innlegg i forumene er meget befengt med skrivefeil. Enten skyldes det bare slurv eller så står det dårlig til med norskkunnskapene blant de som har R/C som hobby. Jeg velger å tro at det skyldes det første, dvs. at det rett og slett slurv og at de som skriver ikke leser igjennom det de skriver før de publiserer innlegget.
    Men kanskje er det bare meg som har dette synspunktet?
    Og kanskje har det med yrke og alder å gjøre. Jeg jobber i et forlag, og har gjort det en stund. I et forlag er naturlig nok språk og korrektur viktig.

    Stein

    PS. Og nå er det sikkert noen som vil lete med lys og lykt etter stavefeil etc. i mitt innlegg. )

  • #2
    Jeg er enig, det er slitsomt å lese innlegg med skriveleifer og grammatiske feil. Dialekt er også slitsomt og da gidder jeg som regel ikke lese.

    Men sånn er det over hele internett, det er mange med dysleksi og man trenger ikke henge de ut for det. Det er like ille med amerikanere og engelskmenn på engelskspråklige forum.

    Comment


    • #3
      Er enig med deg att det er nok mye slurv/latskap i innlegga som er årsaken til att det er mye skrivefeil.Man ser nesten med en gang på skrivemåten om personen som skriver er ordblind.Men eg synest det er bra rettskriving i dette forumet i forhold til andre forum der det kan vere mange yngre brukere,Det er som oftest ungdom som skriver uforståelig tekst for oss "gamlinger"Heter det ikke sms språk eller noe sånt
      Eg må tilstå att eg skriver vel heller dårlig "norsk" eg og.Blander nynorsk og bokmål til en herlig suppe.Dette er også latskap,men folk skjønner for det meste hva eg prøver å si/skrive.
      Alt som kan fjernstyres.
      ---------------------------------------------
      The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
      Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
      Steinar Kvarme.

      Comment


      • #4
        Om alle hadde lest gjennom innlegget sitt en gang ekstra før de publiserte de så hadde de groveste verbale feilene vært luket vekk. Og sjangsen er større for å få god hjelp om du viser at du bidrar med ett minimum av egeninnsats i det du poster.
        Tom Erik Smedal
        www.artistic3D.net
        www.photopia.no

        Comment


        • #5
          Vel, nå orker jeg ikke å lete etter feil og mangler i ditt innlegg for å gjøre billige poenger ut av det.

          Dog synes jeg, som du selv sier, at du tramper ut i det med begge bena og serverer et innlegg som er nokså unødvendig. At det stadig blir mer og mer skrivefeil blant folk rundt omkring begrenser seg neppe til dette forumet. Se f,eks bare her Skrivefeilblemme av Apollo. I tillegg ser jeg stadig oftere klassiske skrivefeil hos journalister både i vg, dagbladet og andre aviser, og de har i tillegg korrekturlesere som skal passe på seg.

          Som tahustvedt sier er det like ille på engelskspråklige forum også. Jeg tror at dette mer skyldes ting i tiden enn at folk her på forumet er talentløse når det kommer til skriftlig norsk. Et par punkter kan nok være

          - Degrasjon av skolen. Nye utfordringer i hverdagen, og nye krav i læreplanene gjør at lærerne ikke lenger har de ressursene de tidligere hadde til å jobbe med elevene/studentene sine.
          - Inntoget av digitale hjelpemidler. Retteprogrammer i f,eks Word. Dessuten er det mye lettere å skrive feil på et tastatur enn med blyant (egen erfaring )
          - Fokuset rundt dyseleksi har gjort at dette har blitt avmystifisert, og at stigmaet dermed svekkes. Dyslektikere får derfor lettere for å uttrykke seg skriftlig i fora rundt omkring og deltar mer. Dette synes jeg er kjempepositivt og liker derfor ikke slike innlegg som du har presentert her.
          - Utbredelsen av skriftlig kommunikasjon er mangedoblet nå i forhold til f,eks når jeg var ung. Dermed vil også folk slurve litt mer når de skriver. Det samme har vi jo sett i språklig kommunikasjon gjennom mange år nå gjennom slanguttrykk blant annet.
          - ++++ sikkert noen ting til

          Likevel er jeg enig med tahustvedt hva dialekt angår. Det blir lett så jeg hopper over innlegg skrevet på dialekt fordi jeg ikke gidder å lese dem.

          Tror du vil være bedre tjent med å sende dette innlegget til skoleverket og regjeringen så det kan legges en nasjonal handlingsplan for å kverke problemet en gang for alle. For som sagt så strekker "problemet" seg langt utover dette forumets grenser
          Mvh
          Torbjørn Gustafson
          www.trmfk.no



          Will fly for food

          Comment


          • #6
            en ting som kan hjelpe er å bruke FireFox med ordbok. det vil ta en del slurvefeil
            Jørgen Wake Stensen
            Bodø MFK
            Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

            Comment


            • #7
              Først og fremst vil jeg si at jeg tolker denne tråden som et positivt bidrag til å få alle som skriver i dette forumet til å lese gjennom postene sine før man kaster seg over "Send svar" knappen. Jeg tolker det ikke som et angrep på personer med skrivevansker, og det er et viktig poeng.

              Hvis man leser innlegget til nilste i lys av dette synes jeg det er et tiltak for å gjøre forumet enda noen hakk bedre.
              Mvh
              JoE
              Agder Modellflyklubb

              Comment


              • #8
                Jeg vet at jeg har dysleksi, og sliter mye med dette. men synes ikke at det er for ille med skrivingen min.
                En enkel løsning som vil fjerne mye slurve feil er å lese nøye gjennom innleggene før dere legger dem ut. (noe jeg gjør konstant)

                Men uansett så har jeg ikke noe galt å si om moderatorene på dette forumet. På noen andre forum derimot tror nesten alle moderatorene at dem er GUD og dem som ikke er enig med dem, dem MÅ henges ut og mobbes.


                til sist, husk "dyslektikere har det mye mere omro"
                Roy Harald Amundsen
                Alias skjefen

                u-can-do 3d Giant med FTL45
                Reactor 3d med 55AX
                hobbico twin star med 2X GMS40
                Extra funtiger med 46 AX
                Flip 25 med 25 FX
                katana v2 70 med 70T
                telemaster med 61.

                edge 540 depron
                no liemit depron

                Esky lama v4
                Kyosho consept 30

                flere crawlere og masse 1:18 biler.

                Comment


                • #9
                  dialekt

                  heisan
                  er det ikke slik i skolen nå at en kan skrive som en snakker ...mener jeg hørt noe om det ifra jentene her hjemme!
                  så da kaqn trøndera si itj og sjø og andre mye rart
                  Rune Gjelsnes
                  Vikersund
                  92624841

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by skjefen
                    Jeg vet at jeg har dysleksi, og sliter mye med dette. men synes ikke at det er for ille med skrivingen min.
                    En enkel løsning som vil fjerne mye slurve feil er å lese nøye gjennom innleggene før dere legger dem ut. (noe jeg gjør konstant)

                    Men uansett så har jeg ikke noe galt å si om moderatorene på dette forumet. På noen andre forum derimot tror nesten alle moderatorene at dem er GUD og dem som ikke er enig med dem, dem MÅ henges ut og mobbes.


                    til sist, husk "dyslektikere har det mye mere omro"

                    Er du medlem i NBT (norsk Dysleksi Forbund) da?

                    Comment


                    • #11
                      Hehehe.

                      Comment


                      • #12
                        nå er vel ikke dette ett forum for skriftlig bestått norsk heller. De fleste av oss har en sjargong (riktig skrevet?) eller får en sjargong noen ganger. Vi kan bli litt ivrige, det kan være litt sent på kveld og vi er veldig "slitne" og dialekter er jo bare hærlig. Får verra glad vi skjønner hva som står. sånn ere. Er det noen med samisk språk her forresten? eller flyr de ikke modellfly? det er ett språk jeg ikke skjønner,
                        Arvid.

                        Comment


                        • #13
                          Dysleksi er langt mer utbredt enn de fleste tror, og mange av som sliter med det skriver faktisk bedre enn mange andre, nettopp fordi de jobber veldig mye med problemet..

                          da synes jeg det er verre med de som av ren giddasløshet skriver uten punktum eller komma Kanskje de ikke. setter punktum der det skal. være, eller at de bytter om på både punktum og komma,
                          noen gidder ikke å skrive stor BOkstav ettre punkutm og endel slurv ghjør at man som sagt ikke gidder å lese innlegget og man kan da gå glipp av hjelp eller info men det aller verste med at man skriver på den måten er at setningene blir fordømt lange og tunge og hvis ord-stillingen i till egg er feil så blir hele innlegget mer eller mindre meningsløst det samme, gjelder dobbeltposting når man Ser i-gjennom nyeposter, lista så er det ofte at man ser xantall poster med samme tema det ER unødvendig,

                          tenk på de Med dyskelsi som skal forsøke, Og tyde det_ Hurra'


                          Seriøst..
                          Som Tom Erik påpeker, det burde være normalt å lese igjennom innlegget sitt minst to ganger før man trykker på "Send svar"-knappen.

                          (Som noen sikkert mener jeg burde ha gjort nå også...!)

                          Comment


                          • #14
                            Korrektur

                            Hei!

                            Temaet har vært oppe før, og konklusjonen må vel bli noe sånt som at vi alle er forskjellige.
                            Ikke alle innehar egenskapene som kreves for å skrive god norsk, andre igjen er unge uten lærdommen og noen sliter med språket på andre måter.

                            Som det antydes bør vi alle, uansett skriveferdigheter, ta oss tid til å lese gjennom innleggene før de postes. Det kan bety forskjellen på om noen gidder å svare eller ikke!

                            Litt toleranse fra alle som leser og litt engasjement i ordentlighet fra trådstartere/svarere så burde problemet være minimalt egentlig!
                            Anders Bruneberg
                            Raufoss

                            Comment


                            • #15
                              Jeg skriver ikke perfekt selv, og bryr meg som regel ikke om sånne småfeil og gramatikk feil som oppstår av uvitenhet. Det som derimot irriterer og bekymrer meg er folk som skriver dialekt og "trass språk" som de VET er feil, men ikke bryr seg om det.

                              Jeg er ganske sikker på at dette er skolen sin feil, jeg har søsken i skolen, og venner med barn som går på skolen, og jeg ser enorme forskjeller når det gjelder tolleranse for rettskrivning fra når jeg gikk på skolen til nå (jeg er 24), det virker som om ungdommen har tatt over og at lærerne rett og slett ikke har noe de skulle sakt lenger. De kan for eksempel skrive sånne ting som "hvem bok" istedenfor "hvilken bok" (eksempel) uten at noen tar tak i det.

                              Derfor må det bare bli som det blir, virker som alle utvikler sitt eget språk om dagen.
                              Geir Amund Lindberget

                              Comment

                              Working...
                              X