Announcement

Collapse
No announcement yet.

Foamie2x 3Dbatix

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Foamie2x 3Dbatix

    Hadde noen dippedutter til overs så fikk lyst til å mekke meg en depronkjærre så valget falt på en Foamie2x bygget på tegning fra 3Dbatix.com .
    Tegning ble skrevet ut og limt sammen i 2 eks.
    Hva skulle jeg med 2 like tegninger? jo , ville lage meg maler å skjære etter da det antagelig var fler her lokalt som ville ha en slik doning etter hvert. På med spraylim på baksida av den ene tegninga og limte den på en 3mm finerplate.
    Så var det bare å ta bånsaga og dremelen fatt og skjære ut delene av finerplata. -Maximuz- bistod med utskjæring av maler. Alle deler ble pusset på båndsliper slik at de ble så nøyaktige og glatte i kantene som mulig.
    Modellen skulle bygges av 6 mm depron, men fikk ikke tak i annet enn 3mm av den svarte/grå typen til 29.- pr kvadrat hos en lokal flishandlersjappe. 10 plater ble kjøpt inn og skalpellen kvessa.
    Denne modellen er såpass stor så den MÅ bygges i 6mm skal den bli stiv nok i kostruksjonen. Skar ut dobbelt sett av alle deler og limte dem sammen med Berner spraylim som ikke veier all verden. Var litt ivrig med å laminere sammen platene før drivgassen fra spraylimet var borte , så måtte lage ett par ror på nytt da de ble spist opp innenfra i limflata pga drivgassen.
    Da var det klart for tørrmontering og tilpassing/pussing av alle deler.
    Fram med lynlimet og kicker ... lime, lime , montere ror med tape.
    Rorhorn ble lager av Hitec servoarmer jeg hadde tilovers på overskuddslageret, slik det er foreslått på tegninga. Hadde litt lite karbostenger igjen , så lagde overføringa mellom balenserorene av 3mm grillspyd i tre, pianotrå med z-bend festet til pinnene med krympestrømpe , låst med en dråpe lynlim.
    Firewall ble laget i 3mm finer.

    Romsterte litt rundt i overskuddslageret og fant fram følgende......:
    TowPro Brushless Outrunner 2408-21 Delta
    Hyperion Titan 20A Hi-Pro Brushless ESC
    Schultze 4ch motager
    3 graupner microservor og en anna jalla microservo av ukjent merke. Batteri :E-Tech 11,1 1000 mAh

    Man tager hva man har....

    Var litt lat , så sendte doningen bort til -Maximus- som monterte elektonikk, motor, linker og understell.

    Fant fram noe vinyl og noen klistremerker jeg hadde på lager og dekorerte maskina litt på øvre vinge og høgde/sideror.

    Da var det bare å putte batteriet i laderen så er det klart til Maiden....

    Modellen ble veid uten batteri , men har allerede glemt hvor my den veide , så får ta en ny kontrollveiing og poste senere . Den lå i allefall godt under grensena for dette motoropsettet som har statisk trust på ca 600 gram med 3C lipo og 8x4 prop.

    Bilder av prosjektet finner du under MFN Galleri
    Attached Files
    ____________________
    : -Exlex-
    : Thor Arne Jensen
    :::::::::::::::::::::::::::

    [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

  • #2
    Den flyr garantert bra

    Bare et tips, selv om det er alt for sent for den modellen du har bygd nå: hvis du laminerer sammen ror og vinger av 2x3mm depron så legger du inn passende materiale til hengsling i lamineringsprosessen. Har gjort det selv med lange remser av floppydisk-innmat som jeg rubbet litt. Da får du ror som sitter godt og slipper kavingen med tapen.
    Forutsetter selvsagt at du faser av rorene i forkant før du laminerer og hengsler i samme prosessen...
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Originally posted by joo
      Den flyr garantert bra

      Bare et tips...........
      Helt riktig Joo, Det var planen også, men var så ivrig med spraylimet så glemte helt å putte i hengslematerialet så det får bli på neste bygg....
      Last edited by -Exlex-; 28-02-07, 06:03.
      ____________________
      : -Exlex-
      : Thor Arne Jensen
      :::::::::::::::::::::::::::

      [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

      Comment


      • #4
        Si ifra da Exlex når du har prøvd doningen
        Kjente jeg fikk litt kribbling i fingrene etter å prøve å bygge et sånn

        Veldig fint fly, lykke til å håper du legger ut noe om jomfruturen...
        Mvh
        Hasse Andre.

        hasse1979@online.no

        Alle kræsj har en logisk forklaring........

        Comment


        • #5
          Update:

          Vekt ink batteri 420 gram.

          Rapport fra jomfrutur skal det bli.
          ____________________
          : -Exlex-
          : Thor Arne Jensen
          :::::::::::::::::::::::::::

          [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

          Comment


          • #6
            Heisann

            Jeg har laget dette flyet selv, men dog i en mindre utgave.

            Skalerte det ned til ca 500 mm vingespenn, men dette funket dårlig.

            Har ikke målt wing load, men totalvekta inkl batt og radio gear lå på snaue 180 gr, så jeg synes det var litt snodig at dette ikke funket noe greit.

            Det skal legges til at dette var indoor i en raltivt liten hall, men skulle jo være mulig å få dette til å funke.

            Legger ved et lite bilde av krasjonen, dog ikke så pent dekoret som din Thor Arne

            Hvordan har du laget 3DBatix logoene?
            Skriv gjerne en rapport fra maiden

            Mvh
            Cory
            Attached Files

            Comment


            • #7
              Originally posted by corydoras
              Heisann

              Jeg har laget dette flyet selv, men dog i en mindre utgave.

              Skalerte det ned til ca 500 mm vingespenn, men dette funket dårlig.

              Har ikke målt wing load, men totalvekta inkl batt og radio gear lå på snaue 180 gr, så jeg synes det var litt snodig at dette ikke funket noe greit.

              Det skal legges til at dette var indoor i en raltivt liten hall, men skulle jo være mulig å få dette til å funke.

              Legger ved et lite bilde av krasjonen, dog ikke så pent dekoret som din Thor Arne

              Hvordan har du laget 3DBatix logoene?
              Skriv gjerne en rapport fra maiden

              Mvh
              Cory
              Hva var problemet med din modell? hva slags motoropsett brukte du?

              Logoen skrev jeg ut på papir , la oppå vinylen og skar igjennom papiret og vinylen med skalpell for hånd.
              ____________________
              : -Exlex-
              : Thor Arne Jensen
              :::::::::::::::::::::::::::

              [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

              Comment


              • #8
                OK, logoene så meget pene ut, skal prøve det.

                Ellers å leste jeg en artikkel på nett om logo på depronkjerrer.

                Skriv ut logoen speilvendt på vanlig papir på en laser skriver. legg oppå depronen og stryk over med et strykejern så varmt som depronen tåler.

                Da brenner man fast carbonen i depronen.
                La kjøle og fukt baksiden med fuktig sklut til papiret løsner, og vips, flotte dekaler er et faktum....(aiallefall iflg nettstedet....)

                Problemet var at den var fryktelig ustabil , og ville rolle litt mye, tror ikke torque roll var problemet, men ville helst over på siden venstre sådan....

                Brukte flere propeller fra 7"-9", med forskjellig pitch.

                motoren er fra hobbykong og skal kunne generer en statisk thrust på 470 gr på 3s

                Brukere denne motoren:

                http://www.unitedhobbies.com/UNITEDH...idProduct=2069

                Mvh
                Cory

                Comment


                • #9
                  Er jo flere måter å dekorere på, Skrive ut logo på papir , skjære ut text med skalpell og bruke arket som sjablong for foam lakk eller tusj .

                  Måten du beskriver med overføring av carbon fra Laser/kopi har jeg ikke prøvd på Depron , men funker i allefall på balsa. Noen som vet hvor høg temp depron tåler før det blir struktur forandringer i materialet?
                  Nå er denne metoden lite aktuell på svart/grå depron.

                  Vinylen jeg har brukt er rester innkjøpt fra ett reklamefima. Den er veldig tynn, mne klart at jo mer dekor man kliner på av dette stoffet jo tyngre blir den. Det samme gjelder vel også for lakk , selv om Foam lakk dekker ganske bra i tynne lag. Gjelder å ha litt motorkraft tilovers
                  Fordelen med vinyl er at det ser veldig lekkert ut da den er meget "shiny".
                  Det er litt pirk å skjære ut bokstaver på måten jeg gjør ,og man må ha sylkvass skalpell/kniv. Transfertape er også å foretrekke hvis det er mye detaljer/bokstaver som skal på. Transfertape får man tak i hos reklame gutta.

                  Så var det "maiden":

                  Den ble unnagjort av skumringsflygrene her i kveld i hui og hast med min exelente stuntpilot -Maximuz- bak spakene. Det ble en passe grisvill ferd med trimming og "oj , det er den veien flyet ligger ja" . Mørkt fly i skumring er ikke akkurat en god kombinasjon , men nå er da turen gjort i allefall. Joda fuglen fløy den , men her er det forbedrings potensiale.

                  Konklusjon:
                  1. Tyngdepungt må lenger fram , noe vi egentlig viste før takeoff, men er herved bekreftet. Sliter litt med å få nok vekt framover på denne modellen , så får se hva jeg kan gjøre for å få til dette i praksis.

                  2. Laget for korte rorhorn på balanserorene, var satt opp med 45 grader utslag på balanserorene, men ser ut til at dette kanskje ble i drøyeste laget for servoene. Store rorflater på denne saken her. Det er brukt en servo på hver vinge så burde være sterke nok egentlig men.

                  3 . Servoene var festet med Biltema dobbeltsidig tape, dette var ikke bra nok, ender vel med å lime fast servoene med lynlim i stedet tenker jeg, eller lage noen støtte braketter av depronskrap.

                  Får utbedre disse pungtene, så blir det ny testflight.
                  ____________________
                  : -Exlex-
                  : Thor Arne Jensen
                  :::::::::::::::::::::::::::

                  [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

                  Comment


                  • #10
                    Pleier å legge et lag transparent tape rundt servo og lime med UHU-Por.. Kjapt og greit..
                    Mvh
                    JoE
                    Agder Modellflyklubb

                    Comment


                    • #11
                      Da er testflight nr 2 gjennomført.

                      Endringer før flight:

                      Balanserorservoer limt inn på nytt med festebraketter av depron (se bilder)
                      Nye overføringer til rorene.

                      Batteri tverrstilt og flyttet så langt fram som som mulig.

                      Div etterliming av sprø foam Cyano som sprekker bar man ser på den, UHU por er bedre.

                      Testflight gikk bedre nå ja , men modellen er fortsatt litt baktung . Grei nok til 3D nå , tyngdepungt ligger der det er anbefalt på tegning, men kunne gjerne tenkt meg tyngdepungt lengre fram da jeg gjerne ville ha den til å "fly" litt mer.

                      -Maximuz- var testpilot denne turen også mens jeg fotograferte litt.
                      Var ett bjørketre som hoppet opp og fanget doningen en tur da men , hehe.
                      '
                      Se bilder Her
                      Last edited by -Exlex-; 02-03-07, 12:49. Reason: Endret skriveleif
                      ____________________
                      : -Exlex-
                      : Thor Arne Jensen
                      :::::::::::::::::::::::::::

                      [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

                      Comment


                      • #12
                        hehe snedig med de trea som hopper forran flyene noen ganger.

                        Fikk ikke linkene til å fungere får denne feil meldinga: Du har ikke tilgang til å utføre denne operasjonen

                        edit: de fungerer nå Fine bilder
                        Last edited by tyor; 02-03-07, 15:37.
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment


                        • #13
                          Hadde vist litt video liggende fra doningen , den finner du her : 3D batix
                          ____________________
                          : -Exlex-
                          : Thor Arne Jensen
                          :::::::::::::::::::::::::::

                          [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

                          Comment

                          Working...
                          X