Announcement

Collapse
No announcement yet.

papirtrekking

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • papirtrekking

    skal trekke en liten modell med papir nå. Har ikke gjort det før. Ser at papiret er blankere på den ene siden enn den andre. hvem side er ut og inn? Har påføt modellen 3 lag med tynnet dope og tynner, og ett lag med ren dope. og hvordan strammer jeg papiret etterpå, uten at vingen blir skakk?
    på forhånd takk for hjelpen.
    arvid

  • #2
    Originally posted by arvid
    skal trekke en liten modell med papir nå. Har ikke gjort det før. Ser at papiret er blankere på den ene siden enn den andre. hvem side er ut og inn? Har påføt modellen 3 lag med tynnet dope og tynner, og ett lag med ren dope. og hvordan strammer jeg papiret etterpå, uten at vingen blir skakk?
    på forhånd takk for hjelpen.
    arvid
    For å stramme papiret skal du fukte det med vann før du har på dope. Når det tørker blir det pent og stramt. Hvis konstruksjonen er tynn og har lett for å vri seg må den spennes fast når vannet tørker og når dopen tørker. Det siste kan ta et par uker før allle rester av løsemidler har fodampet.
    Det kan også lønne seg å legge fibrene i papiret nøyaktig langsetter vingen. Kommer dette på skrå vil den lettere vri seg.


    Kjell Aanvik

    Comment


    • #3
      tusen takk. Skal jeg ikke bry meg om at papiret virker blankere på den ene siden kontra den andre.?
      Er det likegyldig hva som er "ut" of "inn" hvist du skjønner?
      arvid

      Comment


      • #4
        Originally posted by arvid
        tusen takk. Skal jeg ikke bry meg om at papiret virker blankere på den ene siden kontra den andre.?
        Er det likegyldig hva som er "ut" of "inn" hvist du skjønner?
        arvid
        Det er sikkert bare produksjonstekniske grunner til at det er sånn.
        Sikkert ingen ulempe å legge glattsiden ut.

        Kjell

        Comment


        • #5
          dette fungerte utmerket.Takk for hjelpen. Konstruksjonen er veeeldig tynn. Bakkantlista på vingen er kabonstang 1mm tykk. Litt vanskelig og få papiret til og sitte, men med og bruke armer og bein og gni det inn mens dopen tørker gikk det bra til slutt.
          Holder det at jeg doper 4 ganger?
          arvid
          blanke siden bør være utover ja.

          Comment


          • #6
            Originally posted by arvid
            Bakkantlista på vingen er kabonstang 1mm tykk.
            Holder det at jeg doper 4 ganger?
            arvid
            Utfra det du skriver leser jeg at dette er en meget liten modell.
            Da er vekten kritisk, og ett strøk med dope ekstra vil utgjøre en betydelig vektøkning.
            Jeg ville sjekket om det holdt med 2 strøk.
            Husk bare å spenn fast hele konstruksjonen slik at det ikke drar seg skjevt når dopen tørker.

            Kjell Aa

            Comment


            • #7
              ja. det er en se 5a skala 1 til 15 med vingespenn på 58 cm. Beregnet vekt på 220 gr.inkludert brick med mottager og 2 innebygde servoer. Så dop øker vekten ja........ hm. Får se om det holder med 2 strøk ja.Blir vel enda verre med stab og fin. Balsalister på 1 og 1,5 mm!
              Uansett er det innmari gøy og prøve noe nytt så takker igjen for hjelpen.
              arvid.

              Comment

              Working...
              X