Announcement

Collapse
No announcement yet.

doping kontroll!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • doping kontroll!

    Historisk dopingkontroll

    er vel ikke lenge føre vi har de på våre konkuranser heller!

    mange benytter seg vel av lege midler som kanskje er "forbudte" mens som egentelig er ganske snille!
    Kanskje en bør sjekke dette om en benytter noe og se hva man kan gjøre med det!
    Rune Gjelsnes
    Vikersund
    92624841

  • #2
    Syntes det der forsåvidt er bra jeg, hvor nyttig det er får være en annen diskusjon. Det er med på å definere det vi driver med som idrett utad blandt ola og kari nordmann.

    Som helsepersonell så vet jeg jo at enkelte medikamenter kan gi utslag på dopingtester og jeg syntes det ville være synd dersom noen uopplyste sjeler skulle risikere å bli tatt for å benytte prestasjonsfremmende midler uten at de var klar over at det faktisk var det. Fastlegene er generelt sett veldig dårlige til å spørre om du er medlem i et idrettslag. Jeg snakket senest for et par mnd siden med ei mor (som også jobber i helsevesenet) som hold på å få ungen sin "doping-tatt".

    Så oppfordringen må bli til de som deltar i konkurranser i å informere legen om at de konkurrerer og kan bli avkrevd dopingprøve. Nå er det vel også forsåvidt slik at alle som er medlem kan bli testet så vil du være på sikkre sia så informer fastlegen om det neste gang du er der, spesielt om du går på hjertemedisiner ol. En ting er at det ikke nødvendigvis fremmer dine ferdigheter, noe annet er det at stoffene faktisk står på dopinglista
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

    Comment


    • #3
      Definering

      For meg har fly ingenting med idrett eller hobby å gjøre - det er en ren jobb. Det medfører at jeg forholder meg til arbeidstilsynet, LO og NHO.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Biggles
        For meg har fly ingenting med idrett eller hobby å gjøre - det er en ren jobb. Det medfører at jeg forholder meg til arbeidstilsynet, LO og NHO.
        Nå snakker jeg om modellfly...
        Men om du ser på det som jobb så er jo det sikkert en fin jobb å ha...
        Espen Melby

        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

        Comment


        • #5
          Originally posted by Biggles
          For meg har fly ingenting med idrett eller hobby å gjøre - det er en ren jobb. Det medfører at jeg forholder meg til arbeidstilsynet, LO og NHO.
          Jepp. Det var jo en sensasjonelt viktig definering tatt i betraktning at forumet heter modellflynytt.

          Men skjønner jo at du er særdeles fornøyd med jobben din da
          Mvh
          Torbjørn Gustafson
          www.trmfk.no



          Will fly for food

          Comment


          • #6
            Hva vil dette medføre for personer som driver på hobbynivå (IKKE KONKURRANSENIVÅ!) og som er avhengig av preparater som definitivt står på dopinglisten? (A-preparater), men har disse skrevet ut korrekt, og har medisinsertifikat på dette? At vi blir utestengt fra flyfeltet, eller?

            //Svein
            Med forbehold om dårlige dager:

            Svein Skogen

            Comment


            • #7
              Jeg husker ikke helt ordrett hva loven sier men her står det i hvert fall litt:
              Antidoping Norge | Antidoping Norge

              Det står bla.
              Dopingbestemmelsene skal normalt ikke være til hinder for forsvarlig medisinsk behandling ved sykdom.
              Det står også:
              Utøvers ansvar

              Det er alltid utøvers ansvar å påse at ethvert preparat kontrolleres før bruk. Utøver må kontrollere om noen av innholdsstoffene rammes av dopingbestemmelsene. Dette gjelder enten preparatet er kjøpt med eller uten resept fra lege, i eller utenfor Norge. Det advares generelt om kjøp av preparater i utlandet. Utøver kan utestenges fra idretten ved inntak av midler som inneholder forbudte stoffer.

              EDIT:
              Fant dette når jeg så på f.eks stimulerende midler:
              Det må søkes om ordinært fritak for bruk av stoffer i denne gruppen som ledd i medisinsk behandling. Fritaks*skjemaer finnes under medisinsk fritak til venstre i menyen.
              Spesifikt om bruk av medikamenter til vanlig behandling:
              Antidoping Norge | Antidoping Norge
              Last edited by esmel; 20-03-07, 16:32.
              Espen Melby

              :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

              Comment


              • #8
                quote:

                Ifølge Magnussen dreier det seg om dopingmidler som beroliger kroppen.

                - Når en kjører radiostyrt bil kan man ofte få skjelvinger og bli stresset. Da kan det hjelpe å roe seg ned, da kanskje gjennom å ta betablokker som senker hjerterytmen.

                Magnussen sier at forbundet jobber aktivt med forebygging av dopingmisbruk.

                - Vi har i lang tid vært i kontakt med Antidoping Norge, og har drevet aktivt med forebyggende arbeid.


                Hvor skaffer man slike betablokker....Har ofte situasjoner med modellfly jeg kunne hatt bruk for mindre skjelvene ben og kanskje lavere hjerterytme...
                Hans P Førde

                Comment


                • #9
                  Siden preparatene jeg går på dekkes av S7, bør nok ting vurderes. Ikke at jeg regner med å delta i noen konkurranser.

                  //Svein
                  Med forbehold om dårlige dager:

                  Svein Skogen

                  Comment


                  • #10
                    Som medlem i NIF er vi underlagt akkurat de samme regler som alle andre idrettsutøvere.
                    Men, det er ikke vanskelig å få unntak dersom du f.eks. er avhengig av Insulin for sukkersyke osv.
                    En del midler som står på lista er ikke noe problem så lenge du har et preparat med som er reseptbelagt.
                    Bruker selv to slike (bl.a. Nasonex), og trenger bare reseptlappen på flaska.
                    Last edited by tema95; 20-03-07, 17:56.
                    Mvh Terje Martinsen
                    leder Modellflyseksjonen/NLF
                    www.modellfly.info

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by tema95
                      Som medlem i NIF er vi underlagt akkurat de samme regler som alle andre idrettsutøvere.
                      Men, det er ikke vanskelig å få unntak dersom du f.eks. er avhengig av Insulin for sukkersyke osv.
                      En del midler som står på lista er ikke noe problem så lenge du har et preparat med som er reseptbelagt.
                      Bruker selv to slike (bl.a. Nasonex), og trenger bare reseptlappen på flaska.
                      Wops. Da kunne jeg teoretisk bli tatt for doping jeg også da siden jeg også bruker Nasonex

                      Men, tilbake til det Sskogen spurte om i et tidligere innlegg. Vil disse dopingbestemmelse til syvende og sist kunne sette noen begrensninger på aktiviteten til oss hobbyflygere?
                      Last edited by torgust; 20-03-07, 18:24.
                      Mvh
                      Torbjørn Gustafson
                      www.trmfk.no



                      Will fly for food

                      Comment


                      • #12
                        Er faktisk litt interessert i å finne ut av dette selv (siden utsiktene mine til å noensinne gi meg med medisiner innenfor disse listene er ... små).

                        //Svein
                        Med forbehold om dårlige dager:

                        Svein Skogen

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by torgust
                          Wops. Da kunne jeg teoretisk bli tatt for doping jeg også da siden jeg også bruker Nasonex

                          Men, tilbake til det Sskogen spurte om i et tidligere innlegg. Vil disse dopingbestemmelse til syvende og sist kunne sette noen begrensninger på aktiviteten til oss hobbyflygere?
                          Nei!
                          Det verst tenkelige er jo at du blir utelukket fra konkurranser, og flyr du ikke konkurranser er jo ikke det noe problem.
                          Mvh Terje Martinsen
                          leder Modellflyseksjonen/NLF
                          www.modellfly.info

                          Comment


                          • #14
                            hm

                            en jeg jobber sammen med som etter han ble 40 litt for tung , meldte seg inn på et trengings senter for og prøve og få av seg litt.
                            Etter en stund kom de fra doping kontrollen og sjekket alle der ...han ble tatt for noe mener det var allergi medisiner og hjerte greier , det var det han fortalte ihvertfall men det spiller ingen rolle.

                            Resultat ingen mer trening og utestengelse !
                            Og han var det vi kan kalle "hobby trener" ingen bolegutt med Mister Univers i tankene!

                            Vet ikke om vi kan få besøk på stripa en vanlig dag ..alle bli sjekka og noen utestengt for vanlig hobbyflygning!
                            Rune Gjelsnes
                            Vikersund
                            92624841

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by tema95
                              Nei!
                              Det verst tenkelige er jo at du blir utelukket fra konkurranser, og flyr du ikke konkurranser er jo ikke det noe problem.

                              Var forsåvidt ganske sikker på det, men godt å få bekreftet det
                              Mvh
                              Torbjørn Gustafson
                              www.trmfk.no



                              Will fly for food

                              Comment

                              Working...
                              X