Announcement

Collapse
No announcement yet.

Glassing

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Glassing

    Hei! Jeg skal akkurat til å legge på glassfiber på noen flottører jeg har. Dette har jeg ikke gjort før. Er det noen som vet hvordan man skal gjøre det for at det ikke skal bli skeivt? Og må all duken bli ''våt'' av epoxy?
    Futaba 6EXA
    Futaba 10C 2,4Ghz
    Piper J3 Cub, RCV 60SP
    Katana, CRRC PRO 50ccm

  • #2
    Originally posted by Flygal
    Hei! Jeg skal akkurat til å legge på glassfiber på noen flottører jeg har. Dette har jeg ikke gjort før. Er det noen som vet hvordan man skal gjøre det for at det ikke skal bli skeivt? Og må all duken bli ''våt'' av epoxy?
    Det beste er hvis du har en rulle som du fordeler all epoxyen utover glassfiberet med. Det er viktig at hele duken er våt av glassfiber, men unngå å ha på for mye. Epoxyen utgjør nesten ingenting av styrken, men nesten all vekten, så ikke vær for raus når du holder på.

    Rull glassfiberet inn med epoxy mens det ligger på en plate, så tar du det og pakker inn flottørene med.
    Tore

    www.skalamodellflyklubb.no

    Comment


    • #3
      Originally posted by Tore
      Det beste er hvis du har en rulle som du fordeler all epoxyen utover glassfiberet med. Det er viktig at hele duken er våt av glassfiber, men unngå å ha på for mye. Epoxyen utgjør nesten ingenting av styrken, men nesten all vekten, så ikke vær for raus når du holder på.

      Rull glassfiberet inn med epoxy mens det ligger på en plate, så tar du det og pakker inn flottørene med.
      Okey! Vet du hvor man får tak i slik rulle? Må man bruke en spesiell en?
      Futaba 6EXA
      Futaba 10C 2,4Ghz
      Piper J3 Cub, RCV 60SP
      Katana, CRRC PRO 50ccm

      Comment


      • #4
        Originally posted by Flygal
        Okey! Vet du hvor man får tak i slik rulle? Må man bruke en spesiell en?
        Er en slags liten kjelve med tenner på. Nesten som et tannhjul. Vet det finnes mange andre varianter også, men de har ikke jeg prøvd. Har det vell på verktøyforretninger eller noe?

        Klipp deg en liten bit og prøv med det du har tilgjengelig, kanskje det blir bra nok? Ha på kun litt og litt epoxy når du prøver deg frem, og rull godt etterhvert. Når hele duken er gjennomtrekt har du sannsynligvis hatt på litt for mye, så da kan du stoppe

        Lykke til!
        Tore

        www.skalamodellflyklubb.no

        Comment


        • #5
          Takk for svar! Men jeg kan fortsette litt når jeg først er i gang: Er det noen som vet hvordan jeg kan lage skala-understell til flottørene som skal sitte på en 1/5 cub?
          Futaba 6EXA
          Futaba 10C 2,4Ghz
          Piper J3 Cub, RCV 60SP
          Katana, CRRC PRO 50ccm

          Comment


          • #6
            Originally posted by Flygal
            Hei! Jeg skal akkurat til å legge på glassfiber på noen flottører jeg har. Dette har jeg ikke gjort før. Er det noen som vet hvordan man skal gjøre det for at det ikke skal bli skeivt? Og må all duken bli ''våt'' av epoxy?
            1. Use lightweight glass cloth that forms itself on double curvature with ease.

            2. Do not use epoxy resin it is almost impossible to sand - use polyester resin formulated for finishing (not for moulding).

            3. Place cloth dry on the surface and brush lightly to generate a little static which will suck the glass cloth onto the surface.

            4. Mix only enough resin that you can use before it begins to gel and apply it to the surface with a brush using a stabing motion to prevent air bubles under the cloth.

            5. Allow the first coat to kick over night, sand lightly without breaking the fibers and brush off well before applying a second coat of resin.
            Ken Bates
            Never Mind the Label

            Comment


            • #7
              Rådet til Ken fungerer helt perfekt Ta deg god tid med finishen når du legger det på, det blir mye mindre jobb med pussingen etterpå. Legg bunnen først og toppen etterpå, det blir mye enklere å jobbe med.

              Eks. skala understell. Ta et 2mm balsaflak og skjær 15mm lister, hvis du har f.eks 5mm understell bruker du 5mm balsa lister. Legg en 5mm list på den 15x2mm lista kant i kant, så understellet, så to 5mm eller en 10x5 list bak. Så legger du en 15x2 list oppå dette igjen. Lim alt med CA untatt understellet som ligger inni denne balsaklossen nå med epoxy. Da er det bare å begynne å pusse profil. Glass dette tilslutt på samme måte som flottørene.

              Håper du forsto forklaringen min

              Comment


              • #8
                Takk for gode svar. Dere vet sikker også hvordan man skal gjøre det med flottørene, for at de skal ligge riktig i vannet og da?? Skal 'steget' være atturat på tyngdepunktet eller noe? (Jeg har veldig lite erfaringer med flottører)
                Futaba 6EXA
                Futaba 10C 2,4Ghz
                Piper J3 Cub, RCV 60SP
                Katana, CRRC PRO 50ccm

                Comment


                • #9
                  Siden folk ikke orker å lete i artikkelarkivet på MfN: Artikkel om glassing...

                  Nevnt før: Artikkel om flottørkonstruksjon...

                  Også om CG etc: Bilde
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    På Cub`n din ville jeg lagt steppet 1,5cm foran tyngdepunktet, det er det du flyr med jeg mener og ikke det som er angitt i boka. Angrepsvinkel er også veldig viktig, du kan starte med en grad og se hvordan det funker. Cub`n er egentlig ikke så kritisk på det men den blir mye lettere å lande og ta av med hvis det er riktig.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Christen
                      På Cub`n din ville jeg lagt steppet 1,5cm foran tyngdepunktet, det er det du flyr med jeg mener og ikke det som er angitt i boka. Angrepsvinkel er også veldig viktig, du kan starte med en grad og se hvordan det funker. Cub`n er egentlig ikke så kritisk på det men den blir mye lettere å lande og ta av med hvis det er riktig.
                      Takk Christen! Jeg kommer til å prøve dette, så får vi se hvordan det går Når du sier 'en grad', mener du slik at flyet står 'lent' bakover 1 grad da?
                      Futaba 6EXA
                      Futaba 10C 2,4Ghz
                      Piper J3 Cub, RCV 60SP
                      Katana, CRRC PRO 50ccm

                      Comment


                      • #12
                        Jepp, helt riktig

                        Comment


                        • #13
                          Et tips som sparer deg for mye arbeid og ergrelse!!

                          Bland 10% ren sprit i vanlig støpe epoxy (aller helst ren metanol, men kan være vanskelig å få tak i). Rødsprit funker også.
                          Bland godt, slik at den blir jevnt tynn. Bland to minutter til, etter at du er tror du er fornøyd.
                          På denne måten får du en epoxy som er like lett å pusse som epoxy som er spesiallaget til bruken (Z-Poxy og andre), og minst like sterk.
                          Et superknep som jeg har brukt i 15-20 år.

                          Jeg bruker nesten utelukkende epoxybase av L-type, med forskjellige typer herder, alt ettersom hva formålet er.
                          Men en god tommelfinger-regel er en vanlig 24 timers epoxy. Home - R&G Faserverbundwerkstoffe GmbH har mye bra saker, det er der jeg handler sånt. Husk, minst skikkelig romstemperatur under herdinga.
                          West systems har også bra epoxy, og fås på mange malerbutikker.
                          .
                          Til påføring bruker jeg svamprull, liten radiatortype, som fås kjøpt på hvilken som helst malingsforretning. Den porsjonerer metninga, og tar til seg det som er for mye.
                          Pussing med eksentersliper eller forsiktig bruk av plansliper, sørger for at det går som en lek, men vær oppmerksom på at tynn støp som dette, er lett å pusse igjennom del el-vertøy!! Finpuss med stor klosse, og 320 tørt. Bruk alltid stor klosse ved håndpussing. Jeg bruker en klosse laget av Styropor (blåisopor), minst 30 cm lang og 6-7 cm bred og tykk. Sandpapiret limes på med en god dobbelsidig tape. Puss med lange tak, slik at du utnytter den lange klossen.
                          Til ditt bruk ville jeg ha brukt et lag med ca 120 grams matte, og ett lag ca 27 grams utenpå, lagt på vått i vått, dvs begge dukene på før det første har herdet.
                          Sprøytesparkling gir deg mere arbeid etterpå før grunning, men sikrer topp resultat. La det herde minst to døgn før du pusser, selv om det kjennes ferdigherdet ut. Se linken til Joo om glassing.
                          Grunning kan gjøres enkelt med Quick grunning på sprayboks (fåes der du fant svamprullene). Den tåler alle typer lakk. Grunning pusses lett før lakkering.


                          Altså, tynn ut vanlig støpe-epoxy med det over, og du smiler når du begynner å pusse..
                          En annen fordel er at viskositeten gjør at duken trekker epoxy lettere, og bare av den grunn oppnår et lettere resultat.
                          Etterpå at du har prøvd det her, garanterer jeg at du ikke vil glasse på en annen måte..
                          Last edited by Soarer; 24-03-07, 06:35.
                          Mvh
                          Gudmund

                          Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                          Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Soarer
                            Et tips som sparer deg for mye arbeid og ergrelse!!

                            Bland 10% ren sprit i vanlig støpe epoxy (aller helst ren metanol, men kan være vanskelig å få tak i). Rødsprit funker også.
                            Bland godt, slik at den blir jevnt tynn. Bland to minutter til, etter at du er tror du er fornøyd.
                            På denne måten får du en epoxy som er like lett å pusse som epoxy som er spesiallaget til bruken (Z-Poxy og andre), og minst like sterk.
                            Et superknep som jeg har brukt i 15-20 år.

                            Jeg bruker nesten utelukkende epoxybase av L-type, med forskjellige typer herder, alt ettersom hva formålet er.
                            Men en god tommelfinger-regel er en vanlig 24 timers epoxy. Home - R&G Faserverbundwerkstoffe GmbH har mye bra saker, det er der jeg handler sånt. Husk, minst skikkelig romstemperatur under herdinga.
                            West systems har også bra epoxy, og fås på mange malerbutikker.
                            .
                            Til påføring bruker jeg svamprull, liten radiatortype, som fås kjøpt på hvilken som helst malingsforretning. Den porsjonerer metninga, og tar til seg det som er for mye.
                            Pussing med eksentersliper eller forsiktig bruk av plansliper, sørger for at det går som en lek, men vær oppmerksom på at tynn støp som dette, er lett å pusse igjennom del el-vertøy!! Finpuss med stor klosse, og 320 tørt. Bruk alltid stor klosse ved håndpussing. Jeg bruker en klosse laget av Styropor (blåisopor), minst 30 cm lang og 6-7 cm bred og tykk. Sandpapiret limes på med en god dobbelsidig tape. Puss med lange tak, slik at du utnytter den lange klossen.
                            Til ditt bruk ville jeg ha brukt et lag med ca 120 grams matte, og ett lag ca 27 grams utenpå, lagt på vått i vått, dvs begge dukene på før det første har herdet.
                            Sprøytesparkling gir deg mere arbeid etterpå før grunning, men sikrer topp resultat. La det herde minst to døgn før du pusser, selv om det kjennes ferdigherdet ut. Se linken til Joo om glassing.
                            Grunning kan gjøres enkelt med Quick grunning på sprayboks (fåes der du fant svamprullene). Den tåler alle typer lakk. Grunning pusses lett før lakkering.


                            Altså, tynn ut vanlig støpe-epoxy med det over, og du smiler når du begynner å pusse..
                            En annen fordel er at viskositeten gjør at duken trekker epoxy lettere, og bare av den grunn oppnår et lettere resultat.
                            Etterpå at du har prøvd det her, garanterer jeg at du ikke vil glasse på en annen måte..
                            Takk Gudmund! Her var det mye gode tips Akkurat nå har jeg Z-Poxy Finishing Resin. Er det nødvendig å blande ut den/går det?
                            Futaba 6EXA
                            Futaba 10C 2,4Ghz
                            Piper J3 Cub, RCV 60SP
                            Katana, CRRC PRO 50ccm

                            Comment


                            • #15
                              With all due respect to Soarer this is a receipt for making bricks - try to get a copy of Dave Platt's video series "Glassfibre and Finishing Techniques" and see how the master does it.....
                              Ken Bates
                              Never Mind the Label

                              Comment

                              Working...
                              X