Announcement

Collapse
No announcement yet.

Så schmalt a i bånn gitt.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Så schmalt a i bånn gitt.

    Jaja, da kan jeg føre meg inn i rekken av personer som har hovret modellen til døde. Dro en tur på stripa i går ettermiddag, får å fly litt i det fine vårværet, som har ankommet Sunnmøre nå. Sol, blå himmel og helt vindstille. Ahh hovrevær. Nå skulle Comp Arf Extraen på 2,6 meter bli svimmel.
    Det gikk veldig bra lenge. Har mange fine filmsnutter av torquerolling, og ble selvfølgelig tøffere etterhvert. Var til tider nede i under en meter med sideroret, og var ganske stolt der jeg stod.
    Fyllte tanken, for å ta dagens "siste" tur og dro avgårde. Noen knifedger ala Fagernes, samt en del andre øvelser. Så begynnte jeg å torquerolle, modellen kom lenger og lenger ned. Fant en komfortabel høyde, der sideroret var rett foran meg. Så stoppet "Der Deutsche kraftpakke". Og det ble ikke pent. Kroppen knakk i to, og ene vingen ble mosa ganske kraftig. Stab og sideror, samt den andre vingen, slapp fra det med skrekken.
    Nå hører man stadig vekk om at disse tyske kvalitetsmotorene stopper i hover, og man kan begynne å lure på hva som skjer.
    Vel, jeg sørger ikke, og en ny 33% Edge 540 fra Xtreme Composite blir hentet i løpet av få dager. Skal sjekke det berømte tenningsanlegget til uka, for å se om det er det som har sviktet. Om det er det, er det nesten slik at man skulle krevd et nytt fly. Kan hende jeg tiltrekker meg noe bråk nå, men det får så være, det koster penger uansett, og det er spesielt kjedelig når det er svikt i feks motor, og iallefall, om det skulle være svikt i noe som produsenten har hatt mye problemer med. Regner med å ha nye flyet klart i løpet av et par uker. Se annen tråd etterhvert.
    Skål
    Attached Files
    Knut Erik
    But it flies, so who cares??
    www.torqueroller.com
    Steikje galen
    www.skalamodellflyklubb.no
    www.teamflyingcircus.com

  • #2
    Supersynd det der !!!!! Alltid kjedelig når det er dusteting som sender maskina i bakken. Å dra feil vei på høyderoret i inverted 2 m over bakken kan man kun ta skylden på selv, men teknisk\mekanisk svikt.. BLÆ(æææææ) !

    Men lykke til med ny flymaskin og keep it on !

    (Skål ja )
    Ønsker dere en god dag på feltet !
    Birger Mork

    Mine besittelser :
    Flygreier (Massevis)
    Heligreier (En Mini Titan)
    Bilgreier (Et par stk.)

    Comment


    • #3
      Min dypeste medfølelse ! Enda godt du har noe nytt på gang...
      http://www.phoenix-rc.org/
      http://www.glamdalrck.net
      http://www.scalewarbird.org/
      ---------------------------------------------------
      Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

      Comment


      • #4
        Var det ikke noen fra bergen som sang "så er det påan igjen " .
        Skal ha litt nerver for å hovre 1m over bakken med ett så stort fly , det er ikke jeg utststyrt med i motsetning til enkelte andre gæringer hehe .
        Geir I Walderhaug

        Comment


        • #5
          shitt happens, er ergelig, og man skal aldri ta den "siste" turen har jeg lært en gang ,men når er den ?hehe. lykke til med nytt hvertfall
          arvid

          Comment


          • #6
            Synd å høre at du gikk ned, det er en ting å styre det i bakken men teknisk er aldri noe kult.
            er bare litt nyskjærrig, hvilken type kill-switch bruker du? (merke)
            Nils Olav Moe

            Elefun
            www.artistic3d.net
            www.3dpilot.net

            Comment


            • #7
              Ja denne 3w tenninga...sukk...tror min blir sendt til Mr Leikvold for montering av nytt anlegg..bedre å vere føre var..

              Litt trøst at du kan stikke å hente deg en ny modell da
              Ellers så kan du jo prøve å sende rekninga til importøren...hehe
              Lars Petter Nesse

              Votec 322 40% 3W170cs
              Extra 330 40% 3W212cs

              Comment


              • #8
                Har akkurat kjøpt meg 3W motor, og har aldri hørt om problemer med tenninga på disse. Ble nervøs og fæl nå.. Er det noen spesieller motorer eller gjelder det hele veien? Evt noe som kan gjøres i forebyggende henseende?
                Geir


                3D plane - 1D brain

                Comment


                • #9
                  Da ble vi to Sniper
                  Runar Isaksen
                  risaksen@bluezone.no

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Nils Olav
                    Synd å høre at du gikk ned, det er en ting å styre det i bakken men teknisk er aldri noe kult.
                    er bare litt nyskjærrig, hvilken type kill-switch bruker du? (merke)
                    ja du var litt uheldig med ditt fly nils olav ,men hvilken kill-switch bruker/brukte du da?

                    mvh geir
                    Mvh Geir Mogstad
                    ---------------------------------------
                    slapp av det kommer helt sikkert ned!

                    Comment


                    • #11
                      Høres ut som nålene ikke er optimalt justert...
                      Ikke umulig at motorene må justeres en anelse fetere på ei eller begge nålene hvis det skal hovres mye?
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #12
                        Det var trist å høre. Noe av grunnen til å kjøpe dyre komponenter er jo nettopp for å hindre slike feil. Mitt 3W tennings-system med optisk kill-switch og Fromeco batterier feilet også i fjor sommer. Det endte heldigvis bare oppskrapet buk, knukket nese og en skadet vinge.

                        Hør gjerne fra deg når, eller om, du finner feilen.
                        Tom Erik Smedal
                        www.artistic3D.net
                        www.photopia.no

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by extracap
                          ja du var litt uheldig med ditt fly nils olav ,men hvilken kill-switch bruker/brukte du da?

                          mvh geir
                          Jeg har ikke hatt noe uhell med mitt fly så langt, men jeg vet fler som har hatt tull med Smart-Fly kill switch.

                          Poenget er at hvis det er mange som har kutt med denne killswitchen, er det sannsynelig at den feiler og ikke tennings annlegget.
                          Nils Olav Moe

                          Elefun
                          www.artistic3d.net
                          www.3dpilot.net

                          Comment


                          • #14
                            Jeg har ikke kill switch på denne motoren. Når det gjelder justering av nålene, vil jeg tro at disse er riktig justert, da jeg aldri har hatt noen problemer med motoren før. Men jeg har skiftet tenningsanlegg på 5 av de 9 3W motorene jeg har hatt. Tror det sier sitt.
                            Knut Erik
                            But it flies, so who cares??
                            www.torqueroller.com
                            Steikje galen
                            www.skalamodellflyklubb.no
                            www.teamflyingcircus.com

                            Comment


                            • #15
                              Da var jo ikke det feilen i alle fal
                              Har jo hørt diverse om disse tennings anleggen tidligere, får vel belage meg på at de må byttes i løpet av sesongen.

                              Uansett, lykke til med nytt fly.
                              Nils Olav Moe

                              Elefun
                              www.artistic3d.net
                              www.3dpilot.net

                              Comment

                              Working...
                              X