Announcement

Collapse
No announcement yet.

Black Horse Cub

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Black Horse Cub

    Jeg har hørt at for å kunne kalle seg en ekte modellflyger så må du ha noen arr på fingrene etter propellen, og du må ha hatt en Cub
    Det med fingrene skal jeg fortsatt prøve å holde meg unna, men jeg har i hvert fall fått meg en Cub. Etter 12-13 år i denne hobbyen så var det vel på tide.

    Det hele startet med en opprydding i hobbyrommet, der jeg fant min gode gamle OS 46LA. Det er en motor jeg har hatt mye glede av. Den er nesten enklere å ha med å gjøre enn en elektromotor.
    Jeg fant ut at den trengte et fly, så da var det bare å begynne vurderingen av et nytt fly.
    Kravene var at det måtte ha rolige flyegenskaper, og det skal være på grensen til undermotorisert med min 46LA.
    Jeg ville ha et søndagsfly til rekreasjon, nesten meditasjon.

    Etter en måneds tid der jeg hadde dette i bakhodet, så kom jeg over Elefun sin Black Horse Cub. Den så ut til å tilfredsstille mine krav.
    Black Horse er for meg et relativt ukjent merke, men etter et raskt søk på nett der jeg ikke fant noe spesielt negativt og en hyggelig pris så ble den bestilt.

    I dag mottokk jeg nokk en pakke fra Elefun. Spent som jeg alltid er når jeg mottar ett nytt fly (uansett størrelse og pris) så ble esken pakket opp så fort jeg kom hjem.
    Forventningene var egentlig ikke så veldig høye. Jeg så for meg et relativt kjedelig ARF sett av den "vanlige" typen, men der tokk jeg feil.
    Flyet er mer skalalik enn hva jeg hadde forventet, det var ferdig limte hengsler med nagler, Hardwaren som fulgte med ser bra ut til dette flyet og det er pent og godt bygd. Byggeveiledningen ser også meget bra ut.

    Det er bare to ting jeg er litt skeptisk til:
    Vekten er oppgitt til 2,8 kilo. Det skal noe til for å klare det tror jeg. Jeg har ikke veid settet men det virker noe tungt (Nå er jeg vant til acrofly der hvert eneste gram teller).
    Det andre er Clark-Y profilen (flat under). Av erfaring så synes jeg det er slitsomt med forandring av høyde ved forandring av fart. Jeg synes også det er verre å få fine landinger i vind, da flyet ikke vil ned før det er for sent
    Nå blir kanskje ikke dette noen problemer med dette flyet, da jeg egentlig bare skal dasse rundt på så lavt turtall som mulig på søndager med sol og vindstille.

    Planen er å ta jomfruturen i løpet av påsken, men først må jeg fikse litt på et par andre fly. Jeg starter vel på bygginga etter helgen.

    Hvis det er interesse rundt dette flyet så kan jeg legge ut noen bilder og beskrivelse av byggingen og flygingen.

    Litt vitale mål:
    Vingespenn: 184 cm
    Lengde: 121 cm
    Flyvekt: ca. 2800 g
    Profil: Clark-Y
    Anbefalt motorstørrelse: .46 t-takt, .52 4-takt
    Anbafalt radio: 4 kanaler medium, 5 servoer
    Attached Files
    Last edited by jossv; 28-03-07, 19:28. Reason: Glemte bildene
    Try to keep the number of your landings equal to the number of your takeoffs.
    http://www.hadelandmodellflyklubb.net/

  • #2
    selvfølgelig er vi intresert i foto og byggeblogg. hvertfall jeg. Du kan jo legge inn litt mix fra trottle til høyderor visst den endrer seg mye fra full fart til lav fart.
    arvid

    Comment


    • #3
      HAr hatt to stk cub en thunder tiger på ca 2m og en world models på 160cm og cub er morsomt Kan ikke huske at mine forandret høyde så mye i forhold til trottle.

      Ja bilder og bygge tråd vil vi ha
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        Originally posted by arvid
        selvfølgelig er vi intresert i foto og byggeblogg. hvertfall jeg. Du kan jo legge inn litt mix fra trottle til høyderor visst den endrer seg mye fra full fart til lav fart.
        arvid
        Da blir det mer info etter helgen
        Jeg kommer til å legge inn en mix, men det hjelper lite når du prøver å synke i 45 grader på tomgang, men jeg skal vel ikke være så kresen på dette flyet. der er jo ikke noe acrofly på noen som helst måte.
        Try to keep the number of your landings equal to the number of your takeoffs.
        http://www.hadelandmodellflyklubb.net/

        Comment


        • #5
          Originally posted by tyor
          HAr hatt to stk cub en thunder tiger på ca 2m og en world models på 160cm og cub er morsomt Kan ikke huske at mine forandret høyde så mye i forhold til trottle.
          Nå vet jeg lite om de modellene, men det pleier vel å være en semisymetrisk profil og da er problemet mindre.
          Nå kommer det også ann på vinkling av motor og stab. Min erfaring med Clark-Y profil er begrenset til noen trainere.
          Try to keep the number of your landings equal to the number of your takeoffs.
          http://www.hadelandmodellflyklubb.net/

          Comment


          • #6
            Vi gleder oss!
            arvid

            Comment


            • #7
              Originally posted by jossv
              Nå vet jeg lite om de modellene, men det pleier vel å være en semisymetrisk profil og da er problemet mindre.
              Nå kommer det også ann på vinkling av motor og stab. Min erfaring med Clark-Y profil er begrenset til noen trainere.
              Når jeg tenker meg om så har det vel kanskje vært semi symetrisk profil på de.

              Men vi gleder oss til bilder og flight raport
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                ville det gått ann å bruke en sånn motor i det flyet? http://rcnet.no/b2b/product_info.php...roducts_id=359
                Mvh Jan Ulrik Opheim

                Comment


                • #9
                  I mine øyne er den nesten stor nok, eller kanskje et nummer for liten. Siden der er 40A kontinuerlig på 4S LiPo får inn ca. 560Watt. Hvis Cuben din kommer på 3 kilo har du knapt 200 Watt/kilo. Det gir helt OK flyegenskaper for en Cub, men jeg ville sett etter en motor med lavere kV, og helst med muligheten for lavere turtall og større propell...
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment

                  Working...
                  X