Announcement

Collapse
No announcement yet.

CMpro P51 Mustang -140.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • CMpro P51 Mustang -140.

    Er det noen som har byggeveiledning til stor mustangen til CMpro??
    Trond Endre ; Erfaring: Det er viktig at nesehjulet på jetkjerrer er "tjunet" riktig!!!?

  • #2
    Har du kjøpt flyet eller vil du bare lese?
    Jeg har P-40 i samme serie og det er ingen byggeveiledning, bare et ark som viser delene lagt ut. Det er sikkert det samme med Mustangen.

    Comment


    • #3
      Har kjøp privat et urørt byggeset som var transportskadet og ikke lå i orginal eske.

      Det jeg vil vite er tyngdepunkt og slikt.

      Lures også på hvor stor "benser"-motor det går an å putte inn uten at noe stikker ut.
      Trond Endre ; Erfaring: Det er viktig at nesehjulet på jetkjerrer er "tjunet" riktig!!!?

      Comment


      • #4
        I denne tråden på RCU er det en som bruker en 26 cc bensiner. På andre siden av tråden er det en skikkelig fin CMP Mustang: http://www.rcuniverse.com/forum/m_45...mustang/tm.htm

        Fikk lyst på en selv når jeg så den på side 2 der.

        Comment


        • #5
          Fint det siste flyet der!

          Lurer selv på å fikse flapsa og slike ting selv.
          Skal bruke 1/2 " robart mekanikker og legger, Fant ut at det er mest skala likt i dimensjonene.

          Vet noen hvor jeg kan skaffe 1:6 skala propell eller?

          Har tenkt å bruke giret bensin motor i den.

          Propellen må bli noe mellom 22 og 24".
          Trond Endre ; Erfaring: Det er viktig at nesehjulet på jetkjerrer er "tjunet" riktig!!!?

          Comment


          • #6
            Jeg bruker en 20" tre-bladet Soloprop i min med hjemelaget beltereduksjonsboks. Scale Model Aircraft | Solo Props

            Veldig fine propellere og verdt det tross den høye prisen. De har blader som er skalariktige for P-51 hvis du ber om det.

            Comment


            • #7
              Ska bygge reim utveksling jeg og!
              Har hvert og bestilt J-profil reim i dag a.kr 400,-.
              og 1:2 utveksling fant jeg på jobb.

              J-profilreima har minst friksjon og kan ta ca 5KW beroende på hjuldiameter.

              Har en Tartan 22 med Moki tenning som har riktige fester for og feste en transmisjons boks på.

              Reknet ut skala diameter på propellen og kom fram til litt over 22".
              Turtallet blir i leiet 3500-4000 og da må jeg vel ha ca 10-12" stigning eller mer!? eller hva tror du? Skulle helst hvert "constant speed prop" he he.
              Trond Endre ; Erfaring: Det er viktig at nesehjulet på jetkjerrer er "tjunet" riktig!!!?

              Comment


              • #8
                Ja, jeg holder på å lage met en constant speed prop men den blir nok ikke ferdig med det første.

                Jeg har 4200 rpm på full gass static og bruker 14" pitch for å få nok hastighet. Det gir ca 100 km/t toppfart. Veldig circa.

                Hvis du vil se P-40en min så er det masse bilder og video i tråden her i skalaforumet.

                Comment


                • #9
                  Hundre KM? det blir forlite til meg ja!

                  Ska nok finne på noe.

                  Var forresten borti florida og så oppvisning med "Craisy Horse" altså orginalen den gikk jo nesten supersonisk! så tingene må flytte på seg i skala og. Nå hadde den nok ikke den 1700hk lenger men snarere godt over 2000hk, men like vel. Så også en YAK 9 det var mopped i forhold.
                  Trond Endre ; Erfaring: Det er viktig at nesehjulet på jetkjerrer er "tjunet" riktig!!!?

                  Comment


                  • #10
                    Så lenge du har nok krefter så er det jo bare å stille inn høyere pitch.

                    For å snurre en 22" på 4000 rpm på bakken med nok pitch til på fly i ca 110 km/t (16" ca) trenger du 2000 W, nesten dobbelt så mye som jeg har. Eller du kan kjøre enda lavere turtall, 3000 rpm og veldig høy pitch, 20" og klare det på 1100 W eller noe sånt men jeg er usikker på hvordan det vil være å fly med. Kanskje jeg skal prøve det selv på min. Jeg har litt forskjellige remhjul
                    Last edited by tahustvedt; 03-04-07, 22:15.

                    Comment


                    • #11
                      22" Scala Mustang prop ligger snart i posten fra SOLO.

                      Hva mener du Thaustvedt om effektiviteten til en stor nedgiret propell i forhold til en liten ugiret?

                      Jeg mener det er noe mer effektivt, men kan det regnes ut?

                      I følge det du sier her så skal det funke på flyet mitt med ca 1500-2000W. Hvis vi regner om fra "blågnist" til gamle dinosaurer(som jeg skal bruke) så skal det funke bra med 2-2,5HK.
                      Trond Endre ; Erfaring: Det er viktig at nesehjulet på jetkjerrer er "tjunet" riktig!!!?

                      Comment

                      Working...
                      X