Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stevens Aero RV-4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Stevens Aero RV-4

    Etter hvert som modellflybasillen har fått skikkelig tak i meg, har det blitt sånn at om jeg ikke har et prosjekt på gang eller på vei posten til en hver tid, blir jeg helt syk.

    Med hovedinteresser på storseiler og elektro kan alle tenke seg hvor dyrt dette kan bli i lengden om man bare skal montere ARF modeller. Disse ferdigstilles jo som regel på tre kvelder til tre uker, og med et snitt på omtrent to uker pr modell blir det 26 modeller i året… Så mye har det kanskje ikke blitt, men åtte til ti modeller har det vel blitt siste året.

    Bygget og montert siste året: GWS Tiger Moth 400, Great planes YAK 55 EP, E-Flight Thunderbolt, E-flight Mini Ultra Stick, Hanagr 9 Pulse XT Elektro, Rowing LS-4 storseiler (kjøpt brukt og nesten ferdig), LET ASW 28 konvertert til el, Hangar 9 Showtime 90 4D konvertert til el. Åtte totalt altså… I tillegg er en helglass H-101 Salto på 4,5 meter på vei i posten.

    For å la hvert prosjekt trekke litt ut i tid har jeg nå for første gang siden midten av -90 tallet kjøpt meg et skikkelig balsabyggesett. Valget falt etter noe om og men på Stevens Aero sin lille RV-4: Page not found | Stevens Aeromodel

    Jeg mottok settet for en ukes tid siden, og siden det ikke er skiføre, flyvær eller noe annet å finne på, har jeg nå begynt byggingen.

    Førsteinntrykket av settet er meget bra. Laserskjæringen er meget nøyaktig, og alt passer helt perfekt. Som ved andre SA kit bygger man sammen hele deler som puslespill før man limer. Nå har jeg bare bygget halepartiet, og her gjøres det på følgende måte: Man bygger først rammen rundt, setter så i krysstagene før man setter på stringersene. Når dette er gjort sitter alt sammen uten lim, og man limer alt i en operasjon når man er fornøyd med passformen. Meget enkelt!

    Jeg har nå bygget bakvingen, halefinnen, høyderorene og sideroret. Høyderorshalvdelene limes sammen på en aluminiumstube, først med tynn CA, så med fem min epoxy.

    Si fra om det er for mange bilder…
    Attached Files
    Audun

  • #2
    Artig med byggetråder! Virker som om det blir flere og flere som bygger KIT og ikke bare ARF.

    En RV-4 fra Stevens har jeg også lyst på! (har egentlig lyst på det meste)
    Hva kommer du til å putte i den av elektronikk?

    PS: det kan Aldri bli for mange bilder, bare får få!
    William Jul Ringkjøb
    Bodø MFK

    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

    Comment


    • #3
      Elektronikken som skal inn er unitedhobbies sin hacker A20-20L klone, samme forhandler sine 9 grams servoer, jeti spin 11 regulator, electron 6 mottaker og flightpower evo20 3S 1200 mah pakker.

      Modellen skal forøvrig trekkes med solite.

      Arbeidet et par timer med kroppen i går kveld. Kroppen kommer etter halepartiet i den glimrende byggeveiledningen som jeg for en gang skyld følger slavisk. Det er mye de samme teknikkene som går igjen, og som med bakvingene setter man sammen store deler uten lim, kontrollerer at alt er riktig, og limer.

      Først monterer man spantene som går bakover i kroppen, før man setter sammen det som utgjør kroppssidene. Når man har satt sammen kroppssidene monterer man mesteparten i forpartiet før man limer, bilde nummer fem og seks er før liming. Når man så har limt dette beveger man seg på samme måte bakover kroppen; altså montere, kontrollere og lime.

      Så langt som dere ser på bildene her kom jeg i løpet av omtrent to timer avsalppet jobbing, og det som gjenstår på kroppen er planking foran og bak canopy. Hele kroppen er bygget i balsa av forskjellig hardhet og tykkelse (ingen tung finer), og er etter min mening meget sterk. Den er meget vridningsstiv og stiv i lengde og sideretning. Den tåler nok ikke å kræsjes, men det skal godt gjøres å ødelegge noe i luften. Slik den står nå veier kroppen bare 32 gram.

      En av mine favorittdetaljer på settet er det lasertegnede instrumentpanelet, se bilde sju og åtte.
      Attached Files
      Last edited by AudunT; 06-04-07, 07:14.
      Audun

      Comment


      • #4
        Ja, det går skremmende fort å zappe sammen SA-modellene.
        Bra du følger instruksjonene! Det er svært viktig på disse modellene, siden man ikke skal lime før på bestemte stadier. Blingser man har man virkelig lagt egget

        SoLite er flott. Men hvis du ikke har brukt det før så husk at du bør rulle den fra beskyttelseslaget og rett på modellen. Her kan du bruke den statiske elektrisiteten fornuftig. I motsatt fall, hvis du lar limsidene komme borti hverandre får du dem ikke fra hverandre... Og SoLite lar seg stramme med en vanlig hårføner, så lite varme trenger den.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          takk for tips vedrørende solite, joo! Har lest meg litt opp på emnet, og det som går igjen er som du sier; om filmen bretter seg med limside mot limside må man rykke tilbake til start...

          Fikk jobbet en drøy time til i dag, og fikk gjort ferdig kroppen minus pussingen, samt jeg laget understellet.

          Plankingen av kroppen gikk veldig greit bortsett fra at den ene delen til bakkroppen sprakk litt når jeg var litt for harhendt med å bøye den. Litt zap og tålmodighet fikset dog dette. Som dere ser veier kroppen nå 41 gram, kjennes imponerende lett ut i forhold til arf'er på samme størrelse som jeg har hatt.

          Understellet er to finerplater som laminerer en balsaplate med spor til pianotråden (som forøvrig kommer ferdig bøyd), og dette skyves inn i en spalte i kroppen.

          Man begynner å se at dette skal bli et fly nå! Neste steg er vingen, regner med at jeg får bygget den i morgen.
          Attached Files
          Audun

          Comment


          • #6
            Fikk et par timer til på kjøkenet i dag (Ja, jeg bygger på kjøkkenet. Liten leilighet...), og vingen er nå ferdig.

            Som med det forestående setter man sammen store deler av vingen, forsikrer seg om at alt er rett og fint, og limer.

            Ribbene har små utstikkere som fungerer som jig når man bygger vingen på et flatt underlag, og vingen ble meget rett og fin.

            Det første bildet her viser hvor mye av vingen man bygger sammen før man bruker en eneste dråpe lim. Bilde to viser hvordan hovedbjelken er skjøtet. Videre ser man den ferdige vingen, så vingetippen fra over og undersiden, senterseksjonen og vingen på vekta. Siste bildet viser hva jeg nå løper rundt i stua og lager flylyder med...

            Det eneste som nå gjenstår å bygge er balanserorene. Når disse er ferdige er det altså allerede klart for pussing og trekking. Jobb etc. gjør nok at det kommer til å gå litt saktere framover.

            Jeg må og få si at dette byggesettet virkelig har gitt mersmak, og jeg lurer allerede på om det er edge 540 eller groove som blir neste fly fra stevens. Begge skal være meget bra fly!
            Attached Files
            Audun

            Comment


            • #7
              Ja har erfart at SA-modellene er rette og fine når dem er zappet sammen. Har en Cap .40 som har vært treferdig lenge men ikke har fått betrekning på seg ennå... Den er så stor at den skal få AXI 2820/12 og 4S LiPo var planen. Gjenstår å få ut fingern.

              Har ventet lenge på at den annonserte dobbeltdekkeren (Ultimate) derfra skulle komme ut.
              Du har vel mysa på reviewet på Grooven som ligger i arkivet vårt?
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                Da er balanserorene ferdige, ikke så mye annet å si en at det tok omtrent 30 minutter, ble rett og fint, og var veldig enkelt. Bygde dem i går kveld.

                Med dette er selve byggingen av modellen ferdig, og det neste på programmet nå er pussing av modellen. Jeg har bestilt meg ny og fin lang pussekloss med selvklebende sandpapir fra tower, og da kan det fort ta litt tid før det kommer. Skal se hva jeg får gjort med utstyret jeg har. Ellers kan jeg jo tilpasse canopy og cowling, men det neppe mer enn 10-15 minutter.

                Neste stevensmodell blir nok en edge 540, siden grooven allerede er testet og joo bygger cap .40. Edgen passer dessuten perfekt med de gode og meget populære 3S 2 - 2,2 Ah pakkene, og er på omtrent samme størrelse som alle .25 størrelse elektromodellene fra 3dhobbyshop.com, hyperion og extreme flight som har kommet på markedet den siste tiden.

                Kan vel neppe kalles nybrottsarbeid å bygge stevensmodeller, men det er uansett morsommere å bygge noe ikke "alle" har fra før. Kanskje jeg skal skrive et fullt review på edgen(?), det er moro å dele sine erfaringer.
                Attached Files
                Audun

                Comment


                • #9
                  Etter en lang pause fra byggingen har jeg tatt tak i RV-4en igjen. Jeg har trekt og dekorert modellen, hengslet alle ror og montert stab og halefinne.

                  SoLite var overaskende enkelt å jobbe med etter alle advarslene og skrekkhistoriene man har lest om produktet. Jeg opplevde ikke at den klistret seg til seg selv slik andre rapporterer. Jeg er i allefall godt fornøyd med resultatet mtp at dette er min første betrekningsjobb siden 1992.

                  Dekoren er ikke all verdens spennende, men den hjelper meg da med å orientere flyet.

                  Håper å bli ferdig med modellen rimelig snart, har fått god motivasjon i at jeg har lovt meg selv å gjøre ferdig denne før jeg monterer min Katana MD som står og venter i et hjørne.
                  Attached Files
                  Audun

                  Comment


                  • #10
                    Vi får mao håpe på fine flyforhold snart da Audun!
                    Pulse'n er klar.
                    ----------------
                    Haldor
                    ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

                    Comment


                    • #11
                      Flyet sto ferdig og fløy jomfrutur i går.

                      Siste del av byggingen gikk greit nok. Lakking av canopy ble bra, cowlingen derimot er noe tullball. Sprø og dårlig ABS plast, dårlig passform til flyet, vanlig lakk flasser av (det er ikke cowlingen sin feil, men irriterende uansett), men ser OK ut på mer enn to meters avstand. Skal bestille en ny cowling og gjøre et forsøk med glassing av denne.

                      Radioutstyret ble montert med to servoer i halen da jeg ikke gadd å begynne med pull-pull oppsett, og selv om begge disse servoene egentlig skal monteres inne foran i kroppen balanserte flyet fint uten noe ekstra vekt. Hacker A20-22L klonen fra Unitedhobbies fungerte overaskende bra, 9 grams servoene fra samme butikk gjorde og en bra jobb. Jeti spin 11 regulatoren fungerte utmerket som forventet. Godkjent rekkeviddetest og ingen glitch med electron 6.

                      Jeg ble positivt overasket over flyegenskapene, flyet flyr veldig bra. Loop og roll er fint, flyet flyr fint både sakte og fort, spinner fint etc. Knivegg fikk jeg ikke til på denne første turen, mass kobling både den ene og andre veien her.

                      Bortsett fra den latterlige cowlingen anbefaler jeg flyet på det varmeste. Det er morro å bygge disse settene, og selv om det ikke gikk på et par kvelder som det hevdes fra SA sin side, gikk det ganske fort.

                      Noen bilder samt en filmsnutt legges ved. Det er konemor (all honør til henne for at hun i det hele tatt ble med ut for å se på lekeflyene mine...) sitt første forsøk på filming og mitt første forsøk på redigering så ikke forvent for mye her.

                      Neste prosjekt nå er PA Katana MD, begynner montering av denne på søndag. God helg!

                      Attached Files
                      Audun

                      Comment


                      • #12
                        Artig Audun. Har lenge vurdert en Stevens modell til første "ikke arf prosjekt".
                        Hvor kjøper du disse?

                        Peter
                        Peter Rahm
                        Siggerud
                        Cirrus RCFK

                        Comment


                        • #13
                          Hei, moro at du likte det!

                          Jeg kjøpte flyet mitt direkte fra stevens aero, men siden den tid har både RV-4, edge 540 og noen til dukket opp på siden til griffin models til særdeles hyggelige priser. Billigere å handle der enn å bestille fra stevens direkte.
                          Audun

                          Comment


                          • #14
                            Det var akkurat det jeg tenkte og ønsket å få bekreftet. Har sikkla lenge på Grooven, blir en av dem i løpet av kort tid!
                            Fin "bygge blogg"!

                            Peter
                            Peter Rahm
                            Siggerud
                            Cirrus RCFK

                            Comment

                            Working...
                            X