Announcement

Collapse
No announcement yet.

SD Model Extra 260 30%

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SD Model Extra 260 30%

    Tenkte jeg skulle se om noen hjemme i Norge har skaffet seg en slik. Har kastet meg paa bensinfly karusellen og er snart ferdig med montering av utstyr. Skal faa fraktet med meg denne hjem fra Usa naa til sommeren. Er det noen som har erfaringer der hjemme?
    Har ustyrt den med DA-50R, KS canister, li-ion batterier(ett for mottaker og ett for tenning) og 5955/5985 servoer. Det ser veldig lovende ut. Vekten blir rundt 7kg. Kan legge inn bilder hvis noen er interessert.
    Jaran
    Last edited by JarKri; 12-04-07, 04:47.
    Jaran

  • #2
    Modellene begynner å se bra ut og Elefun har bestilling inne på disse så jeg antar at det dukker opp endel av dem her hjemme

    Men det er vanskelig å finne en god test av modellen, det er 100-vis av forumtråder og sider, men litt vanskelig å finne ut hvor god den egentlig er synes nå jeg. Men den får ihvertfall masse skryt !
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #3
      Noen bilder og noen sporsmaal

      Her er noen bilder av Extraen. Naa har jeg faatt installert det meste. Venter kun paa nytt understell og vingeror i karbon og en ignition cut-off. Jeg fikk startet og kjort motoren litt idag. Bruker lavoktan (87) og Lawnboy Ashless olje i blanding 1:32 til innkjoring. Dette er min forste bensin motor og jeg er imponert over hvor bra tomgang denne motoren har. Jeg tenkte jeg skulle kjore gjennom noen tanker paa bakken/stativ, men det tar jo en evighet aa bruke opp bensinen, saa jeg tror jeg dropper innkjoring paa bakken og heller gjor det i flyet. Det er vel dessuten bedre kjoling i lufta. Jeg kommer til aa lime inn noen "baffles" i motorcowlingen for aa lede luftstrommen inn mot motoren. Det er en stor aapning under flykroppen i bakkant av understellet som jeg tror er stor nok til aa lede luften ut igjen.

      Jeg har et sporsmaal som kanskje noen av dere kan svare paa. Jeg har planer om aa bruke futaba 9c radioen og dette flyet har 2 hoyderorsservoer. Fungerer det greit aa programere servo nummer to som "slave" paa en annen kanal? Vil servoene jobbe likt "nok", eller anbefaler dere aa skaffe en matchbox og kjore dem paa samme kanal?

      Et annet sprosmaal: Er det noe galt i aa bruke en mpi miracle switch (med failsafe og regulator) til tenningen?

      Nok et sporsmaal: Naar man har en miracle switch med failsafe, hvor nodvendig er det egentlig med et ekstra batteri? Er det mange som bruker dobblet oppsett? Jeg skjonner at det er en avveining, men hvor ofte skjer det at selve batteriet tar kvelden?

      Jaran
      Attached Files
      Jaran

      Comment


      • #4
        når du bruker mixen med en master og slave servo blir det liksom en sinke på slaveservoen,men på 9c så har du noe som heter AILEVATOR mix og da bruker du 2 utganger på motakeren.
        det er ikke ofte batterpakkene "klikker" men jeg bruker 1 pakke på extran min (218 vingespenn) og bruker 2 på edgen(260 vingespenn) men det kommer hvel ann på hvor mye man synes men kan tape på en smell pga batteriet!

        mvh geir
        Mvh Geir Mogstad
        ---------------------------------------
        slapp av det kommer helt sikkert ned!

        Comment


        • #5
          Snart ferdig

          Da begynner det aa naerme seg. Fikk ignition cut-off i posten idag. Tidligere denne uken ankom nytt understell og vingeror i karbon. Aluminiums understellet som fulgte med var ganske tungt. Ved aa skifte vingeror sparte jeg litt over 100gr.

          Det sies at man "maa" bruke aluminium servohjul. Hitec har noen ekstra kraftige(de ekstra tjukke) som folger med digitalservoene. Er ikke disse stive nok? Problemet skal visstnok vaere at vanlige servoarmer "flexer" for mye og dette kan fore til flutter.... Hitec sine ekstra tjukke armer virker da veldig stive...???

          Jaran
          Attached Files
          Jaran

          Comment


          • #6
            Heisann,

            Du vil få en "lag" på det ene høyderoret kontra det andre uansett så lenge du bruker to kanaler på 9c. Løsningen er å bruke en kanal og en Equalizer II fra Smart-Fly ( Siden finnes ikke) Du finner nok av steder over dammen som fører disse.

            Hva batterier angår så hjelper det lite med failsafe hvis den ene batteripakka du har går dukken. Det er (nesten) eneste grunnen til å bruke to batteripakker - at du har en til hvis en skulle feile. Finnes ikke noe fasitsvar på dette, men på større modeller er det helt klart å anbefale (det er å anbefale på mindre også i prinsippet, men da får man ofte en relativt stor vektøkning). Det er ikke ofte batteriet konker, men virkelig surt dersom det skulle skje. På en modell som dette er vektøkningen uvesentlig og kostnaden likeså kontra en totalsmell. Det er i hvert fall mine 2 cents om temaet.

            Når det kommer til kjøing så skal exithullet ditt være 4 ganger så stort som inngangshullet. Dette for å sikre at den varme lufta kommer seg ut og ikke blir liggende igjen å sirkle inne i cowling. Montering av baffles gjøres for å lede luftstrømmen mest mulig effektivt over de delen som skal kjøes (sylinder og canister primært).

            Heavy duty plasthorn bør i utgangspunktet holde til modellstørrelsen, men man kommer ikke unna det faktum at det er plast. Problemet er ikke nødvendigvis fleksing i selve armen men stripping av "tenner". Jeg har selv en 1/4 skala Extra med DA-50 som jeg har kjørt Dubro heavy duty armer på. Denne kjerra har fått kjørt seg hardt hva rorbruk angår og jeg har ikke merket noen problem.
            Nå skal det legges til at aluhorn ikke koster all verden og så blinger det jo opp en god del. Teller litt det også
            Odd Sundet
            http://www.imacnorge.no

            Comment


            • #7
              Helleu.
              Har et lite synspunkt/spørsmål når det gjelder baffling.
              På våre bredde grader, er vel dette strengt tatt ikke nødvendig da vi ikke opererer med veldig høye temperaturer. Har lest litt om dette på andre forum, samt stilt spørsmål om det, da jeg vurderte å baffle 157'n på 3,1 meteren, men kom frem til at det ikke var nødvendig da temperaturen her jeg bor iallfall, skjelden kommer over 25 grader. Men kan hende det er nødvendig, jeg aner egentlig ikke, så correct me if I'm wrong. Har iallefall aldri vært plaget med varme motorer her til lands.
              Flott fly, tror du kommer til å bli vedlig fornøyd med det. SD modellene har veldig gode rykter i USA, og jeg har veldig lyst på en selv.
              Knut Erik
              But it flies, so who cares??
              www.torqueroller.com
              Steikje galen
              www.skalamodellflyklubb.no
              www.teamflyingcircus.com

              Comment

              Working...
              X