Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oppussing..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Oppussing..

    Jepp, som overskriften antyder, betyr vår-været stort sett oppussing.
    Våre bedre halvdeler mener det er på tide og rive, bygge, male og snekre.. Min bedre halvdel er intet unntak.

    Så da kom da den vårlige masingen om at vi måtte få ferdig oppussinga vår da. Så jeg tenkte meg lenge om, og beit til slutt i det sure gresset. Ut å pusse!
    (For man pusser da vitterlig også opp modellfly... ;o)

    Så nå pusser jeg opp for alle penga, da en 1,9m Ultimate som sårt trengte en kjærlig hånd!
    Foreløpig er nesten hele modellen pusset ned, motor og utstyr handlet inn, og dekor påtenkt. Vinkler på bal-ror er endret for MYE mere utslag.

    Utstyr er følgende:
    Motor: ZDZ 80 RV-J (Enten med pipe eller canister)
    Sevoer: Hitec 5955, 5985 og noe Futaba..
    Smart Fly power expander
    3stk 5celler 1700mAh NiCd

    Modellen er av ukjent fabrikat, men ligner på en eldre Top Modelbau.
    Attached Files
    Audun Thinn
    Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

  • #2
    Originally posted by Thinnthinn
    Så da kom da den vårlige masingen om at vi måtte få ferdig oppussinga vår da. Så jeg tenkte meg lenge om, og beit til slutt i det sure gresset. Ut å pusse!
    (For man pusser da vitterlig også opp modellfly... ;o)
    Noe som sier meg at din bod, i likhet med min, står i fare for å bli kalt "furte-boden"....
    Anders Hauge

    www.hang.no - Norges nye HANG-side!

    www.JetsOfBergen.no
    rc.andersh.com

    Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
    Byggeblog for Eurosporten
    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

    There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

    Comment


    • #3
      ...ikke for ingenting at jeg har kastet en sofa inn der nei...

      Men JEG furter sjeldent når jeg kommer meg inn på go'-rommet!
      Audun Thinn
      Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

      Comment


      • #4
        Det er en Top Ultimate, ja. Hadde en sånn en for altfor mange år siden som jeg putta en Zenoah G45 i nesa på (var rått den gang). Håper din er lettere enn min, for bedre anker skulle man lete lenge etter...hehe Men den fløy relativt bra da
        Odd Sundet
        http://www.imacnorge.no

        Comment


        • #5
          Hvis du hadde en Zenoah 45, så vil jo min gå som en "rakett" med 80'en )

          Regner med vekta stopper på ca.11-12kg med oppladete batterier... Motoren drar visstnok 20kg statisk, så det bør bli greit nok.
          Audun Thinn
          Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

          Comment


          • #6
            Ultimate

            Spennende prosjekt. Hva tror du vingebelastningen blir? (hva er vingearealet?)
            Med ZDZ 80 og 45 graders ror bevegelse paa ballanserorene tror jeg det blir en "fryktelig raskt spinnende" rakett. Ultimate er jo helt raa naar det gjelder rollrate.

            "Boden" min er i garasjen. Det er rart hvor spennende en garasje kan bli naar man putter inn et par modellfly. Det hender stadig vekk at jeg "tar en tur ut i garasjen". Gledelig for meg, ikke fullt saa gledelig for min bedre halvdel.

            Hva har du tenkt aa gjore med lakkering?
            Hva slags materialer er det i vingene?

            Jaran
            Jaran

            Comment


            • #7
              Liten korreksjon fra min side. Jeg hadde modellen under som var rundt 1,6m mellom spissene.
              Odd Sundet
              http://www.imacnorge.no

              Comment


              • #8
                Supra25 : Har den liggende også, og DER står det at det er en Top Model... Har en Os BGX-1 med pipe på den. (Og en CG Ultimate, OG en ACE-Ultimate, og.... Ikke ensporet i det hele tatt!)

                Jaran : Lakkering er et evig spørsmål... Har hørt på pris for å gjøre det proffesjonelt, men iom at dette er et "low-budget" prosjekt tenkte jeg å gjøre det selv. Låner lakksprøyte, og har kompressor og "lakk-bu" selv. Lakk handles hos billakkspesialisten tenker jeg. Koster ca.700kr/l, så håper jeg slipper å kjøpe i 10L spann... Regner med å lakkere fargene, så dekorere, så lakke med klar-lakk. Me Fesjå.

                Vingebelastning har jeg ikke regnet ut, men det blir ikke av de letteste, og vingene er ikke av de største... De er forøvrig hard-balsa-trukket isopor.

                Ang roll-rate, så er det mulig jeg kommer til å ha dual-rate og expo...
                Audun Thinn
                Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

                Comment


                • #9
                  Har jobbet litt på modellen i det siste, og fått montert inn alle 4 vinge-servoene. Det blei litt mere jobb enn beregnet, da de gamle festene måtte rives ut, og nye måtte inn i isoporen.
                  Modellen skal nå monteres opp for å finne ut av tyngdepunkt. Greit å vite hvor man bør plassere utstyret! Foreløpig ser det ut til at modellen er særdeles baktung, men jeg må få på understell, potte, manifold osv før jeg gjør den endelige avgjørelsen.

                  En "ny" CG Ultimate eske skimtes i bakgrunnen.... Godt å ha nok prosjekter!
                  Attached Files
                  Audun Thinn
                  Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

                  Comment

                  Working...
                  X