Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygging av Waco Ymf-5 1/3 skala

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bygging av Waco Ymf-5 1/3 skala

    Endelig var byggesettet i hus . En 1/3 skala Waco Ymf-5 fra Barth Flugmodellbau i tyskland. (kjøpt fra www.rc-flight.com) Litt om modellen :

    1/3 Skala
    Vingespenn 3000 mm
    Lengde 2317 mm
    Høyde 717 mm
    Vekt 18,5 - 19,5 Kg
    Motor 75 til 160 ccm

    Waco'en tok premien "Best civilian aircraft" på Top Gun i Florida
    i flere år på rad (så havarerte den). Denne todekkeren er
    et virkelig STORT fly.
    Byggesettet inneholder alt nødvendig materiale for å gjøre modellen
    ferdig. Alle deler er ferdiglaget (vingeprofiler, spanter, glassfiber
    cowling, masse fairinger og ferdigloddet understell og vingefester.)
    Settet inneholder dessuten alle strekkfisker og kulelager og linker
    for høyde og sideror. Du trenger bare kjøpe hjul og "dummy" motor
    ved siden av. Flygeegenskapene overgår det meste, med litt motvind,
    kan modellen nesten stå stille, mens topphastigheten ligger på rundt
    200 km/time (litt avhengig av motor!)
    Modellen gjør selvfølgelig absolutt hele aerobatic programmet.
    Ingen uvaner, ved stall dropper den nesen, men forblir styrbar og
    følgelig er den også meget snill å lande. Til og med "deadstick"
    landinger er enkle å utføre, takket være de gode glideegenskapene.
    Modellen kan også brukes til seilflyslep, noe avhengig av motorstørrelse
    kan seilfly opp til 10 meter vsp slepes.

    I følge flere som har bygget modellen så skal visst byggesettet være av veldig god kvalitet. Etter å ha sett i gjennom settet så ser alt meget bra ut. Så si samtlige deler er ferdig pusset å klare for montering. Ingen popp outs her nei. Følger med en del glassfiber deler som f.eks cowling, wing fairings, hjul kåper og div annet. Modellen vil få blant annet landings lys i nedre ving og fjerende understell både foran og bak.

    Utstyret som skal bli brukt i modellen er følgende :

    Radio : Graupner MC-24

    Mottakere : 2 stk Graupner SMC 20 DS SYNTH.

    Servoer : Totalt ca 12 stk. 4 stk Graupner DS 8411 på balanseror. 2 stk Graupner DS 8811 på sideror. 2 stk Graupner DS 8511 på høyderor. Throttle og choke servoer er ikke bestemt enda.

    Batteri system : Det vil bli brukt en Emotec DPSI twin med 2 mottakere, som har mulighet for å kjøre på 2 forskjellige frekvenser ved bruk av Graupner MC-24. Dette vil styre seg selv hvis den ene frekvensen får glitch eller lignende, så går det automatisk over til andre kanalen og mottakeren. Begge mottakerene er koblet opp mot DPSI twin med alle kanalene på forskjellige innganger. Batterier vil bli bestemt senere ut ifra hvordan modellen balanserer.

    Motor : 5 sylindret stjerne motor fra Moki på 250 ccm. Må sees og høres. http://www.rcshowcase.com/html/RCS/rcs250.html

    Eksos anlegg følger med motoren og er av type collectors ring. Alle 5 sylindre går inn i en ring bak motoren som fører eksosen ut av modellen ved 2 stk rør ut på undersiden.

    Røykanlegg : Sullivan SmokeWriter. Eller annet hvis noen har innvendinger???

    Modellen vil bli trukket med SIG koverall og senere dopet og lakkert. Har ikke helt bestemt meg for fargene enda men heller litt mot rød med sorte detaljer

    Modellen vil også få 2 stk old style sports piloter fra Barth Flugmodellbau i tyskland.

    Det meste av utstyret er i hus bortsett fra motor og røykanlegg som ikke er bestilt grunnet totalt dehydrert lommebok.

    Modellen vil også muligens få skala cockpit som er laget av en tysk maskin ingeniør. De ser helt fantastisk realistiske ut, men er dessverre meget dyre så tiden vil vise hva det blir til her.

    Vil legge ut bilder etter hvert, men driver om dagen å pusser opp huset som jeg snart flytter inn i så det kommer nok ingen bilder de første ukene.

    Legger ved noen bilder av motor og noen bilder av en treferdig waco hentet fra nett + noen bilder av cockpit som er nevnt tidligere i teksten.

    Mvh OJ
    Attached Files
    Last edited by Olavjoergensen; 20-04-07, 20:34.
    Olav Jørgensen
    Low & fast

  • #2
    Gratulerer!

    Ja, her har du noen morsomme timer foran deg

    Flott modell, og den cockpiten tror jeg ikke jeg hadde klart meg uten

    Regner med at du holder oss oppdatert når byggingen starter, hadde vært gøy å følge et slikt gigantprosjekt
    http://www.phoenix-rc.org/
    http://www.glamdalrck.net
    http://www.scalewarbird.org/
    ---------------------------------------------------
    Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

    Comment


    • #3
      Originally posted by Jan_Petter
      Ja, her har du noen morsomme timer foran deg

      Flott modell, og den cockpiten tror jeg ikke jeg hadde klart meg uten

      Regner med at du holder oss oppdatert når byggingen starter, hadde vært gøy å følge et slikt gigantprosjekt
      Hei

      Kommer bilder og oppdatteringer når bygginger starter ja. Må si meg litt enig med deg angående cockpit`n. Den er skikkelig strøken. Jeg har hatt tid til å bygge meg et hobbyrom i det nye huset så alt er forsåvidt klart for å begynne, må bare få flyttet inn først.

      Mvh OJ
      Olav Jørgensen
      Low & fast

      Comment


      • #4
        Har endelig fått bygget litt i dag grunnet det dårlige været
        Legger ved noen bilder av kroppen, halehjulet og motor cowling.
        Alt av balsa blir forrsten limt med Titebond 2 trelim, noe som jeg syntes fungerer utmerket. Bruker selvsagt epoxy der hvor det er hardved som f.eks de fremre kroppsspantene.
        Mvh OJ
        Attached Files
        Last edited by Olavjoergensen; 22-04-07, 13:50.
        Olav Jørgensen
        Low & fast

        Comment


        • #5
          Da var byggingen ferdig for i dag og legger ved noen bilder av resultatet.
          Firewall har fått 2 strøk med fuel proofing, det er ikke lenge før kroppen kan snus rundt for å bygge øvre del av kroppen. Første byggetrinn så ligger den opp ned. Stringers er ikke limt men bare satt på for å teste pass formen, tenkte å sette/lime på disse litt senere fordi de ikke er veldig robuste.
          Vingebelastning er forhåndsberegnet til å havne på ca 75 gram pr. kvadrat cm. Vingearealet er ca 26500 kvadrat cm hvis man trekker fra der vingen er montert i kroppen. Vekt blir ca 20 kg.

          Mvh OJ
          Attached Files
          Last edited by Olavjoergensen; 22-04-07, 17:51.
          Olav Jørgensen
          Low & fast

          Comment


          • #6
            Gratulerer med nytt hobbyrom også da, rene luksusen jo

            Ser lekkert ut dette. Hvordan sikrer du at kroppen blir rett i alle plan?
            http://www.phoenix-rc.org/
            http://www.glamdalrck.net
            http://www.scalewarbird.org/
            ---------------------------------------------------
            Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

            Comment


            • #7
              Originally posted by Jan_Petter
              Gratulerer med nytt hobbyrom også da, rene luksusen jo

              Ser lekkert ut dette. Hvordan sikrer du at kroppen blir rett i alle plan?
              Hei.

              For det første så er byggebordet dønn rett. Har målt med både rettholt og laser. Og for det andre så bygger dette seg så si rett av seg selv, men måler selvfølgelig med vinkel på alle spant og bruker en hel del tvinger og klemmer til enten trelim eller epoxy har fått herde godt. Foreløpig så ser også alt meget rett og bra ut.

              Mvh OJ
              Olav Jørgensen
              Low & fast

              Comment


              • #8
                Hei

                Røykanlegg er nå kjøpt inn. Det ble Powerbox sitt røykanlegg til denne modellen. Kan sees her : Page Not Found
                Skaffet med hyggelig hjelp fra Geir Flesche fra 3w norge. Hosted By One.com | Webhosting made simple
                Grunnen til at jeg valgte vekk sullivan sitt var at jeg har lest flere steder, blant annet her på forumet at det har vært et lekkasje problem med de.

                Mvh OJ
                Olav Jørgensen
                Low & fast

                Comment


                • #9
                  hvor kommer den til å fly ?

                  Hvor er det dere flyr sånne maskiner ? Jeg bor på vestlandet men reiser gladelig et stykke for å få se (og høre) slikt i aksjon når byggingen er over og det skal flys. Rgener med at det er et miljø for slikt der du bor slik at det er flere liknende greier i aksjon ?

                  bete hilsen
                  primera

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by primera
                    Hvor er det dere flyr sånne maskiner ? Jeg bor på vestlandet men reiser gladelig et stykke for å få se (og høre) slikt i aksjon når byggingen er over og det skal flys. Rgener med at det er et miljø for slikt der du bor slik at det er flere liknende greier i aksjon ?

                    bete hilsen
                    primera
                    Hei

                    Stripa vår ligger på hurumlandet ca 1 time med bil utenfor oslo. Det er mulig å fly maskinen der, men det er kanskje ikke optimalt. Det er en til i klubben som bygger en Bucker Jungmann på 2,2 meter, men tror ikke det er noen flere som bygger slikt med motor. Men det er flere som bygger store old scale seilere av treverk og trekker de med nylon. Så det er nok litt å se på. Min maskin er tidligst oppe neste sommer.

                    Mvh OJ
                    Olav Jørgensen
                    Low & fast

                    Comment


                    • #11
                      Hei

                      Er en stund siden det er blitt bygget noe nå. Hus bygging og flytting tar desverre opp det meste av tiden ...... Blir nok ingen oppdateringer før om et par uker. Flytter inn i mitt nye hjem i morgen

                      Mbh OJ
                      Olav Jørgensen
                      Low & fast

                      Comment


                      • #12
                        Hi Olav,

                        I´m Bernie from Germany, and found this thread in the net. I´m building too
                        the Waco from Peter Barth. I started it in may 2007, and hope to be ready
                        in may 2008!

                        there´s another thread about this model, you can see it here:
                        Buiding the 33% Waco YMF-5 Barth Modellbau - RCU Forums

                        Regards from southern Germany

                        Bernie

                        Comment

                        Working...
                        X