Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spinn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spinn

    Jeg er en lykkelig innehaver til et ARF Cessna fly. Jeg har nettopp begynt å fly og har lært på den harde/dyre veien. Vi er tre fullstendig "grønne" som har begynt, og dette begynner å bli dyrt .

    Jeg flyr imidlertid brukbart etter noen turer i lufta, men hadde i går et totalhavari, etter for meg en uforståelig hendelse ,jeg håper dere kan hjelpe meg med.

    Jeg fløy noe hard akrobatikk høyt over bakken. Jeg fløy 90` oppover det flyet greide før jeg loopet. Jeg ble litt distrahert og usikker om flyet føy fra eller mot meg og har nok behandlet flyet hart. Det gikk i spinn og ingenting nyttet for å stoppe spinnen. Jeg slo til tomgang før flyet traff bakken for å redde maskinen. Flyet gikk altså i bakken uten noen som helst reaksjon av manøvrene jeg gjorde.

    Spørsmølet mitt er : har jeg ødelagt noe under min akrobatikk slik at flyet ikke var manevrerbart eller er et fly umulig å få ut av spinn? Jeg ble noe sjokkert over hendelsen, da jeg overhode ikke hadde kontroll over situasjonen. På forhånd takk for svar.
    "KOSEKROK"
    T-Rex 450se v2 hs-65mg gy401 m/9650
    Cessna 177 Cardinal on float
    Honey Bee King 2 Belt,- til skrekk og avdvarsel for alle nybegynnere.

  • #2
    cessna er ikke noe acrofly!
    Mvh Jan Ulrik Opheim

    Comment


    • #3
      Ut av spinn: av med throttel, slipp høyderor og motsatt sideror. I de fleste tilfeller (ihvertfall med høyvingede trainere) holder det å slippe alle stikker.

      Og av propellfly er det sjelden det er umulig å få den ut av spinn, veldig sjelden, hvis du har nok høyde.

      En annen ting er; Er du nybegynner så kan det jo lønne seg å lære basic før aerobatic? Så slipper du kvitte deg med en modell hver gang du er ute og flyr?
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #4
        Hei
        Kan du ha gått tom for strøm, eller på annen måte mistet kontakten med abonenten? Da er det jo mulig at rorene har blitt stående fast i ytterpossisjon.
        Bare en tanke fra min side


        RS
        Ronny Sundbye
        Young man, was that a landing or were you shot down?

        Comment


        • #5
          Originally posted by affa
          Ut av spinn: av med throttel, slipp høyderor og motsatt sideror. I de fleste tilfeller (ihvertfall med høyvingede trainere) holder det å slippe alle stikker.

          Og av propellfly er det sjelden det er umulig å få den ut av spinn, veldig sjelden, hvis du har nok høyde.

          En annen ting er; Er du nybegynner så kan det jo lønne seg å lære basic før aerobatic? Så slipper du kvitte deg med en modell hver gang du er ute og flyr?
          Takker for svar . Ja,- selvfølgelig burde jeg lære mere basic. Problemet her er at vi ikke har et flymiljø og må derfor prøve og feile. Nå vet jeg iallefall hvordan jeg skal komme meg ut av situasjonen neste gang, men leser litt mellom linjene at der kan ha vært andre ting i veien da flyet ikke ville ut av spinningen. .
          "KOSEKROK"
          T-Rex 450se v2 hs-65mg gy401 m/9650
          Cessna 177 Cardinal on float
          Honey Bee King 2 Belt,- til skrekk og avdvarsel for alle nybegynnere.

          Comment


          • #6
            I mange tilfeller er det nok at man røsker og river i alle ror for å komme ut av spin, noe som resulterer i mere spin... (Og sånn går no dagan..).

            Mitt tips er, dersom man er høyt nok.., å kutte motor, slippe stikkene, og la flyet få opp litt hastighet. Da pleier det å stoppe og spinne etter en runde eller så.
            Når flyet har fått litt god fart, dra forsiktig høyderor. For mye, og du er på'n igjen!

            Lykke til!
            Audun Thinn
            Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

            Comment


            • #7
              Takker for alle svar. Jeg er igjen i lufta etter å ha byttet flykroppen, tank og nytt skott. Er noe forsiktig for ikke å komme inn i lignende situasjon....en så lenge.
              "KOSEKROK"
              T-Rex 450se v2 hs-65mg gy401 m/9650
              Cessna 177 Cardinal on float
              Honey Bee King 2 Belt,- til skrekk og avdvarsel for alle nybegynnere.

              Comment


              • #8
                Bra at dere ikke gir opp. Dette kommer seg etterhvert det, men husk at det finnes simulatorer som kan brukes til å trene inn nye øvelser før dere skal gjøre den live også da. Blir litt billigere i lengden på den måten
                Mvh
                Torbjørn Gustafson
                www.trmfk.no



                Will fly for food

                Comment

                Working...
                X