Announcement

Collapse
No announcement yet.

Graupner Cherokee. Høyre og nedtrekk?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Graupner Cherokee. Høyre og nedtrekk?

    Hei.

    Har kjøpt en Graupner Cherokee. Veldig flott ARF fly. Er nybegynner innen montering og slikt. Må på denne modellen gjøre ganske store forandringer på motorfeste (for en nybegynner) Er beregnet for å feste motor på høyre og venstre side. Men min motor har stikkefeste (ala GWS). Har nå fått laget ett feste som passer og som kommer Ca midt i midt i cowling. Men trenger jeg høyre og nedtrekk? Og hvor mye?

    Modellen har vingespenn på 86 cm og flyklar vekt ca 450g.
    Pål Hodne

  • #2
    ikke til spørsmålet;
    på denne modellen burde du absolutt stive av ballanserorene på en eller annen måte!!! ballanserorene er så slappe at de bøyer seg nesten ut i null når du får vind over dem!! det som skjer når du svinger er at den vingen som er "innerst" i svingen vil få en "omvendt washout". Vingen som er innerst i svingen har også lavest fart, så den vil til slutt stalle ut. Dette er oppskriften på "Tipstall", og det vil gjøre flyet meget vanskelig å fly. hvis du ikke stiver av ballanserorene er du nøtt til å ta stooore siderorsvinger med god fart for at det ikke skal tipstalle!
    Jeg sier ikke dette for å skremme deg, men for å gi deg et godt tips til å forbedre flyegenskapene til flyet.

    Et annet godt tips er å stive av neseleggen, hvis du flyr på gress og med hjulkåper. spesielt er dette lurt hvis du ikke har allverdens med motor. jeg husker jeg brukte nesten 10 forsøk før jeg kom meg av nyklippet gress. det jeg måtte gjøre var å gi full gass, dra fullt høyderor og gi flyet litt startfart. selv dette gikk ikke alltid...

    Spørsmålet;
    jeg vil tro at ca. standardmålene vil fungere;
    2-3 grader høyre, og 1-2 grader ned.
    Jørgen Wake Stensen
    Bodø MFK
    Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

    Comment


    • #3
      Takk for tipsene angående balanserorene. Har du noen tips til hvordan avstive de? Det jeg lurte mest på med motortrekket var om dette var nødvendig. Siden det vil bli vanskelig å få til. Jeg kommer til å fly flyet uten hjul med buk landing. Men motoren jeg skal bruke er en 4200 kv 8A børsteløs med gir.
      Pål Hodne

      Comment


      • #4
        jeg vil påstå at det ikke er helt nødvendig, men en stor fordel om du får det til... nå vet ikke jeg hvordan det er gjort med innfesting av motoren, annet en at det er noe ala GWS pinne. jeg måtte også lage ny motorbukk, og det var ingen problemer. jeg hadde ikke gws pinne. når jeg tenker meg om tror jeg at jeg hadde ganske mye trekk alle veier, ca. 3 grader høyre, og 2 grader ned. hvorfor vet jeg ikke, men det bare ble sånn.

        angående ballanserorene;
        Jeg ville kanskje ha tapet / limt på en carbonlist langs rorene. hva du stiver de av med spiller ingen rolle egentlig, så lenge det er litt stivt, og ikke er så tungt. poenget er bare at rorene skal ha like mye utslag uansett hvor du måler på roret. (når der er vind over dem). prøv å gi fullt utslag oppover, og blås ytterst på forkanten av vingen, og se om roret bøyer seg mye nedover. Hvis du har mye mer utslag inne ved rota av vingen, iforhold til vingetippen, så må du nok stive dem av endel... hvis det er bare litt, så holder det kanskje med en klar tape på under og oversiden av hele roret...
        Jørgen Wake Stensen
        Bodø MFK
        Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

        Comment

        Working...
        X