Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mulig fly fra WW2 over Steinkjer i går

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mulig fly fra WW2 over Steinkjer i går

    Lurer på om noen fikk med seg en overflyging over Steinkjer i går mellom kl 18.30 og 18.45 (onsdag 25. april). Holdt på med vedhogst og hørte et fly komfra vest. Motorduren var langt unna Cessna eller Piper for å si det sånn (ikke summing, mere som buldring med snert!). Det var skikkelig pondus i motorduren. Flyet kom midt i mot meg og jeg kunne se at det hadde rund motorcowling (for stjernemotor muligens) og det hadde spinner. Ellers var det ganske slankt i kroppen og det hadde litt kantete siderorsfinne. Vingetippene var rette både på tuppen og i bak og forkant. Flyet kom sørfra (fra Værnes?) og snudde over huset vårt og fortsatte mot sørvest.

    Det første flyet jeg tenkte på var en AT-6 Texan, men mener det har for stor cockpit og det flyet jeg så mener jeg hadde liten cockpit. I tillegg er AT-6 kanskje for "feit" i kroppen. Det neste flyet jeg tenker på og som jeg synes ligner mest på det jeg så er FW-190, noe som er litt for utrolig. I tillegg er det ganske lite.

    Synd jeg ikke hadde kikkert, så ikke noen merker eller noe på det, men i det det svingte mot sørvest mener jeg at jeg så et merke på hver vinge. Men jeg hørte det, og lyden var ubeskrivelig.

    Flere som spottet dette flyet?

  • #2
    Vet ikke hva slags fly du så. men over Orkdal kome det noe som så ut som ett stort bombefly med ett mindre fly på hver side i går omtrent samme tid eller litt før. De var så høyt at det var vanskelig å se nøyaktig hva det var. Men lyden var bra hehe
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Ring tårnet på Værnes, de burde vite det.

      Kjell Aa

      Comment


      • #4
        Tipper det var en Yak 52 du så. Det var vel denne http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=114481
        1.Skystar 40 trainer(Protech)
        2.Arising Star(Seagull)

        Comment


        • #5
          Synes det virker som Yak-52 har for lite V-form på vingene i forhold til den jeg så.

          Flyet jeg så hadde ganske mye. Omtrent som på spitfire (full size).

          Comment


          • #6
            Originally posted by tyor
            Vet ikke hva slags fly du så. men over Orkdal kome det noe som så ut som ett stort bombefly med ett mindre fly på hver side i går omtrent samme tid eller litt før. De var så høyt at det var vanskelig å se nøyaktig hva det var. Men lyden var bra hehe
            Kan det ha vært Dakota Norway sin DC-3 og Harwarder?
            Run, live to fly, fly to live, aces high!
            Erlend Larssen

            Comment


            • #7
              kanskje det var en p-51, P-40 eller P-47. Men de har sikkert ikke de her...

              Comment


              • #8
                Originally posted by erlend
                Kan det ha vært Dakota Norway sin DC-3 og Harwarder?
                det er mulig ja. at det var en dc3. De to andre var det alt for lang avstand til å se.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Skystar
                  Tipper det var en Yak 52 du så. Det var vel denne http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=114481

                  Kanskje det var denne karen som var på tur http://www.yaknorway.com/Aircraft.htm
                  Thomas Molnes
                  Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                  Comment


                  • #10
                    Var nok ganske sikkert Yak 52 du så, lyseblå buk og himmelblå camo ellers. Det står stajonert på Værnes. Forøvrig en morsom leken sak jeg har 50 timer i
                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment


                    • #11
                      Heller mot Yak-52 jeg også nå. Dette flyet var helt alene. Husker det hadde litt liten stab og det har jo yaken. I tillegg har det en slank kropp. Fint var det i hverfall. Det fløy litt for høyt til at en tydelig kunne se noe annet en omrisset av vingen og kroppen fra undersiden.

                      Comment

                      Working...
                      X