Announcement

Collapse
No announcement yet.

noen som kan 220 V børste motor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • noen som kan 220 V børste motor

    Som tittelen sier så er det en børste motor som ikke funker som den skal.
    Er det noen her inne som har greie på /jobber med 220 V motorer som kan gi meg noen tips.

    Motoren står i ei Elu kapp/gjære sag og er "brent" den går bare sakte rundt og lager slik prompelyd
    Har plukket den ned,Dreiet kommutator og montert nye børster.Men lyd og hastighet er fortsatt den samme.Hva er det mer som må sjekkes/måles.

    Anker snurrer lett rundt og lager er helt ok,ikke noe form for slark.
    Noen som har greie på dette??
    Alt som kan fjernstyres.
    ---------------------------------------------
    The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
    Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
    Steinar Kvarme.

  • #2
    Er det en enfas eller trefasmotor?

    Comment


    • #3
      Har du sjekket om det kan være brudd i viklingene?

      Comment


      • #4
        Hvis det er en tre faset motor og den har brudd i en vikling vil den oppføre seg slik du beskriver. Akkuratt som våre børsteløse til fly. Hvis det er en en faset motor så se etter om det ikke egentlig er en trefaset med en stor motorkondensator. Da er det kondensatoren som lager den tredjefasen til motoren og hvis den er gåen så vil det også bli slik.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Dette er en 1fas motor på 1200w 7000 o/min.
          Tok som en sellfølge att alle visste hva en elu sag var
          Jaja. legger ved eit bilde vertfall.Det er ikke brudd i viklinger på stator,men den kan vere "kortsluttet" vet ikke hva motstanden skal vere på den når eg måler.
          Ankeret har eg også målt att det er kontakt rundt alle "lamellene" på kommutator.Vet dere om disse "lamellene" på kommutator er seriekoblet,eller hvordan er disse egentlig koblet til viklingene på anker.Har jo pusslet MYE med likestrøms motorer innen rc bil,og skjønner disse motorene.
          Attached Files
          Alt som kan fjernstyres.
          ---------------------------------------------
          The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
          Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
          Steinar Kvarme.

          Comment


          • #6
            Målt full spenning frem på motoren/pluggen?
            Mvh
            Gudmund

            Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
            Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

            Comment


            • #7
              Dette er en seriemotor, i prinsipp akkurat det samme som en likestrøms børstemotor men den har magnetiseringsvikling i stedet for permanentmagneter på statoren. Den vanligste grunnen til at disse motorene ryker er vel at denne magnetiseringsviklingen blir brent, som oftest vil det gi overslag til jord eller kortslutning mellom viklingstrådene slik at magnetiseringsfeltet ikke får den styrken det skal ha. Kanskje du kan kjenne den karakteristiske lukten av ødelagte trafoer eller motorer?

              Det er som det ble sagt, sjekk at det kommer spenning til børstene osv.
              Jeg tviler på at det er noe særlig å begynne å reparere motoren hvis den er brent.

              Jarle
              It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

              Comment


              • #8
                Originally posted by jarle
                Dette er en seriemotor, i prinsipp akkurat det samme som en likestrøms børstemotor men den har magnetiseringsvikling i stedet for permanentmagneter på statoren. Den vanligste grunnen til at disse motorene ryker er vel at denne magnetiseringsviklingen blir brent, som oftest vil det gi overslag til jord eller kortslutning mellom viklingstrådene slik at magnetiseringsfeltet ikke får den styrken det skal ha. Kanskje du kan kjenne den karakteristiske lukten av ødelagte trafoer eller motorer?

                Det er som det ble sagt, sjekk at det kommer spenning til børstene osv.
                Jeg tviler på at det er noe særlig å begynne å reparere motoren hvis den er brent.

                Jarle
                Ja det er akkurat det eg har en mistanke om,att stator viklingene er brent.Men det som er greia her er att alt ser veldig helt og pent ut.Lukter ikke misshandlet motor av den heller.Har målt full spenning frem til børster så den er grei.Får demontere stator viklingene i morra og måle litt,og se hva eg finner ut.
                Alt som kan fjernstyres.
                ---------------------------------------------
                The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                Steinar Kvarme.

                Comment


                • #9
                  kontakt mellom lamellene

                  Hei du skal jo måle kontakt mellom sånn du sier på kommentatoren ..men det skal ikke være noe form for "kontakt" ute på denne litt klønete forklart.
                  sjekk etter det vi kaller "lus" på kommentator...dvs grader etter dreiing av kommentator .
                  Det kan også være vindings kortsluttninger internt i anker , men da må en ha litt mer utstyr for og måle ut dette .
                  Eller vil det sjelden lønne seg og levere noe slikt til omvikling...
                  stort sett er slikt om en ikke kan gjøre noe selv ...kast kjøp nytt
                  eller hiv den i søplekassa mi ....så kan jeg fikse den og sette den i garagen min sammen med mye annet sånt utstyr

                  hilsen
                  Vikler på Coates Elektromotor
                  Drammen
                  Rune Gjelsnes
                  Vikersund
                  92624841

                  Comment


                  • #10
                    Skjønte ikke helt den "klønete" forklaringen din
                    Legger ved eit bilde av komutator der eg har merket med en rød pil,det som eg kaller for lameller (heter helt sikkert noe annet Det er kontakt mellom lamellene hele veien rundt.og det skal det vel vere.For slik eg har skjønt det så er disse lamellene seriekoblet til viklingene?stemmer ikke dette?
                    Etter dreiing var det "lus" rundt det hele,dette er fjernet og inspisert med lupe etterpå,så den er grei.Men det er som du sier att eg klarer ikke å finne ut om det er en indre kortsluttning i viklingene.Det er vel det eneste eg ikke har fått sjekket.Har målt att det ikke er kontakt mellom viklinger og metall,gjelder både stator og komutator.Hvilket utstyr trenger eg for å måle om viklingene er ok da?
                    Attached Files
                    Alt som kan fjernstyres.
                    ---------------------------------------------
                    The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                    Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                    Steinar Kvarme.

                    Comment


                    • #11
                      jepp det er lameller

                      ofte når børster en ned slitt og lissa som er inne i børsten kommer frem går det utover kommentatoren men om det er som du sier ikke noen kontakt mellom ute på komentatoren skal den være grei...en ny dreid komentator skal du kunne se disse isolasjones platene som ligger mellom lammelene som førøvrig er av noe vi kalle mica (stein) disse skal ha en lys grå farge og skal ikke ligge opptil den dreide flaten ....da vil børstene bli fort slitt.
                      For og sjekke om det er vindings kortsluttning benytter vi oss av 2 forskjellige metoder en er en liten sak som vi legger oppe på rotor kroppen og den sier ifra om det er kortsluttning ettersom en dreider rotoren rundt , en kan også legge den oppe i et magnet åk med og sjekke dette med et baufil blad som da ikke skal henge igjen på rotor kroppen .
                      Men dette er jo ikke utsyr en normalt har liggende i garagen.....
                      men om alt ser friskt og fint ut fargen ikke lukter brent ...kommentatoren er fin og børstene passer og er slipt til så de ligger fint inntil kommentatoren skulle det jo være håp...
                      men det er jo som regel noe vikle verksteder rundt om ..ta med deg rotoren dit ..de bruker ikke mange minutta på og finne ut om det er ok.
                      Rune Gjelsnes
                      Vikersund
                      92624841

                      Comment


                      • #12
                        Takker for fag ekspertise.Har baufilblad da så da er eg litt på vei
                        Det er "pene" luktfrie viklinger på både stator og komutator.Børstene som stod i var bare halv slitt, så alt virker ok når man ser på det.Og finner ikke noe unormalt ved voltmeteret eg har.
                        Det er faktisk en dame her på voss som driver eit vikle verksted,eg får ta en tur hjem til henne og vise utstyret mitt,så blir det vel en ordning
                        Alt som kan fjernstyres.
                        ---------------------------------------------
                        The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                        Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                        Steinar Kvarme.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by elektrodude
                          eg får ta en tur hjem til henne og vise utstyret mitt,så blir det vel en ordning
                          Hehehe.....
                          Den kan jo missforstås, fin måte å få hjelp på
                          Cessnaknuseren
                          Bjørn Sandbæk

                          Dæ går litt mindre lim nå.

                          Comment

                          Working...
                          X