Announcement

Collapse
No announcement yet.

X-wing Starfighter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • X-wing Starfighter

    God kveld

    Etter enda en lang pause fra modellfly tenkte jeg det var på tide å gjøre noe igjen, så jeg bestemte meg for å prøve å bygge en x-wing fra StarWars. Dette er yndlingsflyet mitt fra disse filmene så jeg tenkte det ville bli gøy å prøve. Jeg ser at mange tenker på det samme, så hvorfor ikke la denne tråden være stedet for x-wing prosjekter, tips osv?

    Jeg begynte smått i dag i hvert fall, og limte sammen noen trebiter som dannet framdelen av flyet. Jeg vet ikke hvor seriøst dette prosjektet blir siden jeg mangler penger og kunnskap, men det er jo kjekt uansett

    Tenkte å bruke 4 turbinmotorer som det er på de "ekte" flyene. Kanskje denne: Siden finnes ikke
    Attached Files
    I don't think there's a punchline scheduled, is there?

  • #2
    Stilig prosjekt!
    Ikke glem at kroppen på X-wing er en avlang sekskantet boks.
    Du må sikkert lage en slags canard-wing forran, helst i plexiglass eller noe annet gjennomsiktig. (Starwars er science fiction, en X-wing er i virkeligheten bare en aerodynamisk stein, den kan umulig fly i en verden uten repulsion-lift )

    Dette bildet kan sikkert være til hjelp:
    X-wing
    Run, live to fly, fly to live, aces high!
    Erlend Larssen

    Comment


    • #3
      Du kan få kjøpt tegninger til det flyet.
      Se her.
      Det er trygt å handle tegninger fra dem.
      Try to keep the number of your landings equal to the number of your takeoffs.
      http://www.hadelandmodellflyklubb.net/

      Comment


      • #4
        Fant
        Mounting EDF Units - RC Groups
        Og
        SSDC--Incom T-65C-A2 X-Wing Starfighter - RC Groups
        Lykke til.
        'Airspeed, altitude and brains. Two of these three are always necessary to complete a safe flight'.

        Ørjan Rapp

        Comment


        • #5
          Originally posted by erlend
          Stilig prosjekt!
          Ikke glem at kroppen på X-wing er en avlang sekskantet boks.
          Du må sikkert lage en slags canard-wing forran, helst i plexiglass eller noe annet gjennomsiktig. (Starwars er science fiction, en X-wing er i virkeligheten bare en aerodynamisk stein, den kan umulig fly i en verden uten repulsion-lift )

          Dette bildet kan sikkert være til hjelp:
          X-wing
          Takk, jeg tenkte meg at jeg måtte ha noen vinger foran ja. Det jeg har lagd foreløpig er bare framdelen (fra tuppen av vingene til nesen), så jeg skal sette på en firkant bak for å danne flyet. Bildet har jeg allerede sett

          Takk for tips om tegninger jossv, men jeg prøver å lage den uten tegninger nå den første gangen i hvert fall. Pengene strekker ikke til nå, men jeg kjøper de nok senere en gang.

          Stall, har allerede sett på disse trådene, hentet inspirasjon derfra
          Men jeg tenker å lage flyet med bare én vinge, ikke alle fire som i angrepsposisjon. Det blir jo ikke så stilig, men lettere å få til.
          I don't think there's a punchline scheduled, is there?

          Comment


          • #6
            Da har jeg kommet litt videre. Kjøpte mer tre i dag og satte sammen huset hvor servoene og batteriet skal være. I tillegg smelta jeg ut en bit i plexiglass, formet den som en liten vinge og satte den på foran. Funker dette eller må den ha ror? Er den kanskje for liten?

            En annen ting jeg lurer på før jeg går videre er hvordan jeg skal få til vingen. Jeg har null peiling. Tenkte å la vingespennet være 100 cm på det største. Kroppen er 58 cm lang, passer dette? Og hvordan skal vingene være? Kan jeg bare la den være helt firkantet eller må den ha ein kurvet form?
            Attached Files
            I don't think there's a punchline scheduled, is there?

            Comment


            • #7
              Satte på servoene i dag og limte huset dems til resten av kroppen. Er ikke sikker på om jeg må ha sideror eller ei. Dette blir jo ganske likt en combat vinge skulle jeg tro (med en ekstra spiss foran ), så to høyderor holder kanskje?
              Attached Files
              I don't think there's a punchline scheduled, is there?

              Comment


              • #8
                Det beste er nok å lage full-flying canardvinge foran (større enn den du har), og bruke den som høyderor.
                Fine servoskruer forresten
                Run, live to fly, fly to live, aces high!
                Erlend Larssen

                Comment


                • #9
                  Hva slags motor skal du ha, og hvor skal den sitte? DF eller pusher? hvis du skal nøye deg med to vinger, så trenger du vel strengt tatt ikke høyderor, tror jeg ville valgt elevon-mix istedet. Tror CG kan bli det største problemet her, hold vekta godt bak. Uansett så er det et bra prosjekt. Tror jeg ville gått for flate, eller symmetriske vinger med 0% angrepsvinkel, ellers så tror jeg den vil stupe hvis du gir på litt gass...
                  Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                  Steinar B Johansen
                  Lillehammer mfk

                  Comment


                  • #10
                    Tenkte å ha to DF, muligens den som jeg linka i post #1, eller ett hakk mindre.
                    0% angrepsvinkel er jeg enig i. Får se hva jeg gjør med vingen foran, frister å bare la den være som den er... Men vi får se.
                    I don't think there's a punchline scheduled, is there?

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Soloflying
                      Og hvordan skal vingene være? Kan jeg bare la den være helt firkantet eller må den ha ein kurvet form?
                      Hmm. Litt usikker på hva du mener her, men om du mener helt flat sett forfra når du sier firkantet så vil ikke det gå. Om vingen skal løfte så må du ha en eller annen profil på den. Dvs den må være buet / kurvet på oversiden. Undersiden kan da enten være flat eller buet. Om du velger en buet underside så må buen være mindre enn den på oversiden. Hvis ikke løfter vingen din nedover og presser flyet mot bakken. Sånn som spoilerne formel 1-bilene har

                      Om du mente firkantet som i rett både i framkant (Leading edge) og i bakkant (Trailing edge) så kan du godt gjøre det om du vil. Her er det vel strengt tatt få begrensninger på formen.
                      Mvh
                      Torbjørn Gustafson
                      www.trmfk.no



                      Will fly for food

                      Comment


                      • #12
                        Vingen kan helt sikkert være flat. Man får omtrent like bra løft uten profil.

                        Klart at man kan få en mer effektiv vingeprofil, men i de hastigheter (og dermed Reynoldstall) slike fly operere i har det ikke all verdens å si.

                        Det du derimot må være obs på, er at du får dårligere pitch-respons på flat vinge. En tykk vinge er snillere ved lave hastigheter og/eller høy alfa.

                        En enkel vinge med grei profil kan du lage ved å brette en 6mm depron plate (tape utsiden av bretten først), og bygge inn et steg (balsalist, karbonlist, etc) slik at du får tykkest vinge ved for eksempel 1/3 av korden. Laget en slik vinge av bare 3mm depron med vingespenn 1.25m, og den ble veldig stiv og solid. Steget laget jeg der av litt 6m depron forsterket med en 4,5mm karbonlist.


                        Ellers veldig kul byggetråd, skal følge med på denne! Stå på!

                        -Trond
                        heltpropell.com
                        Trondheim MFK

                        Comment


                        • #13
                          Takk for svar. Jeg har bestemt meg for å bygge vingen i tre (balsa) og trekke den med oracover eller noe etterpå. Har alt jeg trenger utenom tre til spantene og flapsene og oracoveren. Skal kjøpe dette når jeg har nok penger, det blir mest sannsynlig ikke før 1 juni... Men jeg har tegnet ned formene og lengdene, så det går nok fort når jeg først får pengene
                          Skal nok også lage høyderoret på canardvingen, føler det vil bli best. Flyet blir nok ganske tungt, holder det med to stk. Siden finnes ikke ?
                          Er også litt usikker hvor jeg vil ha tyngdepunktet. Skal jeg bare presse den så langt bak som mulig? Motorene skal i hvert fall ligge oppå/under vingene.
                          I don't think there's a punchline scheduled, is there?

                          Comment


                          • #14
                            Jeg tipper at flyet blir litt følsomt for CG, så det er kanskje best å regne litt på det. Ellers bør du også sjekke at du får nok areal på canarden.

                            rchomepage.com
                            heltpropell.com
                            Trondheim MFK

                            Comment


                            • #15
                              Da har jeg kommet enda litt lengre
                              Har satt sammen den ene vingehalvdelen og limt den på flyet. Spantene er ganske skjøre og som dere kanskje ser har den ene knukket av på toppen. Dette er fikset.
                              Attached Files
                              I don't think there's a punchline scheduled, is there?

                              Comment

                              Working...
                              X