Announcement

Collapse
No announcement yet.

sjøfly på sjøvann

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • sjøfly på sjøvann

    Jeg har tenkt å bygge om mitt Cessna 177 Cardinal til sjøfly. Jeg har ikke tilgang til ferskvann på mitt hjemsted og må fly på sjøvann. Jeg tenkte å tette alle utganger fra flykroppen med silikon, legge eletronikken i plastposer og etterbehandle med silikonspray etter flyving.

    Har noen erfaring med å fly på sjøvann??
    "KOSEKROK"
    T-Rex 450se v2 hs-65mg gy401 m/9650
    Cessna 177 Cardinal on float
    Honey Bee King 2 Belt,- til skrekk og avdvarsel for alle nybegynnere.

  • #2
    Vask flyet godt etterpå. Bør være forsiktig på saltvann

    Comment


    • #3
      sjøvann ikke moro

      Har crashet i sjø endel ganger også med li-po og børsteløst. Ved skylling med ferskvann og spraying med crc e.l. så går det utrolig bra. Nå sist så overlevde alt så nær som esc. Er ikke skremt av dette, og satser på flottører senere.

      mvh
      primera

      Comment


      • #4
        ikke krasj

        Så lenge modellen ikke velter eller at du krasjer i vannet går det bra. Pørv og pakk inn motaker og slikt i en vantett boks om mulig. Tørk av salt så fort som mulig.
        Lars Norberg

        Comment


        • #5
          Hei det går så det suser flyr mye i sjøvann, Sandebukta i vestfold fetter inn kontakt punkter inkludert mottager . Husk skylle med ferskvann når du er ferdig for dagen. Ps Flyr en del på Bergsvannet er det flere som gjør det samme ???

          Comment


          • #6
            Kan gjerne komme med et par råd selv, etter noen begynneruhell og til slutt lykkelig letting og landing på sjøvann med Sessna Cardinal til ARC modellfly.

            Først av alt pakket jeg inn mottaker og batterier i en plastboks og plasserte dette bak vinge. Dette gjorde også at flyet fikk en fin trim på sjøen.Deretter la jeg pakning rundt forbindelse mellom vinge og skrog. Skott frem til motor tettet jeg med silikonlim slik at der er kun et lite hull til pådragvire til motor.

            Jeg fant videre ut at plastplate til forstagene var for svak. Denne ble byttet ut med aluminiumsplate.

            Gummibeskyttelse ble lagt på bryter til batteri.

            Alle deler, inklusive eletriske deler blir satt inn med silikonspray før og etter flyvning.

            Jeg fant ut at roret som skulle brukes i sjøen var unødvendig og ble demontert.Ved å bruke god omdreining styrte flyet fint uten.

            Flyet skar lett ut under letting og en bør ha god plass (feilberegnet dette første gang, og gikk på grunn, med resultat noen timer liming)

            Jeg fikk andre gang flyet fint i lufta . Flyet fløy meget fint og var et syn
            Under landing, fikk jeg noe hart nedslag . I ettertid viste det seg at mutterholdere til forstagene var svake og knakk (byttet ut med aluminium) Dette gjorde at pontongene spriket og flyet tippet rundt i sjøen. Det ble liggende med motoren ned og halen opp.

            Jeg fikk flyet opp og vannet ut av motoren. Flyet var så godt som tørt inn til elektronikken. Jeg startet flyet opp igjen og fikk skiftet platen til forstag. Jeg tok deretter noen lettinger og landinger og alt fungerer meget bra.

            Min erfaring er med andre ord at dette går fint og var utrolig gøy med enkle forhåndsregler. SETT I GANG OG PRØV.......UTROLIG GØY!!!!
            "KOSEKROK"
            T-Rex 450se v2 hs-65mg gy401 m/9650
            Cessna 177 Cardinal on float
            Honey Bee King 2 Belt,- til skrekk og avdvarsel for alle nybegynnere.

            Comment


            • #7
              vil bare gi min velsignelse Jeg bruker mitt sjøfly (elektrisk børsteløst) utelukkende i saltvann. Har ikke (bank i bordet) kræsjet ennå med det, og har ikke merket noe ulumskheter bortsett fra at understellstagene har begynt å ruste, men det kan ha noe med at jeg ikke har ofret 1 sekund på vedlikehold etter endt flyvning.

              NB : Jeg har ikke gjort noe som helst for å tette igjen/pakke inn noe av elektronikken.
              David Gabrielsen,
              Zoom 400, E-Flite J3 Cub, E-Starter, Blade CX, Eagle 2, Great Lakes 40, Mini Edge 540 (R.I.P.)

              Comment


              • #8
                Hei.
                Jeg bor bare 100 meter fra sjøen - en stor og fin vik å boltre seg på. Men jeg har til dags dato ikke turd å fly på sjøvann. Det er så mange som frårår dette på det sterkeste.
                Men: Finnes det en god modell som er ordentlig tett, slik at en ikke trenger å bekymre seg for at det skal komme saltvann inn i flykroppen??

                Arnfin
                ........................................
                Fly:
                Cessna 177 Cardinal on floats (Magnum 91 4 takt)
                Seamaster (Irvine 53 2-takt)
                Wingo (Phasor 15-3)
                Soarus Sports El.glider (600 børste)
                E-Starter (Axi 2212-24)
                ThreeDee - Scorpio (Himax C2812-1200)
                C-17E Biplane (Himax C2812-1200)
                Formosa (Himax C2812-1200)
                Tiger Moth 400 (Axi 2212-20)
                Cessna Skywagon 185 elektromodell
                Heli:
                Twister Bell 47
                Raptor 50 V2 (TT 50 Pro)
                Radio:
                Graupner/Jr MX-12
                Spektrum DX7

                mail: arntum@broadpark.no

                Comment


                • #9
                  Arnfin: jeg har flydd på sjøvann med Wingo Satt litt tape rundt servoene, og tapet på nesekonen. Det funket som bare det. Overhodet ingen problemer
                  William Jul Ringkjøb
                  Bodø MFK

                  If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                  Comment

                  Working...
                  X