Announcement

Collapse
No announcement yet.

Valg av servotype og drakraft?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Valg av servotype og drakraft?

    Hva skal man velge av servoer til turbinflyet?
    Skal man velge JR-Futab-Hitec?
    Digital eller Analogt arbeidene servo?
    Skal vi velge 4,8 eller 6V?
    Flyet veier 10-11 kg med 12 kg skyv i halen som ett eksempel.
    Må det være metalldrev eller holder det med plastikkdrev?
    Hvor hurtig må servoen arbeide?
    Det finnes sikkert noen som har erfaring og meninger om dette!
    En uttalelse om valg av servo har vært fordelen med jet er liten vibrasjon i
    flyet - men jeg mener å ha hørt antydning til "flutter" og det leiter sikkert på.

  • #2
    "Litt tomt her inne"?

    Hei.
    Ser at spørsmålet ditt har stått ubesvart i en lengre tid.Ja kansje ikke så rart vis vi ser litt til andre poster og tråder som har vært her i det siste.
    Tviler på at svaret kommer ...............

    Men vis du ikke allerede har fått svaret vil jeg anbefale deg å gå til http://www.jetsofnorway.com/

    Og klikk på linken "medlemmer" der står alle oppført med E-Mail.Send en mail til en av gutta der og du vil nok få hjelp og svar.Vet at Cato er flink til å ta hånd om "nye" jet piloter.
    Lykke til.
    Vennlig hilsen
    Roy.

    2,Biler.
    1,Leilighet.
    masse øl i kjøleskapet.
    + diverse innbo.

    Comment


    • #3
      tja

      Her er det nok mange meninger og løsninger du kan velge mellom, mine ideer er:

      Skal man velge JR-Futab-Hitec?
      Svar: Samme, alle har gode servoer til alt bruk.

      Digital eller Analogt arbeidene servo?
      Svar: Ville nok gått for digital, siden den er mer presis enn analoge servoer, dette er ofte greit da turbin fly ofte har høy hastighet osv.

      Skal vi velge 4,8 eller 6V?
      Svar: Ville selv valgt 4,8 volt, det holder ofte mer en nok, går du for 6 volt får du raskere og sterkere servoer men de drar mer strøm.

      Flyet veier 10-11 kg med 12 kg skyv i halen som ett eksempel.
      Må det være metalldrev eller holder det med plastikkdrev?
      Svar: Ville gått bort i fra plastikk men feks carbonite, metall og titanium er noe som jeg ville valgt.

      Hvor hurtig må servoen arbeide?
      Svar: En servo som gjør 60 grader på 0.15 begynner og bli bra, husk at det er treghet i senderen og. Ville nok holdt meg under 0,20 sekunder.

      Det viktigste er at servoene er festet ordentlig og overføring til ror er uten slark.
      Lars Norberg

      Comment


      • #4
        Servo valg...

        Hei Pekki...

        Valg av servo kan være vanskelig..Se Servoer for Starfire - Hitec 5645 - (MFN) ModellflyNytt.no

        Som Lars N sier er d viktigste at ror og overføringer er skikkelig tight og uten slakk. På disse jet flyene blir d ganske store hastigheter og fløtter e NEI NEi...

        Eg har en Kangaroo som eg har vanlige analoge servoer på (hitec 645).
        Hastigheta på servoen har ikke så mye å si... Rorene trenger ikke røre så veldig mye på seg før at flyet har skifta retning, husk at farta ligger opp mot 300 +

        På den starfiren som er nevnt i linken over har eg brukt 5245 digigitala servoer. Fikk ikkje plass til de sevoene eg hadde først tenkt å bruke.

        Hitec sine digitale er også veldig fine å bruke siden du kan programere de med en programerer. Med den kan du sette endepunktene, nullpunkt, dødband og hastigheten på hver enkelt servo. Oppsetting av modellen blir veldig mye enklere....

        Har kjøpt inn 5985 til min nye F-15, disse kjennes veldig tighte og fine, og d er absolutt ingen slakk i gearene som på feks 5645.

        En annen ting er at du sparer ikkje noen 100 kroner på servoer når modellen koster 10-30 tusen, da kjøper du servoer som har litt ekstra kraft for å være sikker.

        Så har du Jetsofnorway.com som Roy har nevnt... synd at noen av disse ikkje er på forumet lenger... Eg har fått mye hjelp hos noen av disse gutta...
        De er skikkelig hjelpsom og slår gjerne av en lang Jet prat på telefon...

        Hvilken modell er d du skal sette disse servoene i forresten....?
        Svein Roe
        ----------------
        Skymaster F-15 - Nexus Mk II
        Boomerang Sprint - Simjet 2250
        Starfire II P-60
        C-arf Extra 2,3 - DA 50
        EF Extra 91" - DA 60
        EF Edge 48"
        Ventus 4m
        Mini Nyx

        Comment

        Working...
        X