Announcement

Collapse
No announcement yet.

Zerogravity miniRaven 49`elektro fra FX Hobby

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Zerogravity miniRaven 49`elektro fra FX Hobby

    Jeg prøver noe nytt på modellflynytt og kommer til å legge ut bilder og tekst til monteringen av Zerogravity miniRaven 49`elektromodell fra FX Hobby. Den er også spekket med AXI og servoer fra FX Hobby.

    Full review med bilder i vanlig stil vil også være tilgjengelig når modellen er ferdig testflydd og bilder er redigert osv.
    Bildene i denne tråden vil være mer eller mindre i råformat uten redigering, bare endret litt i størrelse og evt levels.
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

  • #2
    Esken kom når varmebølgen her i sør kom, men den var raskt på bordet og etter ganske få timer var den kommet langt på vei.

    Her er settet først fra esken og deretter pakket ut på byggebordet.
    Attached Files
    Last edited by affa; 09-06-07, 18:51.
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #3
      Bruekerveiledningen er enkel og oversiktlig. Ser ut som den er skrevet ut med fargelaser, men bildene er bra, enkelt å lese og montere seg gjennom hele og sannsynligvis ett godt forslag til oppsett på siste side. Bildene er detaljerte nok til å lett se hva som skal gjøres i monteringen.
      Attached Files
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #4
        Dette var en kjempeflott modell!

        Har du litt info om hvilke servoer, motor og batteri som benyttes? Ser ut som den trenger ca. samme oppsett som en Katana Mini og sånne typer 10 størrelse fly...

        Comment


        • #5
          Modellen vil komme i en kombinasjon med Axi 2820/14 og APZ 14x7E.
          2820/14 modellen er en egenproduserty motor som kun kommer med Zerogravity modeller. Denne var ikke tilgjenegelig ennå og jeg bruker da en AXi 2820/12.

          Modellen vil ha følgende utstyr:
          AXi 2820/12
          50A kontroller
          APC 10x6E - 13x6,5E skal testes og måles på bakken og i lufta (micrologger)
          Batterier fra 3S1700 - 3S2500 mah pakker
          4 stk FX mini servo SG-90 1,2kg servoer, vekt 10 gram
          Spektrum 2,4 GHz mottaker
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #6
            Føgende spesifikasjoner kommer fra produsent:
            Vingespenn: 125 cm
            Lengde: 120 cm
            Vingeareal: 29,67 dm2, 465 sq.in
            Vekt: 1,25 kg med 3S2200 LiPO
            Radio: minimum 4 kanaler og 4 servoer
            Motor: AXi 2820/14 og APC 14x7E
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #7
              Noen peiling hva dette vil trekke i maks strøm siden man kan bruke så små pakker som 1700-1800 mAh på 3S?

              Comment


              • #8
                Betrekningen så bra ut, pent gjort og ingen skrukker.
                Fargeskjemaet har fasinert meg helt siden jeg hadde min første 90.size på tidlig 90-tall.

                Brukerveiledningen starter med å vise hvordan man skal ta av canopy uten å ødelegge den da magnetene som er innlimte er kraftige og holder den godt på plass.

                Deretter er det frem med begge vingene og lime inn CA hengslene. Åpninger er ferdige både på rorene og vingene. Jeg stakk de inn i balanserorene og dobbelsjekket at de var greie å få inn i vingen. Jeg var fremme med kutteren ett par steder for å få de lett inn.

                Deretter limte jeg hengslene fast halveis inne i balanserorene og ventet til de var tørket før jeg tredde roret på plass i vingen og limte de fast der også. Pass på at du får gode utslag og at roret ikke går borti vingen.

                Etter at det hadde tørket litt limte jeg på plass karbonfiberhornet som fulgte med. En tynn filmstripe må fjernes, roret pusses lett og limes på plass med medium CA. Deretter var det bare å tre på linken og sette den justerbare linken fast i servohornet.
                Attached Files
                ____________________________
                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                Comment


                • #9
                  Nei, jeg er faktisk ikke sikker. Derfor tenkte jeg å begynne med 11x5,5 propell og 3S2500 pakkene og måle litt. Og jeg tror at denne modellen kommer til å håpass mye power at man sjelden eller aldri kommer til å bruke bånn gass.

                  En kjapp beregning i Motocalc gir meg 32A trekk med 12x6 og 3S2500 pakke
                  Last edited by affa; 09-06-07, 19:50.
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment


                  • #10
                    Neste steg er høyderor og stab. Betrekningen på senterdelen av staben er allerede fjernet så alt er klart tl å monteres og limes.

                    For å gjøre det enklest mulig stikker du inn metallinken som forbinder høyre og venstre høyderor og stikker deretter inn staben. Staben skal ikke limes før begge høyderor er limt fast. Før jeg stakk inn staben limte jeg CA hengsler fast i høyderorene. Metallinken stikkes på plass og det ene roret limes fast i staben. Deretter dytter du staben lengst mot der du ikke har limt og trer på den andre delen og limer den fast.

                    Da er det på tide å sjekke vinkler eller avstander fra senter i front av flyet til hver side av staben. Mål nøyaktig og lim fast staben med tynn CA.

                    Linkingen foregårr eksakt som på balanserorene. Husk å sette på skjøtekabel før du skrur fast servoen bak i halen.
                    Attached Files
                    Last edited by affa; 12-06-07, 21:00.
                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment


                    • #11
                      Sideror, finne og halehjul

                      Dette går som hakka møkk, først limes CA hengslene i sideroret.
                      Så kutter jeg vekk filmen til karbonhornet som skal tres gjennom sideroret. Dette rubbes med sandpapir som tidligere og limes på plass med medium CA.

                      Deretter må du bøye halehjulsfestet slik at den ene delen står rett inn i sideroret som vist på bildet under. Skjær vekk litt av sideroret nederste del slik at halejulsstangen ikke presser sideroret ut og ødelegger henslelinjen. Jeg forboret med 2 mm bor, herdet hullet med Ca og limte deretter fast sideroret i finnen. Da kan du lime fast hele finnen/sideror fast i kroppen. Jeg brukte medium CA som jeg tok i det innvendige sporet i kroppen. Da man presser finnen på plass må du passe på å få inn den 3. CA hengslen i bunn nede på kroppen. Denne limer du etterpå med tynn CA som vanlig.

                      Når dette er på plass så må festet til halehjulet skrues fast i kroppen. Det følger med 2 små treskruer til dette. Skru på plass, ut igjen og forsterk med tynn CA, la det tørke og på plass igjen.

                      Så trekker du pull-pull wiren gjennom de feridge hullene i kroppen og frem til servoen som skrues fast. EZ-connectorer følger med så de kan settes ned i servohornet. Wiren bak klemmes på plass som vist på bilde med medfølgende ktynne kobberrør.

                      Foran er det samme prosess, men der er det noen metallinker med som gjør at du kan justere lengden på wirene. Pass på at roret og servohornet står i senter slik at det blir like lengder på hver side.

                      Voila, ferdig hale !
                      Attached Files
                      ____________________________
                      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                      Comment


                      • #12
                        Kjøpte en sånn idag, regner med å ha den til helgen. Har en PJS 1500 3D, som kan trekke saken gjennom lufta, tror den skal være rå nok. Har bestilt både 3 og 4 celler Lipo til motoren, og en 50 A ESC. I tillegg går jeg for digitale microservoer fra United Hobbies, de virker å være bra, og prisen var heller ikke værst. Så da er det bare å vente på postmannen.
                        Knut Erik
                        But it flies, so who cares??
                        www.torqueroller.com
                        Steikje galen
                        www.skalamodellflyklubb.no
                        www.teamflyingcircus.com

                        Comment


                        • #13
                          Heisann,

                          Godt å høre flere som skal teste denne. Har kjøpt noen servoer fra United Hobbies tidligere og noen av de har vært av elendig kvalitet selv med høy ranking på hjemmesiden. De har vært svakere enn jeg trodde og sentreringen har vært dårlig. Har ett par jeg skal teste etterhvert så det kan hende de er bedre?

                          Du får hive ut bilder og info underveis
                          ____________________________
                          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                          Comment


                          • #14
                            Hei Alf og dere andre Raven fans....meg inkludert..

                            Tenkte bare slenge ut et bilde som ble tatt på Maarud for et par dager siden..
                            Bildet er av Rolf Meums sine flotte "babys"...Begge flyr meget bra..


                            God tråd Alf og gleder meg til de kommer med Yak'n..
                            Attached Files
                            - Håvard Glad Andreassen
                            - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Eagle
                              I tillegg går jeg for digitale microservoer fra United Hobbies, de virker å være bra, og prisen var heller ikke værst. Så da er det bare å vente på postmannen.
                              Corona? I såfall bør du ha en plan B klar. Alle fem jeg kjøpte var ubrukelige...
                              Blir ikke servoer på 1,2-1,5 Kg/cm litt små til denne modellen?
                              Fred Larssen

                              Comment

                              Working...
                              X