Announcement

Collapse
No announcement yet.

Posten "imponerer" igjen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Posten "imponerer" igjen

    I går var jeg i postbanken for å sette inn penger for en motor jeg har kjøpt på rcmarked. Saken var nemlig den at jeg skulle sette pengene rett inn på konto til selgeren så hele greia gikk litt kjappere.

    Men, det skulle vise seg å bli lettere sagt enn gjort.

    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Postdama: Hei. Hva kan jeg hjelpe deg med.

    meg: Hei: Jeg skulle gjerne ha satt inn noen penger på en konto jeg.

    Postdama: OK. Hva er kontonummeret?

    meg: Jeg har det her. Et lite øyeblikk. (fikler rundt i mobilen for å finne igjen kontonummeret jeg hadde lagret der)

    Postdama: Jeg trenger kontonummeret.

    meg: Et øyeblikk. Jeg har har det på mobilen min en plass. (fikler videre)

    Postdama: Kanskje jeg kan få se bankkortet. Hvilken sum er det snakk om da?

    meg: Jeg har ikke bankkort. Det er ikke min konto. Jeg skal sette inn penger som betaling for en vare jeg har kjøpt brukt. Summen er 450 kr.

    Postdama: Ja men,,,, om det ikke er din konto så kan du ikke sette inn penger direkte. Da må du bruke giro for å overfør pengene. Da kommer det et gebyr i tillegg.

    meg: Hæ? Kødder du? Kan jeg ikke sette inn penger på en annen manns konto over disk? (Ganske paff)

    Postdama: Om jeg kødder?...... Næ-æi, jeg gjør ikke det.

    meg: Hvorfor kan jeg ikke det da?

    Postdama: Det må du ikke spørre meg om. Det er ikke jeg som har funnet på dette for å si det sånn.

    meg: Skjønner, men hadde vært morsomt å vite hvorfor da.

    Postdama: Det vet jeg ikke. Hvilken bank bruker du da?

    meg: Brukte postbanken før, men byttet til Fokus og Skandiabanken fordi jeg ikke var fornøyd med Postbanken.

    Postdama: Det skjønner jeg, men om du registrerer betalingen i skandiabankens nettbank før 12 i dag så kommer pengene inn på mottagers konto idag.

    meg: Hmm. Nå dro jeg hit for å ordne dette kjapt og greit i dag da. Om jeg visste dette kunne jeg brukt nettbank i går kveld, nå har jeg ikke tilgang til PC på en stund desverre.

    Postdama: Som sagt kan du bruke giro, men da kommer det gebyr på toppen selvsagt.

    meg: Nei takk. Jeg bruker nettbank jeg.

    Postdama: Ok. Gjør som du vil.

    meg: Bare en ting til. Det hadde vært fint om du nevnte til sjefen din at dette ikke er hva kundene deres ønsker seg.

    Postdama: (irritert nå). SJEFEN MIN? Sjefen min sitter jo rett her inne han. Hva tror du han kan gjøre med dette da? Om du ikke liker servicen så kan du vel ringe til kundeservice selv.

    meg: Ok. Takk for hjelpen.

    ----------------------------------------------------------------------------

    Så da så. Men seriøst. Er dette virkelig riktig? Kan jeg ikke sette inn penger på en konto i postbanken over disk?
    Noen som vet hvorfor det er slik?

    Dama hadde i alle fall rett. Jeg fikk registrert det før 12 på Skandiabanken og da ble pengene trekt fra min konto samme dag. Greit å vite til siden det da
    Mvh
    Torbjørn Gustafson
    www.trmfk.no



    Will fly for food

  • #2
    Jeg kjenner ikke fullstendig bakgrunnnen til denne loven, men det er riktig som du ble fortalt. Slik har det vært en god stund, iallefall 10 år.

    Jeg antar at det har noe med kontroll over hvor og hvem pengene kommer fra. Mulige årsaker; hvitvasking, beskatting, registrering i ymse systemer (BBS?). I tillegg vil jo banken få betalt ved bruk av Giro, mens innskudd på egen konto foreløpig er gratis.
    heltpropell.com
    Trondheim MFK

    Comment


    • #3
      Har vert slik i mange mange år.. du kan ikke sette inn penger på en annens bank konto over disk. Dersom du gjør det, og damen i skranken sier helt ok det - så er det bare hun som fyller ut en giro og sender den til BBS.

      Slik har det vert så lenge jeg kan huske.

      Raskeste måten å overføre penger på er nettbank, enkelt og greit.
      Anders Hauge

      www.hang.no - Norges nye HANG-side!

      www.JetsOfBergen.no
      rc.andersh.com

      Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
      Byggeblog FPV SailCam Easyglider
      Byggeblog for Eurosporten
      Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

      There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

      Comment


      • #4
        Hmmm. Skjønner.

        Har satt inn penger på konto til en kompis flere ganger i løpet av de siste årene, men da er det nok som du sier Anders. At dama fikser dette med BBS uten å mase med det til meg
        Mvh
        Torbjørn Gustafson
        www.trmfk.no



        Will fly for food

        Comment


        • #5
          Det stemmer at de ikke har lov til å gjøre dette, men det kan godt hende de har gjort det for deg likevel. Jeg har opplevd at de sier at de ikke har lov, men gjør det likevel fordi beløpet er så lite e.l.
          John Kenneth Ellingsen
          Haugaland Modellklubb

          SD/TT Extra 260 30% - RFM Surprise XII - PA Katana MD - Phoenix Spitfire 40
          Top Flite Cessna 182 ARF Gold - masse EDF +++

          Comment


          • #6
            Lover og regler

            Dette er en helt grei sak, og har ingenting å gjøre med om Posten er slik eller slik. De må som alle andre som handterer pengetransaksjoner her i landet følge loven.
            En bankkonto er en personlig avtale hvor ingen andre enn deg selv kan sette inn penger, uten lovlig bilag (giro, nettgiro osv).
            At man i sin lokale bank kan sette penger rett på konto til familie og venner i samme bank, er kun velvillighet fra bankens side, og en omgåelse av loven. Men siden de kjenner både den som betaler og den som mottar pengene, så vet de også om det er noe ulovlig på gang eller ikke.
            Så enkelt er det bare. Alle pengetransaksjoner skal følges av et senere sporbart bilag.

            olle

            Comment


            • #7
              Originally posted by olle
              Dette er en helt grei sak, og har ingenting å gjøre med om Posten er slik eller slik. De må som alle andre som handterer pengetransaksjoner her i landet følge loven.
              En bankkonto er en personlig avtale hvor ingen andre enn deg selv kan sette inn penger, uten lovlig bilag (giro, nettgiro osv).
              At man i sin lokale bank kan sette penger rett på konto til familie og venner i samme bank, er kun velvillighet fra bankens side, og en omgåelse av loven. Men siden de kjenner både den som betaler og den som mottar pengene, så vet de også om det er noe ulovlig på gang eller ikke.
              Så enkelt er det bare. Alle pengetransaksjoner skal følges av et senere sporbart bilag.

              olle
              I de fleste nettbanker er det jo like enkelt å betale inn til andres konto i en annen bank, eller i utlandet for den saks skyld, som det er å overføre til bekjente i egen bank.
              Mvh
              Espen
              -----
              E-starter:
              Byggetråd

              Comment


              • #8
                Originally posted by Pjukern
                I de fleste nettbanker er det jo like enkelt å betale inn til andres konto i en annen bank, eller i utlandet for den saks skyld, som det er å overføre til bekjente i egen bank.
                Jo, men der er du allerede identifisert ved pålogning i egen nettbank.
                ----------------
                Haldor
                ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

                Comment


                • #9
                  Lover og regler

                  Nettopp "Pjukern". Som "Haldor" sier.
                  Betaler du på nettbank, må du først indentifisere deg med navn og div passord før du får betale. Deretter legger betalingen igjen en "haug" med elektroniske spor hvor den kommer fra og hvor den havner hen. Spor som senere kan sjekkes av rette autoritet.
                  Samme gjelder div betalingskort. Sjekk er kun delvis sporbar. Derfor jobbes det med å få de fjernet.
                  Betaler du over skranke (som eks Posten), uten bilag (giro), så er alle spor av deg forsvunnet i det du går ut av lokalet Dette kan du kun gjøre til egen konto, da systemet sier at KUN du kan betale inn og ta ut (da må du signere) av din kto uten giro. Da vet systemet automatisk at det er du som har gjordt dette.
                  Det er kun kontanter som er lov å bruke uten sporbarhet (inn til videre). Noe det faktisk jobbes med å få slutt på, hvis summen som betales er over en viss størrelse. Da vil ikke kontanter bli godtatt som betaling.

                  olle

                  Comment


                  • #10
                    Jepp. Dette er jo logisk helt ut til fingerspissene. Selvfølgelig bør det være sånn, men det praktiseres tydeligvis litt forskjellig fra plass til plass.

                    Bare litt morsomt at det tok 10 år før jeg fikk det med meg. Begynner visst å bli gammel og inngrodd i gamle tankesett
                    Mvh
                    Torbjørn Gustafson
                    www.trmfk.no



                    Will fly for food

                    Comment


                    • #11
                      pga dårlig økonomi en periode så har vi fått mye støtte fra mine svigerforeldre. og det var ikke før i 2006 en gang at de ikke fikk satt inn penger direkte på min postbankkonto. og de fikk da beskjed om at det var nye regler pga hvitvasking av penger. Har alltid fått gjordt det før 2006.
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment

                      Working...
                      X