Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oppsett butterfly på seilfly, MPX Cularis

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Oppsett butterfly på seilfly, MPX Cularis

    Ferien er er ikke alt for langt unna og jeg prøver å få gjort ferdig en Cularis til den tid. Seilfly har jeg ingen erfaring med og håper noen kan hjelpe meg på vei, i.o.m. jeg ikke har så veldig mye tid til å "knote" å drive research på egenhånd akkurat nå. Har en Futaba 9C.
    Cularis'en har flaps, aileron og motor.
    • Noen som kan med stikkord angi hvordan jeg setter opp butterfly?

    • Har forstått at butterfly fungerer på venstrestikke, ned = full butterfly. Men
      hvordan vil dette fungere i sammen med motor og gass? Egen bryter når motor skal brukes?

    • Andre ting/tips jeg bør huske på?


    Stein

  • #2
    Er ikke Futababruker så kan ikke hjelpe deg med det, men et par punkter likevel.

    - Flaps må minst 70 grader ned for at butterflyoppsettet skal bli effektivt nok. Mindre enn det får du uforholdsmessig mye løft og lite bremsing. (ref. Thorbjørn hos Thorbjørn & Kåre). Får du til 90 grader så er det det knall.

    - du kan også programmere bytterfly på en egen bryter for å holde throttlestikka fri, men da får du kun av og på. (i alle fall kan jeg det på min radio, JR x-3810, så da regner jeg med du kan det på din også).

    - husk å slå få av butterflyen din like før landing. Hvis ikke kommer du til å spise mange drevsett på flapsservoene dine.
    Mvh
    Torbjørn Gustafson
    www.trmfk.no



    Will fly for food

    Comment


    • #3
      jeg ville ha satt det opp slik at jeg hadde butterfly på venstrestikka. throttle ville jeg ha lagt på et potmeter, eller en bryter på radioen. erfaringsmessig så har jeg funnet ut at på elektroseilere så bruker jeg enten full gass, eller ikke noe gass...

      Du kan tenke litt slik når du setter opp butterfly;
      det er flapsen som bremser, mens ballanserorene styrer gjennomsyngingen. mye ballanseror opp er lik høy gjennomsynging.
      dette må tas med en klype salt, og avhenger litt av modellen.

      altså: jeg ville satt så mye flaps jeg overhode kunne få (ikke over 90 grader). ballanserorene trenger ikke å gå så mye opp, kanskje 1-2cm hvis du får mellom 60-90 grader flaps.
      får du under ca. 60 grader flaps, må du nok kompensere med litt mer ballanseror opp.

      litt av grunnen til at du ikke skal ha så mye ballanseror opp er at man ønsker å ha godt med utslag på ballanserorene selv med full butterfly...
      En ting jeg vil anbefale er at du lmixer fullspann-ballanseror. På 9C`en så heter vel miksen noe sånn som "Aileron to Flap".
      Jørgen Wake Stensen
      Bodø MFK
      Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

      Comment


      • #4
        Hei Stein!

        Jeg styrer butterfly på venstre stikka og har throttle på et potmeter slik som jørgen123 beskriver. Har vurdert å kutte ut potmeteret og kun ha av/på for throttle. Ytterst sjeldent at jeg ønsker å justere motorpådraget.

        Selv synes jeg at bremsen ved bruk av butterfly er så god at jeg ikke setter balanserorene så mye opp siden jeg da mister endel av manøvreringsegenskapene. Flapsen kjører jeg ned 70-80 grader.

        Hilsen Pål

        Comment


        • #5
          Takk for svar folkens, (Hei Pål)

          Jeg fant denne på rcgroups. Den er riktignok for en V-tail, men prinsippet bør vel kunne følges? Throttle er lagt til slider på venstre side. Andre bruker visnok bryter som dere nevner, andre potmeter og noen sier de bruker vippebryter på høyre side for gasspådrag.(Høres litt tungvint ut å måtte holde oppe bryteren. Over tid iallefall)

          On the receiver:
          Ch1 is the left aileron.
          Ch2 is left Vtail.
          Ch3 is throttle.
          Ch4 is right Vtail.
          Ch5 is left flap.
          Ch6 is right flap.
          Ch7 is right aileron.

          Now depending on how you mount the servos, the reverse for each channel could be different. I had to reverse Channels 1, 3, and 7 to make everything work.

          I set the transmitter up by giving a name to the settings, I chose Renny GL2, and using GLID2FL-C mode. This is all in the parameter window. Make sure AIL2 is set on CH7.
          Next, in the AUX-CH window, I set each channel - there are many combos you can use, but this has worked well so far.
          CH5 Vr-B
          CH6 Vr-A
          CH7 Vr-C
          CH8 and 9 don't reall matter anyway, set them to a switch that won't be used.

          Now on to the advanced menu. Here is where all the mixes are set.
          First, I set the Vtails.
          Make the mix active. Then set each rate so that the tails move correctly, and with the amount of throw you want.
          I used:
          ELEV1 -65%
          ELEV2 +65%
          RUDD1 +60%
          RUDD2 +60%

          The next step is the key to how each mix and the throttle are set.
          Go to SW/MODE.
          I set each parameter as follows:

          ARBK-FUNC> Vr-D
          OFS1/2-SW> C
          OFS3SW> F
          TRIM> NORM
          B.FLY SW> A
          TRIM> NORM

          This setup will put the throttle on the left slider and the butterfly function on the left stick. When switch A is up, butterfly mix is off, and the left stick is for rudder only. When the switch is down, the mix is active and butterfly will be proportional to the left stick.
          I suppose one could put the throttle on the right slider, or any of the three knobs, but this is what I used.

          In the butterfly menu:
          MIX- ON

          RATE -
          AIL1 - +30%
          FLAP - +100%
          AIL2 - +30%

          PRESET - 15%

          I had to mix the flap channels to get the proper movement as well.
          Use one of the Prog. mixes:
          PROG.MIX1
          MIX - ON
          MAS>5: FLP2
          SLV>6: FLP1
          LINK> ON
          SW> G
          POSI> NULL

          FLP>2 - FLP>1
          RATE - L +50%, H +50%
          OFFSET 0%

          Check that the FLAP TRIM is set to ON, +50% works well here also.

          I set the B.FLY>ELEV mix to give progressively more elevator for the amount of butterfly. In the menu:

          P-mid RATE> +20%
          POSI> 55%
          P-end RATE> +25%
          POSI> 95%
          DELAY> 10%

          If aileron to rudder mixing is desired, now is the time to program that in. Use any available Prog. mix to get a coordinated amount of rudder with the ailerons.

          Camber can be set to a knob at this time. I have not had occasion to use camber yet, as there are enough things to keep me busy when the Renny is flying as it is. It is not a hard mix to set, I just haven't used it in flight yet.

          Trims, dual rates, endpoints, and exponential are all up to personal taste.
          Don't forget to go into the SERVO menu to see how each mix affects the inputs from the radio. This was VERY helpful when I did not have the plane close by, and when I did not want to be transmitting.


          Stein

          Comment


          • #6
            Ut i fra det jeg kan se så stemmer dette bra. Kjenner ikke navnene på menyene i 9C'en da jeg har JR. Dette var som sagt med V-hale, men det er ikke noe problem. Du setter bare høyderor i kanal to og sideroret i kanal 4

            Etterhvert vil jeg også vurdere å sette opp "Flight Modes". Vet ikke hvordan det settes opp på 9C'en men det er en enkel sak på 9XII. Du er kanskje vant med flight modes fra motorfly? På seilfly er disse modene noe helt annet en bare dual rate og expo. På seilfly brukes flight mode til å justere og endre profilet på vingen ved å sette litt flap eller spoiler på hele vingen, også kalt "chamber change" Som regel har man bruk for tre faser. Flat vinge (cruise), flap og bal. ror et par mm ned (termikk) og flap og bal. ror 1-3 mm opp (speed). Noen legger også inn flere faser som launch, landing osv. Hvor mange du vil ha må du se på selv. jeg liker å ha det enkelt Vet ikke hva slags profil som er brukt på Cularis så det er vanskelig å si hvordan den reagerer på endringer i profilet. Her er det bare å prøve seg fram, og finne de settingene som passer best.

            De forskjellige fasene brukes til forskjellige forhold. Etter motoren er kuttet setter men gjerne på termikk fase for at modellen skal roes ned og fly saktere. Dette gjør det enklere å skru seg opp i en termikkboble, og det er også lettere å se når man flyr inn i en boble.

            Finner man et område med synkluft kan man sette på speed fase. Modellen vil fly fortere og penetrere vind bedre. Dette gjør at modellen kommer fort ut av synkende luft. Speedfasen brukes også hvis man skal fly et lengre stykke i motvind.

            Personlig bruker flyr jeg sjelden med flat vinge. Enten ligger man å sirkler termikk eller så plystrer man forbi i lowpass med speed setting Når modellen kastes har jeg alltid flat vinge.

            En siste ting. Det er stor forskjell på modellens hastighet i de forskjellige fasene, og modellen oppfører seg forskjellig så jeg anbefaler deg å sette opp flight modes
            William Jul Ringkjøb
            Bodø MFK

            If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

            Comment

            Working...
            X