Announcement

Collapse
No announcement yet.

PA Katana MD byggetråd, full pakke fra FX Hobby!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • PA Katana MD byggetråd, full pakke fra FX Hobby!

    En liten perle er ankommet. Som jeg skrev under byggetråden på Zerogravity miniRaven så er kvaliteten på alle nye elktrosett stort sett bra og det blir bare bedre og bedre.

    Inntil videre og kun etter en liten kikk så tror jeg at jeg har ryggen fri når jeg sier at dette er det råeste og beste jeg har sett foreløpig!

    Modellen er bygd meget lett og med masser av karbon for forsterking og for å få ned vekten.

    Vingespenn : 117 cm
    Lengde : 114 cm
    Vingeareal på 500 sq.in
    Flyvekt: 965 gram !!!!!!!!!!!!!!

    Alle delene av flyet veier 592 gram og det lover en rå lav vingebelastning.


    Hvem skal ha ?
    Attached Files
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

  • #2
    Modellen jeg fikk kom i første omgang med Thrust 30 motoren fra PA. Den veier 112 gram eller 104 gram uten koblinger og skal yte mer enn nok til vill 3D. Dette er rundt 40 gram mindre enn hva andre fabrikanter tilbyr og anbefaler og det er selvfølgelig med på å holde den totale vekten og vingebelastningen nede.

    APC 12x6E anbefales og jeg har tenkt til å prøve den med 11x5,5 og opptil 13x6,5 i mine målinger.

    • Aksel diameter: 5mm
    • KV rating: 905kv
    • ESC 35A

    Her er det Pa selv sier om motoren;
    High Performance Brushless Out-Runners with RotorKool™ Technology

    The development of our new PA Thrust™ motors has followed our traditional design philosophy employed in our aircrafts; which is doing things better. Thrust™ motor is one of the coolest running high performance, high-torque and high efficiency brushless motor ever produced to date. The design incorporates our latest innovation, RotorKool™ which keeps the stator core material, the low resistance windings, highly permeable stator plates, high quality NMB Japan triple bearings and powerful neodymium magnets at optimum operating temperatures regardless of duration or the number of consecutive flights made*.

    *provided sufficient airflow is permitted.

    A little background
    For a number of years, modelers have accepted the notion that in order to attain top notch performance, one has to run outrunner motors to the extreme limit with the risk of overheating. In fact, heat has become inevitable part of contemporary high performance Brushless Motors and nothing much could be done about it.

    However heat is one of the main contributors to premature magnet deterioration and bearing failures leading to permanent performance degradation over time or even dangerous and catastrophic destruction due to thrown magnets.

    In order to avoid unwanted heat damaging the motor, some modelers have resorted to over sizing their motors. This in turn increases the all up weight and thereby affecting wing loading and flight performance. There seems to be a no win situation and the only way to enjoy this wonderful hobby is to accept the seemingly hopeless compromise.

    Motor power has always been quoted in Watts, but heat is Watts too. So, the real question is “Are all the quoted Watts being used to drive the motor, or is there a significant amount of Watts wasted in heat? To answer that just touch your motor immediately after flight and if it is hot enough to burn your finger, THAT is where the Watts went as opposed to driving your airplane.

    We at PA understood that without effectively eliminating heat, all the good motor attributes already available in our motors and as well as others, contributes very little to the motor’s overall performance in service because heat building up under load means loss of efficiency, and eventually leads to detrimental effects in the electro-magnetic properties of the motor. These effects cause significant deterioration of power, thrust and eventually flight times.

    We set a target to make a high performance, extreme thrust motor, which is light, runs cool and efficient for maximum flight time, is made of highest grade materials and features precision engineering and machining.

    This led to rethinking the design of current brushless outrunners, their strengths and limitations and thus led to the development of a completely new line of PA Thrust™ motors;

    About the design
    Some of the common brushless outrunner manufacturers have gone as far as incorporating high temperature magnets and exotic adhesives to circumvent the effects of the heat problem. There are myriad of crude and inefficient cooling techniques ranging from a multitude of holes, to fins, to bolt-on fans and impellers.
    Unlike those, the new PA Thrust™ cooling design took a complete departure in the current thinking by engineering a High Velocity Force Cool Ventilation (HVFCV) into the rotor end bell as well as taking full advantage of thermodynamic properties of the stock material itself. HVFCV is achieved through a set of solid metal turbine impeller blades painstakingly CNC milled as an integral part of the rotor end bell assembly, which not only provides the positive force cool ventilation by drawing fresh cool air through the stator and magnets, but also doubles up as a heat pump to first draw excess heat from the rotor assembly itself and then act as a heat exchanger by expelling it through the air stream contacting the solid metal turbine blades as it spins at high velocity. Micro ridges, intentionally CNC cut into the rotor, further multiples the end bell’s surface area and serve as radiators to further boost thermal dissipation achieving unparallel cooling.

    There is more to the “Cool” look of the CNC exterior casing than meets the eye, and looks can be deceiving. Under the hood, is where serious engineering comes into play. With only the highest quality materials and components used in the manufacture, the new PA Thrust™ motors are manufactured with the tightest tolerance making it possible to maintain the smallest air gap between the stator and shaped neodymium magnets, significantly boosting torque and Thrust™. This allows the motor to swing props of at least one size larger than any contemporary motors in its class and keeping cool in the process.
    Attached Files
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #3
      Historikk for de litt mer spesielt interesserte....

      Katana T30 er bygd som en-seters oppvisning og avansert aerobatic flymaskin av Pietro Terzi LTD i Milano. Den er helbygd i metall med kompositt understell, motorisert med en Lycoming IO-72o og 4 bladers constant speed trepropeller. Kroppen er utsatt for +/- 12G med en rollrate på 400 grader/sekund.

      Flyet har en karakteristisk vinge med store fairings som forbedrer interferens av aerodynamikk mellom kropp og vinge. Dette gjør flyet stabilt i høye angrepsvinkler.


      Noen tall fra fullsizeversjonen:
      Motor: Lycoming IO-720 og 4 bladers konstant hastighets trepropeller
      Tomvekt: 720 kg
      Maxvekt aerobatic: 880 kg
      Max manøvreringshastighet: 360 km/t
      Maximum hastighet: 505 km/t
      Max klatrehastighet: 3150 fot/min
      Rollrate: 400°/sekund
      Stallhastighet: 98 km/t
      Attached Files
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #4
        Jeg tør ikke helt si hvordan kvaliteten er ennå da jeg hadde ca 15 minutter fra jeg hentet esken på posten til jeg måtte vrenge på meg uniform og løpe på jobb

        Men det så ihvertfall bra ut, studerte limfuger, løsninger og betrekning samt feste av cowling og canopy og det ser helt strøkent ut.

        Kommer hjem mandag ettermiddag så da er det full innsats for å få den ferdig.
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #5
          Denne ser meget spennende ut!
          Må si at vekt imponerer, blir sikker en råtass.
          Kom snart med mer info!

          Peppe
          Peter Rahm
          Siggerud
          Cirrus RCFK

          Comment


          • #6
            Ingen bygging før mandag, men litt flere bilder av delene kommer idag.

            Hjulkåpene og understellet er i samme stil som miniRaven og er det enkleste og beste jeg har sett hittil.

            Ellers så er det mye karbon innvendig.

            Man kan jo også kjøpe opsjoner med mere karbon, ser lekkert og rått ut, men er usikker på om det sparer det helt store i vekt. Må kanskje kjøpe ett par hjulkåper, det ser unektelig bra ut.....
            Attached Files
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #7
              Her er forresten PA sin hjemmeside på flyet. Sjekk ut videoene, mannen er kapabel og det ser det ut som modellen er også.

              Page not found – Precision Aerobatics
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment


              • #8
                Hvorfor finner jeg ikke denne på www.fxhobby.no ?
                Finner kun mini'en her. Er den ikke released enda?

                Peppe
                Peter Rahm
                Siggerud
                Cirrus RCFK

                Comment


                • #9
                  antar han ikke har rukket å få oppdatert den ennå, men den har akkurat kommet i hus og det vil komme oppdaterte priser på både kit og combo pakker.
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment


                  • #10
                    Litt flere bilder etter utpakkingen.

                    Utslagene bør holde og vingene kommer ferdig slik !
                    Attached Files
                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment


                    • #11
                      Og de siste før monteringen starter.................
                      Attached Files
                      ____________________________
                      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                      Comment


                      • #12
                        Ser virkelig flott ut!
                        Gleder meg til flere byggebilder.
                        Atle Mo, Oslo

                        Comment


                        • #13
                          Ja, er i Trondheim på jobb i helgen og skulle sette meg ned og legge inn litt flere bilder, men har klart å slette mappa på pc`n.... Genialt.

                          Esken med alt utstyr er kommet og det så bra ut, lett ESC med ferdig loddede kontakter. Lett 3S2200 20-30C batteri (174 g) og metall gear servoer på alle ror.

                          Og bildene får komme når jeg er hjemme i morgen ettermiddag.....
                          ____________________________
                          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                          Comment


                          • #14
                            Røverkjøp!

                            Jeg har akkurat bestilt meg denne selv, og det må jo være tidenes røverkjøp i norske butikker!

                            3100 for fly, motor, regulator, batteri, servoer, propell, propelladapter. Pakkene som andre forhandlere tilbyr til rundt 3000 kroner for fly i samme størrelse inneholder som regel kun fly, motor og regulator.

                            I tillegg er det verdt å nevne at pakken koster det samme fra FX hobby inkludert norsk mva, som den koster fra PA sin egen nettside uten mva.

                            Har du noe mer å melde affa? Fått flydd saken enda?
                            Audun

                            Comment


                            • #15
                              Har ikke kommet noe lenger enn å samle alt utstyr, ta endel flere bilder da resten av tiden har gått med til testflygninger/fotosessions av Raven samt å gjøre ferdig reviewet, sjekk Zerogravity miniRaven 49`elektro fra FX Hobby - (MFN) ModellflyNytt.no

                              Pakkeprisen du har betalt er helt klart superbillig.

                              Her er utstyrspakka jeg har mottatt til testmodellen !
                              Bra utstyr med Thrust 30 motoren, mottaker, metallservoer, lett og bra LiPO batteri og kontroller med ferdige kontakter tilpasset motoren.
                              Attached Files
                              ____________________________
                              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                              Comment

                              Working...
                              X