Announcement

Collapse
No announcement yet.

SebArt Sukhoi S29 30E

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SebArt Sukhoi S29 30E

    Buona sera!

    Parla italiano? No?
    Non ti preoccupare... Mi parli Norvegio!!

    Etter LANG tids venting har pakkene fra Italia endelig ankommet..
    Det ble bestillt en SebArt KatanaS 30E samt en Sukhoi S29 30E.

    Først ut er Sukhoien, da jeg synes det er et råcoolt fly og Katana'en er et tenkt vinterprosjekt.

    Kommer til å legge ut bilder av flyet under monteringsprosessen (Merk.. Det MONTERES.. Det er ingen i Norge som bygger ARF.. Det er det nesten kun kinesiske småjenter som gjør...!)

    Valget falt på SebArt-modellene av flere grunner... For det første så er Sebastiano Silvestri en av mine favorittpiloter, han snakker artig engelsk(!), fargeskjemaene på modellene er råbra, modellene har fått skryt fra ganske mange hold, samt at jeg har hatt Funtana'er fra Silvestri tidligere og angret dypt på at jeg kvittet meg med de.

    En annen og veldig viktig faktor er at for meg så har tid blitt en verdifull ressurs, jeg har hverken tid eller ork til å stå på stripa og fikle og k#€de med griseri og ting som stopper når det finner det for godt selv..
    Jeg liker å omgås livsfarlige og uberegnelige Weapons of Mass Destruction og derfor er LiPO et dødsens artig innslag i hverdagen..
    (Hvis det ikke kommer noen oppfølger på dette innlegget så vet dere hva som har skjedd. Da har antagelig huset mitt og søndre del av Vestfold gått tapt pg.a. et grinete LiPO-batteri.
    Mi pazzo! Hehe!

    En tredje faktor er størrelse.. Det må være mulig å få med seg shaiten ut av gårdsplassen uten å være investor/majoritetsholder i et flyttebyrå. Det er dessuten lite populært å parkere semitrailere på stripa der jeg flyr. (Det var ikke derfor jeg tok CEDE-lappen...!)

    At det støyer lite er heller ikke å forakte.
    Skulle jeg savne fuellukta så har jeg fuel hjemme samt en svamp og det er en kurrant sak å stripse fast denne under nesa..

    Ut av bilen, opp i luften var mottoet da jeg trykte på "Kjøp"-knappene..

    Veeel.. Nok gpp om det..

    I det jeg åpnet esken sklei øyebrynene godt oppunder panneluggen (i og med at jeg begynner å bli noenlunde "tynn i tobakken" så er det et godt mål på reaksjonen!) og første tanke var noe i nærheten av "Voi voi!".. Her lå alt pent på plass i sirlig orden, godt sikret og ved nærmere øyesyn dukket det opp en hel masse deler med fascinerende høy finish!
    Lettlest manual med gode bilder og illustrasjoner hadde også fått plass i esken!
    Non c'è male!!!

    At dette er komplett pakke er ganske lett å se, for det følger med veldig mye smådeler og førsteinntrykket er at dette er skikkelige greier. Rorhorn i glassfiber, skikkelige hjul og hjuloppheng, ca-hengsler og støtstenger i carbon..

    Jeg blir nå værende her nede i hobbyrommet en liten stund og kommer tilbake med flere bilder under MONTERINGEN...

    Se flere bilder under og sjekk også ut video-linken..

    Devo andare adesso, a più tardi!

    Video: http://www.sebart.it/movies/Sukhoi29S-30E.wmv
    Attached Files

  • #2
    Grattis

    Heisann
    Grattis med nye oppgaver. Du virker inspirert!
    Vedr. ARF: jeg er et unntak fortiden fordi jeg bygger på Ola Fremmings ypperlige SPIGAS90 Ha ha ha - med store bokstaver! Og i tillegg: konvertering TIL fuel - fy fy Per

    Tilbake til prosjektene dine:
    Hva tenker du å bruke av lipo, motor og ESC?
    (lipofaren er betydelig overdrevet - huset her står ennå etter å ha huset lipo i alle varianter siden de kom på markedet) Hørte du sirener nettopp sa du??????

    Jeg har nå mange turer med YAK'n og opplever at værforholdene her, med stadig vind er en utfordring for elektro selv i 40 størrelse til tross for mere enn nok power med 5s attpå til med glowpropell.
    Dine prosjekter er vel i en lettere vektklasse og vinden blir kanskje en utfordring?

    Morsomt at flere modeller prøves ut - det gir bredde erfaring. Har du forresten tenkt å konvertere Multiplexen din til 2.4 ? Modul er tilgjengelig så jeg et sted her på forumet. Støyproblematikken omgår man jo elegant på 2,4.

    Blir spennende å lese om videre framdrift og face to face talk på stripa !

    Lykke til ( du har blitt en kløpper i italiensk forresten...........)

    Comment


    • #3
      Heisann Per Anders!

      Har du konvertert tilbake til apparaturer som drives med smuglersprit og ricin-olje? Fydda.. Har du kjøpt Co2-kvote enda?

      Er litt mer inspirert for tiden ja! Første gang jeg har mer enn 2 uker sammenhengende fri siden 1995, så jeg må utnytte det!

      Til Sukhoi'en så ble det bestillt combo med en Hacker A30-10XL motor og Hacker X-55SB Pro regulator...

      Bestillte litt forskjellige "stam-celler", det ble 2 stk. Kokam SLPB2400 (3S) og 2 stk. Hyperion 2200vx (3S).. Så vi får se hvordan det bærer avgårde!

      Satser på at de ikke lager krater der de er..

      Har plukket frem en Shultze 835-mottager.. Det bør gjøre susen.

      Hamstret inn en neve med APC 13 x 6.5E.. Det skal visstnok være ideelt for allround bruk..

      Det skal brukes microservoer, men etter å ha brutt istykker drevene på 2 stk i løpet av kort tid nå, så bestemte jeg meg for å bruke 15-grams servoer istedet for 9 grams.. 9-gramsene greier 2kg og 15-gramsene greier 2.6 kg, så.. For peace of mind...
      Vektforskjellen utgjør da totalt 24 gram.. På et fly som veier 1250 - 1300gram så ser jeg egentlig ikke noe voldsomt problem.. Prøver å stramme inn på andre ting istedet..

      Har nok vinden i tankene ja, men etter å ha flydd snart 30 turer med en vinglete liten Sapac Extra330 i ganske sterk vind i Tjølling for å trene opp nervene så tror jeg det skal gå rimelig bra.. Stabil vind er greit.. Kastevinder er verre..

      Men sånn sett så er det det samme om jeg flyr Rascal'en på nesten 3m eller noe annet jeg har.. Føler jeg må betraktlig opp i størrelse/tyngde før det ikke lenger er noe problem. Når jeg får 30% Decathlon'en på vingene så blir nok den endel roligere..
      Vingebelastningen er nok en viktig faktor her.. Time will show!

      Må jo prøve litt forskjellig, og Yak'en din har vært en liten inspirasjonskilde..
      Dessuten så er det artig å prøve noe som ikke alle har enda..

      Har fundert på å konvertere EVO'en, men ikke enda.. Vil gjerne se den "makaløse maniken" i drift først. Reklamen lover iallefall gull, grønne skoger og masse kongler.. Veldig interessant!

      Vi snakkes vel på stripa igjen snart?!??
      En stund siden jeg har sett deg der nå!

      Nizza che gradite il mio di lingua italiana..
      Sto provando il mio la cosa migliore, ma è una lingua difficile!

      La cosa più difettosa conosca è la gente che dice che Grandiosa è alimento italiano!

      Amo appena l'Italia!

      Eller noe sånt...
      Last edited by Alfalfa; 08-07-07, 01:54.

      Comment


      • #4
        Da...
        Etter 2.5 -> 3 timer har det begynnt å skje forandringer..

        Alle servoer er montert, alt etter planen her.. Istedet for å bruke skjøteledninger så byttet jeg ut alle servoledningene med "formsydde" kabler i riktig lengde, både for å unngå at skjøtene går opp (kunne jo sikret de med smeltelim og krympestrømpe, men da går vekten ytterligere opp) og for å prøve å ta inn igjen noe av vektøkningen pg.a. større servoer.
        Skjærte ut litt 1.5mm finér i servobrønnene i vingene og erstattet det med 1.5mm finér for for å få skruene til å sitte skikkelig.. Vekten her går ca. opp-i-opp..
        Vingene er nå ferdig hengslet og wingfillets etc. er montert.

        Alle haleflater er montert og hengslet, servoer er montert. Kuttet også ut litt 1.5mm finér her også og la inn igjen på andre siden av servoen, for å få godt hold i innfestingen. Eneste vekttillegget her er stort sett limdråpen som ble brukt. Med spesiallagde kabler så ble det spart inn litt her også, så.. Det går cirka i null..

        Canopyen er montert. Den festes med magneter og selve innfestingen var som fot i hose. Ingen overraskelser her.

        Halehjul er montert. Det var en liten nedtur, da jeg synes halehjulsopphenget var litt "loddent".. Dette er noe av det første jeg kommer til å bytte.
        Kommer til å bruke fjærbelastet oppheng, da jeg slipper at underlaget slår i hjulet og utsetter servoen for masse juling.

        Hovedhjulene er montert..
        Her er det litt morsomheter ute og går. Det fremgår ikke av manualen hvilken vei leggene skal stå, og dersom du setter de på feil vei så vil ikke "Liftgeneratorene" passe. Disse skal monteres på leggene.
        Har du da satt på hjulkåpene så må du skru av all shaiten og starte på nytt.

        I manualen står følgende: "Locate the landing gear on the fuselage and fix with the two screws included in the hardware pack."

        Hvilke skruer? Det er ca. 20 skruer av forskjellig art og flere av de passer om hverandre..

        Dette måtte jeg selvfølgelig greie å gjøre feil!!! *knurr!!*

        Ang. hjulkåpene så er også det en ting jeg ikke var helt fornøyd med.
        Det var ikke markert hvor det skulle borres, og ut fra bildene så så det ut som om det skulle borres i midten av forsterkningen på innsiden av kåpen. Som sagt så gjort, men da ble hjulet 2.5mm for høyt og sto bom fast i toppen av kåpa.

        Manualen forkynner budskapet: "Locate all the necessary items for installing wheel and wheel pants. Than install all the items as per
        pictures and fix the wheel pant with some drops of thin CA at the landing gear."

        Ikke et ord om borring eller noe for-markert hull i kåpa.. Den ene kåpa fikk et lite ekstra lufte-/kjølehull, men det ble borte bak leggen uansett.

        Motordomen ble montert. Ikke så stor som Nidarosdomen, men minst like fin og forseggjort. Gikk over alle fugene med litt ekstra lim der det så tørt ut, men hele skroget virker å være veldig bra limt. Det var kun i ene hjøret på domen og ved canopyfestet at det så tørt ut. Men det var ingen gliper eller sprekker når jeg prøvde å presse der, så det er nok limt uansett. Men.. Peace of mind..

        Biskop Hacker ble ordninert i sin nye (motor)dom. Den satt som et skudd og passet perfekt i hullene, ledningen bort til regulatoren ble montert og on/off-switchen ble satt på plass. Også dette passet utrolig fint!

        Cowlingen passer perfekt inn på nesa og det ble justert så det er ca. 1cm avstand mellom bakplata på spinner og cowlingen, alt etter boka.
        Skulle nesten tro cowlingen var laget til flyet!

        Alt ble satt sammen og ting ser veldig flott og fint ut. Ingen skjevheter eller feil noe sted.

        Det som gjenstår er å sette inn mottakararararen, lodde batterikontakter, lade og sette på decaler samt justere inn utslag etc.

        Så du kan regne ca. fire timer jobb før du er i lufta på denne modellen, hvis du velger å gå samme rute som meg.
        Bruker du de anbefalte servostørrelsene så bør du være klar en time tidligere.

        Kommer med en oppdatering når siste rest er i boks og det nærmer seg jomfrutur!

        Et lite glimps av manualen kan sees her: http://www.sebart.it/download/Assemb...%2030-engl.pdf
        Stort sett veldig bra, men med et par misser ang. hjulene..
        Attached Files

        Comment


        • #5
          Noen flere bilder...
          Attached Files

          Comment


          • #6
            Alt for lite..

            flis på gulvet ditt... men sånn er det med detta arf greiene da. Den Sukhoi`n så skikkelig strøken ut!
            Christen
            http://jetsofnorway.com/

            Comment


            • #7
              Æsj.. Flis! Hehe..

              Godt jeg ikke har tatt bilde av "prosjekthyllene", der alle "påtenkt", "påbegynnt", "tilsidesatt", "vurderes", "antagelig", "halvferdig", "nesten halvferdig", "utsatt", "fremskutt", "nedskutt", "nedskremt" og "bortgjemt"-prosjektene står..

              Der er det MØE flis-bygge...

              Btw.. Eikeparketten er veldig lett å holde ren, men tåler ikke vannlekkasjer!
              Det ble sånne fine små sprekker som passer perfekt til små skruer... D'ooh!!

              O.T:
              Og til Norwegian Claims Link (Eierskifteforsikring, eller "Norsk Snyterilag" / "Noregs Kjeltringlaug").. Up yours!!! Sitt og snurr!
              Hvis noen prøver å selge deg eierskifteforsikring som skal dekke uforutsette vannskader etc. i hus., (Hm.. Ifølge NCL så er vannskader noe man må regne med i brukte hus, you have been warned!) så gjør følgende:
              Let hos tvilsomme venner etter et par slitte underbukser som bærer preg av intens "brun-out" og tilhørende panikk-bremsing og "drifting" og tving forsikringsselgeren til å spise denne...

              Sånn.. Dagens lille utblåsning!

              Nestemann til barbering!!

              Comment


              • #8
                Da er Sukhoien ferdig, og det eneste som gjenstår er prøvetur.
                Hadde tenkt å ta en tur til Frya i Ringebu i dag men det var så ustabilt vær at jeg venter til jeg er tilbake i Larvik.

                Byggingen gikk som nevnt veldig greit, med unntak av understell.
                Totalvekten eks. batteri var på esken oppgitt til 1250g, og mitt eksemplar veide ut til 1265g til tross for at jeg bruker mini og ikke microservoer. Er veldig fornøyd med det resultatet! Det batteriet jeg satser på blir mitt hovedbatteri er 225g med kontakt og totalvekten blir da 1490g..
                Normal flyvekt er oppgitt til ca. 1500g så da blir det ganske spot-on. Me happy!

                Utslag og mix etc. er satt ihht. manualen og jeg bruker det som utgangspunkt.
                (Regner med at det holder i massevis for meg!!)

                Finishen på flyet er helt upåklagelig og betrekning sitter som den skal, alt av deler passer helt nifst bra og følelsen foran jomfruturen er veldig bra!

                Kommer tilbake med en rapport når prøveturen er tatt!
                Attached Files

                Comment


                • #9
                  En liten oppdatering bare...

                  Da har flyet 3 turer og jeg må si at jeg så langt er veldig fornøyd!
                  Pg.a. at vindpilene på værkartet for Vestfold har blåst vekk så er jeg ikke sikker på hvor mye vind det er her, men det er iallefall nok til at jeg velger å ikke fly for tiden..
                  En drage hadde vært bedre...

                  Første turen var forholdsvis hårete pg.a. mye vind og ganske optimistiske rorutslag. Rollraten var såpass at jeg funderte på om flyet faktisk roterte inne i betrekningen.. Her gikk det unna..

                  Det ble bare noen små runder, litt 8-tall og stallturns for å bli litt kjent, før landing.
                  Landingen var veldig enkel her, bare dra av throttle og sikt på stripa.. Dra flyet inn på stripa og la motoren ha litt guffe helt til hjula ruller.. Særlig enklere og mindre kilent blir det ikke..

                  De to neste turene ble tatt litt etterpå, i noe bedre vær og med mer expo på utslagene..
                  I tillegg så hadde jeg da forseglet hengslelinjer og flyttet CG en korttenkt tanke fremover...
                  Fikk da et helt annet fly..

                  Dette tracker snorbeint og er som å fly en veloppdratt indoor-kjerre..
                  Det som er litt merklig de første gangene er at pg.a. lav vekt så mangler du noe av momentet i flyet.. Ta f.eks. stallturn... Normalt så drar du av throttle og pg.a. momentet fortsetter flyet et stykke videre oppover før du sparker fullt sideror og lugger i gassen.. Dette bare stopper helt opp og faller ned igjen..
                  Ganske spesiell følelse, men når man blir vant til det så er det en artig egenskap.
                  Til tross for beskjeden størrelse så oppfører det seg ganske "voksent". Det er veldig presist og fint og i f.eks. roll så stopper det momentant når du slutter å gi ror.. Har aldri hatt et fly som oppfører seg så kultivert.

                  I KE så drar det noe mot hjulene, men med den anbefalte mixen (8% elevator ved fullt sideror) så skal dette bli gøy å se.

                  Det tar som sagt litt tid å venne seg til at dette veier så lite og er som å fly en stor indoor.. Det ser ikke ut som noe indoor-fly og man forventer heller ikke at det oppfører seg som et heller, så det blir litt tilvenning her..

                  Power er det i massevis med dette oppsettet du kan dra laaaaaaaange vertikaler og stooooooooore looper..

                  Pg.a. det lange halemomentet så blir den stabil og fin og fly!

                  Løp og kjøp!

                  Comment


                  • #10
                    [QUOTE=Alfalfa]Da...
                    Etter 2.5 -> 3 timer har det begynnt å skje forandringer..

                    Hei Geir.
                    På bilde 3 fra venstre ser det ut som om du brukt forsenkte -countersink- skruer i motorfestet. Håper jeg ser feil, hvis ikke vil du få problemer, taler av egen erfaring

                    Peppe
                    Peter Rahm
                    Siggerud
                    Cirrus RCFK

                    Comment


                    • #11
                      Heisann! Det stemmer det!
                      Det var de som fulgte med og som skulle brukes..

                      Yikes.. Hva skjer? Sprekker motorplata eller løsner de?

                      De passet forøvrig som et skudd...

                      Hvis det er noe som går i dass så bør jo det endres... :|

                      Takk for at du isåfall gjorde meg oppmerksom på det!

                      Comment


                      • #12
                        Så fint att man kan være til hjelp en gang i blant.
                        Disse forsenkte skruene (jeg har også Hacker) skal KUN brukes dersom du bruker festet for bakmontasje (krysset du vet). Ser du på denne så ser du att skruhullene her er forsenket. i Dette montasjet anbefaller jeg umbraco skrue og en skive i mellom (selv har jeg tatt opp 3.3mm hull i motoren med drill og så nye 4mm hull med gjengtapp). Da kan du stramme som pokker og det holder fint.
                        Jeg har selv ødelagt 2 motorfesten med disse skruene før jeg skjønnte tegninga. Vibrasjonene i motoren får disse skruene å ødelegge GFK plata som motoren er montert på - motoren løssner og er du ikke meget rask på trottelen så blir det pinneved av hele nosen. I beste fall må du "kun" reparere frontplata.

                        Flott modell - lykke til!

                        Peppe
                        Peter Rahm
                        Siggerud
                        Cirrus RCFK

                        Comment


                        • #13
                          Har en sebart katana 30 som nesten er ferdig. Flyr den bra med 13x6,5, har handlet in 14x7 APCe. Flytid? 2400mAh celler?
                          -Jim Johansen-
                          Flyklart:
                          Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                          Under construction:
                          Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                          Comment


                          • #14
                            Fikk en pilot som har mer hår på kassa enn meg til å ta en skikkelig runde i går for å sjekke at alt er riktig trimmet og "i form"...

                            Batteriet en halv cm. lenger fremover og flyet var visstnok totalt nøytralt og fint.. Visstnok som å fly en 2.6m... (Fra en som flyr både jet og store kjerrer..!)

                            Med APC 14x7E så er det rett i overkant av 8 minutter flytid med 3S2400..
                            Da inkluderer det endel vertikale øvelser samt noe hovring..

                            Så skal du bare henge etter nesa, regn 6 minutter, flyr du mer "pattern" og variert så kan du regne ca. 8 minutter, da har du litt margin.

                            Jeg likte ikke 14x7 til å begynne med, og manualen til flyet anbefalte 15x8 og instruksjonene til motoren anbefalte 13x6.5 ... Men etter å ha prøvd alle nå så føles iallefall 14x7 "riktig" til dette flyet. Nå er katanaen litt mindre, veier littegrann mindre og har en litt annen motor, så jeg tipper 13x6.5 vil være innertier til den.. Dog bare en gjetning!

                            Tror du kan glede deg til mange fine turer med den!

                            Comment


                            • #15
                              Takker for svar. Har A30-10XL så blir nok å prøve med 14x7" med EVO 25 3S 2500 først...
                              -Jim Johansen-
                              Flyklart:
                              Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                              Under construction:
                              Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                              Comment

                              Working...
                              X