Announcement

Collapse
No announcement yet.

Christen Eagle II ARF, fra Great

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Christen Eagle II ARF, fra Great

    Har montert inn en CRRCPRO GF45i bensinmotor som trekker en 20 X 8 propeller i 7000 rpm, men det var for dårlig. En flyvende pram etter min mening. Totalvekten ble 8100 gr som er øvre grense iflg GP. Selve byggesettet hadde flere unøyaktigheter ikke minst når det hjelder vingenes forhold til hverandre.
    Lurer på om det er andre som har erfaringer med denne modellen?
    guan40
    Last edited by guan40; 10-07-07, 14:35.

  • #2
    Hmm....

    Kan du utdype noe nærmere.
    Hva veide modellen netto uten R/C og motorinstallasjon?
    Totalvekten høres ut til å være noe i overkant.
    Med en totalvekt på 8,1 kg holder det ikke med denne motortypen, og størrelsen.
    Selv en MVVS 45 hadde vært i minste laget, selv med tunepipe.
    Minimum MVVS 58, hvis jeg skal holder meg til dette merket, for sammenligningens skyld.
    Helst en 70-75 ccm, hvis du vil ha full utnyttelse av modellen.
    Interessant dette du sier om unøyaktigheter i settet.
    Noe annet å sette fingeren på? Hva med kvaliteten og dimensjoneringen av hengsler, linker, overføringer etc?
    Noe i settet som kan indikere hvem som har produsert den? Great Planes er bare et salgsfirma. Hvor kjøpte du den? Kjøpte du den ny?
    Jeg hadde en slik modell tidligere. Lurte litt på om det er den du har kjøpt brukt?
    Til slutt. Husk dette er en skala oppvisnings/akro modell, og ikke et rendyrket 3D modellfly.
    Den skal fly som originalen, ikke som en "Harrier".

    olle

    Comment


    • #3
      Hei Olle
      Takk for ditt svar. Du nevner ikke noe om dine egne erfaringer med den modellen som du hadde. Hvor GP produserer sine modeller er ikke godt å vite siden det ikke er noe i byggesettet eller bruksanvisningen som indikerer dette.
      Bruksanvisningen oppgir en vekt fra 6800 til 8160 gr hvilket gir en flatebelstning mellom 79 - 88 gr/dm2. Her har jeg altså havnet på toppvekt med tom tank. Motor med komplett tenningsanlegg veier 2100 gr. Så har vi da mottaker, 6 servoer og batteri så da kan man jo gjette seg til en slags nettovekt på settet. Når jeg valgte 45 cc er så er det GP foreslår 32 -52 cc bensinmotor.
      Når det gjelder hva slags forventninger man kan ha til dette flyet så er jeg fullstendig klar over begrensningene med mine 37 år i denne bransjen. Når det gjelder orginalen så er den et fullstendig akrobatisk fly som kan utføre det meste, selv om jeg ikke kan forvente den presisjonen som jeg ellers har på mine F3A modeller når det gjelder programflyging. Hvis du sjekker http:/www.lmfk.net kan du se hva jeg ellers flyr.
      Byggesettet er bygget av en venn av meg. Det har aldeles nydelig kvalitet og man kan vel egentlig ikke gjøre noen feil av betydning da vesentlige posisjoner er forhåndsborret slik at plassering gir seg selv. Nedre ving ligger i sitt leie. Øvre ving ligger på sitt midtfeste, men passer ikke i de ferdigproduserte wingstruts som skal angi vinkeldifferensen mellom vingene. Dette er ting jeg har rettet på. Måler jeg derimot de fire vingehalvdelenes angrepsvinkler med stab i vater er det også unøyaktigheter. Man kan lure på hva slags utstyr som kan innmonteres for å få en flyvekt på 6800 gr.
      Jeg hadde en 1/3 Byron Pitts på midten av åttitallet, men det var noe ganske annet. Ellers er jeg enig i at jeg godt kunne hatt en enda større motor i nesa siden jeg likevel må ha 400 gr bly der for å få den til å ballansere rett. Uansett har denne modellen ikke noe lett og ledig over seg og i tilleg er det litt kjekt med en modell som ikke faller ut av lufta på tomgang.
      Fortell litt om erfaringene som du hadde med din modell. type, vekt, flatebelastning, motor osv.?
      Gunnar
      guan40
      Last edited by guan40; 14-07-07, 21:00.

      Comment


      • #4
        Christen Eagle II

        Jeg var nettop i Luleå, på Midnight Sun Flyin. Der var det en kar med en Christen Eagle II - fra GP. Han hadde satt inn en MVVS 58 ccm motor. Flyet fløy meget bra med dette oppsettet, og hadde motorkraft i bøtter og spann. Jeg ble ganske imponert over hvor bra det fløy - det hadde sikkert litt å gjøre med sjoføren å gjøre også. Om det skulle være noe å sette fingeren på, var det at han brukte en Pits potte - som ga noe i overkant med støy. Sikkert for mye støy for enkelte klubbers støyregler.

        Jan Eirik.

        Comment


        • #5
          Hei igjen.
          Tror nok dere begge har rett i at en større motor ville vært å foretrekke. Jeg trodde som nevnt at GP's motorråd var korrekt. Nå har jeg da forkjøpt meg på motor og hadde egentlig ikke lyst på at flyet skulle bli så tungt og dermed miste noe av sin spenst. En annen ting er at man må fly inn med god fart under landing hvis modellen ikke skal falle som en stein. Derfor lurte jeg på om andre hadde konkrete erfaringer med denne modellen.
          Gunnar

          Comment


          • #6
            Nå er det en stund siden jeg hadde denne modellen. Brukte en YS 140 i den.
            Byttet den bort i nettopp en Byron Pitts, med en alt for liten motor. Webra 35 ccm bensin .
            Kan ikke huske at Eagle'n var tung, og den fløy utmerket med YS 140.
            Men så utgjør forskjellen i vekt på motorene over 1 kg, og når du i tillegg bruker 400 g bly i nesa, så lurer jeg nesten på hva du har fyllt halen med .
            Kan ikke huske det var balanseproblemer med YS'n, annet enn at batteriene måtte helt fram i cowlingen.
            Så med begrenset motorkraft, er nok vekten alfa omega på denne modellen.
            At den likevel flyr utmerket med den noe større og tyngre MVVS 58, henger nok sammen med rikelig med power, noe som ofte kompenserer for høyere vekt. Da er det også lettere å godta at den faller igjennom på tomgang.
            Tror nok det at hadde du investert de 400 grammene i en kraftigere motor, i stedet for bly, så hadde du nok vært mer fornøyd uansett

            olle

            Comment


            • #7
              Joda, jeg er enig med deg. En større motor ville nok gjort vesentlig forskjell i forhold til blyet. Når det gjelder halen så har jeg nok litt skyld som har plassert to høyderorservoer der. Begge kunne vært flyttet fram med wire overføring. Får se hva jeg finner på. Nå må jeg trene med Spigasen til NNM i Harstad. Kanskje selger jeg ørnen på stevnet siden jeg ikke har lyst å investere mere. Takk for engasjement. Gunnar

              Comment


              • #8
                På jomfruturen med min Christen Eagle fra GP gjorde jeg følgende observasjoner:
                Nok krefter, motor laser 300 twin med 20x8
                Er stabil, men trenger nesten fullt dykkror når den flys inverted.
                Prøvde å hente inn info fra GP om anngrepsvinkler etc. men fikk ikke svar.
                Flyttet tyngdepunktet til bakere punkt etter byggeveiledningen, foret opp de 3 bakre vingefester på den øvre vingen med 3 mm.
                Nå er modellen fin og fly, trenger kun litt dykkror inverted for level flight

                Comment


                • #9
                  hadde en med os 300 ft med 20x10 prop. tror vekta på den var 7,7 eller 7,9.
                  fløy fint den i hvertfall.

                  Comment

                  Working...
                  X