Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp til elektro seilfly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp til elektro seilfly

    Jeg har kjøpt meg et elektro seilfly og ny sender. Radioen er en 4 ch hitec og flyet en hotline siren.
    Jeg har ingen tidligere erfaring med elektofly, og har problemer med hvordan jeg kobler elektomotorer til fartsregulatoren og mottageren. Er det meningen at jeg skal bruk to batterier et til motoren og et til servoene?
    kanskje det er noen som vet om ei nettside der det er tegninger av hvordan dette kobles gjennom en bryter også. Jeg er åpen for alle forslag.

  • #2
    Farts regulatoren har to ut (+&-) der kobler du motoren, og to inn, der skal batteriet. I tillegg er det en ledning som har samme plugg som servoene, den skal i trottlekanalen på mottakeren ( kanal 3, strort sett), og den forsyner de andre sevoene med strøm. Hvis motoren går feil vei, bytter du bare ledningene mellom regulator og motor. Men det er viktig å få +- riktig fra batteri! Lett å brenne opp regulatoren ellers.
    Hvis det er en børsteløs motor\regulator, så er det tre ledninger mellom motor og esc. Spør hvis det skulle være noe mer!
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

    Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

    Comment


    • #3
      Ok.
      Jeg prøver dette. Men hvordan skal jeg få koblet til en bryter. Det følger med en vanlig bryter som er beregnet til batteripakken som fulgte med radioen. Er det ikke vanlig med brytere i elektrofly? Motoren som jeg har er børsteløs. Det er som du skriver. To ledninger fra motoren og inn på fartsregulatoren. Fra regulatoren og ut er det to som skal inn på batteriet og en inn på mottageren (trottel) det er greit. Men så var det denne bryteren da? Ser liksom for meg at det skal være mulig å så av all strøm uten å måtte ta av vingen.

      Jeg har også fått med meg at en må lage et oppsett på fartsregulatoren. Det jeg har funnet ut er at trottelstikka skal stå på full speed i det jeg kobler på batteriet. Kan dette stemme?

      regulatoren heter Align RCE-BL25T
      Motoren er orginal i Great planes HotlinSiren ARF
      Last edited by Svein Gulbrandsen; 23-07-07, 20:36.

      Comment


      • #4
        Bare et par spørsmål..

        Er du ny innen RC Modellfly ?

        Hvis du er ny så er IKKE dette modellen å begynner med ! Dette er ikke tull, denne modellen går styggfort og har ingen ting hos en nybegynner å gjøre.

        Du knuser modellen iløpet av sekunder.

        Hotliner.. Betyr akkurat det ! Den er HOT.

        Se bort fra dette hvis du er kommet et godt stykke over trainer stadiet.

        Når det gjelder kobling av regulator er det rart det ikke står noe i manualen.
        **********************
        Mvh
        Stig Olsen
        Lillehammer MFK


        Nan Xplorer FullCarbon X tail
        Pike Perfect X tail
        Pike Brio / Giant
        Alpina 4001
        DG 500/22 Elan under opppussing
        Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

        Futaba 12Fg Fasst

        Comment


        • #5
          Bryteren er kan du koble mellom esc og batteri, men hvis det ikke er en kjempejobb å løsne vingen, så er det like greit å droppe bryter, synes nå jeg.
          Den gir ekstra vekt, den stikker ut og ødeleger aerodynamikk og utseende, det er lett å komme borti den på hand launch, og det er også lett å slå den på når du pakker ned, så den suger lipoen din tom. Alltid tryggest å fysisk koble fra batteriet etter tur. Det er nå min mening, hvis du ikke liker den har jeg sikkert en annen...
          Førøvrig så har forrige mann et godt poeng. Hvis du er nybegynner, så er nok en Hotliner i sinteste laget.
          Pass deg for alt som er i veien for lufta.
          Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

          Steinar B Johansen
          Lillehammer mfk

          Comment


          • #6
            Originally posted by bad scientist
            Bryteren er kan du koble mellom esc og batteri.
            Hvor du kan koble bryteren avhenger hvilken bryter du har. Du sa at du hadde en slik liten bryter som følgte med radioen. Den er ikke dimensjonert for å tåle de høyde strømmene som motoren trekker. Derfor er det ingen god idé å plassere bryter mellom ESC og batteri.
            William Jul Ringkjøb
            Bodø MFK

            If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

            Comment


            • #7
              Ok tror nok jeg skal få til dette nå ja. Jeg er ingen dreven pilot så kanskje jeg har kjøpt et fly som er litt vel heavy for meg. Jeg har flydd motorfly og seilfly på hang før, men det er over 10 år siden. Flyet som jeg har kjøpt er helt nytt og ubrukt, kanskje jeg skulle btyyte det med noe som var mer egnet for meg? Jeg er åpen for forslag når det gjelder å bytte.

              Comment


              • #8
                Hva med denne Siden finnes ikke

                Jeg har denne og storkoser meg med den.
                Leveres med motor og regulator ferdig koblet..

                Geir
                Geir Bjelkarøy

                http://www.phoenix-rc.org

                "Når små menn kaster lange skygger, blir det snart mørkt"

                Comment


                • #9
                  Den ser fin ut...

                  ...og har selv siklet litt på den en stund. Hvordan batteri har du brukt på denne?
                  Du sier du koser deg med den - flyr/seiler den bra, og tar du termikk med den?

                  Comment


                  • #10
                    Har du bilde av din. Som du kunne sende til meg på sveingul@msn.com

                    Comment

                    Working...
                    X