Announcement

Collapse
No announcement yet.

Arvika treffet !

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Arvika treffet !

    Nei, nå er det kvelden, feriedag i morgen og utfart til telting i Arvika !

    Flere som skal dit ?
    Ønsker dere en god dag på feltet !
    Birger Mork

    Mine besittelser :
    Flygreier (Massevis)
    Heligreier (En Mini Titan)
    Bilgreier (Et par stk.)

  • #2
    Hei,
    Hadde tenkt meg dit men fikk ikke lov da jeg flyr DX7....
    - Håvard Glad Andreassen
    - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

    Comment


    • #3
      Originally posted by flypilot
      Hei,
      Hadde tenkt meg dit men fikk ikke lov da jeg flyr DX7....
      ???
      Seriøst?
      I så fall. Hvorfor?
      Mvh
      Torbjørn Gustafson
      www.trmfk.no



      Will fly for food

      Comment


      • #4
        Hei.
        Spektrum radione er vist ikke godkjent i Sverige.... http://www.arvika-mfk.se/index.php?o...d=105&Itemid=1

        RJ

        Comment


        • #5
          Motherfuckers
          Knut Erik
          But it flies, so who cares??
          www.torqueroller.com
          Steikje galen
          www.skalamodellflyklubb.no
          www.teamflyingcircus.com

          Comment


          • #6
            Ikke i Danmark heller.
            Hilsen Frank Bøhmer
            Hilsen
            Frank Bøhmer
            ---------------------------
            God created Earth. The rest was made in China...

            Comment


            • #7
              og spørsmålet er jo om de er godkjendt i Norge?
              Det er jo mye tull med 2.4GHz området, bl.a trådløse nettverk
              og en del kommuniksjons og medisinsk utstyr er i det området.
              Vi hadde internkommuniksjon på jobben, men den frekvensen mista vi,
              så vi måtte bytte.
              mvh
              reidar otto
              som flyr DX7 og JR radioer



              Comment


              • #8
                Hihi, ganske stilig at utstyr på 2,4Ghz blir omtalt av mange som redningen og en revolusjon for RC-hobby, når resten av verden skriker etter å få godkjent et bånd på 5Ghz da nettopp 2,4Ghz båndet (ESM-båndet) er proppfullt.

                Men, for all del; det er utvikling som gjør at verden går videre og jeg har tro på at både sikkerhet og brukevennlighet for RC-hobby blir bedre fremover. Men om det er 2,4Ghz båndet som er løsningen er jeg ikke sikker på.

                Når det gjelder bruk av Spektrum i Norge; Importøren(e) av Spektrum-radioene burde jo kunne hoste opp godkjenningsnummeret fra Post & Teletilsynet på disse radioene. Det vil jo fjerne all tvil.

                Mvh,
                RJ

                Comment


                • #9
                  Godkjenning

                  Well, ikke sikkert det er bare bare det.
                  En godkjenning er ikke noe man bare får.
                  Dokumentasjon må framlegges, og så skal det testes.
                  Og dette koster. Og det er ikke sikkert utstyret tilfredstiller kravene til godkjenning .
                  Og da er det bortkastet penger.
                  Så ikke særlig rart at ingen vil risikere så vidt store beløp, uten å være sikker på å få noe igjen for utlegget.
                  Må sikkert vente til "en av de store" tar tak i saken.

                  olle

                  Comment


                  • #10
                    Vel jeg håper nå at radioutstyret er godkjent i Norge hvis det selges i butikker i Norge. Teknisk sett så er det jo ikke lov å bruke utstyr som ikke er godkjent, og det er vel en grunn kanskje til at slikt utstyr må nettopp godkjennes?
                    CE-merking er ikke alltid nok.

                    Jeg synes det er profft av det svenske modellflyforbundet (SMFF) å nekte bruk av dette på stevner, etc til utstyret er godkjent.

                    Mvh,
                    RJ

                    Comment


                    • #11
                      Er det noen som kan komme med noe konkret i saken? Er denne lovlig i Norge? Har selv tenkt å oppgradere til denne greia og ønsker ikke å kjøpe grisen i sekken.

                      Peter
                      Peter Rahm
                      Siggerud
                      Cirrus RCFK

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Propepperell
                        Er det noen som kan komme med noe konkret i saken? Er denne lovlig i Norge? Har selv tenkt å oppgradere til denne greia og ønsker ikke å kjøpe grisen i sekken.

                        Peter
                        Jeg har egentlig ikke lyst til flere diskusjoner vedr. Spektrum x fordi det lett blir mye surt av dette fra enkelte hold.
                        I denne tråden er det også delvis OT og det er utførlige tidligere diskusjoner flere steder på MFN.
                        Men siden det er stilt et direkte spørsmål så la meg gjenta følgende:
                        1.
                        Utfra min kunnskap om godkjenningstemaet vil jeg peke på at Post og Teletilsynet, Norge (PTTN) synes å forutsette at utstyret har CE godkjennelse for slikt utstyr, og at utstrålt effekt er innenfor de begrensninger som er satt for Norge. Det er for tiden 100 mW EIRP for dette utstyret. Spektrum har EIRP på 91.5 mW i følge CE godkjenningen for DX6 dokumentert i CE testen fra Eliott Lab. (et eller annet sted i USA) og Paul Beard har bekreftet på mitt direkte spørsmål at DX7 ligger godt under kravene i Norge. Jeg er rimelig sikker på at DX6 og DX7 har samme type senderdel og at 91,x mW er realistisk også for DX7.
                        De tekniske løsningene mellom DX6 som "kortholdssystem" og DX7 som full range system hevdes å ligge på mottakersiden og ikke på forskjell i sendereffekt på sendersiden.
                        2.
                        For å selge godkjent utstyr i Norge må man være registrert hos PTTN.
                        3.
                        For å selge utstyr som mangler CE godkjenning må importør selv bekoste godkjenning hos sertifisert laboratorium og resultatet fremlegges for PTTN før lovlig salg kan finne sted.
                        4.
                        Enhver kan fritt kjøpe utstyr men ikke godkjent utstyr er det ulovlig å bruke.

                        Oppsum:
                        Utfra dette følger ikke ovveraskende at jeg for min del mener DX6 og DX7 har de nødvendige godkjenninger for salg og bruk i Norge men bøyer meg i støvet for de som kan dokumentere noe annet.

                        Når det så gjelder radiobruk i Sverige - og Danmark så kjenner jeg ikke disse lands bestemmelser konkret. Jeg har lagt merke til at seriøse El-flight i Danmark selger Spekrum radioer så det kan vel være en viss mulighet at saken er noe mer nyansert i våre naboland.
                        Men jeg tror, igjen som min personlige oppfatning, at også begge disse landene vil ha sikkerhetsmessig nytte av å konvertere til 2,4 ganske enkelt fordi det er knyttet usikkerheter til 35 mHz bandet uten dermed å ville gå dypere inn i dette her og nå. Emnet er utførlig diskutert annet sted på MFN.

                        Når det gjelder Futaba og "orginal JR" samt andre produsenter, så kjenner jeg ikke til utstrålt effekt fra disse.
                        Og når det endelig gjelder annen trafikk på 2,4 og mengden av denne så skal altså ALL trafikk underordnes gjeldende protokollbestemmelser for det frie ISM båndet og det er så langt jeg vet ikke dokumentert gjensidig støy for Spektrumradioene. Det betyr ikke at det ikke kan finnes wlan ol. av useriøs type som kan forstyrre.
                        Igjen vises det til artikkel her (MFN) ModellflyNytt.no

                        Comment


                        • #13
                          Terje M - Hva sier NLF om brukstillatelse i Norge?

                          Her på MFN er det alt for mye spekulasjoner og personlige opfatninger.
                          Last edited by leglessken; 04-08-07, 15:48.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by leglessken
                            Terje M - Hva sier NLF om brukstillatelse i Norge?

                            Her på MFN er det alt for mye spekulasjoner og personlige opfatninger.
                            Hvis du konkret sikter til mitt innlegg om saken så kan jeg fortelle deg at jeg i forbindelse med at DX6 ble lansert for en tid tilbake tok kontakt med Post og Teletilsynet om de anliggende jeg uttalte meg om ovenfor både telefonisk, via epost og gjennomgang av deres sider på internett. Her på MFN har det også vært vist til linker til Lovdata.
                            CE godkjenningsdokumentet fra Eliott lab har jeg også hatt anledning til å studere. Sammenholdt mener jeg at disse faktorene distanserer seg fra spekulasjoner og personlige oppfatninger.
                            Jeg foreslår at du selv prøver en kontakt med Post og teletilsynet slik at du kan få best mulig informasjon om emnet.

                            Hvis du OT generelt mener at det er mye spekulasjoner og personlige oppfatninger på MFN så kan du vel ha ganske mye rett i det faktisk. Også det har vært omhyggelig debattert her tidligere - spørsmålet er imidlertid hvordan man skal komme dette til livs. Konkrete bidrag er ganske sikkert velkomne.

                            Comment


                            • #15
                              Jeg sikter ikke direkte til deg Per men håper at NLF kan ivareta våres inreresser med Post & Teletilsynet og informere oss igjennom MI. Det er NLF som representerer modellflyaktiviteter i Norge og Norge, internationalt.

                              Comment

                              Working...
                              X