Announcement

Collapse
No announcement yet.

Progressiv butterfly - høyderor opp eller ned?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Progressiv butterfly - høyderor opp eller ned?

    Etter å ha tatt knekken på mitt første seilfly, en MPX Cularis, på tur nr. 2 i sommer(flomlysmasta var høyere enn jeg trodde) så holder jeg nå på med nr. 2 av samme type.
    Jeg har programmert progressiv butterfly på venstre stikke, mer "gass" flatere vinge. Men skal høyderor kompenseres opp eller ned med flatere vinge?
    Svaret ovenfor blir vel det samme for spørsmål om hvilket høyderor ved full flaps? Jeg regner med at svaret er ned på begge spm. er ned, eller?
    Har programmert etter et oppskrift jeg fant på Rcgroups og blir noe forvirret av at jeg ved mer butterfly(mindre gass), får oppror når jeg trodde det skulle være nedror.

    Ved full "gass", skal vingen være helt flat, dvs. balanse og flaps i nøytrale posisjoner?

    I anvisningen står det: Elevator Powermix -2mm. Hva er Powermix?


    Stein

  • #2
    Jeg ble nokså overrasket når jeg første gang skulle klinke til med full spoilerons på min X-models Blade 1.5. Den stupte ikke rett ned som jeg hadde regna med, men gikk rett til værs.

    Etter en del sene timer på div forum rundt var min konklusjon at det ikke finnes noen fasit på dette, men at flyets reaksjon er avhengig av flere faktorer som balansepunkt, størrelse og plassering av ror, samt hvor bred vingen er i forhold til kroppen osv osv. En siste faktor var også total vingeflate på stab i forhold til resten av flyet. Mange faktorer og forholde seg til med andre ord.

    Det beste vil nok være å ta den opp i stor høyde og prøve å sette full Crow for å se hvordan den reagerer. Etter en par turer bør du nok begynne å være i nærheten av riktig oppsett.

    Ang full gass så bør vingen være flat når spoilerstikka di er på topp.

    I tillegg kan du selvsagt programmere inn speedflaps (både balanseror og flaps heves ca 2-3 mm) for å endre vingens profil til å "like" mer fart. Uten å vite det sikkert så vil jeg tro at det er dette som kalles POWERMIX på din radio.
    Om du har en 3-punktsbryter ledig kan du på samme bryter også programmere termikk (bal-ror og flaps litt ned) for å endre profilen til å løfte bedre. Vær forsiktig med å sette for mye termikk så du ikke ender opp med å bremse istedenfor
    Midtstillingen blir da nøytral vinge selvsagt.

    Jeg liker å ha en egen bryter for å slå på spoilerstikka så jeg ikke kludrer det til under normal flyging. På den måten kan jeg slå på spoilerstikka kun når jeg trenger den.

    Edit:
    Div skrivefeil + lagt til powermix & siste avsnitt
    Last edited by torgust; 05-08-07, 01:15.
    Mvh
    Torbjørn Gustafson
    www.trmfk.no



    Will fly for food

    Comment


    • #3
      Har du prøvd Cularisen med Crow nå?
      Hva endte du opp medav høyderorsinput for å korrigere den?
      Mvh
      Torbjørn Gustafson
      www.trmfk.no



      Will fly for food

      Comment


      • #4
        Originally posted by torgust
        Har du prøvd Cularisen med Crow nå?
        Hva endte du opp medav høyderorsinput for å korrigere den?
        Ja, jeg har prøvd den med crow/butterfly og det fungerer utmerket og bremser godt. Har mikset 5-6mm nedror på full butterfly og da er den ca. der den skal være.

        S

        Comment

        Working...
        X