Announcement

Collapse
No announcement yet.

ARC Jupiter med elektro motor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ARC Jupiter med elektro motor

    Jeg har flydd mye med ARC modeller den siste tiden, både Cessna 177, Jupiter og neste uke kommer det en Calosel inn i flyparken.
    Men jeg har lenge gått å lurt på om det hadde vært tøft med en Jupiter med elektro-oppsett? Noen som har tro på det??
    Nå har iallefall Buy Domains - throttlestore.com is for sale! fått inn Jupiter som ikke har utskåret hull til fuelmotoren. Da er det klart for et elektro-prosjekt

    Jeg har tank å sette inn en AXI 2814/12, men en Jeti Spin 44, og ett eller to EVO 25 2170 mAh 3s 11.1V. Jeg har valgt å bruke vanlige Hitec 422 servoer. Det kan hende det hadde vært lurt med micro servoer, men jeg må prøve med det jeg har.
    Jeg har en mistanke mom at motoren blir i minste laget, men hvis ikke det går, så får jeg kjøpe en større en. Meningen er ikke å ha størst mulig motor denne gangen, men finne et rimelig oppsett som kan passer flere. Og som gjør modellen minst like god å fly med som med fuel oppsett.
    Jeg har iallefall veldig god tro på denne modellen med elektro

    Hvis det er noen som har meninger, og gode råd, så er det bare å fyre løs...

    Er dette den første Jupiter med Elektro, eller er det andre som har prøvd??

    Bilder kommer etter hvert...
    Thomas Molnes
    Ålesund og Omegn Modellflyklubb

  • #2
    Kommer til å følge med på denne. Alltid hatt lyst på en ARC Jupiter, men lite lyst å begynne å fly fuel igjen.

    Ulempen er vel at dette er en ganske tung modell å elektrifisere. Spørs om man får den til å fly like bra som med fuel.
    Morten Smøraas

    Comment


    • #3
      Rc net har jo en grei tabell som viser hvilket oppsett som passer til forskjellige flyvekter . Har nok en mistanke om at 3celle batterier ikke holder for ett så tungt fly . Må i såfall seriekobles .
      Geir I Walderhaug

      Comment


      • #4
        Da kjelleren er full med fly, og deler, så hadde ikke jeg noe annet valg enn å lage meg et nytt fly-verksted i hagen Da er det godt å ha Biltema i nærheten.. hehe

        Det ble et partytelt på 3x3meter. Noe som viste seg a være litt lite. Det holdt akkurat til å bygge en modell, men neste uker det flere modeller som skal opp på benken, så¨da blir det lite plass.. 3x6meter blir neste gang
        Attached Files
        Thomas Molnes
        Ålesund og Omegn Modellflyklubb

        Comment


        • #5
          Her er et bilde av kroppen. Tidligere så har det vært utskåret et hull til motor, dette er nå borte... Da har en valget selv om en vil ha elektro eller fuel. Det følger med motorfester til begge deler.. En helt glimrende løsning
          Attached Files
          Thomas Molnes
          Ålesund og Omegn Modellflyklubb

          Comment


          • #6
            Originally posted by FORMOSAMOSER
            Rc net har jo en grei tabell som viser hvilket oppsett som passer til forskjellige flyvekter . Har nok en mistanke om at 3celle batterier ikke holder for ett så tungt fly . Må i såfall seriekobles .

            Håpet er et det ikke skal bli så tungt. Det er jo uten torpedoveggen, uten fuel og tank, en mindre servo. Men batteri veier jo en del.. Men vi får se.. Opp skal det, når det er ferdig..
            Thomas Molnes
            Ålesund og Omegn Modellflyklubb

            Comment


            • #7
              Blir interessant å se om det funker hehe.
              Geir I Walderhaug

              Comment


              • #8
                Jeg satte først sammen vingen. Jeg lurte på å lage til få en servo til balanseror, men jeg liker best to, så det ble to denne gangen også. De veier jo ikke så mye disse servoene..
                Attached Files
                Thomas Molnes
                Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                Comment


                • #9
                  Så satte jeg inn veggen til å feste understellet fremme. Som sagt så hopper jeg over den delen med å montere torpedoveggen, og motorbukken.. Så det går igrunnen kjappere å bygge også, når det skal være elektro oppsett


                  Så satte jeg inn den veggen som en skrur vingebolten i, og braketten til servoene.
                  Attached Files
                  Last edited by nettulven; 12-08-07, 00:15.
                  Thomas Molnes
                  Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                  Comment


                  • #10
                    Så er det hale, og haleror som skal settes på. Det er igrunnen veldig lett, sette de på, måle hvorde skal stå, merke hvor limet skal påføres, og ta de av igjen.. smør på lim, og sette på igjen.. Og vips så er halen ferdig
                    Attached Files
                    Thomas Molnes
                    Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                    Comment


                    • #11
                      Så var kveld nummer en ferdig. Det tar ikke så lang tid å sette sammen disse fly. Men nå har jeg bygget en god del av de. Men tar en seg god tid på første modellen, så blir det veldig bra resultat
                      Det er gode tegninger som følger med disse modellene også.

                      I morgen skal jeg sette på linker og stag til høyde og sideror. Montere understellet, og halehjulet.
                      Da er denne modellen klar for lakking.
                      Det er ikke nødvendig å lakke disse modellene. Det er nok å bare sette på dekaler, det er flotte fly med det også. Men siden alle mine ARC fly er lakkert, så må jeg gjøre det med dette også.. Og lakkvalget denne gangen, tror jeg blir meget tøft

                      Jeg vil vente med å sette inn motor, fartsregulator, og batteri til flyet er lakkert, og dekaler er på.
                      Attached Files
                      Last edited by nettulven; 12-08-07, 00:24.
                      Thomas Molnes
                      Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                      Comment


                      • #12
                        Axi 2814 blir nok litt snautt. Men alt går, bare man er tålmodig, og har slett nok bane .
                        Den vil helt sikkert fly, men det blir mer som en 25-32 2 takt fuelmotor.
                        Du burde hatt minst en Axi 2820 eller 2826. Da hadde det blitt som en litt lat 40 2 takt.
                        For å dra en slik model bra, så bør du vel ha en motor på min 6-700 watt. Da vil det si at du trekker rundt 60 ampere fra et 3 cellers LiPo batteri. Det vil igjen si at batteriet må tåle høy belastning. Et 2000 mah må da minst tåle 30 C. Paralellkobler du to batterier, så halverer du belastningen på de, dvs 15 C på hver.
                        Tror en Himax C 5018 ville være perfekt til denne modellen.

                        olle

                        Comment


                        • #13
                          Hei Wolfy

                          Trur ej hadde satsa på å kjøpte alt som heite motor-regulator og batteri fra United Hobbies.com
                          Der he dei alt du trenge til en brøkdel av prisen.
                          HXT50-55B-600
                          HXT 50-55B 600kv Brushless Outrunner (Eq.4120/14)



                          HXT 50-55B 600kv Brushless Outrunner (Eq.4020)

                          Spec.
                          HXT50-55B
                          Working Voltage: 8~30
                          Kv: 600
                          Weight: 300g
                          Shaft: 8mm
                          Dimensions: Length: 55mm
                          Thrust: 2200 ~ 4600g
                          Stator Size (AXi Measurement): 40-20
                          Recomended ESC: 80A
                          Suggested Prop: 5cell:14x9 / 6cell: 14x8
                          Shaft: 8mm

                          Miljenko test data;
                          http://www.unitedhobbies.com/communi...ts.asp?TID=117

                          Similar to AXi Gold 4120/14, E-Flite Power 46. Roughly equivalent to .46 2-stroke or .65 4-stroke glow engines.

                          Use this motor with 4-6 cell Li-Poly packs and 11-12 inch props on planes up to 8 lbs flying weight.
                          Manufacturer suggests a 12 x 8 prop on 6 cells or 13 x 10 on 4 cells.

                          250,- Ekje so galen pris det.

                          HXT080A
                          hexTronik PRO 80A BESC w/ PC Programmability

                          200,-

                          HXT41005S
                          HXT D9 4100mAh 5S 15-25C Lipoly Pack

                          600,-

                          Du kan jo sjekke prisa i Norge for tilsvarande utstyr, men ej hadde prøvd det her. Ej flyr mykje elektro for tida, for å sei det sånn. Ta dokke en tur i morga (søndag) om det blir ver.
                          Knut Erik
                          But it flies, so who cares??
                          www.torqueroller.com
                          Steikje galen
                          www.skalamodellflyklubb.no
                          www.teamflyingcircus.com

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Eagle
                            Hei Wolfy

                            Trur ej hadde satsa på å kjøpte alt som heite motor-regulator og batteri fra United Hobbies.com
                            Der he dei alt du trenge til en brøkdel av prisen.
                            HXT50-55B-600
                            HXT 50-55B 600kv Brushless Outrunner (Eq.4120/14)



                            HXT 50-55B 600kv Brushless Outrunner (Eq.4020)

                            Spec.
                            HXT50-55B
                            Working Voltage: 8~30
                            Kv: 600
                            Weight: 300g
                            Shaft: 8mm
                            Dimensions: Length: 55mm
                            Thrust: 2200 ~ 4600g
                            Stator Size (AXi Measurement): 40-20
                            Recomended ESC: 80A
                            Suggested Prop: 5cell:14x9 / 6cell: 14x8
                            Shaft: 8mm

                            Miljenko test data;
                            http://www.unitedhobbies.com/communi...ts.asp?TID=117

                            Similar to AXi Gold 4120/14, E-Flite Power 46. Roughly equivalent to .46 2-stroke or .65 4-stroke glow engines.

                            Use this motor with 4-6 cell Li-Poly packs and 11-12 inch props on planes up to 8 lbs flying weight.
                            Manufacturer suggests a 12 x 8 prop on 6 cells or 13 x 10 on 4 cells.

                            250,- Ekje so galen pris det.

                            HXT080A
                            hexTronik PRO 80A BESC w/ PC Programmability

                            200,-

                            HXT41005S
                            HXT D9 4100mAh 5S 15-25C Lipoly Pack

                            600,-

                            Du kan jo sjekke prisa i Norge for tilsvarande utstyr, men ej hadde prøvd det her. Ej flyr mykje elektro for tida, for å sei det sånn. Ta dokke en tur i morga (søndag) om det blir ver.

                            Det var ingen dårlig ide du
                            Jeg skal ta meg en tur innom den sida å se. Denne modellen skal nok fly br til slutt... he he
                            Thomas Molnes
                            Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                            Comment


                            • #15
                              Fy skam deg!
                              Tenk å ødelegge et ellers bra fly med å bygge om til elektro.
                              Du har vel fortsatt samme legningen allikevel regner jeg med.
                              Nei klart...det er jo det med å bli skitten på fingrene da
                              Tor Helseth
                              Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                              Comment

                              Working...
                              X