Announcement

Collapse
No announcement yet.

Reichard Classic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Reichard Classic

    Er det noen som har kjennskap til denne og eventuelle erfaringer, kvalitet, egnethet m.m?

    Reichard Modelsport

    Stein

  • #2
    Har selv nylig kjøpt denne som et første fly innefor elektroselier.
    Kunne mer enn gjerne tenkt meg litt info / tips / innspill om denne!
    Jeg har foreløpig ikke montert leken (bra vær), men det kommer seg sikkert etterhvert.
    Peter
    Peter Rahm
    Siggerud
    Cirrus RCFK

    Comment


    • #3
      Har en god del av Reichard sine modeller, men ikke akkurat denne. Har andre seilere med samme profilet.

      Generelt er Reichard sine modeller helt OK, men jeg bruker sjelden pushrodene som er med i kitene. Bytter gjerne til Sullivan. Viktig at pushrod til høyderor får minst ei ekstra forankring bak i kroppen! Ikke bare i endene.

      Regner med kroppen kan ha en anelse skjevhet på finna, slik det er beskrevet i reviewet mitt på XL3200. Greit å sjekke, og greit å rette opp om der er noe. Også beskrevet der hvordan jeg forankra motorspantet skikkelig. Litt høyretrekk er OK å ha, men man sørge for en del nedtrekk på motoren.

      Betrekningen på Reichard-modellene er nesten alltid i superklassen. Stram og strøken.
      Canopyene kan sprike litt. Jeg bruker å rubbe og rense dem innvendig, presse dem litt sammen med en strikk og så legge ei remse eller to med glassfiber inni for å gjøre dem trangere.

      Ikke gå for en 30/3-motor. Modellen fortjener minst 45/3 eller gjerne noe annet med gir som gir minst 500Watt på en stor foldepropell. 800-1000W ugira med 15-17" folder garanterer også moro og kjappe stig. Etter å ha prøvd en av de nye gira AXIene har jeg fått lyst til å sette inn den nye 2820/8+PG4 i min XL. Tror det blir suksess! Lillebroren 2217 i en warmliner yter fantastisk med knapt 300 Watt

      Profilet har mer i seg enn man oppdager med "normal" flyging. Sakene er rolig og snilt, forutsigbart og greit å fly i bobler etc. Men det er bare å pushe på speed så våkner det plutselig til liv. Ikke verdens beste på å holde siget i høy fart, men moro lell.

      Hvis vingepinnene er som på XL`n så er det litt unødvendig knotete, men funker.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Originally posted by joo View Post
        Ikke gå for en 30/3-motor. Modellen fortjener minst 45/3 eller gjerne noe annet med gir som gir minst 500Watt på en stor foldepropell. 800-1000W ugira med 15-17" folder garanterer også moro og kjappe stig.
        Hei JOO, takk for info.
        Jeg har allerede kjøpt inn den anbefalte MEGAen, mener du denne ikke er god nok?
        Det er 22/20/3E

        Peter
        Peter Rahm
        Siggerud
        Cirrus RCFK

        Comment


        • #5
          Hei Peter.

          Snakka visst litt rundt hverandre. Jeg flyr XL`en min (se bilde) med en Phasor 45/3, og det er såvidt det duger til å komme opp. Det er Phasor 30/3 jeg er sikker på blir alt for lite. Men nå er det jo Mega du har, og dem yter mye mer enn Phasorene med samme betegnelser. Tror den Megaen du har er like sterk som en Phasor 45/3, så du kommer deg opp. Om ikke som en hotliner, men det duger.

          Har bare fløyet motorseilere og warmlinere i dag. Som om det ikke var varmt nok ute
          Attached Files
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Da er jeg godt i gang med monteringen.
            Merker at det dette er første seilmodell, en del nytt jeg ikke har greie på, hehe.
            Jeg har limt motor"plata" i nesa, mer kluss enn jeg hadde forventet. Vanskelig å få riktig høyre- nedtrekk og få dette til å ikke skli imens limet herdet. Synes også at det virker litt "spinkelt", kun limt ikke noe annet , holder dette???

            Batteri- og servo brett er limt sammen og fast i skroget. Skal nå trekke gjennom "Bowdencable" for sideror. Dette er en løsning jeg ikke er kjennt med fra før (se bilde). Hvordan er dette tenkt å funke? Her satt på en slik metall klemme i ene enden, men hva i gloheite gjøre med den andre? Der er det ikke noe.
            Tør ikke gå videre her før jeg er sikker på hvordan dette er tenkt.

            Som vanlig takknemlig for hjelp.

            Peter
            Attached Files
            Peter Rahm
            Siggerud
            Cirrus RCFK

            Comment


            • #7
              Originally posted by Propepperell View Post
              Skal nå trekke gjennom "Bowdencable" for sideror. Dette er en løsning jeg ikke er kjennt med fra før (se bilde). Hvordan er dette tenkt å funke? Her satt på en slik metall klemme i ene enden, men hva i gloheite gjøre med den andre? Der er det ikke noe.
              Tør ikke gå videre her før jeg er sikker på hvordan dette er tenkt.

              Som vanlig takknemlig for hjelp.

              Peter

              Neste gang skal jeg sjekke ALL vedlagt hardware...
              Alt ligger ved - skjønner tegninga nå!

              Peter
              Peter Rahm
              Siggerud
              Cirrus RCFK

              Comment

              Working...
              X