Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rett å slett teit kræsj

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rett å slett teit kræsj

    Var ute og fløy en tur med Uniquen i dag, hadde ekstremt mye radioproblemer som jeg tror kommer av nærliggende høyspentlinjer, billig utstyr og dårlig planlagt ledningstrekk i flyet. Fløy en runde litt over 11 i formidag og det gikk helt fint inntil radioen var fri for strøm, flyet gikk ned i myra ca 30meter fra stripa, greit nok, drar hjem og fikser batteri.

    Kom tilbake ca halv 6 på kvelden og skulle fly med nye batteri, store problemer med radioen(samme som tidligere beskrevet) så gikk ned i myra 3ganger til før jeg fikk endret på ledningene.

    Endelig fungerer flyet som det skal(med untak av ekstrem skevhet da), flyr mest bare rundt å gjør tilfeldige manøvrer. Etter ca 20minutter flyging satte jeg igang med Harrieren, kjempemorsomt å endelig få den manøvren til å fungere, legger fint inn på siden av stripen da "softcut" kobler inn, har såvidt kraft nok til å fortsette ferden i harrier, kunne ikke dra den ut siden det var nært bakken å litt lite motor etter softcuten.
    Kommer nydelig inn mot ett tre, i harrier, meget lav fart så var like greit å bare la det stå til. Så flyet treffer greinene å jeg kutter motoren, da skjer jo selfølgelig det som ikke skulle skje, flyet bli hengende 3-4meter over bakken etter halepartiet i ei smal bjerk. jaja tenker jeg og gir litt gass så det faller ned.
    Etter alle kræsjene tidligere på dagen skulle man tro at ett lite fall skulle gå fint men nei, knakk kroppen ved vingens fremkant. DOUGH, for en typisk dag å glemme epoxyen hjemme.

    Heldigvis ingen større skade skjedd med verken motor eller batteri så i morgen blir det kanskje flere turer.

    Kim

  • #2
    Jaggu bra du ikke flyr store maskiner. Hørt om range check?
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

    Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

    Comment


    • #3
      Allt fungerte fint under range check..... 90meter uten støy med antennen halvt ute bør være mer en nok til liten EPP-maskin.

      Kim

      Comment


      • #4
        Fikk bare intrykk av at du tok av med et fly du visste ikke fungerte som det skulle, med radioproblemer, dårlig ledningstrekk og høyspentledninger som forstyrret. Hvis det ikke er tilfelle, så beklager jeg.
        Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

        Steinar B Johansen
        Lillehammer mfk

        Comment


        • #5
          Kan vel kanskje si at jeg var delvis klar over at det kunne bli problemer, hadde fjernet det jeg trodde var problemet(for lange ledninger), så trodde det skulle går bra, viste seg at jeg også hadde lagt ledningene litt for nær antennen. Så det dårlige ledningstrekket er jo en feil jeg fant ut av etterpå at det hadde så stor betydning, og det var jo akkurat dette ledningstrekket som førte til radioproblemer.

          Kim

          Comment


          • #6
            En god regel er å lande så fort en merker radioforstyrrelser.
            Range check tas gjerne med antennen helt inne og med motoren i gang. Kun med motoren i gang får du et realistisk bilde av forstyrrelsene.
            Last edited by esmel; 30-08-07, 13:16.
            Espen Melby

            :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

            Comment


            • #7
              Hmm, tenkte ikke man skulle ha antennen helt inne... Er ganske fersk i hobbyen enda.

              Hvor lang rekkervidde bør man ha med antennen helt inne da?

              Kim

              Comment


              • #8
                Du har rett i at en ikke skal ha antennen inne når radioen er på, men den korte tiden en rekkeviddesjekk tar er det ikke noe problem. Sendermodulen har en tendens til å bli varm dersom radioen står på uten at antenna er helt ute.

                Det vanlige i manualene jeg har sett er vel 30 skritt eller mer.
                Det kan være noe ulikt fra merke til merke / radio-radio.
                Espen Melby

                :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                Comment


                • #9
                  Originally posted by esmel
                  Du har rett i at en ikke skal ha antennen inne når radioen er på, men den korte tiden en rekkeviddesjekk tar er det ikke noe problem. Sendermodulen har en tendens til å bli varm dersom radioen står på uten at antenna er helt ute.

                  Det vanlige i manualene jeg har sett er vel 30 skritt eller mer.
                  Det kan være noe ulikt fra merke til merke / radio-radio.
                  Så omkring 20-30meter bør gå uten betydelig støy?? med antennen ca halvt ute eller helt inne?
                  Isåfall har jeg ett seriøst problem med mottakeren(eller senderen), klarer kanskje 3-4meter før allt av servoer begynner å klikke.

                  Men takk for infoen, kan være nyttig i tiden som kommer.

                  Kim
                  Last edited by kherseth; 30-08-07, 18:58.

                  Comment


                  • #10
                    Krystall

                    Originally posted by kherseth
                    Så omkring 20-30meter bør gå uten betydelig støy?? med antennen ca halvt ute eller helt inne?
                    Isåfall har jeg ett seriøst problem med mottakeren(eller senderen), klarer kanskje 3-4meter før allt av servoer begynner å klikke.

                    Men takk for infoen, kan være nyttig i tiden som kommer.

                    Kim
                    Det er en fordel og skifte krystall etter krasj.
                    Denne er laget av små ømfintlige partikler som ikke tåler for mange krasj.
                    Jeg skifter alltid etter noe slik har skjedd.
                    Sjekk også at antennen er skrudd skikkelig i. Hvis ikke får du forstyrrelser.
                    Sånn som servo kan også gi forstyrrelser om de har vært med i krasj. Dette skjedd for meg en gang
                    Last edited by JR DUDE; 30-08-07, 19:11.
                    Takk for deeeeeee

                    Mvh Pål Jonny

                    Comment


                    • #11
                      Under rekkeviddesjekk skal antenna være helt inne.

                      Det er store variasjoner mellom merker og radioer.
                      Hitech eclipse 7en min hadde vesentlig kortere rekkevidde med antenna inne enn Futaba 9Cen min. Så hører det også til historien at jeg hadde mye mindre problemer med glitching med futabaen.

                      Hvis du har så kort rekkevidde så kan det hende du har brudd i antenna på mottakeren, eller så er radioen din rett og slett så dårlig, selv om den ikke burde være det... Hva slags radio er det du har?
                      Espen Melby

                      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                      Comment


                      • #12
                        radio

                        Originally posted by esmel
                        Under rekkeviddesjekk skal antenna være helt inne.

                        Det er store variasjoner mellom merker og radioer.
                        Hitech eclipse 7en min hadde vesentlig kortere rekkevidde med antenna inne enn Futaba 9Cen min. Så hører det også til historien at jeg hadde mye mindre problemer med glitching med futabaen.

                        Hvis du har så kort rekkevidde så kan det hende du har brudd i antenna på mottakeren, eller så er radioen din rett og slett så dårlig, selv om den ikke burde være det... Hva slags radio er det du har?
                        Jeg hadde også en eclipse 7 som var rett og slett for dårlig.
                        Antenna røyk sund og det var for kort rekkevidde på den. Så kjøpte jeg meg en jr9x2 og den er helt fin. Vi som hadde hitec radioer hadde mest problemer med glitch enn noen andre.
                        Takk for deeeeeee

                        Mvh Pål Jonny

                        Comment


                        • #13
                          Også er det lett å få forstyrrelser hvis esc, batterikabel eller servoer er i nærheten av mottaker. eller hvis antenneledningen er borti noe av det samme.
                          Test alt på bakken, det er ingen ting som virker bedre i lufta, feil går ikke over av seg selv.
                          Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                          Steinar B Johansen
                          Lillehammer mfk

                          Comment


                          • #14
                            Bruker den billigste radioen man får kjøpt, en Lexor 5ch til 450kr inkludert mottaker, den skal skiftes så snart stipendet kommer på kontoen, hvis noen har en god Futaba som skal bort så si ifra....

                            Bad scientist: Det ble litt bedre etter at jeg skillte servoledninger fra antennen, men har fortsatt ikke noe særlig rekkevidde.

                            Kim

                            Comment


                            • #15
                              Som sagt får du det du betaler for.
                              Det viser seg gang på gang at billig utstyr i lengden blir dyrere enn å kjøpe bra utstyr med en gang. Dessuten er det artigere når ting fungerer! Men så er jeg jo godt kjent med at valget ofte står mellom å kjøpe billig utstyr og fly, eller å spare til dyrere utstyr og dermed ikke få flydd på lenge...

                              Nå som 2.4ghz radioene har kommet og er så billige så håper jeg at færre blir skremt fra denne hobbyen pga. ting som ikke fungerer og skaper frustrasjon, spesielt i forhold til forstyrrelser.

                              Når det er sagt trenger ikke bra være det samme som dyrt, bare vit hva du handler.
                              Espen Melby

                              :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                              Comment

                              Working...
                              X