Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mudry CAP 21

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mudry CAP 21

    Da har jeg påbegynt mitt første byggeprosjekt, en semi-akro modell som ikke er i skala, nemlig forgjengeren til CAP 232; en Mudry CAP 21. Tegninger av modellen fulgte med august nummeret til RCM & E (www.modelflying.co.uk). Flyet får etterhvert et vingespenn på 53", noe som skulle tilsvare ca.135cm. Motoren jeg bruker for dette prosjektet er en SC.32. Har skjært ut formers samt sideplater, og limt på doublere. Nå avventer jeg på en forsendelse med deler for å komme videre. Legger inn bilder av fremdriften så snart jeg får mulighet.
    Last edited by cliojohn; 30-08-07, 16:52.

  • #2
    Trenger en anbefaling på propellstørrelse på min .32 totakter....flyet er som nevnt ovenfor.

    Oppdatering på fremdrift; har fått motor og deler, så nå er motor og bensintank satt sammen men ikke tilkoplet. Har prøvemontert "snakes" i flyet, samt lagt inn longerons i halepartiet. Prøver å få tak i eksosmanifold-forlenger ettersom det er brukt for innmontering av motoren i guiden som medfølger tegningen. Hvor kan en få tak i sånt? Har prøvd de lokale butikkene, og de skal sjekke litt...

    Er på utkikk etter pent brukt Hitec Laser 4 med medfølgende servoer, så ta kontakt om noen skal selge.

    Comment


    • #3
      Første bilde, beklager kvaliteten...flere bilder kommer, også av hvordan det skal bli
      Attached Files

      Comment


      • #4
        Post bilder

        Har planen til det flyet liggende å vurderer å bygge det
        Så eg ser fram til en fin byggetråd.

        David

        Comment


        • #5
          Bra at noen vil bygge fra scratch.
          Sjekk RCMarked for radioutstyr, du kan gjøre bra kjøp på brukt.
          Er det en slik sak du leter etter? Link. Kan være OS sine passer SC.
          Propell: noe rundt 9x6 et sted, kjenner ikke SC...
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Ga opp det med distansestykket, er helt umulig å finne rett type. Løsning: Motoren monteres på vanlig måte og utsparinger ble gjort på former F1.
            Ellers så har jeg nå (endelig) begynt å lime sammen litt deler. Begynte med doubler og "sideplaten" på ene siden, limte de sammen...deretter har nå formerene begynt å komme på rett plass. Skal jobbe mer med flyet i helga. Travle dager, så det blir bare noen få timer i uka. Bildet nedenfor er tatt under "dry-fit av delene til skroget. En skimter såvidt bensintanken.. Roret ble litt tricky, hadde ikke bred nok balsa og måtte derfor tenke litt som "han Reodor" og skjøte to balsadeler ved å kappe til noen korte stålpinner av et stag jeg kjøpte feil. Boret deretter ut noen hull i ene biten, limte pinnene på med epoksy, boret parallellt i andre biten og limte den på Tungvint? JEPP..men det fungerer.
            Attached Files
            Last edited by cliojohn; 31-10-07, 18:48.

            Comment


            • #7
              Har hatt pause en stund fra CAP bygginga, men nå tiltar lysten igjen.
              Nå har jeg omsider fått motoren i hus, montert et standard motorfeste fra elefun.no samt tilpasset motoren på festet. Hull ble boret i "torpedoveggen" for fuelslange samt for pianotråden fra motorservoen. Mangler ennå servoer til flyet så det står litt på det.
              Alle finerformerene (4stk) er limt fast samt begge longerons i bunn på sideplatene av skroget. Har kappet til en servoplate (foreløpig). Nå skal sideplatene limes sammen som neste skritt, men trenger sårt servoene for tilpassing. Vanskeligere å tilpasse etter en har limt for mye. Vurderer kjøp av Hitec Laser 4 radio med HS322 servoer (rimelig..). For å finne ut litt mer om bygginga har jeg sporet opp forumtråd på nettsida til RCbladet tegningen er fra, se link under. Artikkelforfatteren bygde modellen med bellcranks i vingene og aileronservo på servoplate i center av kroppen. Jeg vurderer å installere to miniservoer i vingene, noen som har erfaring med dette/evt.anbefaling?
              Videre skal iht. tegningen understellet monteres på en plate som joiner vingene sammen. Dette medfører slik jeg ser at en ikke kan ta av vingen! Vurderer å bruke platen som nevnt, men flytte understellet litt. Tiden vil vise.

              Page not found | RCM&E Magazine

              Comment


              • #8
                Kroppen er nå limt sammen og servobay installert, bilder kommer...

                Comment


                • #9
                  Godt det ikke bare er meg som bruker lang tid på noen prosjekter
                  'Airspeed, altitude and brains. Two of these three are always necessary to complete a safe flight'.

                  Ørjan Rapp

                  Comment


                  • #10
                    Legger ved litt bilder av byggeprosessen. Har limt inn en ny former i kveld. Bildene taler sitt.
                    Attached Files

                    Comment

                    Working...
                    X