Announcement

Collapse
No announcement yet.

Utstyr

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Utstyr

    Tenkte jeg skulle tømme hodet og dele noen erfaringer, samt skrive litt om noe jeg mener har blitt et hysteri blant modellflygere, som flyr med "acrofly" over 2 meter.
    De siste årene har store acrofly blitt mer og mer mote, og de fleste sitter og ruger på et prosjekt, enten i plast eller balsa. Lenge har plast vært eneveldende, men jeg sa for et par år siden at balsa kommer til å ta over markedet, og det er det vel i ferd med å gjøre.

    Så til sakens kjerne, og her skriver jeg hva jeg mener, ikke nødvendigvis hva som er rett, og de som vil rive meg i håret, kan få gjøre det på neste stevne

    Når jeg først begynnte med store acrofly for 5 år siden, hadde jeg ikke tilgang til spesielt heftige digitale servoer. Jeg fløy en Cap 231 XE med 3W 60 og 6 kg servoer på alle ror. Mottaker uten PCM og vanlig mottaker batteri på 1700 mah. Hadde aldri problemer.
    Det samme gjaldt en 2 meter jeg hadde , som også hadde 3W 60. Ingen støy, ingen powerbox, ikke noe dilldall.

    Så kjøpte jeg en 3 meter Votec. Denne ble fyllt med analoge Futaba servoer type 9206, 2 stk batteri a 2400 mah og en accuweiche fra 3W. En strømskinne, som jeg vil si er grei nok til sitt bruk. Gass servoen ble montert inne i motordomen, sammen med teningsanlegget, og 3 batteripakker. Her begynner nok noen nå å tenke "nei nei nei". Jeg leser at det er FY å montere servo sammen med tenningsanlegg, da det er støy fremkallende og modellen kan havarere. Brukte i tillegg karbon stang fra servo til gass arm. Ikke hadde jeg noen killswitch heller. Vel, 330 flyturer senere, hadde jeg ikke hatt noen problemer av noe slag, kun skiftet tenningsanlegg, og det har ingenting med servoplassering å gjøre. Flyet lever så vidt jeg vet i beste velgående.
    Servoene på dette flyet hadde vel en drakraft på ca 10-11 kg, og det var nok til allverdens herjing i lufta i alle hastighter.
    Jeg har brukt samme fremgangsmåte på alle flyene jeg har bygget de siste årene, inklusive de 2 jeg har hatt byggeblog på, her på forumet.

    Gass servo i domen, så nærme motoren så mulig, og tenningsanlegget 5-6 cm over, hengede i taket på domen. Overhodet ingen problemer med støy, what so ever. Ingen spesiell heftig powerbox, Smart Fly til under tusenlappen virker veldig bra. Ingen killswitch, da jeg monterer gassoverføringen på en slik måte at det ikke skal hoppe av. Sjekker alt av servoer og overføringer for hver 5 flytur, og kan dermed oppdage ting som er i ferd med å utvikle seg. Ingen gummidemping på motorfeste, støyen er normal i forhold til størrelsen. Ingen som har sagt at modellene mine støyer, når jeg har vært sammen med andre som har samme fly.
    Ingen backup, doble mottakere, flight recording, gps eller gyro. Fremdeles ingen killswitch.

    Så når jeg leser at folk kjøper den ene saftige dippedutten etter den andre, bruker tusenvis av kroner på fancy utstyr, og så leser jeg senere at de har havari og at omtrent alle ledd i hele verden som har levert utstyr til flyet har blitt innkalt, så begynner jeg nesten å le. Unnskyld!! Jeg mener at til mer du putter inni, til mer kilder for trøbbel får man, hvorfor ikke holde ting enkelt?? Det som fungerte for 5 år siden, fungerer tydligvis ikke lenger, siden man stadig vekk må kjøpe noe dyrere og "bedre", som det senere viser seg gir mer trøbbel og som til slutt koster hele hobbien, og blir en hodepine uten like.

    Min neste 2,6 meter, jeg vet jeg kommer til å bygge iallefall 1 til, skal ha 1 sevo pr balror, 1 på sideror og 2 på høyderor. 1 batteri til servoer og 1 til tenning. Ingen Lipo eller Liion, kanskje en Smartfly box til 500 kr. Sparer masse vekt, masse hodebry og kansje masse penger.
    Jeg har iallfall prøvd tingene på min måte, har ikke gått den "kostbare" veien, og flyene mine står hele og fine på hobbyrommet, klar til bruk, time etter time.

    Skulle gjerne skrevet mer, men skal hjem til mor på middag. Regner med å få svar på tiltale her, så da skal jeg heller skrive mer.
    Knut Erik
    But it flies, so who cares??
    www.torqueroller.com
    Steikje galen
    www.skalamodellflyklubb.no
    www.teamflyingcircus.com

  • #2
    Halve moroa med denne hobbyen er jo å stadig finne nye duppedingser man bare må ha
    Øystein Sundes "HiFi Asylet" kan lett skrives om til å passe den gjennomsnittlige modellflyger
    Last edited by Nitro; 07-10-07, 13:20. Reason: skrivefeil

    Comment


    • #3
      Dette har jo også relevans til Imac-tråden som går her inne akkurat nå. Det er fort gjort å gi opp å komme "på nivå" når det uttalte kravet til utstyr koster skjorta til både deg og nabo'n.

      Jeg mener du helt klart er inne på noe her. Bra at noen fronter slike tanker også
      Mvh
      Torbjørn Gustafson
      www.trmfk.no



      Will fly for food

      Comment


      • #4
        Synes ikke det er morro å bruke tusenvis av kroner på ting jeg egentlig ikke trenger. Men "må" du ha det, så kjøp det gjerne for meg
        Knut Erik
        But it flies, so who cares??
        www.torqueroller.com
        Steikje galen
        www.skalamodellflyklubb.no
        www.teamflyingcircus.com

        Comment


        • #5
          Interessant innlegg Knut Erik Likte det jeg leser. Et tankekors.

          (Fløy for snart 20 år siden en 2,1 meters Lazer 200 med standardservoer på alle rorene, og da var vel standard-servoene knapt 3 kilo sterke... )
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            De evindelige spørsmålene er vel hvor mye strøm en trenger å putte inn i flyet, hvor mye strømtrekk en vanlig mottaker tåler, spesielt sett i forhold til rorflater, servoer, motorisering (vibrasjoner) osv. Nå i det siste er det jo også relevant å se dette i forhold til f.eks spektrum-mottakerene og reboot-"problemet". Holder det med 4.8V pakker eller må en opp på 6V. Må en ha f.eks handle seg en emcotec eller smart-fly dings for å fordele / regulere spenninga?

            Det jeg savner i denne diskusjonen er helt konktrete målinger av strømtrekk slik at vi kan gjøre oss opp vår egen mening, og ikke nødvendigvis høre på 5 ulike piloter med 5 ulike meninger. For min egen del har jeg blitt anbefalt både å følge KISS-prisnippet og å "selvfølgelig kjøpe strømforsyning / regulator X, for det må du jo ha når du skal ha så mange digitale servoer". Jeg må ærlig talt innrømme at jeg blir litt frustrert og føler meg veldig usikker på hva som faktisk er NØDVENDIG. For min egen del så tenker jeg ofte at hvis du er i tvil legg inn litt sikkerhetsmargin på utstyrssiden, kjøp noe dyrt for det er sikkert bra...

            Dette innebærer innkjøp av dyre komponenter, som jo i værste fall er en risiko for mere krøll. Men så tenker jeg at "alle andre flyr jo med det" så da fungerer det sikkert for meg også. Og så drar jeg visakortet og slår meg til ro med at jeg i hvert fall slipper problem x, y og z selv om jeg risikerer å gå i bakken pga problem c.

            Dette blir litt problematisk når erfaren og dyktig pilot a sier det stikk motsatte av erfaren og dyktig pilot b. Spesielt blir dette vanskelig når begge har uheldige erfaringer med den andres løsning. F.eks at pilot a liker å holde det enkelt med færrest mulig komponenter ombord og sier han har opplevd problemer med diverse dyre komponenter, hvorpå pilot b som liker dyre dingser sier han har hatt problemer med enkle løsninger fordi de ikke er gode nok... Hvordan skal en forholde seg til slikt dersom vi ikke får noen målinger på bordet ?
            Espen Melby

            :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

            Comment


            • #7
              Dette er et veldig viktig tema du tar opp her Eagle. Jeg er helt enig med deg i alt du skriver fordi jeg og har litt av de samme erfaringene selv. Har ikke hatt noe så stort som 2,6meter men har hatt flere 2m. Jeg pleier å lodde om litt sånn at strømmen går utenom mottaker med en heavydutybryter, og er vel av den oppfatning at du skal ha et rimelig stort fly med mange diggiser for å trenge en powerboks. Har nå en 2M Katana freestyle med ni-cad pakker og det eneste av noe fansy utstyr er en smart-fly kill-switsh. Flyr med spektrum så etter en prat med Espen (Esther) ånei.. (Esmel) mener jeg... så blei det 6volt til mottakerdelen siden denne mottakeren kan reboote ved for lav spenning. Alikevel så har jeg krashet flyet (bare litt) p.g.a. motorstopp sånn helt plutselig..... mitt siste bensinfly?

              Hadde for en del år siden en Carl Goldberg Sukhoi med standard servoer rundt om uten noe trøbbel i det heletatt.....hadde noen kommet med det på stripa i dag hadde vel vedkommende fått flyforbud kanskje, jeg og hadde reagert tror jeg....rart dette.....
              Christen
              http://jetsofnorway.com/

              Comment


              • #8
                Jeg er desverre ingen expert på målinger av elektronisk utstyr, som servoer, mottakere, strømtrekk av disse, utladinger av batterier osv. Jeg har heller aldri prøvd de dyreste komponentene som det referes til i den andre tråden som jeg startet her i Imac trådene.
                Det jeg prøver å sette fokus på, er om det er nødvendig med 14 servoer som feks Hitec 5955TG eller JR 8711A, som skal trekke over 25 kg på 5,9 volt i en modell?? Kanskje hadde det holdt med 13 kg eller 8 kg. Når jeg flyr, så beveger rorflatene seg etter farten, På sakte fart, i såkalt 3D manøver/øvelse, så er det lite belastning på rorene, kontra fullt utslag på full gass. Har man behov for max utslag på full gass,så vet ikke jeg hvilke øvelser man flyr. Imac øvelser har moderat fart og neppe fulle utslag. Man ser selvfølgelig diverse amerikanske piloter som flyr en roling circle med fullt gasspådrag, det ser kanskje tøft ut, men når flyet snurrer så fort rundt at du ikke vet hva som er opp eller ned, så kan det være det samme.

                Jeg liker å tro at man kjøper inn utstyr etter hva man har tenkt å bruke det til, og sånn som jeg flyr ( hull i lufta ) så klarer jeg meg egentlig med moderate servoer til halve prisen av de dyreste digitale servoene. Flyr man derimot en jet på 20 kg i 400 km/t så ville jeg nok ha valgt en servo som trekker det som trengs for å bevege rorene i denne hastigheten.

                Da jeg kjøpte min første 3 meter, kontaktet jeg Roland Matt, som hadde designet flyet, og som flyr i verdensklassen, og spurte hva jeg trengte av utstyr. Han svarte at servoer med ca 10 kg trekk kraft, litt sterkere på sideroret og noen gode batterier skulle holde lenge. Og det gjorde det. Hadde jeg spurt ham i dag, hadde han kanskje svart at jeg minst måtte bruke servoer som trekker 24 kg, og minst 4 av de på sideroret, helst bruke store Lipo/Liion batterier, 2 mottakere, dyre powerboxer og killswitcher. Jeg lurer nesten på om det ligger en liten konspirasjon mellom flyfabrikantene og de som produserer servoer og etc at de som bygger flyene anbefaler de dyreste servoene, så tjener servofabrikken også gode penger. Bare tull sikkert, men man kan jo lure.

                De som har kompetanse og utstyr, må gjerne måle i vei, og avsløre sannheten her på tråden, som jeg sa innledningsvis, jeg skriver hva jeg mener, ikke det som nødvendigvis er rett. Kan nevne at en kompis som har en 2 meter med 50 ccm motor, flyr med analoge servoer fra Waypoint, 1 mottakerbatteri og alle servoer direkte i mottakeren. Han har ikke hatt noen problemer ennå, og jeg tror ikke han kommer til å få det heller. Skulle han satt inn det som garantert hadde blitt anbefalt hadde han spurt en av de ledende Imac pilotene her i landet, hadde modellen kostet 7000,- mer enn det den gjør i dag. Og nesten bare i servoer og batterier. Så kommer alt det andre i tillegg
                Last edited by Eagle; 07-10-07, 21:14.
                Knut Erik
                But it flies, so who cares??
                www.torqueroller.com
                Steikje galen
                www.skalamodellflyklubb.no
                www.teamflyingcircus.com

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Christen View Post
                  Dette er et veldig viktig tema du tar opp her Eagle. Jeg er helt enig med deg i alt du skriver fordi jeg og har litt av de samme erfaringene selv. Har ikke hatt noe så stort som 2,6meter men har hatt flere 2m. Jeg pleier å lodde om litt sånn at strømmen går utenom mottaker med en heavydutybryter, og er vel av den oppfatning at du skal ha et rimelig stort fly med mange diggiser for å trenge en powerboks. Har nå en 2M Katana freestyle med ni-cad pakker og det eneste av noe fansy utstyr er en smart-fly kill-switsh. Flyr med spektrum så etter en prat med Espen (Esther) ånei.. (Esmel) mener jeg... så blei det 6volt til mottakerdelen siden denne mottakeren kan reboote ved for lav spenning. Alikevel så har jeg krashet flyet (bare litt) p.g.a. motorstopp sånn helt plutselig..... mitt siste bensinfly?

                  Hadde for en del år siden en Carl Goldberg Sukhoi med standard servoer rundt om uten noe trøbbel i det heletatt.....hadde noen kommet med det på stripa i dag hadde vel vedkommende fått flyforbud kanskje, jeg og hadde reagert tror jeg....rart dette.....

                  Din plutselige motorstopp kan nok henge sammen med bruk av killswitchen du bruker, da dette merket har en tendens til å gjøre nettopp det. Lurer på om ikke en av de to store røde Pittsene som ble bygget for en stund siden, også fikk kjenne bakken pga av det samme, med samme merke. Correct me if I'm wrong.
                  Knut Erik
                  But it flies, so who cares??
                  www.torqueroller.com
                  Steikje galen
                  www.skalamodellflyklubb.no
                  www.teamflyingcircus.com

                  Comment


                  • #10
                    Å måle strømtrekket er ikke værre enn at noen putter en eagletree logger (eller lignende) mellom batteri og strømskinne / regulator. Da er det ganske enkelt å se hva det totale strømtrekket er. Har logger men mangler fly...
                    Espen Melby

                    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                    Comment


                    • #11
                      Som sagt, så er jeg blanko ang elektronikk, men å måle strømtrekket vil vel ikke gi noen indikasjon på om man trenger enten den ene eller den andre servoen? Eller? Man vil vel få forskjellig strømtrekk om man måler et fly som bruker 10 digitale servoer, kontra ett som bruker 8 digitale og 2 analoge, evnt bare analoge?
                      Vi har jo et sikkerhetsutvalg, som jeg har forstått skal utarbeide et regelverk, og som deretter skal lære opp klubber til bla å ta sikkerhets sjekk på modeller. Det siste gjelder vel helst ved større stevner og arrangementer. Men hva skal da være malen?
                      Skal man da få beskjed om at servoene du har valgt, er for svake i denne modellen, og vi synes du burde hatt litt større batteri, og ikke kan vi se noen killswitch, så etter vår mening, kan desverre ikke du fly på dette stevnet. Hvordan skal dette fungere i praksis? Jeg aner ikke hvordan det hele kommer til å utvikle seg, men jeg regner med at de har full kontroll på det hele, og at fornuften seirer til slutt.
                      Knut Erik
                      But it flies, so who cares??
                      www.torqueroller.com
                      Steikje galen
                      www.skalamodellflyklubb.no
                      www.teamflyingcircus.com

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Eagle View Post
                        Som sagt, så er jeg blanko ang elektronikk, men å måle strømtrekket vil vel ikke gi noen indikasjon på om man trenger enten den ene eller den andre servoen? Eller? Man vil vel få forskjellig strømtrekk om man måler et fly som bruker 10 digitale servoer, kontra ett som bruker 8 digitale og 2 analoge, evnt bare analoge?
                        Hvis vi vet hvor mye en gjennomsnittlig 2.6 meter trekker av strøm med servo type og merke x så vet i hvert fall andre hva de kan forvente seg i sin modell.

                        Spørsmålet du får svar på er f.eks spørsmålet til christen, som underforstått er "hvor mye dropper spenninga" når jeg gir ror. Vi kunne også besvart spørsmålet om hvor mye alt sammen trekker av strøm. Dette sammen med et svar på hvor mye en gitt mottaker faktisk tåler av strøm, kunne gitt oss et svar på om vi må ha powerbox el. for å ikke grille mottakeren.

                        En får selvfølgelig ikke målt alt som finne på markedet, og det mener jeg heller ikke er nødvendig, men det hadde vært fint å ha noe å ta tak i når en skulle velge utstyr.

                        Dette med killswitcher som streiker er også interessant å få høre litt om.

                        Hobbybudsjettet mitt er ikke stort nok til at jeg kan prøve og feile til jeg finner noe som fungerer. Det burde vel være fordelen av et åpent og tilgjengelig miljø.

                        Å luke ut alle (som i flest mulig) uklarheter og usikkerhetsmomenter vil vel også kunne bidra både til økt sikkerhet samt gjøre steget mindre for de som går fra liten modell til diger skranglekasse.

                        Vi har jo et sikkerhetsutvalg, som jeg har forstått skal utarbeide et regelverk, og som deretter skal lære opp klubber til bla å ta sikkerhets sjekk på modeller. Det siste gjelder vel helst ved større stevner og arrangementer. Men hva skal da være malen?
                        Skal man da få beskjed om at servoene du har valgt, er for svake i denne modellen, og vi synes du burde hatt litt større batteri, og ikke kan vi se noen killswitch, så etter vår mening, kan desverre ikke du fly på dette stevnet.
                        Vet ikke så mye om dette, men det bør jo være slik at det bør stilles et visst minimum til utstyret dersom en skal delta på større flystevner etc. Hva som ansees for "sikkert" og "minimum" får andre diskutere seg frem til.
                        Last edited by esmel; 07-10-07, 22:29.
                        Espen Melby

                        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                        Comment


                        • #13
                          Utstyr

                          Hei,

                          Det er som mange av dere sier en interesant diskusjon dette. Hva trenger du egentlig i et stort modellfly, for det gjelder jo alle modeller over en 2-2,3m eller deromkring.(ikke noe eksakt tall).
                          Jeg har 3 modeller som jeg kan fly IMAC med, en 3W Challenger med 28ccm bensin m/canister, en x-treame composite Sukhoi SU-29 2,2m med 3W-50i m/canister og en Lorenz Raven 2,5m med en ZDZ80RV m/tunepipe.
                          Hver har sitt oppsett i forhold til det jeg syns er påkrevd.
                          Challengeren har en servo på hvert ror, ca.5kg på hvert balanseror og ca.8kg på side og høyderorene. Jeg har 2 x 6v nimh som går gjennom en powerbox bryter med innebygget regulator. Allt går hjennom mottageren. Throttle servoen flyttet jeg fra motorboksen fordi jeg vil ikke ha den minste mulighet for forstyrrelser. Jeg har også en fiberoptisk killswitch, etter min mening er killswitch obligatorisk i bensinmodeller. Jeg har hatt 2 tilfeller av feil på throttle kontrol men aldri feil på killswitch!
                          Sukhoien har en 5955 servo på hvert ror. Kanskje litt overkill men med den prisen det er på disse er det lite å tjene på noe annet. Disse går gjennom en Emcotec mini-5 DPSI strømskinne, nettop fordi strømtrekket kan bli høyere enn vanlig. 2 x 2500mah nimh pakker står for strømforsyningen. Jeg har 1,5 tommer servohorn. Hvorfor jeg nevner det skal jeg komme tilbake til. Jeg har samme killswitch.
                          Raven har en 5955 på alle ror unntatt sideror hvor jeg har 2. En venn prøvde seg med 1 på en tilsvarende størrelse Yak og fikk blowback selv på relativt lav hastighet. I denne modellen har jeg en av de mindre Weatronicene. 2 motagere, 4 regulatorer, strømskinne, og en rekke andre finesser måtte bare prøves! Totalt sett er det ganske gunstig mht vekt og kostnad.
                          Det har fungert uten noen form for problemer! Jeg har 2x powerboks 2800mah lipo og samme killswitch. 10,8 kg veier min men det er lett å få den under 10 om man vil. Som dere ser standariserer jeg servoer og killswitch og har derfor alltid reserve om jeg trenger det.
                          Disse opsettene har jeg alldri hatt noen som helst problemer med!
                          Jeg skal nå bygge en 2,6m X-treame composit Edge 540 med en 3W80xi cs m/tunepipe. servo oppset blir som på Raven men med en liten strømskinne og enkel mottager. 2 x nicd eller nimh og en killswitch.
                          Jeg sa jeg skulle forklare hvorfor servohorn størrelsen er viktig. I dag er det visst om å gjøre å ha størst mulig utslag på alle ror for å fly 3D. Jeg ser 2-3 tommers servohorn og 1 tommes rorhorn og noen utrolige utslag. Denne geometrien har en STOR ulempe. En 5955 har en kraft på la oss si 22kg. Det er ved høyeste volt(6) og med 1 tommes servohorn. Hvis du øker til 2 tommers servohorn har du en 11 kg servo ( hvis du har samme rorhorn på 1 tomme). Med lange servokabler med lav kvadrat får du nok litt lavere enn 6v til servoen og enda litt mindere kraft. Da må du ha 2 av denne servoen på et ror for å få den opprinnelige kraften på roret! Ganske mange modeller krever lange servohorn for å få overføringen på utsiden av vingen etc.
                          Det neste er om det er nødvendig med 50-60 grader utslag på roerne. Svaret er at det er veldig mye en funksjon av hvor du har tyngdepunktet. De fleste har vel prøvd å fly med en litt haletung modell og merket hvor mye mer følsom den er på spesielt høyderoret.
                          De fleste av oss er ikke sponset og har ikke råd til en modell for 3D og en for program flyging.
                          Derfor må vi kunne flytte tygdepunktet på den ene modellen, eller som de fleste gjør å finne en gyllen middelvei fordi det er for mye pes å flytte på batteripakker el. hele tiden.
                          Så med det i bakhodet er det mye opp til deg selv hva du trenger av servoer.
                          Hvordan du flyr er også en stor faktor i denne sammenhengen. Jeg ser desverre mange som tror throttle er en av og på bryter!( American style!). Flyr du en av de større modellene f.eks en 2,6 m på full throttle rett ned med mye fart trenger du mer rorkraft. Dobler du hastiheten, firedobler du luft motstanden. Det viser litt om relasjonen mellom hastighet og kraft som trengs på rorene. Arealet på rorflaten gir samme effekt, større areal som skal flyttes på samme hastighet trenger mer kraft.
                          Vi har mange eksempler i IMAC på at du ikke trenger å "lesse" ned en 2,2-2,6 m modell med allt fra katalogen for å fly, men skal du fly en 3m 150-200ccm modell på TOC vis så trenger du 2-3 kataloger fulle!
                          Det som er fint er at det er helt opp til deg å gjøre de vurderingene som skal til og avpasse utstyret deretter!
                          En TOC pilot som heter Peter Goldsmith har skrevet en artikkel som omhandler det meste om oppsett av IMAC modeller. Du finner den på Home , gå deretter på articles, så flightschool og du finner den på høyre side. Last ned og print ut! Det er svært lærerikt og svarer på det meste.
                          Kommer sikkert på mer etterhvert, so stay tuned!
                          mvh Rolf Meum

                          Comment


                          • #14
                            Knut Erik,

                            Skal det være mulig, som du oppforder om; å rive deg i håret på neste stevne må du nesten begynne å møte opp snart.... Regner med at det er IMAC stevner du snakker om iom valget av tema...

                            Mange bra tanker du har der der. Ofte best å satse på enkelhet. Alt avh av bruken. Har selv nettopp bygd en 27% IMAC bensinmodell helt fri for overflødighet. Det jeg ikke finner å rime er at det skal finnes noen uttalt standard for hva slags kostnadsdrivende elementer folk skal putte i flyene sine og at pekefingeren rettes mot IMAC miljøet...

                            Det eneste man på IMAC siden virkelig har predikerer er bruk av kill switch og minimalisert akkustisk støy som viktig. Det er direkte farlig for omgivelsene å fly en stor bensinmodell uten kill-switch. Det finnes det bevis på, også i Norge. Kostnaden for denne er også lav (3-500 kr). Akkustisk støy er også uhyre viktig og det hersker ingen tvil om at bl.a gummidempere også hjelper.

                            Akkustisk Støy; Om ingen har fortalt deg at dine 3m'ere fly støyer for mye.....beklager... hadde du møtt på IMAC med en slik og 2-bladet propell hadde denne beskjeden kommet meget kjapt...

                            Elektrisk støy fra motor; Har faktiske målinger som viser at throttel servo montert i motordom senker mottaker signalets styrke med 15-20% i forhold til montasje bak i kropp med plast i støtstang. Målinger gjordt på samme fly. Sikkert ikke kritisk om man fly i rene og pene omgivelser mhp bakgrunnstøy og interferens. Man har jo reserve i sendereffekten. Koster ingenting å prøve om man vil satse modellen og en tilfeldig forbipasserende. Kostnaden for montasjen er jo helt lik.

                            Strømtrekk: En 2.6 til 3.0 meters modell med digitale servoer trekker i følge egne målinger 3-4 A ved normal IMAC program flygning. Noen høyere peak verdier i de øvelsene som inneholder snap. Ved 3D flygning viser målingene 12-15A når opp mot full defleksjon på rorene benyttes. Kritisk er altså 3D flygning. Da kan man få kritiske spenningsfall om ikke riktig batterier anvendes. 3D er vel ofte kalt å "fly hull i lufta" ja.

                            Har aldri i IMAC miljøet hørt predikering om at kun de største og råeste servoene gjelder. Ei heller de råeste strømskinnene. Eller de råeste flyene. Jeg tror du finner mye større "Bling" faktor på disse scalastevnene du benevner enn på et acro (IMAC eller F3A) stevne, men det er en påstand. Kanskje urettmessig.

                            Møt uansett opp og opplev selv ! Vanskelig på forhånd å si hvem som da berikes mest; du eller vi ! Du er uansett velkommen !

                            mvh
                            Ketil

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Eagle View Post
                              snipp.....
                              Vi har jo et sikkerhetsutvalg, som jeg har forstått skal utarbeide et regelverk, og som deretter skal lære opp klubber til bla å ta sikkerhets sjekk på modeller. Det siste gjelder vel helst ved større stevner og arrangementer. Men hva skal da være malen?
                              Skal man da få beskjed om at servoene du har valgt, er for svake i denne modellen, og vi synes du burde hatt litt større batteri, og ikke kan vi se noen killswitch, så etter vår mening, kan desverre ikke du fly på dette stevnet. Hvordan skal dette fungere i praksis? Jeg aner ikke hvordan det hele kommer til å utvikle seg, men jeg regner med at de har full kontroll på det hele, og at fornuften seirer til slutt.
                              Hei Knut Erik
                              Sikkerhetsutvalget jobber med bl.a. denne saken ja.
                              Målet er ikke å øke omsetningen til produsenter/leverandører/butikker, men å sikre at det er "godt nok".
                              Det kan tenkes at visse typer utstyr (f.eks. killswitch, batteribackup osv) blir krav på visse modeller, men dette vil i så fall kreves for å øke sikkerheten, ikke blingfaktoren eller kostnadene.
                              Vi har en prosess å fullføre vedrørende utvalgets arbeide, og her vil nok både Luftfarttilsynet og andre måtte komme inn i bildet for de største modellene.
                              Det vil også bli kjørt en høringsrunde ute i klubbene på et eller annet tidspunkt.

                              Målet må være å sikre at "norske" regler er så gode at en modell godkjent i Norge automatisk får lov å fly i f.eks. Tyskland eller England.
                              De engelske reglene er så strenge i dag, at mange nok måtte sitte på innbytterbenken (fotballspråk!!) dersom de stilte opp på et stevne på køløya.

                              Jeg vil ikke starte en diskusjon rundt SUs arbeide. De skal få jobbe i fred med sine saker inntil arbeidet er klart til å legges frem, og så får vi ta diskusjonen under høringsrunden.
                              Mvh Terje Martinsen
                              leder Modellflyseksjonen/NLF
                              www.modellfly.info

                              Comment

                              Working...
                              X