Announcement

Collapse
No announcement yet.

Negative erfaringer med Kill-switch ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Negative erfaringer med Kill-switch ?

    Hei,

    Det svever historier i luften om at noen har hatt negative erfaringer med kill-switch'er. Har selv aldri opplevd problemer etter mange års bruk av kill-switch på flere modeller.

    Hadde vært interessant om de som eventuelt har hatt problemer kunne dele med oss andre;

    - hva var problemet og hvordan ble kill-switch'en funnet som feilkilde?
    - hvilken type kill-switch var brukt ?

    mvh
    Ketil
    Last edited by Kato; 10-10-07, 07:56.

  • #2
    Hadde et problem med at killswitchen ikke ville slå seg på en gang. Merket det ved a motor ikke ville starte, og oppdaget deretter at lysdioden på killswitchen ikke var tent. Togglet den valgte bryteren på radioen flere ganger uten forskjell. Skrudde av/på hovedbryteren til tenninga (som gir strøm til mottakerdelen av killswitchen) uten forskjell. Skrudde av på mottakeren i flyet (som gir strøm til senderdelen av killswitchen) og voila så virket den igjen.

    Til info så fungerte selvsagt alle andre ror/kanaler på flyet.

    - Type: Smartfly.

    mvh.
    Ole André

    Comment


    • #3
      Hallo,

      Kan nevne at for eksempel Emcotec sin kill switch type RCS er laget slik at om bryter for mottaker blir slått på før sender slåes på, så vil ikke RCS'en virke. Sannsynligvis laget slik pga sikkerhet slik at motor ikke kan startes uten at sender er påslått. Man må da slå mottaker av og deretter på mens sender er påslått.

      Mulig smart-fly sin er lik i funksjonen.

      mvh
      Ketil

      Comment


      • #4
        Hmm...det er jo en mulig forklaring Ketil, selv om jeg ikke tror jeg gjorde noe slikt når jeg fikk trøbbel. Uansett skal jeg se om jeg klarer å reprodusere feilen ved å slå på mottakeren før sender når jeg kommer hjem fra jobb i dag.

        Men hvordan skal killswitchen oppdage at mottakeren blir slått på først i et pcm-system? Mottakeren vil vel da gå direkte i failsafe ved påslag?

        mvh.
        Ole André

        Comment


        • #5
          Hei,

          Vet ikke. Men har akkurat bygd et fly for en kompis med RCS og denne oppfører seg slik hver gang om mottaker slåes på før sender. Trodde det var noe galt først.

          mvh
          Ketil

          Comment


          • #6
            Jeg har opplevd akkurat det samme som OAK beskriver, jeg slo meg til ro med at jeg sansynligvis slo på tenningen før PCM motageren var ferdig med "oppstarten". Nå venter jeg litt før jeg slår på tenningen og har ikke hatt flere problemer ihvertfall..

            Jarle
            It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

            Comment


            • #7
              Begynner og bli noen hundre turer med Electro Dynamics EDR- 107 og smart-fly sin kill- switch uten noen problemer, har heller ikke hørt noe om dette i klubben..

              Morten

              Comment


              • #8
                Ref. problemet jeg nevnte tidligere i denne tråden så har jeg nå forsøkt å fremprovosere samme symptom uten hell. Uavhengig av om radioen står på eller ikke når mottakeren slåes på så virker uansett killswitchen slik den skal.

                Så hva som skjedde med min killswitch den ene gangen er fortsatt en gåte.

                mvh.
                Ole André

                Comment


                • #9
                  Jeg blir frustrert av dette jeg.... jeg har hatt fire turer med min Katana med en Moki 30 og Smartfly kill-switch. På den 4. turen så stoppa motoren helt uten forvarsel, jeg kan ikke tenke annet enn at det var tenningen som kuttet siden jeg lirka den litt på throttelen like etter at den kuttet, det var helt dødt. Gikk ned på jordet og henta flyet, lampa lyste den og motoren starta på første flikk igjen......????? Jeg bruker filtere og filtklunk så fuelmangel var det garrantert ikke, tanken var nesten full.

                  Jeg har nå tatt ut Kill-switch`n og skal lage meg en mekanisk med servo og bryter. Jeg vet ikke om dette hjelper men jeg har fått med meg at det er flere som sliter med akkurat det samme problemet og at det er en feil som kommer og går, så da luker jeg bort det som kan feile så får`n se om motoren vil bli mere pålitelig nå.
                  Christen
                  http://jetsofnorway.com/

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Christen View Post
                    Jeg blir frustrert av dette jeg.... jeg har hatt fire turer med min Katana med en Moki 30 og Smartfly kill-switch. På den 4. turen så stoppa motoren helt uten forvarsel, jeg kan ikke tenke annet enn at det var tenningen som kuttet siden jeg lirka den litt på throttelen like etter at den kuttet, det var helt dødt. Gikk ned på jordet og henta flyet, lampa lyste den og motoren starta på første flikk igjen......????? Jeg bruker filtere og filtklunk så fuelmangel var det garrantert ikke, tanken var nesten full.

                    Jeg har nå tatt ut Kill-switch`n og skal lage meg en mekanisk med servo og bryter. Jeg vet ikke om dette hjelper men jeg har fått med meg at det er flere som sliter med akkurat det samme problemet og at det er en feil som kommer og går, så da luker jeg bort det som kan feile så får`n se om motoren vil bli mere pålitelig nå.
                    Nå må du snart se til å lære deg å justere motorer Christen hehe
                    Har det vært noen sammenheng mellom turtall/pådrag og motorkutt hos dere som har opplevd problemer?
                    Espen Melby

                    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                    Comment


                    • #11
                      Syns egentlig det er rart at jeg ikke har hørt om killswitch problemer før denne tråden ble startet. Har lest en hel del på større forum, og som jeg kan huske har jeg ikke lest noe om at killswithcen var årsaken til f.eks motor som stoppet i hover. Sier ikke at jeg tviler på brukerne i Norge, men jeg tror heller på at det er noe annet.
                      Men jeg må jo si at jeg blir litt skeptisk til elektroniske killswitcher etter at jeg leser dette.
                      William Jul Ringkjøb
                      Bodø MFK

                      If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                      Comment


                      • #12
                        Bare for å presisere slik at det ikke blir noen misforståelser har jeg aldri hatt problemer med at killswitchen har slått seg av umotivert, hverken på bakken eller i lufta.

                        Mitt problem var altså én enkeltstående hendelse hvor tenningen ikke slo seg på overhodet. Og den har fungert knirkefritt i maange flyturer etter dette.

                        Mistenker at et eller annet gjorde at killswitchen ble "forvirret" ved påslag og således kom litt ut av sync. med det den skulle foreta seg.

                        Comment


                        • #13
                          Da har det så langt vært 323 visninger på denne tråden. Ingen som har påviselige feil på kill-switch. William's kutt høres faktisk mere ut som justering.

                          Føyer seg inn i den erfaring jeg selv har. Feil på slike anlegg er uhyre sjeldne.

                          Comment


                          • #14
                            Jeg opplevde at min 3W 212 plutselig stoppa. Bruker dobbelt av alt, bortsett fra kun 1 stk. Smart-Fly "Kill-switch" som kutter begge tenningsanleggene om noe går galt. Mistenker Kill-switchen for å ha "fusket"... Alt fungerte som normalt etter nødlandingen. Vurderer sterkt å finne en annen løsning for å slå av motor, feks:

                            1) to Kill-switch (en til hvert tenningsanlegg)
                            2) Mekanisk bryter med servo
                            Tom Erik Smedal
                            www.artistic3D.net
                            www.photopia.no

                            Comment


                            • #15
                              Har opplevd det samme som OAK, at dioden ikke ville lyse, men aldri hatt trøbbel i lufta eller fått motorkutt. Jeg bruker smart-fly sin og synes systemet er genialt. Det er jo nesten relatert til mere risiko å ikke bruke killswitch på større modeller. Hjelper ikke å lage en servooperert når man ikke har strøm til å få slått den av.

                              På den annen side har man tråden "utstyr" av EAGLE. Jeg er helt enig med ham også.

                              Hmmm. Får visst ikke bestemt meg..
                              Geir


                              3D plane - 1D brain

                              Comment

                              Working...
                              X