Announcement

Collapse
No announcement yet.

Reactor 3D | Great Planes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Reactor 3D | Great Planes

    Forrige helg endte lørdags-shoppingen i Grimstad og hos Elefun, og på vei hjem i Volvo`n lå en ny ferdigbygget leke: Reactor fra Great Planes.
    To dager senere var den i luften og nå etter en 30 turer så faller det på sin plass å skrive ned noen ord om opplevelsen:

    Erfaring fra monteringen:
    Det fine:
    + modellen er nesten helt rett
    + grei balsa-kvalitet
    + veldig ferdigstilt. Maks 15 timer monteringsarbeid
    + det er lim på nesten alle spant. Utypisk for asiatisk bygde ARF`r...
    + en byggebeskrivelse som gjør det helt umulig å gjøre feil
    + kan konverteres mellom elektro/fuel med enkle knep
    + vingeprofil med kun 9% tykkelse. Gir spennende egenskaper
    + flyet har ett lekkert design og fargeskjema!

    Det som kunne vært bedre:
    - litt mye løs betrekning. Må frem med både strykejern og den blanke negl-lakken for å forsegle plasten. Det er kun grunnfilmen (det gule) som er i det jeg vil kalle Monokote. Resten er en type pyntefilm som dessverre ligger i den andre enden av kvalitets-skalaen.
    - kunne vært adskillig lettere (spesielt vinger, vingerøret og understellet)
    - for mye plywood i kroppen. Etter en time med Dremel så var dog vekta redusert med 60g bare med å fjerne overflødig treverk.
    - denne modellen hadde fortjent mye bedre linker og støtstenger. I mangel av annet har jeg dog brukt det som fulgte med.
    - cowlingen er for trang i nesa til å passe en glow-motor. Den ser ut som en sweitser-ost etter at man er ferdig med Dremel`n
    - alle skruer og muttere er i ukurante amerikanske mål. Æsj!!!


    I lufta:
    Med OS 55ax i nesa, 2x digitale Futaba miniservoer på ving, 2x Futaba 401 gyro-servo på høyderor (raske....!) , en råsterk JR 8411 (over 12kg/cm) på sideror og Fromeco LiIon 2400 batteri stoppa vekta på akkurat 2400g.

    Med tyngdepunkt omtrentlig en halv cm bak det som er oppgitt i boka oppfører modellen seg eksemplarisk og akkurat slik jeg vil ha i ett slikt fly. Jeg har satt den opp med 3 modus:
    1) Normal: til "Pattern-flyving" slik som Nordic-lignende øvelser
    2) Acro - 1: Store utslag for normal 3D-flyving
    3) Acro - 2: Store utslag og med miks mellom høyderor og balanserer. Denne brukes til å få modellen inn øvelser som "Harrier" og tilsvarende.

    Først må jeg nevne motoren: Pakk den ut av esken, inn med fuel på tanken og inn med en Enya #3 i toppen. Derfra, til en god gange, er kun 2 flipp på propellen og noen hakk inn på hovednåla! Av med "hua": OS lager helt fantastiske motorer!

    I Normal-mode flyr Reactor`n "pattern" minst like godt som det aller meste annet i dette 50-size segmentet. Den har tynne vinger, så man må dog passe litt på farta så ikke bakken kommer å tar modellen i øvelser som går nedover. De tynne vingene gjør snap-roll veldig markant og inngangen til spinn blir tydelig. Den lange kroppen gjør at modellen tracker veldig godt, selv med tyngdepunktet langt bak. På disse små utslagene er det ingen nevneverdig kobling mellom aksene. Den høye kroppen gjør den dog litt følsom i vind.

    Det morsomme med denne modellen er at man veldig enkelt kan gå fra å være en helt ok pattern-kjerre til å bli en ett råskinn av en 3D-akromodell. Det er bare om å gjøre å få nok utslag på rorene. Med bryteren i Acro-modus 1 eller 2 gjør den alt som kan forventes av hover, harrier, waterfalls, flatspinn osv.... Og, den gjøre det stort sett bedre og roligere enn veldig mye annet av
    tilsvarende modeller i denne størrelsen som jeg tidligere har prøvd. Det virker som om Great Planes har truffet godt med kombinasjonen av tynn vingeprofil, riktig vingegeometri og en lang kropp. Nei, dette er ikke betalt reklame Modellen flyr faktisk veldig godt og den gir en følelse av å fly 3D med noe som er adskillig større enn den lille 50-kjerra den er! Det definitivt stiligste trikset er å ta synkende harrier fra god høyde: høy neste, litt under halv gass og modellen faller som en vinge-løs flymaskin. Og i motsetning til veldig mye annet under 2,7m vingespenn så er det absolutt ingen vagging med vingene!

    Konklusjonen etter godt å vel 30 turer denne uka blir slik:

    - modellen flyr eksemplarisk

    - Great Planes skryter av at modellen er pakket inn i Monokote. Det gjelder dessverre kun det gule trekket! Alt annet er noe billig-søppel som de-lamineres eller faller helt av for ett godt ord. Den blanke filmen på toppen
    blafrer av om ikke man er svært nøye med å forsegle absolutt alle skøter med lakk! Og når først den blanke overflaten er borte så kan man regelrett tørke av både farge og lim fra flyet med en klut. Jeg har hatt på tyntflytende CA på absolutt alle åpne tre-flater og alle filmskjøter er forseglet med blank neglakk.

    - Flyet er designet med noe så dumt som en luke under kroppen for å ha enkel aksess til batterier dersom man har monter el-utstyr i den. Hvorfor ikke bare ha en avtagbar canopy som alle andre??? Når men benytter fuel-motor så blåser eksosen rett på denne luka og med den begredlige betreknings-kvaliteten som er nevnt ovenfor så blir dette bare grisete, stygt og etter en kort tid helt gjennomtrukket av fuel. Jeg har nå tettet igjen hele denne luka med skikkelig Monokote og lagd en avtagbar canopy for å få aksess inn i kroppen. Luka under er relativt tung så det ble også en liten besparelse på 15g her også.

    3) Ellers så er det bestilt carbon understell og vingerør. Det gir ytterligere 80g besparelse og da blir vekta for min del på ca. 2300g.
    Attached Files
    Tom Erik Smedal
    www.artistic3D.net
    www.photopia.no

  • #2
    Enig med alt du skriver TES. Jeg har ikke sluppet løs dremelen oppi flyet ennå men når vi får "carbon-stæsjet" blir det en oppgradering på min modell også.

    Forøvrig kan jeg nevne at jeg bruker en OS 70 Ultimate. Og den er det masse krefter i. Skal gå fra 14/4w prop til 14/6 neste gang jeg er på stripa. Blir spennende og se hvordan den takler det.

    yngve
    Yngve Sekkenes

    http://www.artistic3d.net/index.php/...ne/97-bellanca

    Comment


    • #3
      Kjempefin flyomtale Tom Erik, artig å se at du fremdeles holder på

      Hva med noen bilder av modifiseringene du har gjort slik at andre kan kopiere dine gode ideer??

      .
      - Håvard Glad Andreassen
      - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

      Comment


      • #4
        Originally posted by flypilot View Post
        Kjempefin flyomtale Tom Erik, artig å se at du fremdeles holder på

        Hva med noen bilder av modifiseringene du har gjort slik at andre kan kopiere dine gode ideer??
        .
        Etter snart ett års "fravær" er det godt å være litt mer aktiv igjen! Jeg skal prøve å få tatt noen bilder.
        Tom Erik Smedal
        www.artistic3D.net
        www.photopia.no

        Comment


        • #5
          Har en slik en jeg også med OS 50SX. Denne motoren ble litt vel liten, må hovre på tett opp til full throttle. Så nå blir det nok en OS 81 i den.
          Hvor fikk dere tak i karbon-vingerør og understell til denne modellen?
          Mvh
          Ståle

          Comment


          • #6
            Originally posted by Burns View Post
            Har en slik en jeg også med OS 50SX. Denne motoren ble litt vel liten, må hovre på tett opp til full throttle. Så nå blir det nok en OS 81 i den.
            Hvor fikk dere tak i karbon-vingerør og understell til denne modellen?
            Om du klarer å spare 100g vekt så er OS50 en fin motor til det flyet. Reactor`n er akkurat i grenseland for å få for høy vingebelastning, så ved å gå opp på motorstørrelse så reduseres flyegenskapene.
            Tom Erik Smedal
            www.artistic3D.net
            www.photopia.no

            Comment


            • #7
              Oki, får prøve å redusere litt vekt først. Hvor på flyet var det du freste bort plywood? Hvor fikk du kjøpt karbon-vingerør og -understell. Har lett litt rundt, men har ikke funnet noe
              Mvh
              Ståle

              Comment


              • #8
                Jeg fikk prøve Reactor'en til Burns i går. Takk til deg Burns! Må si jeg likte flyet kjempegodt! Den var som sagt litt undermotorisert, men det gikk greit å fly å prøve enkel 3D.

                Modellen fløy utrolig rent og fint og koblet så å si ikke noe i det hele tatt i knivegg. Enkelt å få fine slowroller overhele banen. Vingerocking på dette flyet er et ikke-tema! Rocking var minimal upright. Rakk ikke prøve inverted high-alpha, men regner med at den er "rock-solid" som de sier i USA. Veldig stabil i hover og masse rorrespons.

                Dette er uten tvil en kjempemodell når man ser på flyegenskapene! Fikk jammen lyst på en slik selv
                William Jul Ringkjøb
                Bodø MFK

                If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                Comment


                • #9
                  Har du forresten mye krefter til overs i flyet ditt med OS 55AX? Er nybegynner på 3D fronten, så er litt opptatt av å ha litt ekstra krefter til å hente inn flyet når ting ikke går helt etter planen
                  Mvh
                  Ståle

                  Comment


                  • #10
                    He he, 10 cm lavere i går William, så hadde Burns spart endel vekt...
                    betennelse i flynerven..

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by tomr View Post
                      He he, 10 cm lavere i går William, så hadde Burns spart endel vekt...
                      Nææ, trur du det
                      William Jul Ringkjøb
                      Bodø MFK

                      If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                      Comment


                      • #12
                        Jeg har en OS70 Ultimate i min. Minst like lett som 55'n og den går lett i vertikalen. Så med den kombinasjonen får du et kjempebra utgangspunkt.

                        Min begynner for øvrig og bli ganske innsausa i fuel og betrekningen flagrer både her og der.
                        Men dette er noe av det bedre jeg har flydd så det blir en til på meg Men da skal jeg rappe negllakken til min bedre halvdel slik at jeg får tettet absolutt alle skjøter osv.
                        Yngve Sekkenes

                        http://www.artistic3d.net/index.php/...ne/97-bellanca

                        Comment


                        • #13
                          Jepps, det blir nok en 4-takter, OS 81A. Har fått slipt bort litt plywood, tatt av hjul-cowlingene, og karbonvingerør og karbonunderstell er på trappene. Så da havner vekta på ca det samme som med den OS 50 jeg har nå
                          Mvh
                          Ståle

                          Comment

                          Working...
                          X