Announcement

Collapse
No announcement yet.

Aviation Design Scorpion

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Aviation Design Scorpion

    Julekvelden kom litt for tidlig her i huset....

    Nå er det gjort! Innkjøp av fly og alle dubbetitter er i full sving, og detta har jeg gleda meg til i maaange år. Gikk å grubla i to uker om jeg skulle ta steget... og ja... nå blir du nok blakk resten av livet Christen... fikk jeg høre her om dagen.

    Litt om flyet, kjøpte dette av en kompis som hadde bestillt den ved et besøk av siste jet messe i Tyskland.
    Aviationdesignjets er et velrenomert merke og er kjent for god kvalitet på settene sine (har jeg blitt fortalt) for dette har ikke jeg snøring på i det hele tatt. Settet kom til meg med dualwall duct og Beotech understell. Med dette understellet kan man fly fra litt humpete gressstripe.
    Det må skjæres åpninger til understellet i kroppen, målene som sto i manualen for å treffe innfestningene stemte veldig bra og malen som følgte med stemte nesten.
    Holder nå på med montering av luftanlegget for tredje gang...jeg er sånn at blir jeg ikke helt fornøyd så begynner jeg bare på nytt igjen, men nå ser det ut til å bli bra.
    Vingeprofilen på dette flyet er veldig tykk og dette tilsier at dette flyet må fly bra for en fersking som meg.

    Så langt er jeg kjempefornøyd med settet, men skal jeg klage på noe så er manualen litt missvisende til tider. Ser ut som at de lagde den til prototypen og at de har forandret på en del saker i etterkant.

    Utstyret jeg skal putte inn i modellen http://www.adjets.com/

    Regulator: Emcotech DPSI RV MINI 6 Business As Usual

    Servoer: 6 stk Futaba 9351 2stk 9650 1stk 9252 2stk 9001

    Motor: Sim-jet 2200 (brukt)

    Radio: Spektrum DX7 eller ny JR 9303 2,4ghz

    Legger ved noen bilder tatt med mob = litt dårlig kvalitet.
    Last edited by -GAS-; 28-10-07, 23:46.
    Christen
    http://jetsofnorway.com/

  • #2
    Får ikke lagt inn bilder nå, prøver i morgen.
    Christen
    http://jetsofnorway.com/

    Comment


    • #3
      Grattis Christen!
      Blir spennende å få den i lufta tenker jeg
      Espen Melby

      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

      Comment


      • #4
        Gratulerer så mye, Christen!

        Og velkommen inn i galskapens verden skal du være Blir du først bitt av denne basillen, er det ingen lett vei tilbake... tro meg

        Scorpion tror jeg er et godt valg. Vi så storebroren Scorpion XL fly på Jetpower messen og den imponerte stort og så ut til å ha veldig gode egenskaper. Det samme har jeg hørt om den du har. Det går endel tråder om den på RCUniverse, og tilbakemeldingene er stort sett positive. Det jeg har hørt i negativ retning går på litt dårlig finnish utvendig og at noen ønsket at den skulle være noe mer pre-fabrikert som f.eks C-ARF og Skymaster.
        Men for deg som er vant til å lage fine flygemaskiner utav balsaflak og litt lim, er nok ikke byggingen noe problem.

        Håper også du tar deg en tur opp på Eggemoen selvom flyet ikke er ferdig ennå. Klubben vår har blitt ganske stor med ca. 40 medlemmer hvor overraskende mange er relativt aktive. Miljøet er også veldig bra og trivelig IMO.
        Blir det vær til helgen blir det sikkert aktivitet der oppe...

        Om det skulle være noe du lurer på når du setter alt sammen er det bare å ringe
        Mvh. Ståle
        http://www.jetsofnorway.no/

        Comment


        • #5
          Takker så mye Espen og Ståle

          Bare for å understreke hvor glad, ivrig og engarsjert jeg er om dagen så må jeg fortelle litt om det.... Når jeg fikk flyet og begynte å montere så ble kveldene bare lengere og lengere.... en natt kom jeg hjem halv fire! Gikk inn på soverommet for å legge meg og ble møtt med "å nei du... du kan gå legge deg på sofaen....tusla ut å sov på sofaen noen små timer før jobb. Ba samboen om unskyldning og skjærpa meg litt etter det. Men alikevel tenker jeg på dette hele tia, starter om morgenen og tenker da på den fine drømmen jeg hadde på stripa med det nye jetflyet mitt, forsetter så utover dagen og det siste jeg gjør før jeg sovner er å lese en eller annen manual/bruksanvisning eller noen tips jeg har printa ut fra nettet. Fortsetter dette sånn så må jeg slutte med dette....

          Venter bare på servoene nå, åhh så lenge det er å vente....

          Bilder får jeg ikke lagt til her, vet ikke hva som er galt.
          Christen
          http://jetsofnorway.com/

          Comment


          • #6
            velkommen

            Hei Christen

            Ja, da var det endelig gjort da! Det var godt og høre at du valgte Scorpion, tror det er en modell du vil få mye glede av. Jeg så den store Scorpion (Super Scorpion) på Jetpower messen i Tyskland, og må innrømme at jeg fikk lyst på en slik en jeg og.
            Den fløy utrolig stabilt og så skikkelig tøff ut i luften.
            Sove kan du gjøre siden, akkurat nå skal du bare bygge og ikke tenke andre tanker enn jet. Du får trøste deg med at det bare blir verre,,, den dagen du har tatt jomfrutur og sitter i bilen på vei hjem, med verdens største glis kommer en tanke snikende: Hvilket fly skal jeg ha nå??? Må bare ha mer!!! Dette finnes det ikke noe kur for , tror jeg desverre, he,he.
            Kommer du en tur til Eggemoen helgen 10-11 nov? Da er det medlemstreff for Jets Of Norway.
            Vi snakkes nok en del fremover tenker jeg,

            Christian
            Mvh.
            Christian

            Jets Of Norway

            Comment


            • #7
              Hei Christian og takk for hjelpen sånn i startgropa

              Må jo prøve å få tatt meg en tur, er medlem jeg og nå Førte over penger for 3minutter siden.
              Når du forteller det sånn så gleder jeg meg nesten mere til turen hjem etter endt jomfrutur og allt det der
              Christen
              http://jetsofnorway.com/

              Comment


              • #8
                Jaså, så du har fått deg parafinblåse du også.
                Grattis og lykke til!
                Tom Erik Smedal
                www.artistic3D.net
                www.photopia.no

                Comment


                • #9
                  Ja og takk for det Tom Erik.

                  I dag kom servoene så nå er det bare å mekke isammen flyapperatet.

                  Prøver fremdeles å legge til bilder her, mulig filene er for store. Skal prøve å minske dem litt.
                  Christen
                  http://jetsofnorway.com/

                  Comment


                  • #10
                    Nå ser det ut til å funke. Skal få lagt til flere bilder etterhvert.
                    Attached Files
                    Christen
                    http://jetsofnorway.com/

                    Comment


                    • #11
                      Gratulerer med ny "svosj" Synes det var et fly som virkelig så stilig ut! Tøft!
                      William Jul Ringkjøb
                      Bodø MFK

                      If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                      Comment


                      • #12
                        Hei Christen


                        Gratulerer så mye med jet.....detta blir morro, og jeg gleder meg til å se den i aksjon....får det håper jeg inderlig jeg får!
                        Anders Bruneberg
                        Raufoss

                        Comment


                        • #13
                          Takk William og Anders

                          Tilpassa servoene i siderorene i dag, det er meningen at det skal inn Hi-tec 225 her, men jeg valgte Futaba 9650 i stedenfor. De er litt større så det ble litt ekstra jobb, freste opp hull til rorhorn (uten å frese igjennom på andre siden)...... og limte inn rorhornene også. Ellers så legger jeg opp litt av det elektriske rundt motoren, lagde glødeanlegg med eget batteri og fjærbelastet trykkbryter som skal sitte ved siden av bryteren til startmotoren. Var litt i tvil om jeg skulle lage dette eller bare ha med meg en løs gløder, men det er jo alltid sånn at den helv.... gløderen blir borte eller er tom for strøm, så da blei det en batteripakke på 5100mah.
                          Motoren jeg har er litt "gammeldags" så den må startes manuelt, liker at det er litt sånn egentlig.

                          Glemte jo selfølgelig å ta bilder i dag.... men det kommer nå begynner jeg å bli sliten så jeg tror jeg skal ta ferie fra hobbyrommet til helga.

                          Anders, jeg skal prøve å få noen til å filme jomfruturen å få lagt den ut her, ellers er det jo alltid fint med publikum
                          Christen
                          http://jetsofnorway.com/

                          Comment


                          • #14
                            Da har jeg gjort litt igjen og etter min mening er det værste unnagjort. Dette gjelder mest høyderorservoene, på høyre side var hullet til servoen alltfor lite og måtte spikke det større. Det må også borres hull til servoskruene og skulle så gjerne hatt et vinkelbor!.... klarte å få dremelen inn i flyet og fikk borra opp hull til slutt. Neste gang skal jeg kjøpe inn noe verktøy som kan lette denne jobben. Som dere ser på bildet skal jeg ha høyderorene på Y kabel og måtte derfor line opp støtstenger, servohjul og armene til rorene riktig for at geometrien skal stemme. Dette stemte absolutt så bra som det er mulig når jeg målte utslagene etter jeg var ferdig med monteringen.

                            Sideror servoene har jeg også fått ferdig i dag, mangler bare setmutter til linken og krymp over linken til slutt. Monteringen av rorhorn kommer jeg tilbake til når jeg begynner på vingene, det er akkurat det samme opplegget der.

                            Monterte også styreservoen til nesehjulet og justerte slakken på wirene sånn at når jeg senker nesehjulet sakte så går det i lås uten problemer.

                            Luftbremsen var en av de første tingene jeg gjorde, var veldig nøye med monteringen av av selve bremsen. Jeg får vondt i øya mine når ting sitter skevt.....

                            Prøv å ikke legg merke til rotet rundt om kring, når jeg bygger ser det som regel ut som at hele bygningen har rast sammen......

                            Nå er det helgefri fra hobbyrommet, merker at jeg trenger det nå.... så får`n bare gyve løs på mandagen igjen.
                            Attached Files
                            Christen
                            http://jetsofnorway.com/

                            Comment


                            • #15
                              Flere bilder.
                              Attached Files
                              Christen
                              http://jetsofnorway.com/

                              Comment

                              Working...
                              X